De la Regla de sant Benet
Capítol 32
1 Les eines i els vestits i qualsevol mena d’objectes que posseeix el
monestir, els encomanarà l’abat a germans de la vida i dels costums dels quals
pugui refiar-se, 2 i els assignarà cada cosa com li sembli convenient, perquè
ho guardin i ho recullin. 3 De tot això, en tindrà l’abat un inventari, a fi
que, quan els germans, en succeir-se els uns als altres, es passen les coses
encomanades, sàpiga què dóna i què rep. 4 Si algú, tanmateix, tracta les coses
del monestir malament o amb deixadesa, que el renyin. 5 Si no s’esmena, que
el sotmetin a la disciplina regular.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
En haver parlat del majordom del monestir, aquell qui ha de ser ben humil i ha
de donar sempre una bona paraula per resposta, sant Benet en els tres capítols
següents ens parla de les eines, de posseir i de la necessitat de les coses. En
una primera ullada podríem adonar-nos de la sensibilitat i alhora del rigor de
sant Benet en tractar de les coses materials; no vol monjos rics o més ben dit
no vol monjos avariciosos amb afany per posseir i per acumular no ja sols en
benefici propi sinó sobretot en un sense sentit, tenir per tenir, tenir perquè
l’altra no ho tingui; un criteri ben present en la nostra societat segurament
més avui que ahir, quasi una patologia que fa perdre a vegades el senderi i
porta fins i tot a l’endeutament o directament a la ruïna.
«Què és la propietat? La propietat és un robatori», va escriure Pierre Joseph
Proudhon un ja llunyà any 1840; era una frase provocadora però que ben aviat es
va convertir en un dels grans postulats polítics del segle XIX, perquè el de la
propietat fou un tema essencial en la formulació del socialisme llavors
emergent en el denominat socialisme utòpic, però que fou reprès aviat pels
marxistes possibilistes i també pels anarquistes. Malgrat assajar diverses
fórmules al llarg del segle XX, aquest fantasma de la propietat no va pas
desaparèixer en cap dels règims presents al llarg de la història i a la fi
sembla que hagi vençut la visió liberal, a vegades entesa de manera salvatge.
Escrivia sant Joan Pau II que «L’home quan li manca alguna cosa que pugui dir
«seva» i no té possibilitat de guanyar per a viure per la seva pròpia
iniciativa, passa a dependre de la màquina social i dels qui la controlen, la
qual cosa li crea dificultats majors per a reconèixer la seva dignitat de
persona i entorpeix el seu camí per a la constitució d’una autèntica comunitat
humana.» (Centesimus Annus, 13). Aquesta visió no tant
anihiladora com en cert grau crítica de la propietat i per contra una visió
comunitària de la possessió la trobem ja en aquests capítols ben formulada per
sant Benet. De fet no fa res més que recollir la manera d’afrontar el tema per
part de la comunitat apostòlica on: «La multitud dels creients tenia un sol cor
i una sola ànima, i cap d’ells no considerava com a propis els béns que
posseïa, sinó que tot estava al servei de tots.» (Ac 4,32). El conjunt de la
societat i en certa manera la mateixa Església no han seguit aquesta línia, ans
al contrari i així la desigualtat social s’ha anat fent més àmplia fins arribar
a provocar lluites socials.
De tot plegat n’era ben conscient Lleó XIII quan escrivia: «La violència de les
revolucions civils ha dividit a les nacions en dues classes de ciutadans,
obrint un immens abisme entre l’una i l’altra. En un costat, la classe
poderosa, per rica, que monopolitza la producció i el comerç, aprofitant en la
seva pròpia comoditat i benefici tota la potència productiva de les riqueses, i
gaudeix de no poca influència en l’administració de l’Estat. En
l’altre, la multitud desemparada i feble, amb l’ànima lacerada i disposada en
tot moment al rebombori.» (Rerum novarum, 33).
Sant Benet
té una vacuna contra aquests problemes, la igualtat asimètrica, donar a cadascú
segons el que necessita i ser conscients de la diferència entre necessitat i
caprici, dos conceptes que sovint no van pas de la mà. En el cas monàstic
impera en nosaltres el “per sí de cas” i a vegades quan ens plantegem fer
alguna cosa se’ns crea la imperiosa necessitat de tenir aquella o l’altra eina,
que potser sí que ens cal però que sempre hem de valorar d’aplicar aquell altre
concepte econòmic que tal volta els monjos tenim un xic oblidat quan no
desconeixem directament i és de l’amortització. Quan invertim en una eina, per
posar un exemple, ens cal calcular si el seu cost serà amortitzat en l’ús que
en farem. Dit d’una altra manera si adquirim certes eines o cert material i no
em fem ús, sols el guardem, la despesa que hem aplicat per adquirir-la ha estat
malaguanyada. Casos pràctics ens poden venir al cap a tots, un determinat
taller replet de material però del que s’empra un molt petit percentatge,
adquirir una determinada màquina però que utilitzarem poc; en resum coses que
si ens calen de fer cal veure si donades a fer fora del monestir potser ens
surtin més econòmiques; sense oblidar tampoc el que ens diu sant Benet al
capítol 66 que «el monestir, si és possible, s’ha d’establir de tal manera que
totes les coses necessàries (...) s’exerceixin a l’interior del monestir, per
tal que els monjos no tinguin necessitat de córrer per fora, perquè no convé de
cap manera a les seves ànimes» (RB 70,6-7).
Per a lluitar contra la temptació de posseir, contra l’avarícia; que també ens
assalta a nosaltres de tant en tant o potser sovint, el primer que es requereix
és la temprança en l’ús dels béns materials: evitar l’excés i el luxe,
controlar la quantitat i qualitat dels béns que adquirim. La temprança respecte
als béns materials també exigeix que no acabem essent dependents d’ells perquè
la virtut oposada a l’avarícia és la generositat. El practicar la generositat
ens ajuda a evitar l’avarícia. Generositat és la virtut que ens disposa a
donar, no solament béns materials, sinó també del nostre temps, talent i la
pròpia vida per a complir la voluntat de Déu, sense esperar res a canvi en
aquest món. En resum no considerar les coses com a pròpies, pel que fa a l’ús,
però com si ho fossin, en el millor sentit del terme, pel que fa a la
conservació. Perquè a vegades si una cosa és de tots pot ocórrer que ningú en
tingui cura, quan de fet tothom n’ha de tenir cura.
En el capítol 33 i en el 54 de la Regla sant Benet ens parla també d’aquest
tema. La propietat com un vici que ha d’extirpar-se, pot sonar com una consigna
d’aquella ideologia vuitcentista radical, tenint en compte que la propietat és
un dels drets fonamentals de l’home. Sant Benet ens parla diferenciant el
necessari del superflu. No es tracta de no poder utilitzar eines en les tasques
que cadascun tenim encomanades; es tracta, en primer lloc, de no fer-ne un ús
privat, abusiu, exclusiu; i, en segon lloc, de no tenir pel simple plaer de
posseir, sense un motiu pràctic que ho justifiqui.
Hi ha en el fons la raó que ens explicita sant Benet quan ens diu que al monjo
no li és lícit fer el que vol i que no té potestat ni sobre el seu propi cos.
Doncs si som de Déu, fins i tot en el propi cos, com no ho han de ser les coses
materials, les eines i els objectes del monestir? Hem de tractar-ho tot doncs
sense deixadesa i la primera eina per a tenir-ne bona cura som nosaltres
mateixos, la nostra dimensió corporal i sobretot espiritual que hem posat com
una ofrena en mans de Déu en deixar la nostra cèdula de professió damunt l’altar,
amb el pa i el vi de l’Eucaristia, i ho vam fer no pas com un simple gest, sinó
com a vertadera oblació. Aquesta eina en mans del Senyor que som nosaltres, es
greixa sobretot amb la pregària.
Escriu l’abat Cassià Maria Just que superades les falses imatges de Déu que ens
el poden presentar com un Déu llunyà, un Déu garantitzador de la llei o un Déu
policia que ens està esperant a la cantonada i a la primera que fem ens
castiga; descobrim l’amor de Déu que és molt més exigent que la por; quan ens
sentim estimats per Déu tenim por d’ofendre’l en lo més mínim, ho hem de donar
tot. Afegeix l’abat Cassià que aquest amor s’ha de conrear amb la pregària
personal i comunitària. Escriu: «El que convé també en la nostra vida de
pregària, és no deixar-la mai, no fer-se enrere, encara que sembli perdre el
temps, no s’ha de deixar mai! Ara bé, la pregària és un exercici de fe, que s’ha
d’alimentar amb la lectura de l’Escriptura per escoltar el que Déu ens vol
donar (...) Hem de procurar més la qualitat que la quantitat. És aquesta
pregària de tu a tu; trobar el tu de Déu i no parlar mai de Déu com un absent.»
(Viure amb fe, esperança i caritat).
Tinguem cura doncs de les eines, dels objectes i sobretot de nosaltres mateixos
per tal de ser bons instruments sempre a punt per treballar per Déu i amb Déu,
greixem la nostra vida amb la pregària i la Paraula de Déu; moguts per l’amor
convertim-ho en costum i no caiguem en la negligència i com escriu sant Joan
Crisòstom: «que això es converteixi en costum immutable, i així, d’ara
endavant, no caldrà més amonestar ni persuadir. Ja que un costum arrelat val
molt més que qualsevol exhortació i persuasió.» (Homilia sobre l’almoina).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada