De la Regla de sant Benet
Capítol 1
1 És cosa sabuda que hi ha quatre menes de monjos. 2 La primera és la dels
cenobites, o sigui la dels monestirs, que militen sota una regla i un abat. 3
Després, la segona mena és la dels anacoretes, és a dir, els ermitans; d’aquells
que, no pel fervor novell de la vida monàstica, sinó per una llarga prova al
monestir, 4 han après a lluitar contra el dimoni, un cop formats amb l’ajut de
molts, 5 i, ben entrenats en les files dels germans per al combat solitari del
desert, ja segurs sense l’ajuda d’altri, només amb la seva mà i el seu braç, es
basten amb l’auxili de Déu per lluitar contra els vicis de la carn i dels
pensaments. 6 La tercera i pèssima mena de monjos és la dels sarabaïtes, els
quals, no pas provats per cap regla mestra de vida com l’or al gresol, sinó
tous com si fossin plom, 7 guardant encara fidelitat al món amb les obres
demostren que la seva tonsura és una mentida davant Déu. 8 De dos en dos o de
tres en tres, o sols i tot, sense pastor, reclosos no pas a les cledes del
Senyor, sinó a les seves pròpies, tenen per llei la satisfacció dels seus
desigs, 9 ja que tot allò que pensen o que escullen, ho diuen sant, i el que no
els plau, ho tenen per il·lícit. 10 La quarta mena de monjos és la que en diuen
dels giròvags, els quals es passen tota la vida per diverses regions,
albergant-se tres o quatre dies als diferents monestirs, 11 sempre rondant i
mai quiets, servint els seus propis volers i els incentius de la gola, i en tot
pitjors que els sarabaïtes. 12 Del miserable estil de vida de tots ells, més
val no dir-ne res que parlar-ne. 13 Deixats, doncs, aquests de banda, posem-nos
a ordenar amb l’ajut del Senyor el llinatge fortíssim dels cenobites.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Hi ha dues menes de monjos, dues maneres de viure la vida monàstica de manera
correcta: els cenobites i els anacoretes. Per contra n’hi ha unes altres dues
que són incorrectes i perilloses per a l’ànima: els sarabaïtes i els giròvags,
amb una vida que sant Benet titlla de miserable i de la qual quasi no val la
pena ni parlar. El cenobitisme es va anar imposant com la fórmula per excel·lència
per a la vida monàstica i aquesta generalització es deu en gran part a la Regla
amb la que sant Benet establí una norma rectíssima de vida per als monjos. Sant
Benet no escriu un text, la Regla, com una mena de norma teòrica o abstracta,
la seva Regla, que és la nostra, parteix i neix de l’experiència espiritual i
vital. Hi ha aquí una primera contradicció ja que si sant Benet estableix que
per viure la forma de vida monàstica de l’anacoreta cal passar primer per una llarga
prova al monestir i ens parla dels perills de no fer-ho així, tots sabem que
ell mateix ho feu a l’inrevés, visqué primer com a anacoreta i després en
comunitat, precisament per això sabia molt bé de que parlava i dels perills que
no són en cap cas teòrics sinó sempre ben reals. Segurament al llarg de la seva
vida de recerca de Déu, partint de la seva pròpia experiència com a anacoreta,
es degué topar amb sarabaïtes i amb giròvags que l’acabaren de convèncer de que
aquells no eren bons camins per arribar a Déu, molt rectes potser però al cap i
a la fi acabaven per portar quasi bé a l’infern.
I aquesta experiència vital de sant Benet va fins i tot més enllà de la vida
monàstica i com digué el Papa Benet XVI: «l’obra de sant Benet, i especialment
la seva Regla, van ser un autèntic llevat espiritual, que va canviar, amb el
pas dels segles, molt més allà dels confins de la seva pàtria i de la seva
època, el rostre d’Europa, suscitant després de la caiguda de la unitat
política creada per l’Imperi Romà una nova unitat espiritual i cultural, la de
la fe cristiana compartida pels pobles del continent. D’aquesta manera va
néixer la realitat que anomenem Europa». (Audiència General, 9 d’abril de
2008). En el fons rau la qüestió de sotmetre’s a la voluntat de Déu o de
tractar d’imposar de totes, totes la nostra pròpia voluntat. Per cercar Déu no
hi ha capa altra camí que deixar-se portar per Ell, tot i que a vegades ens
podem arribar a enganyar a nosaltres mateixos i ens arribem a creure que la
voluntat de Déu coincideix exactament, fil per randa amb la nostra. Però
desenganyem-nos perquè habitualment no és pas així malgrat que fins i tot
puguem verbalitzar-ho o raonar-ho amb grandiloqüència i una certa radicalitat
de façana; la voluntat de Déu sovint és una i la nostra amb sort no és
coincident i sense tanta sort és contrària. Per aquesta raó sant Benet creu
oportú plantejar-nos que per cercar a Déu amb certes garanties cal seguir una
Regla, obeir un abat i viure-ho tot plegat en una comunitat. No vol pas dir això
que així ja hagin de desaparèixer les dificultats, sinó que tal volta les
podrem afrontar en millors condicions.
Sempre podem tenir la temptació de viure l’experiència dels sarabaïtes, malgrat
viure en comunitat podem tenir la temptació i qui sap si l’oportunitat de mirar
de viure en el monestir guardant fidelitat encara al món, portant una tonsura o
un hàbit més com una aparença que com una realitat i ajuntar-nos amb dos o tres
amics per recloure’ns en les cledes del nostre orgull, la nostra voluntat i el
nostre egoisme i no tenir altra llei que la satisfacció dels nostres propis
desitjos; és a dir viure una vida monàstica tova com el plom on és sant allò
que diem nosaltres sant i il·lícit allò que no ens plau. També podem caure en
la temptació de seguir al monestir vivint la vida monàstica des de l’òptica
dels giròvags, tombant amunt i avall ja sigui físicament o mentalment i
coincidint en la raó de fons de la vida dels sarabaïtes, servir els nostres
propis volers i aquí fins i tot sucumbint en la gola. Com diria sant Benet no
costa gaire de veure com és d’absurd això (cf. RB 65,4). Recollint la idea del
Papa Benet XVI; l’objectiu de la vida del monjo era i és buscar a Déu. En temps
de sant Benet es trobaven en la confusió d’un temps en què res semblava quedar
en peus, i davant d’aquesta crisi de valors i de societat, els monjos volien
dedicar-se a allò essencial, a treballar amb tenacitat per trobar el que
vertaderament val i roman sempre, trobar aquell qui és la mateixa Vida. Els
monjos buscaven i busquen a Déu. Volien i volen passar del secundari a l’essencial,
al que és només i veritablement important i fiable. El Papa Benet parlava d’una
orientació «escatològica» de la vida monàstica, que no cal entendre en el
sentit cronològic del terme, com si miressin a l’altra part del món o a la
pròpia mort, sinó existencialment; és a dir darrere del provisional buscar allò
que és definitiu. Cercar Déu per als monjos i per a tots els cristians, no es
tracta d’una expedició per un desert sense camins, una recerca cap al buit
absolut. Déu mateix posa senyals de pista, fins i tot aplana un camí, i del que
es tracta és de trobar-lo i de seguir-lo aquest camí. Que no és altra que la
seva Paraula que, des de les Escriptures, s’obre al cor dels homes. (Discurs
al Collège des Bernardins, 12 de setembre de 2008).
Sols cercant Déu, en contacte amb la seva Paraula i en el clos de monestir
podrem aprendre a lluitar contra el maligne que pren formes agradables als
nostres ulls i als nostres sentits, que sap molt bé com seduir-nos fins a
fer-nos pensar que allò que ens proposa és el que toca i cal fer i massa sovint
no caiem en que és el que ens ve de gust de fer i per tant moltes vegades no
coincideix amb allò que Déu vol i demana de nosaltres. Arribar a bastar-nos
sols amb la nostra mà i el nostre braç no és cosa fàcil i encara menys
saber-nos bons discernidors dels vicis que ens assalten, siguin de pensament,
de paraula, d’obra o d’omissió. En paraules de nou del Papa Benet XVI: «La
nostra llum, la nostra veritat, la nostra meta, la nostra satisfacció, la
nostra vida no és una doctrina religiosa, sinó una Persona: Jesucrist. Molt més
allà de la nostra capacitat de buscar i desitjar a Déu, ja abans hem estat
buscats i desitjats, més encara, trobats i redimits per ell. (...) Una vida en
el seguiment de Crist no es pot fundar en criteris unilaterals; amb lliuraments
a mitges, la persona quedaria insatisfeta i, en conseqüència, potser també
espiritualment estèril.» (Heiligenkreuz 9 de setembre de 2007). Sant Benet ens
vol radicalment monjos perquè sap per experiència pròpia i aliena que sols així
lliurats en cos i ànima a la recerca del Crist podrem arribar tots junts a la
vida eterna o al menys tindrem l’oportunitat d’arribar-hi. Quan els monjos
vivim l’Evangeli de manera radical, quan conreem en profunditat la unió amb
Crist, arribem a allò que és essencial i té la primacia cercar al Crist i no
anteposar res al seu amor. (Cf. Benet XVI 20 de novembre de 2008). Com escriu
el Papa Benet en el seu testament espiritual: «Jesucrist és veritablement el
camí, la veritat i la vida, i l’Església, amb totes les seves insuficiències,
és veritablement el seu cos.»
diumenge, 1 de gener del 2023
LES MENES DE MONJOS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada