De la Regla de sant Benet
Capítol 2,11-22
11 Quan algú, doncs, accepta el nom d’abat, ha d’anar al davant dels
deixebles amb un doble ensenyament, 12 és a dir, que mostri totes les coses
bones i santes més aviat amb fets que no pas de paraula, de manera que, als
deixebles capaços, els presenti els manaments del Senyor amb paraules, als durs
de cor, en canvi, i als més rudes, els ensenyi els preceptes divins amb les
obres. 13 Per contra, tot allò que hagi ensenyat als deixebles que no és
conforme, doni a entendre amb les obres que no s’ha de fer, no fos cas que,
predicant als altres, ell fos trobat reprovable, 14 i un dia li digués Déu
veient-lo en falta: «¿Com goses predicar els meus preceptes i tenir sempre als
llavis la meva aliança, tu que has avorrit la correcció i has llençat rere teu
les meves paraules?» 15 I «tu que veies la brossa a l’ull del teu germà no has
vist la biga al teu». 16 Que no faci accepció de persones al monestir. 17 Ni s’estimi
l’un més que l’altre, sinó aquell qui trobi millor en les bones obres i en l’obediència.
18 Si un esclau entra al monestir, que no li anteposin l’home lliure, si no hi
ha una altra causa raonable. 19 Però si, per un motiu de justícia, així li ho
semblava a l’abat, que ho faci, de qualsevol estament que sigui; si no, que
cadascú conservi el seu lloc, 20 perquè tots, «tant l’esclau com el lliure, som
en el Crist una sola cosa» i sostenim sota l’únic Senyor una mateixa milícia de
servitud, ja que «Déu no fa pas accepció de persones». 21 L’única cosa que en
això ens distingeix davant d’ell és que ens trobi millors que els altres en les
bones obres i humils. 22 Que tingui, doncs, l’abat una mateixa caritat amb
tothom i apliqui a tots una mateixa norma segons els mèrits de cadascú.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Escriu Enzo Bianchi que «per viure la comunió-koinonia i per tant conèixer la
caritat, són necessaris llibertat, llei i Esperit, però tots ells estan al
servei de la caritat i només per la caritat seran autèntics» (No som pas
millors, p. 91). Conceptes com llei, autoritat, poder, llibertat, drets,
deures, obligacions o obediència dins de la vida monàstica no tenen cap sentit
sense el lligam de la caritat. Hauríem de partir sempre de la base que venim al
monestir per amor, evidentment que enamorats del Crist i no pas per cap passió
personal vers cap altre o vers un lloc o vers un ritme de vida; tot això si de
cas està en funció i sempre supeditat per l’amor al Crist que és d’on brolla
tot altre amor com ara a la comunitat, al lloc o a la Regla. És aquesta la
caritat que sant Benet demana a l’abat d’aplicar d’una manera uniforme amb
tothom, sense fer accepció de persones, tenint com a barem les bones obres i l’obediència
i en cap cas la condició social que sant Benet explicita anomenant a esclaus i
a lliures, seguint la pauta del moment històric que li tocà de viure, una
societat a cavall entre el món antic i el món medieval. Al llarg de la darrera
setmana a la nostra Casa General aquests conceptes han anat sortint un cop rere
l’altre a càrrec del germà benedictí John Mark Falkenhain i de la Doctora
Schlosser. El primer amb un anàlisis centrat en la psicologia, no en va el
germà John Mark abans d’entrar al seu monestir era un reputat psicoanalista, i
la segona des d’un punt de vista més espiritual, teològic i sobretot patrístic.
Era aquest un tema que havia quedat pendent en certa manera en el darrer
Capítol General del nostre Orde, on el debat i l’aprovació de textos tant
importants com l’Estatut que regula la visita regular, l’Estatut de fundacions
i reduccions i el directori de formació, van fer deixar de banda un altre tema
que havia estat proposat pel Sínode de l’Orde i que era reflexionar sobre el
sentit de conceptes com autoritat, obediència i drets en la vida monàstica d’avui.
Aquesta darrera setmana cinquanta superiors de l’Orde, amb una àmplia
representació geogràfica, hem escoltat les exposicions dels experts, treballat
en grups sobre el tema i debatut a l’aula comuna. Ha estat una setmana intensa
amb espais per a la Lectio en grup i la pregària en comú, però sobretot
centrant l’activitat en la reflexió sobre el tema proposat.
Tots aquests conceptes no són pas nous, però si que la seva interpretació i la
seva vivència han canviat, i molt, en els darrers anys. Per posar un punt de
partida d’aquests canvis cal referir-se al Concili Vaticà II i al Decret
Perfectae Caritatis sobre la vida religiosa que va donar el tret de sortida a
un seguit de canvis a vegades encertats, a vegades descentrats . No es tractava
pas de maquillar la nostra vida amb una mà de pintura, encara menys de
caricaturitzar-la; el que demanava el Concili era anar a les arrels del nostre
propi carisma, unes arrels sovint oblidades i encara més sovint interpretades
de manera esbiaixada. Quan l’any 2008 l’aleshores Congregació per a la Vida
religiosa va publicar el document Faciem tuam, sobre el servei de l’autoritat,
venia a completar o a desenvolupar el que el Concili ens havia volgut dir en
aquest aspecte concret.
Faciem tuam ens parla de que tots estem cridats i obligats a cercar allò que és
agradable a Déu, corresponent així a la llibertat dels fills de Déu. Tots estem
obligats a cercar la voluntat de Déu, més amb fets que no pas amb paraules com
escriu sant Benet, renunciant a la pròpia voluntat i prenent les fortíssimes i
esplèndides armes de l’obediència, com diu la Regla, tal com ho havia escrit
sant Agustí convidant a obeir diligentment la veu del Senyor (RA, 7), com també
sant Francesc quan diu que el germà ha de «guardar el sant Evangeli del nostre
Senyor Jesucrist, vivint en obediència, sense propi i en castedat» (RF 1,1) o
sant Ignasi que escriu «como la vera obediencia no mire a quién se hace, más
por quién se hace; y si se hace por solo nuestro Criador y Señor, al mismo
Señor de todos se obedece.» (Constitucions 84). L’obediència, l’autoritat es
refereix sempre a Déu i tots hem de ser dòcils a la seva voluntat perquè a Ell
hem vingut a servir, a Ell hem vingut a cercar, a Ell i sols a Ell hem vingut a
obeir. A Faciem tuam hi llegim: «La cultura de les societats occidentals,
centrada fortament sobre el subjecte, ha contribuït a difondre el valor del
respecte cap a la dignitat de la persona humana, afavorint així positivament el
lliure desenvolupament i l’autonomia d’aquesta. Aquest reconeixement
constitueix un dels trets més significatius de la modernitat i certament és una
dada providencial que requereix formes noves de concebre l’autoritat i de
relacionar-se amb ella. Però no podem oblidar que quan la llibertat es fa
arbitrària i l’autonomia de la persona s’entén com a independència respecte al
Creador i respecte als altres, llavors ens trobem davant formes d’idolatria que
no sols no augmenten la llibertat sinó que esclavitzen.» (Faciem tuam,
2). És evident que la manera en que pensaven la pràctica de l’exercici de l’autoritat
sant Agustí, sant Benet, sant Francesc o sant Ignasi no és el mateix avui; però
la motivació, l’arrel, aquesta voluntat d’escoltar i obeir la voluntat de Déu
no ha canviat pas.
Ens deia la doctora Marianne Schlosser que per mantenir i fer fructificar els
dons que l’Esperit Sant ens ha donat a cadascun de nosaltres ens cal primer que
res portar una vida espiritual amarada en l’Escriptura i el magisteri dels
Pares i unir-hi la fidelitat a l’Ofici Diví, a la Lectio i a l’Eucaristia. En
definitiva estar sempre desperts, és a dir no adormir-nos perquè la vocació,
com la mateixa fe, cal alimentar-la dia rere dia i no deixar-la ensopir per la
rutina, per la mandra o per la deixadesa. A més responsabilitat, més ens cal
conrear la nostra vida espiritual i alimentar la nostra vocació amb coses noves
i velles, com escriu sant Benet a la Regla. Sols així podrem interpretar la
voluntat de Déu o al menys mirar d’interpretar-la, perquè, com ens deia la
doctora Schlosser, la lògica de l’Evangeli no és idèntica a la lògica humana i
per tant per poder interpretar-la, la pregària comunitària i personal és fan
del tot indispensables. Tenim un objectiu comú, cercar Déu; seguim un camí
comú, l’Evangeli i la Regla; cerquem en comú la conversió de costums i també
correm els mateixos riscos. Citava la doctora Schlosser a la comentarista de la
Regla Michaela Puzicha, per recordar que l’amenaça del poder no sols afecta a l’abat,
sinó també a qualsevol responsabilitat, especialment al Prior, al majordom o al
mestre de novicis; però hi podríem afegir a qualsevol altre com ara el porter,
el bibliotecari, l’infermer o el cuiner, per citar sols uns exemples concrets.
El principi de la subsidiarietat, tant present en la Doctrina Social de l’Església,
també comporta el perill de perdre de vista que a vegades la voluntat de Déu i
la nostra no són coincidents i que en el dubte la nostra sempre vol imposar-se
i caiem en el risc de l’abús de confiança, no tant sols respecte a l’abat i a
la comunitat, sinó sobretot referit al Senyor i això és molt més greu i
important. Com ens deia el primer dia del curs el nostre Abat General parlant
de la relació entre autoritat i llibertat: «De fet, no estem cridats a donar el
que ve de nosaltres, a transmetre les nostres pròpies idees, les nostres
pròpies paraules. Estem cridats a transmetre la Paraula de Déu. I això no és
possible sense rebre abans el que hem de donar. No és possible donar sense
demanar el do que haurem de transmetre.» (Autoritat i llibertat).
diumenge, 1 d’octubre del 2023
COM HA DE SER L’ABAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada