De la Regla de sant Benet
Capítol 72
1 Així com hi ha un zel d’amargor, dolent, que allunya de Déu i duu a l’infern,
2 també hi ha un zel bo que allunya dels vicis i porta a Déu i a la vida
eterna. 3 Que practiquin, doncs, els monjos aquest zel amb un amor
ferventíssim, 4 és a dir, «que s’avancin a honorar-se els uns als altres»; 5
que se suportin amb una gran paciència les seves febleses, tant físiques com
morals; 6 que s’obeeixin amb emulació els uns als altres; 7 que ningú no busqui
allò que li sembla útil per a ell, sinó més aviat el que ho sigui per als
altres; 8 que practiquin desinteressadament la caritat fraterna; 9 que temin
Déu amb amor; 10 que estimin el seu abat amb un afecte sincer i humil. 11 Que
no anteposin res absolutament al Crist, 12 el qual ens dugui tots junts a la
vida eterna.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Ens diu la carta als cristians Hebreus: «Desitgem només que cada un de
vosaltres demostri sempre el mateix zel i conservi fins a la fi la seguretat de
l’esperança, de manera que no us torneu indolents, sinó que imiteu aquells qui
per la fe perseverant, han heretat les promeses.» (He 9,11-12)
El bon zel és el que ens dona esperança, és el que ens ajuda a mantenir-nos
perseverants en la fe; en canvi el zel dolent, aquell que és amarg i que
allunya de Déu, és el que anem fent dia a dia si caiem en la indolència.
Perseverar o caure en la indolència, vet aquí la tria que hem de fer cada matí
quan la primera campana ens convida a aixecar-nos per acudir a l’ofici de
lectura o Matines; perseverar acudint-hi o caure en la indolència deixant d’anar-hi
i quedant-nos al llit; i no tat sols a primera hora, sinó també al llarg del
dia; fins i tot a l’hora d’anar a dormir se’ns presenta la tria entre dormir o
qui sap si llegir i acabem per caure en la indolència al matí següent quan toca
la campana. I com aquesta, tantes altres tries que al llarg del dia ens donen l’oportunitat
de perseverar o de caure en la indolència. A vegades ens pot semblar que parlar
de bon zel, com de tantes altres coses, res té a veure amb el dia a dia de la
nostra vida; que és una exposició teòrica que té molt poc de pràctica; no és
pas així ja veiem com en aquest mateix capítol sant Benet quan ens convida a
practicar aquest bon zel afegeix tot seguit que ho fem tot amb un amor
ferventíssim, això és practicant la paciència, suportant les febleses tant
físiques com morals, tant les dels altres com les nostres mateixes, obeint-nos
els uns als altres amb emulació, practicant desinteressadament la caritat
fraterna, estimant a l’abat amb afecte sincer i humil; tot plegat es resumeix
en témer a Déu amb amor i no anteposar res absolutament al Crist i amb una
finalitat també ben clara, arribar tots junts a la vida eterna.
Practicar el bon zel no és un costum massa arrelat en els nostres temps on
predomina el zel dolent expressat en l’odi, la malfiança, el fanatisme, l’egoisme
i tantes altres coses molt més comuns que no pas el bon zel. Certament quan
manca en una societat l’amor a Déu aquest és substituït per una mena de
politeisme, és a dir cada persona es considera a si mateixa com un déu i per
tant tota la resta de la humanitat li ha de retre culte. També és cert que no
podem generalitzar el zel dolent perquè arreu del món, tant entre els creients
com entre els no creients, hi ha gent bona, amb bons sentiments, que s’esforcen
per practicar la bondat, ajudant als altres desinteressadament i això no és
altra cosa que practicar el bon zel. D’aquí el risc de que les praxis mundanes
persisteixin en nosaltres quan entrem al monestir és evident i demana del
nostre esforç persistent, sense defallir, demana acostar-nos a la pràctica del
bon zel, perquè si ens deixem endur per la rutina el més probable és que la
pràctica del zel dolent ens arrastri; no pas perquè siguem dolents de mena,
sinó més aviat perquè deixant-nos arrastrar per la indolència acabem per
acostar-nos al mal zel.
Podem també córrer el risc de ser zelosos creient-nos practicar el bon zel quan
de fet practiquem exactament el contrari. Podem córrer el risc de caure-hi quan
s’apodera de nosaltres un apropiament indegut de les nostres responsabilitats
perquè perdem de vista precisament el que ens diu sant Benet d’avançar-nos a
honorar-nos els uns als altres i ens honorem més a nosaltres mateixos que als
altres. Qualsevol responsabilitat que tinguem és un servei. Avui és bo de
recordar, quan fa justament deu anys d’aquella celebració d’inici de
pontificat, que en l’homilia el Papa Francesc ho expressava amb aquesta frase:
«no oblidem mai que el vertader poder és el servei.» (19 de març de 2013) i
això ho podem aplicar molt bé en la nostra vida. No hi ha monjos de primera i
de segona, el que vertaderament importa és ser bons als ulls de Déu i a Ell no
el podem pas enganyar. Citant una altra homilia d’inici de pontificat, en
aquest cas de sant Joan Pau II, deia: «Crist coneix «el que hi ha dins de l’home».
Només Ell ho coneix!» (22 d’octubre de1978). Per tant Ell sap si al fons del
nostre cor hi ha la voluntat d’estimar i de servir als germans o si apliquem el
zel tant sols per cercar el nostre propi profit, per cercar la lloança o si
aplicant de manera avara el que se’ns ha confiat busquem més de dominar que de
servir als altres. Un administrador zelós, per posar uns exemples, no és aquell
que fa tot el possible per no donar a l’altre el que li cal; un hostatger
zelós, no és el qui tanca la porta del monestir amb pany i forrellat per evitar
de rebre al foraster; un cuiner zelós no és qui es reserva per a ell el millor
plat i així tantes altres coses que, Déu no ho vulgui, es poden donar i que
gràcies a Déu no es donen a casa nostra.
Però també és important analitzar si tenim a vegades ni que sigui tant sols la
temptació d’actuar així i no pas d’imitar als qui han perseverat fins arribar a
la vida eterna, per rebre allò que se’ns ha promès a tots; perquè a causa d’un
zel mal entès podem acabar per perdre’ns entre la indolència i la gasiveria
espiritual. Citant una tercera homilia d’inici de pontificat, en aquest cas la
de Benet XVI: «La tasca (...) pot semblar a vegades onerosa. Però és joiosa i
gran, perquè en definitiva és un servei a l’alegria, a l’alegria de Déu que vol
fer la seva entrada en el món.» (24 d’abril de 2005). Servir amb bon zel és
doncs també servir amb joia, alegres de servir, alegres d’estimar, practicant
desinteressadament, com ens diu sant Benet, l’amor i la caritat, no pas
calculant el que rebrem i de qui ho rebrem, sinó joiosos de seguir al Crist i
mirant sempre d’imitar-lo.
Es pregunta Aquinata Böckmann si el bon zel està encara de moda quan tantes
persones viuen sense ideals, tant sols preocupades pel seu petit i efímer
confort. Davant d’això tant sols una vida marcada, “devorada” escriu ella, per
un zel ardent, per les exigències radicals de l’Evangeli i de l’amor a Déu i al
germà pot respondre a les aspiracions del món contemporani.
En paraules de san Bernat: «Qui estima a Déu no queda sense recompensa, tot i
que l’hem, d’estimar sense tenir en compte aquest premi. El vertader amor no és
indiferent al premi, però tampoc ha de ser mercenari, ja que no és interessat.
És un afecte de cor, no un contracte. (...) Brota espontani i es manifesta
lliurament. Troba en si mateix llur satisfacció. El seu premi és el mateix
estimat.» (Llibre sobre l’amor a Déu, VII, 17).
diumenge, 19 de març del 2023
EL BON ZEL QUE CAL QUE TINGUIN ELS MONJOS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada