De la Regla de sant Benet
Capítol 46
1 Si algú en qualsevol feina, treballant a la cuina, al rebost, en un
servei, al forn, a l’hort, en algun ofici o a qualsevol lloc, comet algun
mancament, 2 o trenca o perd alguna cosa, o fa alguna altra falta sigui allà on
sigui, 3 i no es presenta de seguida davant l’abat i la comunitat i ell mateix
espontàniament en dóna satisfacció i declara el seu mancament, 4 sinó que és
sabut per un altre, serà sotmès a una correcció més dura. 5 Però si es tracta d’un
pecat secret de l’ànima, que el manifesti només a l’abat o als ancians
espirituals 6 que sàpiguen guarir tant les ferides pròpies com les dels altres,
no pas descobrir-les i fer-les públiques.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Escriu sant Joan Crisòstom: «Jesucrist ens uneix a Ell (...) El qui se separa una
mica, tant sols una mica, s’allunya cada vegada més.» (Homilia sobre la
primera Carta als cristians de Corint 8,4). Podem estar sempre temptats de
no donar excessiva importància a les faltes que podem anomenar lleus; aquelles
a les que es refereix avui i al llarg dels darrers capítols que hem escoltat
sant Benet, tals com les equivocacions a l’oratori, fer tard a l’ofici i a la
taula, parla de fer-hi tard ja ni es planteja que ens hi absentem sense una
causa justificada, i afegeix com satisfer els excomunicats per aquestes faltes.
De tot plegat si hi caiem, Déu no ho vulgui, podem pensar que no n’hi ha per
tant, que podem retornar a la fidelitat quan i com vulguem. En primer lloc
sense l’ajuda de Déu no ho podrem pas aconseguir; però en segon lloc per poder
rebre aquesta ajuda ens cal demanar-la i per demanar-la ens cal ser conscients
de que la necessitem, és a dir sabedors de que estem en falta. De
fet qualsevol addicció que podríem qualificar de mundana pateix els efectes d’aquest
voluntarisme que ens fa pensar que quan vulguem ens en sortirem i que som
nosaltres els qui dominem les passions i les temptacions. Difícilment és així i
si algú que està enganxat al que podríem anomenar com a vicis se’n pot sortir
sense ajuda, tampoc nosaltres sense l’ajuda d’aquell qui tot ho pot ens en
podrem sortir per superar les nostres faltes. Exemples ens en venen a tots al
cap; puc dir que deixo la Lectio per descansar una mica més al matí, però de
fet com que és quelcom per a mi molt necessari si ho vaig deixant arribarà a un
punt de difícil retorn o de no retorn. El mateix passa amb l’absentisme a l’Ofici
Diví, perquè un podria suposar que quan hi faltem ens hauríem de sentir millor
en estar qui sap si més descansats, però veus que qui va caient en aquest greu
absentisme, lluny de sentir-se millor, va fent cada cop més cara de pomes
agres, es mostra cada cop més susceptible o irritat amb qualsevol cosa que creu
que el contraria i, en algun cas, hem vist com acaba per perdre la vocació
monàstica, quan potser de fet el que acaba és abandonant-la. D’aquí la no poca
rellevància de les faltes lleus, perquè repetides, disculpades per la nostra
consciència, cada cop més laxa, i sistematitzades, acaben per esdevenir faltes
greus i causa de crisi generalitzada de la nostra espiritualitat.
Al cap i a la fi tenim por de confrontar les nostres mancances perquè en el
fons estem certs de la pobresa dels nostres arguments per justificar les faltes
lleus, i ja no cal dir de les greus. Aquest argument pot ser perfectament vàlid
pel que fa a com ens posicionem davant del sagrament de la penitència perquè,
com en el conjunt de l’Església passa, no ens enganyem, també nosaltres podem
caure i caiem en l’argumentació de que “Déu ja em coneix”, “Ell ja sap que en
el fons sóc bo”, “perquè m’haig de sincerar amb un altre home tant o més
pecador que jo” i així tantes altres argumentacions. No ens enganyem faltem,
pequem i moltes vegades conscientment, perquè la temptació d’imposar sempre i
arreu la nostra voluntat, de fer la nostra i que els altres girin al nostre
voltant, és a dir al nostre caprici, és forta, omnipresent i molt perillosa si
no ens n’adonem a temps i rectifiquem; encara que existeixi el risc de caure
una i altra vegada, això no és argument per no intentar aixecar-se també una i
altra vegada, al menys intentar-ho. La nostra vida monàstica, la nostra vida de
cristians és una cursa, ens ho diu l’Apòstol a la Carta als de Corint, i com a
tal té moments de certa eufòria, moments de cansament; però el que no hem de
perdre mai de vista és que en aquesta cursa de fons l’únic important és la
meta, arribar tots junts a la vida eterna com ens diu sant Benet, i difícilment
hi arribarem si ens aturem, si ens asseiem a descansar en una pedra a meitat
del camí i perdem la voluntat de reemprendre la cursa, perquè quan la
reprenguem potser el dia ja declina i el camí s’ha fet ja massa fosc i
relliscós per a poder-lo seguir.
Sant Benet proposa reconèixer el mancament, abans no sigui un altra qui el faci
saber, i donar-ne satisfacció com una manera d’alliberar-nos i de recomençar,
posant, per emprar una expressió col·loquial el comptador a zero; guarint les
ferides sempre amb l’objectiu de poder seguir endavant. La nostra ànima que
pateix pels pecats sobretot pateix quan ens els guardem, quan no els confessem;
perquè aleshores lluny d’apartar-los el que fem és conservar-los de manera
dolorosa al nostre interior i cada cop ens van fent més mal. I la solució no
està en sortides que apareixen davant dels nostres ulls com a molt fàcils, però
que més tard o més d’hora acaben passant factura en la nostra salut espiritual
mermant-la; podent arribar així al pitjor dels escenaris, restar al monestir
perquè no sabem on anar, per inèrcia, per costum, perquè no tenim altra
alternativa i això és molt trist i pobre. Tot plegat causat per haver perdut la
pau interior, per haver malmès la relació amb el Senyor, per haver descuidat i
haver caigut repetidament, negligentment en faltes.
«Es conta que tres confrares amics es van fer monjos. El primer va voler pacificar
als qui es combatien, segons està escrit: “Benaurats els qui procuren la pau”
(Mt 5,9); el segon, va triar visitar als malalts; i el tercer va anar a viure
al desert. Ara bé, el primer, cansant-se per causa de les lluites dels homes, i
no podent curar-los a tots; entristit va anar a veure al qui servia als
malalts, i el va trobar descoratjat i sense haver arribat a complir plenament
el manament al que s’havia compromès. I de comú acord van anar els dos a veure
a l’ermità, li van exposar la seva tribulació i li van demanar que els
aconsellés convenientment. Després d’un breu silenci, aquest va posar aigua en un
recipient i els va dir: “Mireu l’aigua”. Estava tèrbola. Una mica després els
va dir de nou: “Mireu com ara l’aigua està tranquil·la”. I quan van mirar l’aigua,
van veure els seus rostres com en un mirall. I llavors els va dir: “Així és
també el que està enmig dels homes: l’agitació li impedeix veure les seves
faltes, però quan viu en el desert, llavors les veu.» (Llibre dels ancians,
2,29). Així ens passa a nosaltres també, la nostra pròpia agitació interior ens
impedeix de veure amb claredat les nostres faltes que alhora són també elles
mateixes causa de nova agitació. Sant
Benet no vol que ens habituem a cometre faltes, ens aconsella que tant bon punt
a l’hort, al rebost, al forn, a la cuina o en qualsevol servei en cometem una
tinguem el valor de reconèixer-la i rectificar.
Estem a punt de començar el temps quaresmal, aquell en el que sant Benet ens
demana que posem alguna cosa més de la nostra part, perquè tot i que ens digui
que la nostra vida hauria de ser tota ella una Quaresma, sap que no és pas
així, que intentem desempallegar-nos de tot allò que ens pugui fer nosa o al
menys tenim la temptació de fer-ho. Un bon propòsit quaresmal, perquè la
Quaresma al cap i a la fi no és altra cosa que un camí cap a la Pasqua com tota
la nostra vida és un camí cap a la vida eterna, seria fer atenció a les faltes,
a aquestes faltes que podem qualificar de lleus però que repetides, que
impunitzades acaben per portar-nos, Déu no ho vulgui, a caure en el pou de les
faltes greus, a caure en el fangar del desarrelament de la nostra vocació, del
qual la sortida és sinó impossible sí extremadament fatigosa.
Escriu sant Joan Crisòstom: «El pecat és un abisme profund i ens atrau amb
vertigen, cap al fons. I igual que els qui cauen en un pou no en surten
fàcilment, sinó que els cal que els altres els en treguin, als qui cauen en la
pregonesa del pecat els passa el mateix. » (Homilia sobre la primera Carta
als cristians de Corint 8,4).
diumenge, 19 de febrer del 2023
ELS QUI FALTEN EN QUALSEVOL ALTRA COSA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada