De la Regla de sant Benet
Capítol 7,1-9
1 La divina Escriptura, germans, ens fa sentir aquest crit: «Tot aquell que
s’exalça serà humiliat i el qui s’humilia serà exalçat». 2 En dir-nos això,
doncs, ens mostra que tota exaltació de si mateix és una forma d’orgull, 3 de
la qual indica el profeta que es guardava, quan diu: «Senyor, el meu cor no s’ha
exaltat, ni són altius els meus ulls; ni he caminat enmig de grandeses ni de
fantasies massa altes per a mi». 4 Doncs, què? «Si els meus pensaments no eren
humils, sinó que he exaltat la meva ànima, la tractareu com un nodrissó
arrencat del pit de la mare». 5 Per tant, germans, si volem atènyer el cim de
la més alta humilitat i volem arribar de pressa a aquella exaltació celestial a
la qual es puja per la humilitat de la vida present, 6 cal que drecem per al
moviment ascendent dels nostres actes aquella escala que aparegué en somnis a
Jacob, per on veia com baixaven i pujaven els àngels. 7 Ben cert, aquest baixar
i pujar no significa per a nosaltres sinó que per l’exaltació es baixa i per la
humilitat es puja. 8 Aquesta escala dreçada és la nostra vida en aquest món,
que el Senyor dreçarà fins al cel quan el cor sigui ben humil. 9 Els muntants
de l’escala diem que són el nostre cos i la nostra ànima, uns muntants on la
crida divina ha disposat, perquè els pugem, diversos graons d’humilitat i d’observança.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
La idea d’una escala a recórrer, a pujar al llarg de la nostra vida te una
arrel bíblica evident. Jacob es va posar en camí cap a Mesopotàmia i per no
cridar l’atenció va marxar sol, com un fugitiu, sense escorta, sense criats. Un
vespre s’adormí rendit de cansament i tot somiant, va veure una escala que, des
de terra, anava fins al cel per la qual els àngels de Déu hi pujaven i baixaven
(Cf. Gn 28,12), una escala com a mitjà de comunicació entre el cel i la terra,
que santifica fins i tot el lloc on reposa i fa exclamar a Jacob «Realment el
Senyor és present en aquest lloc, i jo no ho sabia. I ple de temor va exclamar:
Que n’és, de venerable, aquest lloc! És la casa de Déu i la porta del cel.» (Gn
28,16-17).
Sant Joan Clímac escriu la seva Escala espiritual o escala del paradís, amb la
mateixa idea i no és doncs estrany que sant Benet primer i sant Bernat després
recullin aquesta figura i parlin d’una escala com a camí per pujar per la humilitat
o baixar per la supèrbia. També sant Basili havia parlat d’una escala de
perfeccionament amb deu graons i també l’abat sant Joan del mont Sinaí que ja
titulà la seva reflexió amb el títol de Escala santa. Al rerefons d’aquestes
seves reflexions hi ha sempre l’exemple i el model de Crist que, tal com escriu
l’Apòstol en l’himne de Filipencs, s’abaixà fins a fer-se tant obedient com per
acceptar la mort i una mort de creu, acceptar la mort Ell que és la vida i la
porta cap a la vida eterna per a tots nosaltres. La idea d’una escala i la idea
de la humilitat van doncs del braç en la reflexió de molts dels Pares. Una
figura literària que explica bé que aconseguir d’avançar pel camí de la
humilitat no és pas fàcil i demana del nostre esforç, podríem dir que de tot el
nostre esforç.
Aquesta escala de dotze graons que avui sant Benet ens proposa de pujar, ens
pot fer basarda de posar-nos-hi, podem considerar que és una tasca impossible
que mai no assolirem, que de ben segur que relliscarem i caurem i que per tant
millor ni intentar de pujar-hi. És aquesta una actitud acomodatícia, la que
prenem no tant sols quan ens fa mandra qualsevol canvi, sinó sobretot quan ja
estem bé com estem, quan no creiem que ens calgui aquesta humilitat i que sí,
que segurament està bé pels altres, però no ens cal a nosaltres que ja tenim
prou de tot, fins i tot d’humilitat. Com escriu el monjo Daniel sobre sant Joan
Clímac «la supèrbia i l’arrogància de la humana filosofia solen en general
apartar de la humilitat i de la subjecció a Crist.» (Vida de sant Joan
Clímac, 2).
La supèrbia, l’orgull seria una actitud que podríem qualificar d’adolescència
espiritual, i aquest estat, que segurament és inevitable en una part de la
nostra vida, l’hem de tenir del tot superat quan sentim que el Senyor ens crida
i responem afirmativament a aquesta seva crida. Perquè la humilitat, com escriu
Sor Michaela Puzicha, forma part fonamental del significat de la mateixa vida
monàstica. Lluny doncs de nosaltres tota actitud d’aquest tipus i hem de mirar
sempre de ser conscients que el deure també forma part de la vida i de ser
capaços d’anteposar en molts moments aquest sentiment de responsabilitat per
davant del que ens pot venir de gust; no ser capritxosos davant els límits que
imposa la nostra vida quan el ritme dels esdeveniments externs no està
acompanyat amb les pròpies expectatives internes; tolerant la frustració que
sorgeix davant un límit que trenca amb algun somni o desig significatiu. Al cap
i a la fi és el que ve a dir sant Benet quan parla de no anteposar mai res al
Crist i per aprendre a posar per davant la voluntat de Crist a la nostra vida,
res millor que pujar per aquesta escala de la humilitat amb passes fermes i les
mans ben agafades als muntants per tal de no relliscar i perdre el que poc a
poc i amb tant d’esforç, Déu ho vulgui, anem guanyant.
Ens convé doncs de fer l’esforç de pujar-la aquesta escala perquè com escriu
sant Gregori la humilitat i l’orgull són com els signes distintius del regne de
Déu i del dimoni, respectivament; el Crist és el rei dels humils, el diable pel
contrari regna sobre els orgullosos. (Cf. Moralia in Job). Res hi ha tant
perillós per a la vida monàstica com l’orgull, considerat com el vici per excel·lència,
per tant sols la humilitat pot portar-nos cap a Déu. No hi ha altra camí tot i
que a vegades ens sembli haver trobat una drecera més còmode i més planera que
al final ens porta amb sort a punt de partida i amb dissort al regne del diable
del que parla sant Gregori.
Sant Joan Clímac escriu: «Aquell que renúncia al món mogut per un sentiment de
temor és semblant a l’encens quan es crema: al principi fa bona olor, però
acaba transformant-se en fum. Aquell que renúncia al món amb l’esperança d’una
recompensa s’assembla a la pedra del molí que mol sempre de la mateixa manera.
Però aquell que renúncia al món per amor a Déu adquireix des del començament el
foc interior, i aquest foc, com si estigués enmig d’un gran bosc, es transforma
en un gran incendi. Alguns, sobre maons edifiquen en pedres, uns altres, sobre
la terra aixequen columnes, uns altres, marxen lentament durant un temps;
després, en escalfar-se els seus músculs i les seves articulacions, acceleren
el seu pas. Aquell que posseeix intel·ligència comprendrà aquest discurs
simbòlic. Els primers, els que sobre maons assenten pedres, són els que a
partir d’excel·lents obres de virtut s’aixequen a la contemplació de les coses
divines; no obstant això, al no estar fundats sobre la humilitat i la
paciència, cauen davant l’embat de la tempesta. Els segons, els que sobre la
terra aixequen columnes, són els que sense haver passat pels exercicis i
treballs de la vida monàstica, volen volar a la vida solitària, essent fàcil
presa dels enemics invisibles per mancar de virtut i d’experiència. Els
tercers, els que avancen pas a pas, són els que caminen amb humilitat i
obediència. A ells els infon el Senyor l’esperit de Caritat, pel qual són
encesos i impulsats per a acabar pròsperament el seu camí.» (Escala
espiritual, Primer graó, 26-27).
La humilitat no pot deslligar-se de cap de les maneres de la caritat, perquè l’amor
al Crist ha de dominar sobre qualsevol dels altres sentiments que ens puguin
influenciar. Si estimem al Crist per damunt de tot, estimarem als germans d’una
manera fraterna, neta i allunyada de qualsevol influència diabòlica. I tot
plegat ho mostrarem amb la humilitat. Si no ho fem així, el dimoni de l’orgull
està jugant bé la seva partida i ens està atraient cap al seu regne, un regne
que sembla agradable però que pot ser al final per a nosaltres el pitjor dels
malsons, un vertader infern.
Podríem ben bé dir que d’humils no hi naixem pas, ens hi hem d’anar fent d’humils,
la humilitat no és la nostra tendència natural. Podríem dir «no soc humil com
voldria, sinó orgullós com no voldria», parafrasejant a l’Apòstol quan diu «no
faig el bé que voldria, sinó el mal que no voldria.» (Rm 7,19), perquè amb la
humilitat fem el bé i amb l’orgull el mal. Ens hi hem d’anar fent d’humils, i
sols podrem avançar en aquest difícil camí pujant amb deler, però amb pas segur
i ferm aquesta escala de la humilitat, una escala que al cap i a la fi porta
cap a Déu per rumb segur, encara que ens sembli altrament. Sols així
configurant-nos pas a pas al Crist, que s’abaixà per tal de ser model d’obediència
a Déu; podrem pertànyer al seu regne.
diumenge, 8 d’octubre del 2023
LA HUMILITAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada