De la Regla de sant Benet
Capítol 66
1 S’ha de posar a la porta del monestir un monjo d’edat, ple de seny, que
sàpiga rebre encàrrecs i donar-los, i d’una maduresa que el guardi de rondar d’un
cantó a l’altre. 2 Aquest porter, cal que tingui la cel·la vora la porta, perquè
els qui arribin trobin sempre a punt qui els respongui. 3 I així que algú
truqui o que algun pobre demani, que contesti Deo gratias o Benedic,
4 i que, amb tota la dolcesa del temor de Déu, faci de pressa l’encàrrec amb
tot el fervor de la caritat. 5 Si el porter necessita
ajut, que se li doni un germà més jove. 6 El monestir, si és
possible, s’ha d’establir de tal manera que totes les coses necessàries, és a
dir, l’aigua, el molí, el forn, l’hort i els diversos oficis, s’exerceixin a l’interior
del monestir, 7 per tal que els monjos no tinguin necessitat de córrer per
fora, perquè no convé de cap manera a les seves ànimes. 8 I volem que aquesta
Regla es llegeixi sovint en comunitat, perquè cap germà no pugui al·legar
ignorància.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Sant Benet defineix en aquest capítol, que sembla que tenia que ser el darrer
de la Regla, la persona i la funció del porter. Al cap i a la fi el porter és d’una
banda la primera imatge del monestir que es troba qui hi truca a la porta i
alhora qui protegeix en certa manera la clausura. Escrivia el Pare dels
cartoixans Dom Innocent Le Masson que a l’entorn d’una cartoixa hi ha tres
centres concèntrics que protegeixen la clausura: el primer és el desert, és a
dir el lloc on està situat el monestir aïllat de la resta del món; el segon la
muralla que el circumda i tanca i el tercer la mateixa cel·la de cada monjo. En
el nostre cas la clausura no és tant estricte evidentment, però si que tenim
els primers dos cercles: el monestir està separat de qualsevol nucli urbà de
manera suficient i hi ha tres muralles que el circumdem. En aquest segon cercle
hi ha la figura del monjo porter que d’una banda acull al foraster i de l’altra
podríem dir que té també la funció de preservar la vida dels monjos en la seva
intimitat i en llur vida retirada. Tot plegat ha canviat i molt perquè com tots
observem el nombre de visites ha disminuït més que considerablement, les
trucades telefòniques ja no es fan des de la porteria perquè hi ha telèfons en
cada dependència, per no parlar dels mòbils, i a més tenim el correu electrònic
que ha suplert del tot quasi bé al correu postal, però també a les trucades
telefòniques i fins i tot en gran part a les visites presencials. És el reflex
de que en la nostra societat per exemple ha desaparegut aquell concepte de
visitar les cases que practicaven els nostres avis i s’ha substituït per una
altra dinàmica en les relacions interpersonals. Potser ara en lloc de dir “no
aneu per les cases” s’hauria de dir “no aneu per les xarxes socials”; perquè
tot ha canviat i ho ha fet en pocs anys.
Avui doncs el paper del porter segurament ja no és tant important, però segueix
essent en certa manera la imatge del monestir. Qui fa de porter ha de tenir
sempre clara aquesta doble funció d’acollida i alhora de guardià, podríem dir,
de la pau i del retir dels monjos. Perquè un monjo exposat les vint-i-quatre
hores del dia a interrupcions per visites o trucades no podria viure com a tal
monjo. En aquest aspecte també la irrupció dels nous mitjans d’intercomunicació
personal pot representar un risc per a la deguda clausura d’un monestir, i no
ens ha de fet cap basarda emprar aquest mot utilitzat tradicionalment per
definir les relacions entre un monestir i l’exterior. Hi ha un punt en el que
podem córrer el risc de perdre la deguda pau i és en el caràcter d’immediatesa
que els nous canals de comunicació sembla que imposen. A vegades, fins i tot en
homes d’Església que potser haurien de ser una mica més conscients de com s’estructura
la nostra vida, hi ha desconcert quan no responem a un missatge o a una trucada
de manera immediata. Per evitar tota distracció innecessària és pel que sant
Benet estableix que al monestir hi hagi totes les coses necessàries i així els
monjos evitin de córrer per fora, ja que no convé de cap manera a les nostres ànimes.
Caure en un excés o en una banalització de les comunicacions no deixa de ser
aquest córrer per fora del monestir del que ens parla avui sant Benet i que pot
acabar per resultar perillós per a les nostres ànimes individuals i per a la
nostra vida comunitària.
Cal d’una banda no desatendre el que se’ns vulgui dir o fer arribar, però de l’altra
prioritzar el centre de la nostra vida: la recerca de Déu mitjançant la
pregària comunitària i personal, el contacte amb la Paraula de Déu i el
treball. Si arribem tard a l’Ofici Diví per atendre una trucada o una visita no
essencial, fallem al que ha de ser la nostra vida; si no acomplim amb un horari
ja establert per una causa supèrflua i no raonablement important, fallem en el
nostre acompliment. I aquí en la mesura de la responsabilitat que li pertoca el
porter hi té un paper a desenvolupar actuant com a filtre sempre responsable i
mai arbitrari. Recordem com a anècdota aquell monjo ara ja difunt que quan feia
de porter i trucaven preguntant per determinada dependència inevitablement deia
que no la coneixia i tot seguit penjava el telèfon al seu interlocutor sense
deixar-lo reaccionar. Evidentment no actuava bé per molta gràcia que pogués fer
la seva reacció una mica arrauxada. Oblidava que actuava en nom de la
comunitat, que no ho feia en qualitat de ser tal o qual germà, sinó com a
representant, com a imatge, de tota la comunitat. Això sovint ho oblidem.
En un altra àmbit sens dubte molt més greu l’altra dia em passaven la
intervenció o discurs del Fiscal General de l’Estat en l’acte d’inauguració de
l’any judicial. En la seva intervenció deia: «la Fiscalia General de l’Estat ha
assumit el compromís institucional d’oferir una resposta a les víctimes d’una
realitat criminal d’inqüestionable gravetat: els delictes contra la llibertat
sexual comesos contra menors en contextos religiosos, els abusos en el si de l’Església.
(...) La Memòria explora algunes possibilitats, la sol·licitud de
responsabilitat civil subsidiària de la institució religiosa en la qual han tingut
lloc els fets delictius; valorar l’extensió de l’acusació a les eventuals
conductes encobridores; la sol·licitud, en tot cas, de la inhabilitació
professional de l’acusat per a exercir qualsevol activitat relacionada amb
menors; i la necessària integració dels danys morals i les lesions psíquiques
sofertes en el concepte de responsabilitat civil.» Serveixi tant sols d’exemple
de que el que aquí, en termes jurídics, es defineix com a “responsabilitat
civil subsidiària” és traduïble en el nostre cas a que cadascun de nosaltres en
els nostres actes som imatge del monestir, que el responsable més enllà de la
persona física és la institució, en el nostre cas la comunitat. Per això
segurament és bo que assumim aquest principi ja en les petites coses, en les
coses de cada dia, i així potser ens ajudarà a conscienciar-nos de cara a que
poguessin arribar de nou, Déu no ho vulgui, temes més greus.
Però sovint quan es llegeix o es comenta aquest capítol oblidem una frase
important, molt important del mateix. Aquella que dona lloc a interpretar que
en una primera redacció de la Regla era el seu darrer capítol. És quan sant
Benet ens diu: «I volem que aquesta Regla es llegeixi sovint en comunitat,
perquè cap germà no pugui al·legar ignorància.». Llegim o millor dit escoltem
la Regla una mitjana de quatre cops l’any, sovint, ens cal reconeix-ho, en
determinats capítols estem més pendents de veure-hi les mancances de l’abat,
del prior, del majordom, dels sacerdots, dels servidors o dels candidats que no
pas aprofitem la lectura per anar pouant en l’espiritualitat profunda
espiritualment i també amarada de realisme de la Regla.
Si hi ha un text, fora de l’Evangeli o del conjunt de la Paraula de Déu, que
ens surti al pas cada dia amb més freqüència i més intensitat aquest no és
altra que la Regla, que de fet es fonamenta sempre en l’Escriptura i els
ensenyaments evangèlics i alhora en els Pares que abans de sant Benet van
escriure la seves regles per a regir la vida comunitària d’aquells qui cerquen
Déu. Tenim en aquest text un manual per a la nostra vida, la concreció en molts
temes de com hem de viure o de com no hem de viure el seguiment del Crist.
Que faig tard a l’Ofici Diví, i a vegades intento dissimular-ho entrant per la
reixa o pujant al cor cantant, com feia un germà nostre ja a la casa del Pare
amb una actitud més pròpia d’un animador litúrgic que d’un monjo que fa tard i
per tant està en falta; doncs no acompleixo el que ens diu sant Benet de ser
puntualment fidels a l’Ofici Diví. Que no actuo amb aquella dolcesa del temor
de Déu, de la que ens parlava avui sant Benet referint-se al porter; doncs no
acompleixo el que ens diu sant Benet de tenir seny. Que parlo al cor, al
refetor o després de Completes; doncs no acompleixo el que ens diu sant Benet
sobre el silenci; i sobretot si murmuro de manera habitual, impulsiva i quasi
malaltissa; doncs no acompleixo el que ens diu sant Benet tantes vegades al
llarg de la Regla.
La Regla, que potser de tant sentida, més que escoltada, ens pot deixar de
sorprendre i ens pot resultar excessivament coneguda fins al punt de no
prestar-li l’atenció que li devem; és sempre per a nosaltres una norma
rectíssima de vida humana, la mostra d’una honestedat de costums, un començ de
vida monàstica. Prestem doncs sempre atenció a aquesta mínima Regla que sant
Benet va redactar com un començament, intentant de vèncer la peresa, la nostra
tendència a viure malament, la nostra negligència i tot allò que ens sigui
motiu de vergonya i de confusió.
diumenge, 17 de setembre del 2023
ELS PORTERS DEL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada