De la Regla de sant Benet
Capítol 30
1 Cada edat i cada enteniment demana una tractament apropiat. 2 I doncs,
sempre que els infants i els més joves, o aquells que no arriben a comprendre
com és de greu el càstig de l’excomunió, cometin algun mancament, 3 tots
aquests han de ser mortificats amb dejunis rigorosos, o castigats amb aspres
assots, a fi que canviïn.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Som al darrer capítol de la primera part del denominat codi penal de la Regla,
un capítol que a primer cop d’ull ens pot semblar anacrònic i desfasat perquè
ens parla d’infants al monestir i de càstigs amb aspres assots i mortificacions
amb dejunis rigorosos; unes coses que no són pas políticament correctes en els
nostres dies, afortunadament. Ja sabem del costum
durant l’edat mitjana de lliurar infants a un monestir perquè fossin educats
entre els monjos i acabessin esdevenint ells mateixos monjos, un costum per
cert abandonat pels cistercencs, i també sabem que la correcció de les faltes
amb càstigs corporals, fossin assots, dejunis o reclusions, ha estat una
pràctica fins i tot al nostre país que tant sols s’ha abandonat fa ja unes
quantes dècades en àmbits com l’educatiu. Tal com està el panorama gràcies a
Déu avui no hi ha infants en les comunitats i tots sabem la cura que hem de
tenir amb aquest tema, no tant sols per evitar fets concrets del tot
reprovables i punibles, civilment i canònicament; sinó també per evitar
qualsevol situació equívoca o sospitosa, ni que ho sigui lleugerament. Pensem
sempre que quan fem alguna cosa malament no ho fa aquell o l’altre monjo, sinó
un monjo, és a dir afecta a tota la comunitat com si fóssim tots els qui ho
haguéssim fet i pot ser cert perquè tolerant-ho ens fem d’alguna manera
partícips o còmplices, com vulguem dir-ho. No baixem la guàrdia en aquest tema
perquè a part de ser bastant més que incorrectes, és a dir delictius alguns
comportaments, la sensibilitat social es molt alta amb fets com aquests, no fos
que siguem de nou causa d’escàndol.
Però aquest capítol te una part que no ha passat tant de moda, la que ens parla
de tractaments apropiats per a cadascú. Una mostra més del igualitarisme
asimètric que estableix sant Benet en la seva Regla; tots som iguals amb els
mateixos drets i les mateixes obligacions, tots ens hem compromès davant del
Senyor a seguir-lo, a buscar-lo i a obeir-lo però no tots som iguals; perquè
alhora no tots hem rebut els mateixos dons, no tots tenim les mateixes
limitacions, els mateixos defectes de fàbrica i aquí rau la dificultat a
vegades de fer entendre a algú la inconveniència o fins i tot la gravetat de
determinada actitud, quan aquest algú sembla incapaç de comprendre la
importància d’un o d’uns fets en concret.
Vivim en una societat dominada per la cultura del desig i afectada per una
immaduresa notable, per això mateix podem seguir essent infants tot i l’aparença
d’adults o estar afectats d’infantilisme o mantenir puntualment actituds
infantils. Perquè al cap i a la fi podem ser madurs intel•lectualment i ser
alhora immadurs afectivament i això ens crea problemes de convivència, ens fa
molt més difícil la vida comunitària i per extensió fem difícil la vida dels
altres. Contra aquest infantilisme podríem dir que de poc valen els remeis que
ens recomana avui sant Benet perquè no el podrem guarir amb dejunis rigorosos,
ans al contrari potser a vegades els practiquem per a cridar l’atenció i són
més part del problema que de la solució; ni el podrem guarir amb aspres assots
tot i que tots podem córrer el risc de caure en aquesta temptació una vegada o
altre, sigui un enfrontament físic, Déu no ho vulgui, sigui un enfrontament
verbal o sigui el clàssic cop de porta donat per manifestar un enuig contra qui
calgui, encara que masses vegades sigui al cap i a la fi contra nosaltres
mateixos i la nostra immaduresa o el nostre infantilisme. D’altres vegades el
símptoma de la immaduresa és la dependència afectiva d’un altre germà o l’excessiva
necessitat de la família o d’un membre concret d’aquesta o d’un amic exterior;
cosa que no vol pas dir que ens n’haguem de desentendre de la família o dels
amics, però si mantenir un sà equilibri i allunyar-nos del perill de les
interferències dels nostres familiars, amics, companys o coneguts en la vida
comunitària.
Escriu Dom Bernardo Olivera, abat general que fou de l’Orde Cistercenc de l’Estreta
Observança, que hi ha cinc elements que ens poden fer adonar del nostre grau de
maduresa. El primer és la tolerància de les frustracions reconeixent-hi la
nostra responsabilitat, evitant fer-ne sempre culpables als altres i intentant
de no reaccionar-hi amb ira, tristesa, desànim o tancant-nos en nosaltres
mateixos cercant la pròpia commiseració. Un segon element és ser capaços de
manifestar les nostres opinions sense arribar a defensar-les a ultrança, ni
encara menys recorrent a la mentida per tal de mantenir-les, perquè això és
símptoma clar de ser presoners de les nostres emocions. El tercer element és
ser capaços de prendre decisions sense innecessàries vacil·lacions ni por a
equivocar-nos, però cercant sempre la certesa moral de que fem el que cal fer
en cada moment i no pas el que seria del nostre grat fer o ens afavoreix tant
sols a nosaltres o als nostres amics particulars. Un quart element és estar
obert a altres idees i argumentacions, no tancant-nos en el nostre món com si
fos l’únic o el millor dels mons possibles. El cinquè i darrer element que
destaca Dom Bernardo Olivera, és la capacitat de reaccionar davant de l’imprevist
sense rebuig, acceptant la realitat, fins i tot la imprevista, en el nostre cas
acceptant-ho com a voluntat de Déu. (Afectividad y deseo. Para una
espiritualidad integrada).
Els enemics d’aquets elements són les nostres pors; por al fracàs, por al
rebuig, por al canvi, por a la malaltia o por a tantes altres coses. I la por
és fruit de la manca de confiança en nosaltres mateixos, certament, però en el
cas del creient és símptoma de la manca de confiança en Déu, quan dubtem de que
si és cert de que estem a les seves mans i de si es cert de que el tenim sempre
al costat a punt per a donar-nos un cop de mà, però evidentment mai per
preguntar-li per què permet que ens passi això o allò altre o demanant-li que
aquest o l’altre germà desapareguin de la faç de la terra perquè ens fan nosa.
Com diu el document de la Congregació per als religiosos Vida fraterna en
comunitat: «El camí cap a la maduresa humana, premissa necessària per a una
vida d’irradiació evangèlica, és un procés que no coneix límits, perquè
comporta un continu «enriquiment», no sols en els valors espirituals, sinó
també en els d’ordre psicològic, cultural i social.» (La vida fraterna en
comunitat, 35).
diumenge, 8 de maig del 2022
COM S’HA DE CORREGIR ELS INFANTS DE MENOR EDAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada