De la Regla de sant Benet
Capítol 7,51-54
51 El setè graó de la humilitat és quan no sols amb la llengua diu que és l’últim
i el més vil de tots, sinó que ho sent també així al fons del seu cor, 52
humiliant-se i dient amb el profeta: «Jo sóc un cuc i no pas un home, l’oprobi
dels homes i el rebuig del poble; 53 m’he exaltat a mi mateix i he estat
humiliat i confós». 54 I també: «M’és un bé, que m’hàgiu humiliat perquè
aprengui els vostres manaments».
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Per arribar a creure’ns que som el darrer i el més vil de tots hem d’haver
pujat ja set graons d’aquesta escala, si no els hem pujat bé, si hem arribat
fins aquí fent saltirons, de segur que serem humils sols amb la llengua i no
haurem aprés els manaments del Senyor a través de la humilitat.
Fer la voluntat de Déu.
Per arribar fins aquí, que és la meitat si fa o no fa de l’escala, ens cal no
oblidar mai el que Déu ens té manat, ens cal guardar-nos de pecats i de vicis,
en primer lloc evidentment d’aquell que més blasma sant Benet, el de la
murmuració, i ens cal mirar de no fer la nostra voluntat. Aquest aspecte de fer
la nostra voluntat o de venir a fer la voluntat de Déu centra pràcticament els
dos primers graons d’aquesta escala i és que si no tenim això ben clar la resta
trontolla, la nostra vocació no està aleshores assentada sobre una roca ferma,
sinó sobre els aiguamolls del nostre caprici i a la primera o segona
dificultat, un problema de convivència comunitària, un problema de salut
personal; aleshores el retret, la murmuració, el malestar espiritual ens
assalten i perdem la pau. Quan aquesta situació arriba la primera víctima som
nosaltres mateixos, en podem fer als altres també de víctimes, però si
sovintegem aquesta actitud negativa, de rondinaire perpetu, acabarem per
normalitzar tant la situació que els altres ens defugiran i acabarem essent
doblement víctimes del mal que volíem fer als altres i que recaurà sobre
nosaltres.
La pràctica de l’obediència en dificultats i en contradiccions.
Si hem aconseguit afermar els peus sobre aquets dos primers graons i, Déu no ho
vulgui, no hem caigut en el detestable vici de la murmuració i si hi hem caigut
n’hem sortit amb l’ajut de Déu de manera victoriosa, sant Benet ens proposa de
pujar dos altres graons, aquests fonamentats sobre l’obediència. Tots som
obedients, a priori, però sobretot ho som a la nostra voluntat, al nostre
caprici. I a vegades no tenim un raonament massa fiable per a la desobediència,
de fet ens seria igual fer una cosa o l’altre o fins i tot som conscients de
que seria millor fer-ho com ens diu l’abat, el prior o el degà respectiu; però
ens sembla que obeint renunciem a la nostra voluntat, renunciem a la nostra
llibertat i és vertaderament al contrari, és fent la voluntat de Déu quan som
realment lliures, perquè ens alliberem de tot allò que ens limita i condiciona i
ens disposem a fer la voluntat de Déu, la d’aquell a qui hem vingut a cercar al
monestir.
La paciència.
Com podem demostrar aquest seguiment de la voluntat de Déu i aquesta obediència
als seus manaments? Sens dubte la paciència és un bon barem per mesurar-ho. Un
dels vicis o de les temptacions que ens assalten cada dia és la impaciència;
impaciència davant dels altres, impaciència quan no s’imposa la nostra
voluntat, impaciència quan ens toca de fer alguna cosa que no ens és plaent. Ja
ens diu sant Benet que participem dels sofriments del Crist mitjançant l’exercici
de la paciència. Quan escoltem aquesta frase ens pot semblar a priori una
manera ben lleu de compartir el que Crist va patir; sense fuetades, sense
escarnis, sense insults, sense carregar una creu, sense claus a les mans i als
peus, sense traïcions. Però potser tot això no estigui tant allunyat; perquè
moltes vegades vivim com a vertaderes fuetades qualsevol entrebanc que es posi
davant el camí que vol recórrer la nostra voluntat; ens sona com a furients
martellades a la nostra llibertat quan ens diuen de fer tal cosa o de que hem
de corregir tal actitud i se’ns fa creu pesada conviure amb els altres. Sempre
hi ha lloc aleshores per a considerar el moment o el to de la correcció com a
escarni, insult o fins i tot traïció. És quan ens passa per la ment de que cal
corregir a aquell o a l’altre germà però a mi és evident que no se m’ha de
corregir perquè soc quasi bé l’encarnació de l’ideal del monjo que sant Benet
descriu a la Regla. Formulat així ja ens n’adonem de que no anem bé, de que si
això ens passa pel cap és que aquesta escala de la humilitat la pugem cap per
avall amb la vista fixada en tot el contrari al que ens proposa sant Benet.
Quan això ens passa pel cap i ens complaem en satisfer els nostres desitjos; és
que de ben segur posem la nostra voluntat per davant de la voluntat de Déu; és
que l’obediència la tenim com una paraula sentida però no escoltada ni encara
menys practicada i davant de les dificultats i de les contradiccions o fins i
tot de les injustícies, fugim de la paciència; és quan fem altra cosa que els
que ens anima a fer la Regla; és quan desconfiem de sortir-nos-en plenament
vencedors gràcies a l’ajut d’Aquell qui ens estima; i ja no diguem com veiem de
llunyà de la nostra voluntat oferir l’altra galta, cedir el mantell o fer dues
milles, quan ens sentim bufetejats a la galta del nostre egocentrisme, quan
creiem que ens estant prenent la túnica de la nostra llibertat o quan ens
demanen de fer una milla en el camí de la humilitat.
Acontentar-se.
Sant Benet demana al monjo en el sisè graó d’acontentar-se i acontentar-se no
és fàcil. Hi ha però un punt en el qual no ens hauríem d’acontentar mai i
aquest és en el grau d’humilitat, d’obediència i de paciència que hàgim
assolit; sempre hauríem de voler avançar més i més, al menys un pas més i aquí,
molts cops, sí que ens acontentem amb el que hem aconseguit i creiem que ja no
ens cal anar mes endavant. Sant Benet ens diu que ens considerem operaris
inhàbils i indignes per poder així avançar en la humilitat, sols així podrem
arribar a acontentar-nos, a considerar que allò que rebem és sempre un regal
del qual no som mai mereixedors. I això és ben cert, el Senyor ens ha fet el
regal de la vocació, el regal de poder-lo cercar, de poder-lo seguir en el clos
del monestir i és aquest un regal tan extraordinari que ningú n’és mereixedor
pels seus propis mèrits; no ens ho hem guanyat, el Senyor ens ho ha donat
perquè fem fructificar aquesta nostra vocació amb els talents de l’obediència,
la paciència i l’acontentament, tots ells són mostra de fer la voluntat del
Senyor i de defugir de fer la sempre la nostra, i això és sovint, que aquesta
nostra voluntat s’oposi o sigui contrària a la del Senyor. Pacients, obedients,
acontentats, fiats a la voluntat del Senyor; sols així aconseguirem aquesta
humilitat de cor de la que ens parla sant Benet en aquest setè graó; sols així
no sols amb la llengua, no sols exteriorment, sinó sobretot interiorment
aprendrem a través de la humilitat a fer i a acomplir els manaments del Senyor.
Com escriu sant Bernat: «Que preciosa és la humilitat! La mateixa supèrbia
procura revestir-se d’ella per a no envilir-se. Però aquest subterfugi és
descobert molt aviat pel superior si no s’estova fàcilment davant aquesta superba
humilitat, dissimulant la culpa o diferint el càstig. El forn prova els gots
del terrissaire; la tribulació selecciona als autèntics penitents. El que fa
penitència de veritat, no avorreix el treball de la penitència; accepta amb
paciència i sense la menor queixa qualsevol ordre que li imposin per a reparar
una culpa que detesta. I si en la mateixa obediència sorgeixen conflictes durs
i contraris, si ensopega amb qualsevol classe d’injúries, aguanta sense desmai.
Així manifesta que viu en el quart grau d’humilitat. En canvi, el que s’acusa
amb fingiment, posat a prova per una injúria fins i tot insignificant, o per un
minúscul càstig, se sent incapaç d’aparentar humilitat i dissimular el
fingiment. Murmura, brama de furor, li envaeix la ira i no dona cap senyal de
trobar-se en el quart grau d’humilitat. Més aviat posa de manifest la seva
situació en el novè grau de supèrbia, que, segons el descrit, pot ser anomenat,
en sentit ple, confessió fingida. Quina confusió tan enorme bull en el cor del
superb! Quan es descobreix el frau perd la pau, es va marcint la reputació i,
mentrestant, queda intacta la culpa.» (Graons de la humilitat i la supèrbia,
47,1-2).
diumenge, 15 d’octubre del 2023
LA HUMILITAT: EL SETÈ GRAÓ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada