De
la Regla de sant Benet
Capítol 72
1 Així com hi ha un zel d’amargor, dolent, que allunya de Déu i duu a l’infern,
2 també hi ha un zel bo que allunya dels vicis i porta a Déu i a la vida
eterna. 3 Que practiquin, doncs, els monjos aquest zel amb un amor
ferventíssim, 4 és a dir, «que s’avancin a honorar-se els uns als altres»; 5
que se suportin amb una gran paciència les seves febleses, tant físiques com
morals; 6 que s’obeeixin amb emulació els uns als altres; 7 que ningú no busqui
allò que li sembla útil per a ell, sinó més aviat el que ho sigui per als
altres; 8 que practiquin desinteressadament la caritat fraterna; 9 que temin
Déu amb amor; 10 que estimin el seu abat amb un afecte sincer i humil. 11 Que
no anteposin res absolutament al Crist, 12 el qual ens dugui tots junts a la
vida eterna.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«El vostre zel n’ha estimulat molts d’ells» escrivia l’Apòstol als cristians de
Corint (2Co 9,2). Hi ha zels i zels, hi ha un zel que neix de l’amargor i que
allunyant de Déu acabà per portar a l’infern, és aquell zel que per exemple
neix d’afeccions impròpies de la vida d’un monjo i crea dependències
interpersonals que estan fora de lloc en una vida comunitària. Però
el zel per sí mateix no és dolent intrínsecament, perquè hi ha un zel bo que
allunyant dels vicis porta a Déu; com aquest que lloa sant Pau escrivint als
cristians de Corint. Tot depèn doncs del que motivi el zel, així el
mateix Pau declara als filipencs que el zel per la seva religió l’havia portat
a perseguir l’Església, era zelós, però el motiu d’aquest zel no era agradable
als ulls de Déu, no se centrava en el Crist.
Celebrem aquests dies la solemnitat del naixement de Nostre Senyor Jesucrist
segons la carn. En els textos que ens proposa la litúrgia apareixen dos figures
exemples de bon zel: Josep i Maria; cridats de manera diversa al seguiment del
Crist, a fer la voluntat del Pare. Però per damunt de tot és Crist mateix el
model de bon zel i d’obediència en fer-se home per salvar als homes. El bon
zel, com el de Josep i Maria, no és extremós ni cau mai en excessos; no es
deriva de l’afany d’imposar als altres el que un personalment pot entendre per
perfecció, partint des de la falsa sensació de seguretat en creure’ns haver
complert amb tot deure; tampoc no ve d’ímpetus inconsiderats o violents, sinó
que únicament pot venir de l’amor de Déu, que és pur, humil i mansuet. Sant
Benet ens ho exemplifica en reduir a tres les formes del bon zel del monjo en
la relació amb els seus germans: respecte, paciència i promptitud en el servei.
La primera manera de practicar el bon zel és un mutu respecte: «que s’avancin a
honorar-se els uns als altres.» escriu sant Benet (RB 72,4); referència directe
a la Carta als Romans: «Estimeu-vos afectuosament com a germans, avanceu-vos a
honorar-vos els uns als altres.» (Rm 12,10). Si creiem que el respecte s’oposa
a la lliure expansió dels afectes no sabem veure que el respecte és la
salvaguarda de l’amor, escriu Dom Columbà Marmion en la seva clàssica obra
Jesucrist ideal del monjo, una obra que manté encara vius molts dels seus
postulats. Som persones consagrades a Déu; aquesta és la primera font del mutu
amor. Hem d’estimar com Jesucrist estimava als seus deixebles, que com més
pròxims a Ell estaven, més ho estaven també del Pare. La caritat fraterna, per viva
que sigui, no ha de degenerar mai en amistats particulars; perquè la
familiaritat excessiva, lluny de reforçar els llaços de l’afecte, els
destrueix; lluny d’unir la comunitat, la divideix; ja que en lloc de conservar
la caritat, l’adultera i la refreda. Hem d’estimar-nos com diu sant Benet: «amb
un amor ferventíssim» (RB 72,3). De cóm, en tenim un reflex formal quan sant
Benet ens diu que els monjos «en la manera d’anomenar-se, que no es permeti a
ningú de cridar un altre pel nom tot sol» (RB 63,11); així demana als més joves
el respecte que pertoca als ancians per la seva edat, i arriba fins i tot a
determinar quines paraules hem d’emprar com a tractament (RB 63,12-13). En
aquestes prescripcions es manifesta l’esperit que guia a sant Benet en tots i cadascun
dels capítols de la seva Regla. Mai un afecte particular ens ha d’apartar, ni
que sigui en un petit grau, ni que sigui per poc temps, de la centralitat de l’amor
al Crist. Vol això dir que no podem estimar-nos entre els membres de la
comunitat? Ens hem de considerar com a abstraccions els uns als altres? No, de
cap manera. Podem i hem d’estimar-nos real i profundament, però en Déu i per
Déu. El nostre amor recíproc ha de ser fonamentat en el Crist. És Jesucrist, el
nostre model; i recordem que també Ell tenia les seves amistats, també Ell
estimava amb afecte humà a la seva mare, a Joan, als amics de Betània, als seus
deixebles; recordem com davant la tomba de Llàtzer no pot contenir les
llàgrimes, fins al punt que veient-ho els jueus, exclamaren: «Mireu com l’estimava»
(Jn 11,36).
La segona manera de practicar el bon zel és la paciència recíproca: «que se
suportin amb una gran paciència les seves febleses, tant físiques com morals»
(RB 72,5) escriu sant Benet. Ningú està exempt de defectes; tots tenim les
nostres imperfeccions. Estranyar-se de les febleses dels altres demostra poca
maduresa espiritual i inquietar-se per aquestes ens mostra la nostra pròpia
imperfecció. Les nostres febleses poden accentuar-se per hàbits inadequats o
amb la mateixa vellesa; i poden arribar a donar lloc a antipaties; fins i tot
que a vegades la sola presència d’una germà ens sigui causa d’aversió, de
desgrat, Déu no ho vulgui. Com superar aquests obstacles? Com impedir que es
refredi el cor i mostrem el disgust fins i tot exteriorment? Com desarrelar
aquest desgrat del nostre cor? Només l’amor i una caritat ardent pot realitzar
el miracle de fer-nos vèncer la nostra limitada naturalesa i estimar als
nostres germans tal com són, homes de carn i ossos, talment com nosaltres som.
No és pas així com Déu ens estima a nosaltres? Ell ens estima tal com som; ens
estima amb les qualitats particulars que tenim però també amb totes les
febleses i defectes de fàbrica que portem a la motxilla. Sant Benet ens dona un
exemple d’aquesta paciència quan diu que l’abat no ha «de deixar créixer els
vicis, sinó que els ha d’extirpar prudentment i amb caritat segons vegi que
convé a cadascú.» (RB 64,14).
La tercera manera de practicar el bon zel és la conseqüència directa del
respecte i de la paciència, quan sant Benet afegeix «que ningú no busqui allò
que li sembla útil per a ell, sinó més aviat el que ho sigui per als altres;
que practiquin desinteressadament la caritat fraterna.» (RB 72,7-9). És una
referència directa al consell de l’Apòstol als Gàlates: «per l’amor, feu-vos
servents els uns dels altres» (Gal 5,13) i als cristians de Roma quan els diu:
«Més aviat, que cadascú miri de complaure els altres i procuri el bé d’ells,
per tal d’edificar la comunitat.» (Rm 15,2). No es tracta aquí de donar i rebre
ordres pròpiament dites, ni d’atendre peticions contràries a la Regla o d’anteposar
manaments particulars com diu sant Benet al capítol precedent (RB 71,3); sinó d’aquells
petits serveis dels que tingui necessitat l’altre o el conjunt de la comunitat.
És el que diu l’Apòstol als cristians de Filips: «Que no miri cadascú per ell,
sinó que procuri sobretot pels altres.» (Fl 2,4). Pensar primer en l’altre, més
que en nosaltres mateixos, és un senyal inequívoc de caritat, perquè per a
obrar així, i no una vegada, sinó setanta vegades set, sempre, en totes les
circumstàncies i sense distinció de persones, cal estimar veritablement a Déu.
Per sant Benet el veritable zel neix de l’amor al Crist. Quan ens diu la manera
com el bon zel s’ha de manifestar amb els germans i com si volgués resumir-ho
tot plegat en una sola frase diu: «que temin Déu amb amor; que estimin el seu
abat amb un afecte sincer i humil. Que no anteposin res absolutament al Crist,
el qual ens dugui tots junts a la vida eterna». L’amor al Crist és la font en
la que s’alimenta el bon zel, no podia ser-ne d’altre. Tant de bo els monjos no
preferim mai res al Crist. Com deia el Papa Benet XVI en la seva primera
Audiència General: «D’aquest pare del monacat occidental [sant Benet] coneixem el
consell deixat als monjos en la seva Regla: No anteposar res a l’amor de Crist
(RB 4,21). A l’inici del meu servei com a successor de Pere, demano a sant
Benet que ens ajudi a mantenir amb fermesa a Crist en el centre de la nostra
existència. Que en els nostres pensaments i en totes les nostres activitats
sempre estigui el Crist en el primer lloc.» (Audiència General 27 d’abril de
2005).
diumenge, 26 de desembre del 2021
EL BON ZEL QUE CAL QUE TINGUIN ELS MONJOS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada