De la Regla de sant Benet
Capítol 39
1 Creiem que cada dia per a dinar, tant si és a l’hora sisena com a la
novena, són suficients a totes les taules dos menjars cuits, atenent a les
necessitats de cadascú, 2 perquè, si algú no pot prendre de l’un, mengi de l’altre.
3 Que siguin suficients, doncs, per a tots els germans, dos menjars cuits, i si
és possible de tenir fruita o bé hortalisses tendres, que n’hi afegeixin un
tercer. 4 Que sigui prou per a tot el dia una bona lliura de pa, tant si es fa
un sol àpat, com si hi ha dinar i sopar. 5 Si han de sopar, que el majordom
reservi la tercera part de l’esmentada lliura per donar-la a sopar. 6 Si tal
vegada el treball hagués estat particularment feixuc, que estigui al judici i
al poder de l’abat d’afegir-hi quelcom més, si cal, 7 evitant, sobretot, la
disbauxa i mirant que el monjo no agafi mai un enfit; 8 ja que res no és tan
contrari a un cristià com la disbauxa, 9 tal com diu Nostre Senyor: «Vigileu de
no afeixugar els vostres cors amb la disbauxa». 10 Als nois petits, no se’ls ha
de donar la mateixa quantitat, sinó menys que als grans, i que guardin en tot
la sobrietat. 11 Tots, en canvi, s’han d’abstenir absolutament de menjar carn
de quadrúpedes, llevat dels malalts molt dèbils.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Sant Benet confessa en el capítol següent, dedicat a la beguda, que li fa un
cert escrúpol establir la mesura de l’aliment dels altres. Per això al respecte
intenta establir uns mínims i uns màxims, convida al monjo a mantenir-se en una
certa mesura i sobretot a no caure en els extrems de l’enfit o de l’embriaguesa.
La taula comunitària té un paper important en la Regla, l’exemple més clar és
tanmateix la lectura que s’hi escolta, la grandesa dels refetors monàstics, el
silenci que cal observar-hi o la ritualitat durant els àpats. És l’herència
directe de les primeres comunitats cristianes, a les que la nostra vida intenta
tenir sempre com a referent, que no estaven pas mancades de conflictes tal com
diu l’Apòstol als cristians de Corint: «quan us reuniu tots alhora, ja no
celebreu el sopar del Senyor, perquè, en el moment de l’àpat, cadascú menja el
sopar que ha portat, i mentre els uns passen gana els altres beuen massa.» (1Co
11,20-21). Tal volta per això sant Benet no vol que ningú passi gana, ni tampoc
que ningú begui o mengi en excés, fins a l’extrem d’arribar a la sacietat.
Resulta a vegades curiós com donem a la reunió al voltant de la taula més
importància que al mateix Ofici Diví; perquè no tant sols ens veiem temptats,
sinó que fins i tot caiem en la temptació de no anar a Matines o a Laudes, però
difícilment faltem al refetor a l’hora del desdejuni i encara menys a la del
dinar. Oblidem tal volta el que diu el llibre del Deuteronomi, una cita emprada
per Jesús per refutar la temptació del maligne al desert: «L’home no viu només
de pa; viu de tota paraula que surt de la boca de Déu.» (Dt 8,3; Mt 4,4; Lc
4,4). Perquè sobretot vivim de la Paraula de Déu i aquesta ha de ser el nostre
primer aliment i al que hem de mirar de no renunciar de cap de les maneres; d’aquí
també la lectura al refetor, perquè mentre el cos s’alimenta ho faci també l’esperit.
La nostra vida se centra en la pregària, tant comunitària com personal, el
treball i el contacte directe amb la Paraula de Déu; és per a afrontar aquesta
triple tasca per la que ens cal alimentar-nos correctament, com també ens cal
descansar el suficient, aquí també sense excessos, ni tampoc mancances. Perquè
en el tema del menjar i de la beguda o en el del descans, tant és excedir-se
com negligir-ho; el que ens cal és estar sempre a punt per a servir al Senyor i
mirar de fer-ho en les millors condicions possibles, per estar al cent per cent
per a Ell. No seria de rebut que un monjo, Déu no ho vulgui, no pogués portar a
terme la seva jornada tant per un excés com per una manca d’alimentació, com no
ho seria si no estigues sempre a punt a causa d’un excés o una manca de
descans. D’aquí que sigui tant important seguir el ritme fixat en la nostra
jornada diària, per tal de no perdre cap oportunitat de contacte amb el Senyor.
La possibilitat de caure en un enfit no sempre existeix; d’habitud ara i aquí
estem avesats a que no ens manqui el plat a taula i tal volta per això a
vegades ens mostrem excessivament exigents amb el que se’ns hi posa, sempre
fruit del treball i l’amor d’un germà de comunitat, i qui sap si sabríem millor
dir que hi havia a taula que no pas quin Salm hem pregat a determinada hora
canònica. Però en una comunitat, si mirem al llarg de la seva història amb una
mica de perspectiva, veurem que hi ha moments de tot. Sense anar més lluny a
casa nostra mateix; així escrivia el P. Giovanni Rosavini en el seu dietari
dels primers dies de la refundació de Poblet: «Hi havia gana (...) la col que
havíem trobat entre les nostres provisions, es va acabar molt aviat. Al cap d’uns
dies en va venir una altra, i també alguna altra més en els dies successius,
però un bon dia el senyor Toda ens va dir que el fred li havia gelat totes les
cols i que no ens en podia donar més, perquè no eren bones. Passats dos o tres
dies, jo passejant entorn de la muralla del Monestir, vaig trobar l’hortet de
les cols. Efectivament estaven gelades, però jo sabia que encara eren bones. En
vaig collir una i la vaig portar al germà Giovanni (Fioravanti que feia de
cuiner). Ens la vam menjar i la vam trobar boníssima. Em sembla que no en va
sobrar ni una fulleta». I conclou amb ironia: «Vam constatar que les coses robades
són més bones.» (Comunió de l’ànima). En aquells temps potser algun dels
monjos somiava en arribar a l’enfit, però pel que sembla en tot cas no podia
passar de ser un simple somni qui sap si motivat per la mateixa gana, encara
que el mateix P. Rosavini deia en una entrevista que «no pasamos hambre, sólo
teníamos un apetito muy grande» (Revista Poblet, núm. 3). No es pot pas
dir d’aquells primers monjos de la restauració, com deia l’Apòstol als de
Filips, que el seu déu fos el ventre, i posessin la seva glòria en les parts
vergonyoses o que tot el que apreciessin fossin coses terrenals (cf. Fl 3,19);
perquè gaudir d’una col gelada segurament no escau entre els esquemes del que
podem qualificar de gola o excés. Com escriu el P. Bernabé Dalmau, monjo de Montserrat:
«una altra cosa és quan la restricció o la fam imposen quedar-se amb el que un
es troba o té a l’abast. Llavors les reduccions voluntàries per motius
ideològics o de cultura gastronòmica són simplement música celestial.» (Alimentació
i vida espiritual).
El monjo és un home, té un cos i li cal menjar, no pot passar sense aliment.
Però no tots els monjos són iguals, ni estan en les mateixes condicions. Sant
Benet és molt sensible a les necessitats dels febles, dels qui vertaderament
necessiten més; així ens parla dels malalts, dels infants i dels vells però
sempre mirant de guardar en cada cas la sobrietat. Escriu el monjo de Sept-Fons
Dom Robert Thomas: «Déu ha posat un gust en els aliments i li ha donat a l’home
el sentit del gust; cal doncs mortificar la gana i el gust? (...) Hi ha una
mesura a guardar, una discreció a observar; la mortificació no és una finalitat
en sí mateixa; tant sols sota el pretext de la discreció un pot donar més o
menys marge a la naturalesa humana.» (La journée monastique).
No és un tema nou el de la mesura, el de l’equilibri entre mantenir el cos en
bones condicions i alhora no caure en l’excés. L’Apòstol escrivia als de
Corint: «És cert que els aliments són per al ventre, i el ventre per als
aliments, però Déu destruirà una cosa i l’altra. El cos no és per a la
immoralitat, sinó per al Senyor, i el Senyor per al cos» (1Co 6,13) o als
Efesis els deia també: «No hi ha hagut mai ningú que no estimés el propi cos;
al contrari, tothom l’alimenta i el vesteix.» (Ef 5,29). Déu ens ha fet viure
en un cos mortal i el mateix cos, com la nostra ànima, és un regal de Déu que
hem de tractar amb respecte com a do de Déu que és. D’aquí que ens cal viure
sense excessos, amb la justa mesura, sense falses idolatries, ni cultes al cos
tant freqüents en els nostres dies, sinó amb sobrietat; sense perdre mai de
vista per qui vivim i per qui volem viure.
Escriu sant Bernat amb la seva habitual contundència verbal referint-se als
excessos en les menges i com eren servides en alguns monestirs de la seva
època: «Per a què tanta cura sinó per a matar la seva monotonia? Tampoc
descuren la seva presentació en les safates, perquè la vista pugui delectar-se
també com després ho farà el paladar. Així, per a quan l’estómac comença a
demostrar la seva saturació, ja els ulls han quedat satisfets. Però, malgrat la
vistositat que ofereixen a les mirades i la seducció amb què complauen al gust,
el pobre estómac, que no entén de colors ni assaboreix les menges, és condemnat
a rebre tot el que li entra, i en la seva opressió se sent no precisament
satisfet, sinó com enterrat sota el menjar.» (Apologia a Guillem; 20,2).
Una crida contundent contra el risc d’enfit, una crida a fer-nos servidors de
Crist, nostre Senyor, i no pas del nostre propi ventre (cf. Rm 16,18). Mesura,
simplicitat i austeritat, és a dir temprança i fidelitat a l’esperit de la
Regla, i això en tot, en la pregària, en el treball, en la Lectio, en el
descans i també, com no pot ser d’altra manera en el menjar i en el beure. Res
en excés, sense caure en el defecte i tot fet sempre per a poder estar a punt
per a servir al Senyor en tot moment.
diumenge, 12 de febrer del 2023
LA MESURA DEL MENJAR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada