De la Regla de sant Benet
Capítol 16
1 Com diu el profeta: «Us he lloat set vegades al dia». 2 Acomplirem aquest
sagrat nombre de set, si complim les obligacions de la nostra servitud a hora
de laudes, prima, tèrcia, sexta, nona, vespres i completes, 3 ja que és d’aquestes
hores diürnes que digué: «Us he lloat set vegades al dia». 4 Perquè, de les
vigílies nocturnes el mateix profeta diu: «A mitjanit em llevava a lloar-vos».
5 Tributem, doncs, lloances al nostre Creador en aquestes hores «per les
decisions de la seva justícia», això és, a laudes, prima, tèrcia, sexta, nona,
vespres i completes, i llevem-nos de nit a lloar-lo. «Us lloo set vegades cada
dia, perquè són justes les vostres decisions» (Sl 119,164).
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Quan comenta aquest capítol l’abat Cassià Maria Just diu que a ell el que l’interessa
és remarcar la intenció de sant Benet sobre el ritme intens de pregària que
santifica les hores del dia. I aquest és el sentit just d’aquest capítol, de
fet aquest és el sentit just de la nostra vida com a monjos, santificar el dia,
viure el dia centrant-nos en el Crist i la manera millor de fer-ho és recórrer
a la pregària, ja no de fet aquella pregària continua dels primers monjos, però
sí una pregària continuada, que marqui amb força el ritme de les hores i alhora
l’eternitat de les hores. El Senyor ens posa precisament aquest diumenge davant
els ulls aquest capítol, ens el posa quan estem a dos dies, a poques hores, de
recuperar precisament aquest ritme que no té altra finalitat, altre objectiu,
que santificar, que ajudar-nos a santificar el ritme de la nostra jornada
diària.
Escriu Michaela Puzicha que sant Benet aquí ens vol mostrar clarament que no es
tracta tant sols de fixar un horari precís pels oficis, sinó de pregar sense
cessar, d’aquí les dues citacions bíbliques, que són una excepció en aquesta
part de la Regla que fa referència a l’Ofici Diví i que va dels capítols 8 al
18. Escriu Joan Cassià a les seves Institucions que: «Aquesta regla (la seva),
tot i que sembli inventada fortuïtament i ser una reglamentació recent,
completa evidentment i a la lletra, tot i que això tingui també un sentit
espiritual, el nombre designat pel benaurat rei David: “Set vegades al dia us
dono lloança pels judicis de la vostra justícia”. En efecte agregant aquesta
celebració i fent set vegades per dia aquelles reunions espirituals, provem
sense cap mena de dubte que set vegades al dia cantem les lloances al Senyor.»
(Institucions 3,4). És aquesta una justificació del fonament
escripturístic del nombre de set pregàries repartides al llarg del dia per a
santificar-lo.
Cassià es referia aquí quan parlava d’agregar una celebració, a l’hora de
Prima, suprimida aquesta sí pel Concili Vaticà II, i dona una raó ben pràctica
del perquè aquesta fou establerta quan escriu: «Aquesta celebració matutina,
que en els monestirs de la Gal·lia s’acostuma a resar en finalitzar els salms i
les pregàries nocturnes, després d’un breu interval de temps (seria el que sant
Benet reserva per les necessitats físiques) comprovem que era acomplerta
juntament amb les vigílies quotidianes i que els nostres germans de Betlem
deixaven la resta del temps pel repòs del cos. Però abusant d’aquesta indulgència,
alguns més negligents perllongaven massa la treva del son, ja que abans de l’hora
de Tèrcia res no els obligava a deixar les seves cel·les o a aixecar-se dels
seus llits.» (Institucions 3,4). Aquí Joan Cassià ens dona a més una raó
pràctica de l’establiment d’algunes hores litúrgiques al llarg del dia i l’exposa
de manera ben clara: cal evitar de tenir i de caure en la temptació de romandre
al llit o a la cel·la, abandonant-nos a la nostra voluntat i negligint de fer
la de Déu, deixant de fer allò pel que Déu ens ha cridat al monestir.
Així l’estructura de set pregàries diàries quedà també fixada per la
Constitució Sacrosantum Concilium del Concili Vaticà II que estableix al
seu article 89: «Per tant, en la reforma de l’Ofici guardin-se aquestes normes:
a) Laudes, com a oració matutina, i Vespres, com a oració vespertina, que,
segons la venerable tradició de tota l’Església, són els dos pols sobre els
quals gira l’Ofici quotidià, per tant s’han de considerar i celebrar com les
Hores principals. b) Les Completes que tinguin una forma que respongui al final
del dia. c) L’hora anomenada Matines, que en el cor conservi el caràcter de
lloança nocturna. d) Suprimeixi’s l’Hora de Prima. e) En el cor conservin-se
les Hores menors: Tèrcia, Sexta i Nona.»
Queda clarament dit doncs en aquesta Constitució que en el cor en primer lloc l’ofici
de Matines ha de tenir caràcter de lloança nocturna, és a dir cal situar-lo
abans de la sortida del sol i en segon lloc que cal conservar les Hores dites
menors: Tèrcia, Sexta i Nona. El sentit teològic i escripturístic d’aquestes
hores denominades menors cal trobar-lo en la fonamentació que les uneix al
record dels esdeveniments de la Passió del Senyor i de la primera propagació de
l’Evangeli. Així en la narració de Sant Marc es diu que «era l’hora tèrcia quan
el van crucificar» (Lc 15, 25); que «en arribar l’hora sisena tota la regió va
quedar en tenebres» (Lc 15, 33); i que «a l’hora nona Jesús va clamar amb veu
potent “Déu meu, Déu meu perquè m’heu abandonat”» (Lc 15, 34). Per la seva
part, els Pares de l’Església veien també clarament referides aquestes hores en
els Fets dels Apòstols, que relaten que Pere «va pujar al terrat per a pregar
cap a l’hora sisena» (Ac 10, 9); o que «Pere i Joan pujaven al temple a l’hora
d’oració, a l’hora nona» (Ac 3, 1), tot just quan s’esdevingué la guarició del
captaire invàlid de naixement que s’asseia bora la porta bonica del Temple i al
qui Pere va dir: «De plata i d’or no en tinc, però el que tinc, t’ho dono: en
el nom de Jesucrist, el Natzarè, aixeca’t i camina!» (Ac 3,6). Nosaltres com
Pere no tenim tampoc plata ni or, però tenim també com ell, l’oportunitat de
pregar set vegades al dia.
Per la seva banda l’Ordenament General de la Litúrgia de les Hores ens diu:
«Conforme a una tradició molt antiga de l’Església, els cristians van
acostumar-se a pregar per devoció privada en determinats moments del dia, fins
i tot enmig del treball, a imitació de l’Església apostòlica; aquesta tradició,
amb el pas del temps, va cristal·litzar de diverses maneres en celebracions
litúrgiques. Tant a Orient com a Occident, s’ha mantingut el costum litúrgic de
resar Tèrcia, Sexta i Nona, principalment perquè s’unia a aquestes hores el
record dels esdeveniments de la Passió del Senyor i de la primera propagació de
l’Evangeli. El Concili Vaticà II ha establert que les Hores menors de Tèrcia,
Sexta i Nona es mantinguin en l’Ofici coral. Haurà de mantenir-se aquest ús
litúrgic, excepte el que prescrigui el dret particular, per a tots aquells que
es consagren a la contemplació; la qual cosa s’aconsella a tots, principalment
als que es troben en retir espiritual o en alguna reunió de pastoral.» (OGH,
74-76).
«A mitjanit em llevo a lloar-vos, perquè són justos els vostres judicis.» (Salm
119,62). Aquest ritme de santificació del dia té un punt de començament,
arrenca a mitjanit, per a nosaltres a trenc d’alba, la comencem quan encara és
nit fosca i l’acabem en alguns moments de l’any quan està tot just clarejant.
Així l’Ordenament General de la litúrgia de les hores ens diu: «els que estan
obligats per les seves particulars lleis a mantenir el caràcter de lloança
nocturna en aquest Ofici i els que cosa laudable vulguin fer-lo així,
recitin-lo de nit i abans de Laudes.» (OGLH, 58).
Tot un programa de santificació de la nostra jornada, un programa perquè hora a
hora, dia a dia, anem acostant-nos més i més cap a aquell qui és el nostre
mestre i la nostra meta, Crist el Senyor. En paraules del Papa Benet: «La
pregària dels Salms, les lectures bíbliques i les de la gran tradició de l’Ofici
diví poden portar a una experiència profunda de l’esdeveniment de Crist i de l’economia
de la salvació.» (Sacramentum caritatis 45).
diumenge, 29 d’octubre del 2023
COM S’HAN DE CELEBRAR ELS OFICIS DIVINS DURANT EL DIA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada