De la Regla de sant Benet
Capítol 2,1-10
1 L’abat que és digne de regir el monestir s’ha de recordar sempre de com l’anomenen
i ha d’acomplir amb fets el nom de superior. 2 Hom creu, en efecte, que fa les
vegades del Crist al monestir, des del moment que és designat amb el seu mateix
nom, 3 segons el que diu l’Apòstol: «Heu rebut l’esperit de fills adoptius que
ens fa clamar: Abbà, Pare». 4 Per tant, l’abat no ha d’ensenyar ni establir ni
manar res al marge del precepte del Senyor, 5 sinó que els seus manaments i la
seva doctrina difonguin en els cors dels deixebles el llevat de la justícia
divina. 6 Que es recordi sempre l’abat que de la seva doctrina i de l’obediència
dels deixebles, de totes dues coses, se li n’haurà de fer examen en el terrible
judici de Déu. 7 I que sàpiga l’abat que s’imputarà a culpa del pastor tot el
que el cap de casa hagi pogut trobar de menys en el profit de les ovelles. 8
Però també, si ha esmerçat tota la diligència de pastor pel ramat inquiet i
desobedient, i ha posat tota la cura en llurs accions malsanes, 9 el pastor,
absolt en el judici del Senyor, li podrà dir amb el profeta: «No he amagat la
vostra justícia en el meu cor, he proclamat la vostra veritat i la vostra
salvació; però ells m’han desdenyat i m’han menyspreat». 10 I aleshores,
finalment, que la mort prevalgui com a càstig sobre les ovelles indòcils a la
seva cura.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Sembla que un dels molts problemes que afecten a l’Església avui és la negativa
cada cop de més eclesiàstics a assumir responsabilitats concretes com ara el
ministeri episcopal. Amb ironia alguns comenten que els qui podrien ser bisbes
no ho volen ser o es resisteixen molt a ser-ho i que els qui voldrien ser-ho,
potser més val que no ho siguin. Aquinata Böckmann en el seu comentari d’aquest
capítol comença recordant els honors que rodejaven abans aquests càrrecs, com
eren confiats en altres temps a nobles i com anaven units a grans cerimònies
plenes d’ostentació; si alguna vegada aquesta fou la motivació per
acceptar-los, Déu no ho vulgui, era ben pobre. Avui la realitat és molt
diferent i gràcies a Déu molt d’aquell cerimonial s’ha perdut i qualsevol
responsable està sotmès a una exposició a vegades excessiva com hem vist fa ben
pocs mesos en alguna diòcesi catalana. Aquinata Böckmann recull una cita de
Terrence Kardong, un monjo trapenc nord-americà, que reflexionant sobre aquest
capítol escrivia sobre els homes i els monjos d’avui que no volen
responsabilitats, ni tampoc volen seguir a qui les té i tot el que volen és un
treball interessant i unes relacions afectives satisfactòries caracteritzades
per l’amistat i la simpatia limitades exclusivament al terreny personal. Tot
plegat ens fa pensar sobre el paper del servei en l’Església, en les diòcesis,
en les comunitats, en les parròquies; un tema del que ha parlat abastament el
Papa Francesc en múltiples ocasions, la darrera en l’habitual discurs de Nadal
a la Curia vaticana que hem escoltat aquests darrers dies al refetor.
Sant Benet dins del panorama eclesial pot representar també avui un punt de
vista una mica diferent i tal volta més pràctic també en aquest aspecte, com en
tants d’altres. N’hem fet experiència nosaltres mateixos fa ben poques setmanes
del que ens diu sant Benet avui, de fet en fem experiència, sigui reeixida o
no, cada dia. Deia ja fa uns anys a un grup d’abats benedictins qui havia estat
superior general dels dominics de 1992 a 2001, el P. Timothy Radcliffe, que:
«potser el paper de l’abat és precisament el de ser la persona que, de manera
evident, no fa res en concret. Altres monjos poden exercir un ofici particular,
com ser majordom o infermer, encarregar-se de la granja o de la impremta. Però
jo m’atreviria – deia el P. Radcliffe - a ser tan agosarat com per a proposar
que l’abat sigui la persona que custodiï la identitat més profunda dels monjos
com aquells que no tenen res en concret a fer, excepte ser monjos.» (El
trono de Dios. El papel de los monasterios en el nuevo milenio. Setembre
2000.)
El sentit de tot plegat ens el pot aportar sant Pau quan compara l’Església al
cos humà quan diu que «tots els membres, ni que siguin molts, formen un sol
cos» (1Co 12,12), encara que sempre podem tenir la temptació, com aquell peu
del que parla l’Apòstol, de dir: «Com que no sóc mà, no sóc del cos» (1Co
12,15) o tal volta podríem ser excloents, però tinguem ben present que tampoc
«l’ull no pot dir a la mà: «No em fas cap falta» (1Co 12,21). Com conclou sant
Pau cal «que en el cos no hi hagi divisions, sinó que tots els membres tinguin
la mateixa sol•licitud els uns pels altres. Per això, quan un membre sofreix,
tots els altres sofreixen amb ell, i quan un membre és honorat, tots els altres
s’alegren amb ell.» (1Co 12,25-26)
En el nostre cas on Pau parla de mans, peus o qualsevol altre membre del
cos podríem dir porter, cuiner, hortolà, bugader, administrador, cantor o
qualsevol altre degà amb una responsabilitat concreta. Del menyspreu d’un per
un altre no pot sortir res de bo i molt sovint aquest menyspreu neix de l’orgull,
de la falta d’humilitat; d’acabar essent com aquell ull que diu que la mà no li
fa cap falta. Perquè si hi pensem; de què ens valdria tenir la roba neta i ben
planxada si no tenim un plat a taula; o de què tenir llits parats per als
hostes si ningú abans hagués fet bugada o ningú els rebés, o quin sentit
tindria tenir bons productes de l’hort si ningú els cuinés o cuinar-los si el
refetor no estes ben disposat i així en qualsevol aspecte. Formem un conjunt on no
hi ha ningú imprescindible i on alhora no hi ha ningú prescindible.
D’aquí que sigui un xic absurd plantejar-nos la nostra vida com un carrerisme,
una expressió que tant fa servir el Papa Francesc. Com també deia el P. Timothy
Radcliffe als abats benedictins l’any 2000: «Les vides dels monjos fan pensar
als que es troben fora del monestir; no sols perquè vostès no exerceixen cap
funció particular, sinó també perquè les seves vides no van enlloc. Com els
membres de tots els ordes religiosos, les seves vides no adquireixen forma o
significat ascendint un escalafó o essent promoguts. Som tan
sols germans i germanes, frares, monjos i monges. Mai podem aspirar a més. Un
soldat o un universitari que tingui èxit pot pujar professionalment a través de
diversos graus. Les
seves vides demostren el seu valor, perquè són promoguts fins a ser catedràtics
o generals. Però això no es compleix en el nostre cas. L’única escala que
existeix en la Regla de Sant Benet és l’escala de la humilitat.»
Sovint acabem essent abats, priors, hostatgers, cuiners, hortolans o
cantors de sobretaula, de tertúlia, sense arriscar-hi res, parlant per parlar. Com deia el papa
Francesc en el seu discurs a la Curia aquest Nadal: «ens entretenim vanitosos
parlant sobre “el que caldria fer” —el pecat del “caldriaqueisme”— (...)
conreem la nostra imaginació sense límits i perdem el contacte amb la
realitat». El mateix P. Timothy Radcliffe deia en aquella xerrada abans
esmentada: «Estic segur que els monjos, igual que els frares, algunes vegades
alimenten desitjos secrets de fer carrera i somien amb la glòria de ser
majordoms o fins i tot abats. Crec que molts monjos es miren al mirall
imaginant-se com estarien amb pectoral, o fins i tot amb mitra, i pot ser que
algun esbossi una benedicció quan creu que ningú el mira. Però bé sabem tots
que les nostres vides adquireixen la seva forma, no per ser promoguts, sinó
perquè ens trobem en camí cap al Regne. La Regla se’ns dona, diu Sant Benet,
per a afanyar la nostra arribada a la llar celestial.»
De nou, com sempre, ens cal no perdre la nostra centralitat en el Crist. Ens ho
deia el nostre Abat General en la seva darrera carta de Nadal: «Només la llum
de la mirada de Crist crea fraternitat. Quan ens adonem de l’amor tant gran amb
que Jesús ens mira personalment descobrim de seguida que aquesta és la mirada
amb que Déu mira qualsevol home, qualsevol cor, qualsevol vida.» Mirar als
altres amb la mirada del Crist, no quedar-nos encantats davant el mirall
imaginant-nos qui sap què tenim damunt el cap o sobre el pit, alliberar-nos del
nostre orgull per anivellar-nos als altres. En el fragment del Capítol II de la
Regla que acabem d’escoltar hi ha una expressió forta, escriu Aquinata
Böckmann, quan diu que l’abat no ha d’ensenyar ni establir ni manar res al
marge del precepte del Senyor. De nou la centralitat, l’emmirallament en el
Crist perquè tant sols Ell ens pot dur tots junts a la vida eterna, a tot el
cos, no pas a una mà o a un peu per separat, sinó a tot el cos. Vigilem doncs
de no voler ser tots peus, tots mans; no sigui que acabem descompensats i el
que és més greu encara, que acabem per viure sempre insatisfets, sempre somiant
amb quelcom de diferent al que tenim, somiant amb com seria la nostra vida de
feliç si tingués aquella o l’altra responsabilitat, si aquell germà marxés o si
tal altre vingués. En paraules del Papa Francesc: «Arriba un moment, en l’existència
de cadascú, en què se sent el desig de no viure més darrere del revestiment de
la glòria d’aquest món, sinó en la plenitud d’una vida sincera, sense
necessitat d’armadures i màscares.» (Discurs del Papa Francesc als membres
del Col·legi Cardenalici i de la Cúria Romana, 23 de desembre de 2021).
diumenge, 2 de gener del 2022
COM HA DE SER L’ABAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada