De la Regla de sant Benet
Capítol 23
1 Si algun germà es demostra contumaç, o desobedient, o orgullós, o
murmurador, o contrari en alguna cosa a la santa Regla i menyspreador dels
manaments dels seus ancians, 2 aquest, segons el precepte de Nostre Senyor, ha
de ser amonestat secretament pels seus ancians per primera i segona vegada. 3
Si no s’esmena, que el renyin públicament, davant de tothom. 4 I si ni així no
es corregia, incorri en excomunió, si comprèn la gravetat de la pena. 5 Però,
si és un obstinat, que el sotmetin al càstig corporal.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«Si vivim, vivim per al Senyor, i si morim, morim per al Senyor. Per això,
tant si vivim com si morim, som del Senyor.» (Rm 14,8).
Aquesta frase de l’Apòstol pot ben bé resumir el que és, el que hauria de ser
la nostra vida. Compartir la vida divina, no anteposar res, absolutament res a
aquest objectiu, és el resum de la nostra vocació. Certament Déu viu la seva
pròpia vida; el Crist va viure la seva i nosaltres podem tant sols aspirar a
conviure-la, a compartir-la, a imitar-la; però tot i aspirar-hi o voler viure
tant sols i únicament per Déu, som lliures i al llarg de la mateixa existència
terrenal ens surten entrebancs, creem entrebancs, siguin de pensament, de
paraula, d’obra o d’omissió; és a dir pequem, faltem, cometem faltes, però això
que és humà no és el més greu, el més greu és la contumàcia, la manca de
contricció, la manca de reconeixement de les faltes, que ens empeny a
allunyar-nos d’aquesta vida en Crist, d’aquesta vida divina, compartida amb Déu
que hauria de ser sempre el nostre objectiu. En paraules de sant Bernat: «La
culpa no està en el sentiment, sinó en el consentiment.»
Sant Benet sap que faltem i el que vol és que ens esmenem, que ens corregim i
que tornem a centrar la nostra vida en el Crist. Això que de paraula pot
semblar fàcil tal volta d’obra pot no ser-ho tant, perquè l’orgull i l’autosuficiència
ens porten cap a la desobediència, cap a la murmuració i cap al menyspreu als
altres i ens empenyen encara més lluny, a quedar-nos en aquesta situació
menyspreant la misericòrdia de Déu. No penedir-nos és això, no esmenar-nos és
això; menysprear, rebutjar la misericòrdia de Déu. Masses vegades valorem les
coses en funció de que ens serveixin o no per a satisfer les nostres passions,
la nostra voluntat, el nostre orgull. Els talents i els dons que Déu ens ha
donat no són per això, no són per satisfer al nostre ego; són per a fer-los
servir per viure en el Senyor, conscients de que som del Senyor.
La falta, el pecat és en el fons una tremenda mostra d’ingratitud i faltem,
pequem, quan ens servim dels talents espirituals, intel·lectuals i físics, no
per donar glòria a Déu cercant de complir la seva voluntat, que per això ens
han estat donats, sinó per enfrontar-nos-hi per oposar-nos-hi mitjançant la
desobediència. A qui fem mal quan faltem? A qui fem mal quan pequem? En
primer lloc a nosaltres mateixos perquè optem per una felicitat, per una
satisfacció ben efímera oblidant allò que ens diu sant Benet a la Regla, que és
quan obrem amb intenció pura i per zel de Déu que rebrem una bona recompensa,
mentre que al contrari, cometrem un pecat (Cf. RB 64,6). Però en segon lloc fem
mal habitualment a la comunitat perquè negligim la nostra tasca, faltem al
nostre deure de caritat i tot ho fem, al cap i a la fi, per anteposar el nostre
propi interès a qualsevol altre, especialment al interès de Déu expressat en el
interès de la comunitat.
Com allunyar-nos de les faltes? Com intentar no caure-hi? Com vèncer-les? No n’hi
ha prou tant sols amb el nostre esforç, ens cal l’ajuda i la gràcia de Déu i
aquesta l’hem de cercar primer que tot en el contacte personal amb Déu mateix,
mantenint l’orella ben atenta a la seva Paraula. Nosaltres no tenim excusa per
no escoltar la seva Paraula, si a vegades ni tant sols la sentim és perquè
tanquem la nostra oïda. Escoltar-la la Paraula demana un esforç per la nostra
part, demana voler escoltar-la, estar-ne atents, obertes les orelles i a això
ens hi ajuda la pregària. Quan negligim l’Ofici Diví, i negligir-lo no és
arriscar la nostra salut i la dels altres germans con tal d’assistir-hi si la
raó en contra és de pes, sinó que és anteposar la nostra voluntat a la de Déu,
és girar-se al llit quan sentim la campana que es hi crida, autojustificant-nos
amb qualsevol pretext; és voler acabar qui sap quina tasca quan la campana ens
convoca a l’Ofici a risc de fer-hi tard, a risc de no arribar-hi amb la
suficient predisposició de cor i d’esperit perquè ens sigui de profit.
La pregària, així com el mateix ritme de la nostra vida marcat amb claredat per
la Regla, ens ajuda a adquirir uns principis clars, que potser sovint fan
referència a coses petites, però de coses petites estan fetes les grans coses.
En cada nostra obligació, en cada ordre rebuda, en cada esdeveniment del dia hi
podem trobar la petjada de Déu, la seva providència, la seva tolerància, la
seva disposició, la seva voluntat. Si vivim amb fe les coses
petites, aquelles que fins i tot ens puguin semblar insignificants, les farem
grans per a nosaltres i ho seran davant de Déu. Una altra ajuda i no pas menor
és l’ús freqüent del sagrament de la penitència que no tant sols perdona les
faltes comeses sinó que pel penediment ens prepara i ens disposa a no
recaure-hi; però per penedir-nos ens cal reconèixer-nos pecadors, no
reconèixer-hi als altres sinó a nosaltres mateixos.
Ens diu un Apotegma anònim: «Aquells que volen ser salvats no s’ocupen dels
defectes del proïsme, sinó sempre de les seves pròpies faltes, i així
progressen. Tal era aquell monjo que veient pecar al seu germà deia gemegant:
“Desgraciat de mi! Avui ell, i demà segurament seré jo!”. Vegeu quina
prudència! Quina
presència d’esperit! Com ha trobat la forma de no jutjar al seu germà en dir:
“Segurament seré jo demà!”, perquè s’inspira en el temor i la inquietud pel
pecat que tem cometre i així evita jutjar al proïsme. Però no content amb això
s’humilia per sota del seu germà agregant: “Ell ha fet penitència per la seva
falta, però jo no la faig, ni arribaré a fer-la, segurament perquè no tinc
suficient voluntat per a fer penitència”.» (DOROTEU DE GAZA, Conferències,
VI,75).
Tenim recursos per a intentar vèncer la voluntat de faltar, de pecar; el recurs
de l’excomunió hauria de ser sempre el darrer, tot i que sant Benet ens el
plantegi per a comprendre la gravetat de la falta. Ens hi ha d’ajudar sobretot
mantenir en un primer pla l’amor al Crist, perquè l’amor no s’acontenta amb
evitar el mal, això ho fa també el temor; l’amor s’eleva sobre el simple deure
i ens dona l’empenta necessària per a obtenir la força i els mitjans necessaris
per a obrar el bé, superant els obstacles i evitant tot allò que pugui trencar
la nostra relació amb el Crist. (Cf. BAUR, Benito; En la intimidad con Dios, p.
63-83).
Tot plegat ens hauria de portar a poder dir sempre i en tot moment com l’Apòstol:
«Per a mi, viure és Crist» (Fl 1,21).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada