De la Regla de sant Benet
Capítol 58
1 Quan algú es presenta per primera vegada per fer-se monjo, que no l’admetin
fàcilment; 2 ans, com diu l’Apòstol, «proveu els esperits per si són de Déu». 3
Si, doncs, el qui es presenta perseverava trucant i, després de quatre o cinc
dies, es veia que suporta amb paciència els greuges que li han fet i la
dificultat de l’admissió i que persisteix en la seva demanda, 4 que li
concedeixin l’entrada, i que s’estigui uns quants dies a l’hostatgeria. 5
Després s’estarà al noviciat, on han d’estudiar, menjar i dormir. 6 Que se’ls
destini un ancià que sigui capaç de guanyar les ànimes, el qual ha de vetllar
damunt d’ells molt atentament. 7 Que es preocupi de veure si cerca Déu de
veritat, si és zelós per l’ofici diví, per l’obediència, per les humiliacions.
8 Se li han de dir per endavant totes les coses dures i aspres a través de les
quals es va a Déu. 9 Si mantenia la promesa de lligar-se a la comunitat, al cap
de dos mesos se li ha de llegir tota sencera aquesta Regla, 10 i dir-li: «Vet
aquí la llei sota la qual vols militar: si pots observar-la, entra; i si no
pots, ves-te’n lliurement». 11 Si encara persistia, aleshores que el duguin de
nou al noviciat, i que es torni a provar fins on arriba la seva paciència. 12 I
al cap de sis mesos se li ha de llegir la Regla, a fi que sàpiga a què es vol
comprometre. 13 I si encara persisteix, al cap de quatre mesos, que se li torni
a llegir una altra vegada la Regla. 14 I si, després d’haver-s’hi pensat,
prometia de complir totes les coses i d’observar tot el que li manin, llavors
sigui admès a la comunitat; 15 però ha de saber que la llei de la Regla
estableix que a partir d’aquell dia no li serà lícit d’anar-se’n del monestir
16 ni de sostreure el coll al jou de la Regla, que després d’haver-s’ho pensat
tant pogué refusar o acceptar. 17 El qui ha de ser admès, que prometi a l’oratori,
davant de tothom, de lligar-se a la comunitat, de comportar-se com a monjo i de
ser obedient, 18 davant de Déu i dels seus sants, perquè, si mai obrava
altrament, sàpiga que ha de ser condemnat per aquell de qui es burla. 19 Farà d’això
que ha promès una cèdula de petició a nom dels sants, les relíquies dels quals
es troben allà, i de l’abat, que hi és present. 20 Aquesta cèdula, que l’escrigui
de pròpia mà, o bé, si no sap de lletra, que demani a un altre que la hi
escrigui, i que el novici hi faci un senyal i la posi ell mateix damunt l’altar.
21 Un cop la hi hagi dipositada, començarà tot seguit el novici aquest verset: «Rebeu-me,
Senyor, segons la vostra paraula i viuré: que no em vegi confós en la meva
esperança». 22 Tota la comunitat repetirà tres vegades aquest verset, i hi
afegirà el «Glòria al Pare». 23 Aleshores el germà novici es prostrarà als peus
de cada un, perquè preguin per ell; i que ja des d’aquell dia se’l consideri de
la comunitat. 24 Si posseeix béns, o que abans els distribueixi als pobres, o
que amb una donació legal els cedeixi al monestir, sense reservar-se res de
res, 25 com qui sap que des d’aquell dia no tindrà potestat ni sobre el seu propi
cos. 26 Tot seguit, doncs, a l’oratori, li trauran els seus vestits que portava
i el vestiran amb els del monestir. 27 Els vestits que li han tret, es
conservaran guardats al vestuari; 28 perquè, si mai per instigació del dimoni
consentia a anar-se’n del monestir —Déu no ho permeti—, aleshores, que el
despullin dels vestits del monestir i que l’expulsin. 29 Però que no li donin
aquella seva cèdula que l’abat prengué de damunt l’altar, sinó que es guardi al
monestir.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Tota vocació és una crida, una crida que és potser no tant l’inici d’una
relació amb el Crist, que també pot ser-ho, com la consolidació d’aquesta
relació de manera més estreta, la personalització i la concreció d’aquesta
relació prèvia. El «veniu i ho veureu» de Crist als primers deixebles (Mt
4,19-22 i Jn 1,43) és una invitació a compartir un camí, un camí de fe que no
té altre destí, que no pot tenir altra terme, que el mateix Crist i la vida en
plenitud, la vida per Ell guanyada per a nosaltres a la creu i en llur victòria
sobre la mort, és a dir en el sepulcre buit que és signe evident d’aquesta
victòria. Déu té sempre la iniciativa en una vocació i és aquesta una crida a
viure la felicitat d’un encontre, de l’encontre amb el Senyor. Per això la
vocació té alguna cosa d’irracional talment com en una relació amorosa; quan es
pregunta a un jove perquè estima a aquella noia concreta, segurament no tindrà
altra resposta que dir que perquè li agrada, si és que l’estima veritablement;
de la mateixa manera el monjo quan se li pregunta per què s’ha fet monjo, per
què vol esdevenir monjo, no pot tenir altra resposta que dir que aquesta vida
li plau, perquè li plau cercar a Déu, perquè Crist és el seu estimat. Si en un
procés vocacional partim limitats per les racionalitzacions, si comencem a fer
càlculs d’interessos, no deixem espai ni a l’amor ni, el que és el mateix, a l’acció
de Déu. Deixar-se dur per aquest amor no és avui per avui especialment fàcil,
vivim uns temps on qualsevol persona cerca de controlar la seva vida fins al
darrer punt i per evitar perdre’n el control analitza els riscos i els perills
amb que es pot trobar en cada moment de llur existència. Davant d’això seguir
la crida de Crist és deixar-se endur pel seu amor, refiar-se d’Ell, confiar-se
a Ell; no pas de manera irracional sinó anteposant el Crist a qualsevol altra
cosa, sobretot al individualisme, a l’egoisme, a l’amor excessiu a un mateix.
Tota vocació ha de ser una relació oberta i generosa amb Déu, sense una
obertura generosa i valenta cap a Ell, és a dir sense l’amor, aquesta relació
no té cap futur; durarà el que durarà i a la primera o segona dificultat
acabarà per entrar en crisi i finirà. Si no hi ha crida, no hi ha vocació, si
no hi ha vocació no hi pot haver vida monàstica. Potser podria haver-hi una
vida en un monestir, però no seria en cap cas una vida monàstica, seria una
vida acomodatícia sempre condemnada al fracàs, una vida buida, sense sentit que
tard o aviat acabaria per extingir-se. Escriu Dom Pierre Miquel que no poden
portar una vida cristiana, no poden ser monjos aquells que cerquen tant sols de
tenir el pa assegurat, temporalment assegurat; aquests potser viuran
benestants, però al monestir no se cerca una vida assegurada, un llit, un plat
a taula i la resta de les necessitats satisfetes sense massa esforç personal;
al monestir se cerca a Déu.
Per a viure la vida monàstica hi ha doncs un ineludible punt de partença que és
la crida, aquesta sí individual i particularitzada, de Déu vers cadascú dels
cridats. Una crida que té un protagonista, perquè és Déu qui truca primer a la
nostra porta, a la porta del nostre cor i si no li obrim aquesta porta, de res
serveix que nosaltres truquem a la porta del monestir. Déu sempre ens estima
primer i és font del nostre amor. Saber doncs si qui truca a la porta d’un
monestir ha obert la porta del seu cor al Senyor, ha estat cridat per Déu,
estima Déu i es deixa estimar per Ell i responent a aquesta crida el cerca de
veritat, és un deure ineludible de tota comunitat. Segurament això avui no és
especialment fàcil, els individualismes que dominen la nostra societat fan que
hom cerqui un lloc on poder portar a terme una realització personal que sovint
poc té a veure amb portar una vida de recerca de Déu, és a dir una vida
vertaderament monàstica, cercant a aquell qui és totalment l’altre.
Escriu Louis Bouyer «Quin és el sentit de la vida monàstica? Aquesta pregunta
és primordial. Hom adopta el monaquisme com un camí. Comprometre’s sense saber
cap a on condueix seria endinsar-se en un atzucac. A què has vingut? Si aquesta
pregunta no és plantejada en tot moment en l’esperit del monjo, o si aquest no
és capaç de donar-li sempre una resposta que emani de l’ànima sencera, el seu
esforç és en va: segons la paraula de l’Apòstol, combat donant cops a l’aire.»
(El sentit de la vida monàstica, p. 23). Però alhora si tota vocació és
en certa manera cridada a ser viscuda en comunitat; la vocació sacerdotal en el
si d’una església particular o diocesana, la vocació matrimonial en el si d’una
família i la vocació religiosa en el si d’una comunitat; aquest tret comunitari
és essencial en la vida monàstica. Perquè la segona particularitat de la vida
monàstica és cercar Déu en comunitat i no pas malgrat la comunitat com potser a
vegades en moments de crisi o de conflicte ens pot passar per la ment de
pensar. En qui truca a la porta d’un monestir cal veure doncs si cerca Déu de
veritat i si el vol cercar en el sí d’una comunitat; no pas per afinitat
personal a un abat, a un mestre de novicis o a tal altra membre de la
comunitat; no pas sols per que li agradi el lloc per a viure-hi, la seva
monumentalitat, la seva simbologia o llur litúrgia, depenent del cas; sinó per
damunt de tot perquè vol cercar Déu i el vol cercar amb d’altres que també el
cerquen.
Sant Benet preveu dos elements fonamentals per un autèntic discerniment; en
primer lloc enumera un cert nombre de qualitats espirituals que qui truca a la
porta del monestir ha de tenir i ha de saber desenvolupar, com l’obediència o
la capacitat de suportar les humiliacions i de superar les dificultats; en
segon lloc ens parla del marc temporal on treballar aquesta vocació. La nostra
societat entre les seves diverses malalties té la de la pressa. Però la vida
monàstica no és altra cosa que una cursa de fons, en la que cal mesurar les
forces, no sigui que s’esgotin en els primers metres i ens quedem sense alè per
afrontar la resta del camí i sobretot no enganyar-nos ni enganyar a qui truca a
la porta sobre la distància que resta fins a la meta. Al monjo no el fa la
voluntat de ser-ho, podríem dir que per trucar a la porta no és ja monjo; no el
fa tampoc l’hàbit, ni la professió temporal, ni tampoc la professió solemne; el
monjo es va fent a foc lent i no acaba la cursa fins que arriba a la meta i
aquesta no és altra que la vida eterna. Quants candidats que truquen a la porta
d’un monestir es creuen ser ja monjos pel sol fet de voler ser-ho; però no es
tracta tant de voler ser monjo sinó de deixar-se modelar pel Crist, amb la
resta de la comunitat que un dia o un altra, sigui aquest més proper o més llunyà
en el temps, van començar també aquest camí de conversió. A vegades voler
cremar etapes acaba per deixar convertida en cendra una suposada vocació, voler
arribar a la meta per una drecera acaba per fer-nos desqualificar de la cursa i
això no és res més que el reflex d’una societat que en la que qui vol alguna
cosa la té sigui com sigui, i per això mateix ja no valora el que costa
arribar-hi i obtenir-ho. El monjo, el qui cerca a Déu no té pressa per arribar
a la meta, no pot tenir pressa, és Déu qui marca la velocitat i els temps, i el
monjo no ha de tenir pressa no pas perquè la meta no li sigui desitjable, ans
al contrari arribar-hi és el que més desitja; sinó que de tant desitjable
gaudeix de cada pas, de cada metre que l’acosta una mica més a Déu, entreveient
amb més nitidesa el rostre del Crist que el crida i per això mateix gaudint
veient com s’hi apropa amb esforç i amb vertader deler espiritual.
diumenge, 5 de març del 2023
LA MANERA D’ADMETRE ELS GERMANS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada