De la Regla de sant Benet
Capítol 65
1 Tot sovint s’esdevé que per la institució del prior s’originen escàndols
greus als monestirs, 2 perquè n’hi ha que, inflats per un maligne esperit d’orgull
i creient-se uns segons abats, s’arroguen un poder tirànic i així fomenten escàndols
i provoquen discòrdies en les comunitats, 3 especialment en aquells llocs on el
prior és instituït pel mateix bisbe o per aquells abats que institueixen l’abat.
4 No costa gaire de veure com és d’absurd això, ja que des del primer moment de
la institució se li dóna peu a ensuperbir-se, 5 perquè els seus pensaments li
suggereixen que està exempt de la potestat del seu abat, 6 ja que es diu: «tu
també has estat instituït pels mateixos que l’abat». 7 D’aquí neixen enveges,
renyines, calúmnies, gelosies, discòrdies, desordres; 8 i mentre abat i prior
sostenen parers contraris, per força han de perillar les seves ànimes amb
aquesta discòrdia, 9 i els qui els estan sotmesos van cap a la perdició,
adulant l’una part o l’altra. 10 La culpa d’aquests mals recau en primer terme
sobre aquells que es van fer responsables de semblant desordre. 11 Per això
nosaltres ens hem adonat que per al manteniment de la pau i de la caritat convé
que estigui a l’albir de l’abat l’organització del seu monestir. 12 I, si és
possible, que s’organitzin per mitjà de degans, tal com abans hem disposat,
totes les conveniències del monestir, segons que l’abat ho haurà establert, 13
a fi que, encomanant-ho a molts, no se’n pugui enorgullir un de sol. 14 Però,
si el lloc ho requereix o la comunitat ho demanava raonablement, amb humilitat,
i l’abat creu que convé, 15 que ell mateix s’institueixi com a prior aquell que
hagi escollit amb el consell de germans temorosos de Déu. 16 El prior, però,
que compleixi amb respecte allò que el seu abat li hagi encomanat i no faci res
contra el voler o la disposició de l’abat, 17 perquè, com més està per damunt
dels altres, tant més sol·lícitament li cal observar els preceptes de la Regla.
18 Si mai es trobava que aquest prior era viciós, o que s’enorgulleix endut per
la inflor, o es demostrava que menysprea la santa Regla, se l’ha d’amonestar de
paraula fins a quatre vegades. 19 Si no s’esmenava, que li apliquin la sanció
del càstig regular. 20 I si ni així no es corregia, que sigui destituït del
càrrec de prior, i que se n’hi posi al seu lloc un altre que en sigui digne. 21
I si després tampoc no es mantenia tranquil i obedient dins la comunitat, que
sigui fins i tot expulsat del monestir. 22 Que pensi, tanmateix, l’abat que
haurà de donar compte a Déu de tots els seus determinis, no fos cas que un a
flamarada d’enveja o de gelosia abrusés la seva ànima.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Complir amb respecte allò que se’ns encomana, no fer res contra el que disposa
la Regla o contra la voluntat de l’abat, observar sol·lícitament els preceptes
de la Regla; no ser viciós, no enorgullir-nos enduts per la inflor o no
menysprear la santa Regla; no sols ho ha de complir el Prior, que també, sinó
qualsevol monjo des de l’abat fins al que potser no tingui tanta
responsabilitat. Podem córrer el risc de perdre a vegades el sentit últim de la
nostra vida i al final d’aquesta vida, que tant sols té sentit viscuda en Crist
i per Crist, haurem de donar compte a Déu de tots els nostres determinis. Déu
ens dirà el que ens diu Crist en el capítol 25 de l’Evangeli segons sant Mateu
quan ens parla del judici final. El que compta és donar de menjar al famolenc,
de beure a l’assedegat, de vestir al despullat o de visitar al malalt o al
presoner (cf. Mt 25,31-46). I qui diu això pot dir rentar la roba al qui la
tenia bruta, facilitar un llibre al qui l’havia de menester, posar els plats a
taula quan era necessari, atendre al qui estava malalt, obrir la porta o
respondre al telèfon al qui trucava, preparar la roba pel qui havia de presidir
l’Eucaristia i així per cada una de les responsabilitats que tinguem siguin
quines siguin, perquè no hi ha responsabilitats majors i menors, totes són
importants i entre totes s’atén al conjunt de la comunitat. A vegades quan
portem anys i anys en una mateixa responsabilitat podem acabar per perdre de
vista aquest sentit últim i fonamental de la nostra vida que no és altra que
seguir els manaments del Crist procurant la pau i la caritat. I aquest sentit,
aquest esperit de servei no ha d’anar en una direcció equivocada, vers nosaltres
mateixos, Déu no ho vulgui, ni tant sols cap a aquell que ens cau bé, al qui
tenim per més proper; ha d’anar en la direcció correcte, cap a tots els
germans, sense fer accepció de persones.
Per mantenir la pau i la caritat ens cal assumir a cadascun de nosaltres la
responsabilitat que ens pertoca perquè se’ns ha confiat, no pas perquè ens la
prenguem per nosaltres mateixos. Això és important que ho tinguem present en el
nostre dia a dia i cal que mirem de no oblidar-ho mai. Tots tenim unes responsabilitats
comunes: no anteposar res a l’ofici diví, treballar la nostra humilitat, és a
dir fer-la créixer, no ser goluts, ni vanitosos, ni bevedors, ni envejosos i d’altres;
però tot plegat ho hem d’exercir especialment i primordialment en la
responsabilitat concreta que se’ns ha confiat, sigui temporal o sigui
perllongada en el temps, ho hem de posar en pràctica i no deixar-ho tant sols
en el terreny de la teoria. Recordem sempre el que ens diu sant Jaume: «Germans
meus, de què servirà que algú digui que té fe si no ho demostra amb les obres?
¿Pot salvar-lo, potser, aquesta fe? Si un germà o una germana no tenen vestits
i els falta l’aliment de cada dia, i algú de vosaltres els diu: «Aneu-vos-en en
pau, abrigueu-vos bé i alimenteu-vos», però no els dóna allò que necessiten, de
què serviran aquestes paraules? Així passa també amb la fe: si no es demostra
amb les obres, la fe tota sola és morta. Potser algú replicarà: «Tu tens fe i
jo tinc obres; mostra’m, sense les obres, que tens fe, i jo, amb les obres, et
mostraré la meva fe» (Jm 2,14-18).
A través de la responsabilitat que se’ns hagi assignat hem de demostrar amb
obres, amb el dia a dia, no tant sols la nostra habilitat artesanal, els
nostres coneixements, el nostre domini de determinada tècnica, sinó la nostra
fe, perquè això és el que realment comptarà al final de la nostra vida de
monjos i de cristians. No hem vingut al monestir a exercir aquella o l’altra
responsabilitat, certament les tenim perquè tots hem de ser responsables d’una
cosa o altra i a cadascú se’ns demana d’exercir-les d’acord amb els dons i
talents que Déu ens ha donat. No tothom està dotat de totes les qualitats. Hi
ha qui cuina molt bé i qui amb prou feines sabria encendre el foc; qui sap de
comptabilitat i qui davant un balanç se sentiria marejat; qui te paciència per
atendre visites d’infants amb els seus professors i qui li resultaria un
vertader calvari. Certament com diria sant Benet no ens hem d’enorgullir dels
nostres talents sinó posar-los al servei dels altres. En una comunitat, com
diria l’Apòstol, tots els membres, ni que siguin molts, formen un sol cos (cf.
1Co 12,12). I cadascun d’aquests membres ha de ser curós amb el que li pertoca
de fer i agraït amb el que rep a través del servei dels altres.
Per assumir una responsabilitat de manera eficaç ens cal certa autonomia, que
no vol dir pas deseiximent. Tots som persones madures que sovint, la majoria,
hem tingut responsabilitats laborals o d’altres tipus abans d’entrar al
monestir. Per tant sabem que vol dir treballar responsablement. Però tot i que
hàgim tingut abans una feina que ens agradés, que la féssim de manera
vocacional, perquè al cap i a la fi les vocacions en el món són moltes i ben
diverses, ara el que sí que ha canviat o com a mínim s’ha accentuat és la raó
de fer les coses; les hem de fer per amor al Crist i als germans i això
significa exercir les tasques amb tota responsabilitat. No oblidem allò que ens
diu sant Benet, «creiem que Déu és present a tot arreu i que “els ulls del
Senyor en tot lloc esguarden el bons i els dolents”» (RB 19,1).
Escrivia ja fa uns anys Dom Gabriel Sortais, Abad General de l’Orde Cistercenc
de l’Estricta Observança: «Si es nomenem oficials és perquè ajudin, és a dir,
perquè examinin i donin solució als petits problemes que sorgeixen a diari en
els diferents sectors de la vida de la comunitat, seguint sempre les intencions
del superior. Si a cada situació han de portar els seus problemes al superior
per a que examini i decideixi, és evident que els subalterns són pràcticament
inútils» (Conferencias sobre el abadiato, p. 122). Potser el llenguatge
que emprava Dom Gabriel no és massa actual però si que respon al principi de
subsidiarietat tant present en la doctrina social de l’Església. Per decidir
cal ser sempre responsable i mirar també sempre més enllà dels nostres propis
interessos. Sant Benet al llarg de la Regla ens parla molt de l’abat, bastant
menys del prior o del majordom o dels artesans; però el que diu per cadascun d’ells
és sempre aplicable al conjunt de la comunitat, a tots i cadascun dels monjos.
No podem escoltar aquests capítols pensant sols en el que se li exigeix a un
altre, ens els hem d’aplicar sempre en clau personal. En paraules de sant Joan
Pau II: «Si contemplem l’Evangeli, es pot dir que la vida de comunitat respon a
l’ensenyament de Jesús sobre el vincle entre els manaments de l’amor a Déu i de
l’amor al proïsme. En un estat de vida en el qual es vol estimar a Déu sobre
totes les coses, no es pot deixar de comprometre’s també estimant amb especial
generositat al proïsme, començant pels que estan més a prop atès que pertanyen
a la mateixa comunitat. Aquest és l’estat de vida dels consagrats» (Audiència
General 14 de desembre de 1994).
diumenge, 12 de març del 2023
EL PRIOR DEL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada