De la Regla de sant Benet
Capítol 9
1 A l’esmentat temps d’hivern diran en primer lloc tres vegades el verset: «Obriu-me,
els llavis Senyor, i la meva boca proclamarà la vostra lloança», 2 al qual
afegiran el salm tercer amb el glòria. 3 Després d’aquest, el salm
noranta-quatre amb antífona o almenys cantat directament. 4 Seguirà després l’himne
ambrosià i, tot seguit, sis salms amb antífones. 5 Acabats els salms i un cop
dit el verset, que l’abat doni la benedicció, i, asseient-se tots als escons,
els germans llegiran per torn tres lliçons al volum de damunt el faristol,
entre les quals es cantaran tres responsoris. 6 Dos responsoris es diran sense
el glòria, i després del de la tercera lliçó el qui canta dirà el glòria, 7 i,
així que el cantor comenci a dir-lo, que a l’instant tots s’aixequin dels seus
seients en honor i reverència de la santa Trinitat. 8 A les vigílies es
llegiran els volums d’inspiració divina, tant de l’Antic Testament com del Nou,
i també els comentaris que n’han fet els Pares catòlics reconeguts i de
doctrina segura. 9 Després d’aquestes tres lliçons amb els seus responsoris,
seguiran els altres sis salms, que s’han de cantar amb al·leluia. 10 Després d’aquests,
una lliçó de l’Apòstol, que s’ha de dir de memòria, el verset, la pregària de
la lletania, o sigui, el Kyrie eleison, 11 i que així s’acabin les
vigílies de la nit.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
L’orde litúrgic comença per als monjos cada dia amb la celebració de l’Ofici de
Vigílies o de Matines, tal com l’anomenem nosaltres, una denominació que ve
determinada si aquesta pregària, que es coneix també com Ofici de lectura, se
celebra al voltant de la mitjanit, com és encara el costum cartoixà, o quan l’albada
encara no ha despuntat, com ho fem actualment nosaltres. En els orígens d’aquesta
part inicial, fonamental i irrenunciable de l’Ofici Diví, hi ha el costum de
les primeres comunitats cristianes de passar una part o tota la nit en vetlla
de pregària. Aquesta pràctica dels primers cristians estava a la seva vegada
fonamentada en el que el mateix Jesús feia sovint, com quan l’Evangeli segons
sant lluc ens diu: «Jesús se n’anà a la muntanya a pregar, i va passar tota la
nit pregant a Déu.» (Lc 6,12). Jesús acostumava a retirar-se i a pregar tot
sol, allunyat dels seus deixebles i especialment de la multitud que el seguia.
Així ens ho explica també Mateu quan ens diu «va pujar tot sol a la muntanya a
pregar. Al vespre encara era allà tot sol.» (Mt 14,23) o Joan quan diu «es
retirà altra vegada tot sol a la muntanya.» (Jn 6,15). Jesús és per a nosaltres
el model en la pregària, d’una pregària serena, llarga, profunda i sovint en
solitud.
Sant Benet no ens demana pas de pregar tota la nit, sinó que considera que la
calma de la nit és un moment privilegiat per a pregar tot recordant el pas de
la mort a la vida, un pas que cada dia la natura, obra de Déu, ens mostra
passant de la nit al dia; un pas que visqué el mateix Jesús passant de la són i
la foscor de la mort a la llum desvetlladora de la vida i d’una vida ja sense
fi, eterna. Sant Benet ens convida doncs a viure aquest moment privilegiat de
pregària d’una manera intensa, molt intensa, d’aquí que el mateix verset d’obertura
ens mostri que ens aixequem per a lloar al Senyor i que el nostre primer mot és
un crit, una invitació a lloar-lo. Trenquem el silenci de la nit tant sols per
a lloar al Senyor, així com hem clos la boca al capvespre, en la darrera
pregària de Completes, confiant-li el nostre són, confiant-li en certa manera
tota la nostra vida i Ell que ha vetllat damunt nostre al llarg de la nit, ens
ajuda a desvetllar-nos i a tornar a la vida tot lloant-lo.
La pregària enforteix, dona força davant de la temptació i dels assalts del
maligne. Així escriu Joan Cassià, referint-se a la vida de les primeres
comunitats monàstiques sotmeses sempre als perills del diable: «En els mateixos
monestirs on habitaven de vuit a deu monjos, la seva violència es desencadenava
amb tal desenfrenament i eren tan freqüents els seus assalts, que els monjos no
gosaven dormir tots a un mateix temps a la nit, sinó que s’anaven rellevant,
succeint-se els uns als altres. Mentre uns descansaven, uns altres romanien en
vetlla, perseverant sense treva en la pregària, la lectura o el cant dels
salms. I quan la naturalesa els forçava a prendre el descans, despertaven als
seus germans perquè els suplissin al seu torn i guardessin als que anaven a
agafar el son.» (Col·lacions, XXIII).
I les armes que sant Benet ens proposa per a aquest combat no són altres que
les paraules de l’Escriptura, fonamentalment els Salms, l’anomenada lectio
continua. Els Salms són la pregària per excel·lència del poble d’Israel, la
pregària que emprava Jesús mateix i la pregària que avui, després de segles
ininterromputs emprant-los, fem encara nosaltres. D’aquí a pocs dies pregarem
amb una nova distribució dels Salms, fonamentada en la estructura que el mateix
sant Benet proposa a la Regla i que els nostres predecessors en la tradició
monàstica cistercenca aplicaren a l’Ofici Diví. Serà sens dubte una ocasió de
retrobament amb els Salms, ara amb la totalitat d’ells, els que ens
acompanyaven fins ara i els que ho feien sols de tant en tant; la nostra
pregària serà així més rica, perquè el Salteri abasta amb tota profunditat la
totalitat de la naturalesa humana. No en va el Catecisme de l’Església Catòlica
ens diu: «Les múltiples expressions d’oració dels Salms es fan realitat viva
tant en la litúrgia del temple com en el cor de l’home.» (CEC, 2588).
El mateix Papa Francesc ens ha dit: «el Saltiri presenta l’oració com la
realitat fonamental de la vida. La referència a l’absolut i al transcendent,
que els mestres d’ascètica diuen el “sagrat temor de Déu”, és el que ens fa
plenament humans, és el límit que ens salva de nosaltres mateixos, impedint que
ens abalancem sobre aquesta vida de manera rapaç i voraç. L’oració és la
salvació de l’ésser humà.» (21 d’octubre de 2020). Com el Papa Benet XVI va dir
també: «En els Salms s’entrellacen i s’expressen alegria i sofriment, desig de
Déu i percepció de la pròpia indignitat, felicitat i sentit d’abandó, confiança
en Déu i dolorosa solitud, plenitud de vida i por de morir. Tota la realitat
del creient conflueix en aquestes oracions, que el poble d’Israel primer i l’Església
després van assumir com a mediació privilegiada de la relació amb l’únic Déu i
resposta adequada a la seva revelació en la història. Com a oracions, els Salms
són manifestacions de l’esperit i de la fe, en les quals tots ens podem
reconèixer i en les quals es comunica l’experiència de particular proximitat a
Déu a la qual estan cridats tots els homes. I tota la complexitat de l’existència
humana es concentra en la complexitat de les diferents formes literàries dels
diversos Salms: himnes, lamentacions, súpliques individuals i col·lectives,
cants d’acció de gràcies, salms penitencials i altres gèneres que es poden
trobar en aquestes composicions poètiques.» (22 de juny de 2011).
Pregar és una riquesa personal i comunitària, pregar amb els Salms és un regal
que la tradició de l’Església ens posa a l’abast per tal de que el nostre camí
cap a Déu sigui més planer i dreturer. Llevant-nos abans del trenc d’alba,
obrint els nostres llavis sols per a lloar al Senyor com ens cloem a la nit per
confiar-nos a la seva protecció, és una invitació a girar la mirada, a fixar-la
vers Déu, per tal de que Ell sigui el nostre objectiu, el nostre model i la
nostra referència al llarg del dia. A més aquesta pregària secular ha tingut
des de les primeres comunitats cristianes una lectura fonamentalment
cristològica perquè amb Crist l’Escriptura arriba a la seva plenitud. Així cada
Salm parla de Crist o es dirigeix a Ell, o bé és el mateix Crist qui a través
del Salm s’adreça al Pare. Escriu B. Fischer que «El Saltiri és per a l’Església
un llibre de Crist, on els cants s’eleven cap al Senyor exaltat a la creu; són
els cants que parlen d’Ell, o que s’adrecen a Ell, o amb els que Ell mateix s’adreça
al Pare i en ells, Ell sempre resta al centre.» (Les Psaumes comme voix de l’Eglise)
En paraules de sant Joan Pau II: «els sants Pares, amb profunda penetració
espiritual, van saber discernir i assenyalar que Crist mateix, en la plenitud
del seu misteri, és la gran «clau» de lectura dels salms. Estaven plenament
convençuts que en els salms es parla de Crist. Jesús ressuscitat es va aplicar
a si mateix els salms, quan va dir als deixebles: «És necessari que es
compleixi tot el que està escrit en la Llei de Moisès, en els Profetes i en els
Salms sobre mi» (Lc 24,44). Els Pares afegeixen que
en els salms es parla de Crist, o fins i tot que és Crist mateix qui parla. En
dir això, no pensaven solament en la persona individual de Jesús, sinó en el
Crist total, format per Crist cap i pels seus membres. Així neix, per al
cristià, la possibilitat de llegir el Saltiri a la llum de tot el misteri de
Crist.» (28
de març 2001).
diumenge, 22 d’octubre del 2023
QUANTS SALMS S’HAN DE DIR A LA NIT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada