De la Regla de sant Benet
Capítol 7,44-48
44 El cinquè graó de la humilitat és quan no amaga, sinó que manifesta
humilment al seu abat tots els pensaments dolents que li venen al cor i les
faltes comeses secretament. 45 L’Escriptura ens hi exhorta quan diu: «Encomana
al Senyor el teu camí i espera en ell». 46 I també diu: «Manifesteu-vos al
Senyor, perquè és bo, perquè és eterna la seva misericòrdia». 47 I encara el
profeta: «Us he fet conèixer la meva falta i no he encobert la meva iniquitat.
48 He dit: Declararé al Senyor contra meu la meva iniquitat, i vós heu perdonat
la malícia del meu cor».
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
La llavor de la humilitat està plantada en el nostre interior, forma part de la
imatge de Déu que hi ha impresa dins nostre des de la mateixa concepció com a
éssers humans, com a creatures de Déu, una imatge que recuperem pel baptisme.
Però si aquesta imatge de Déu està enterbolida pel pecat, també la humilitat va
creixent a vegades de manera esbiaixada i cal de tant en tant podar-la perquè
creixi recte i ens sigui de profit. Sant Benet sap que aquesta poda no la podem
fer pas nosaltres mateixos, que ens cal ajuda espiritual externa. L’Església
Catòlica des d’antic ha establert una manera de mirar de recuperar un cop i un
altre aquesta imatge de Déu que també un cop i un altre enterbolim, és el
sagrament de la penitència. No és pas descobrir res, dir que aquest sagrament
és probablement sinó el més devaluat, si que segurament el més discutit i poc
freqüentat. Quantes vegades hem escoltat allò de que jo ja m’entenc amb Déu i
no em cal la mediació de cap home tant o més pecador que jo mateix? Confonem
sovint el missatger amb el missatge; qui celebra l’Eucaristia, qui confessa,
qui bateja no és aquella o l’altra persona, pecadora, imperfecta i feble com
qualsevol altra creatura, sinó un ministre consagrat i facultat per l’Església
per a aquesta tasca.
La escassa idoneïtat del ministre d’un sagrament sovint ens serveix d’excusa
per rebutjar la pràctica. I és que en el cas del sagrament de la penitència i
per extensió per obrir-nos de cor a un altre, s’hi afegeix una dificultat que
és el nostre temor, la nostra por a confrontar-nos a l’opinió d’altri. Ens és
més fàcil acabar per creure’ns que Déu avala la nostra voluntat en la seva
totalitat o el que és el mateix creure’ns que fent la nostra estem acomplint la
voluntat de Déu. Sant Benet poua en l’Escriptura, com tantes altres vegades,
per fer-nos veure com n’és d’absurd això i que implica a més un altre pecat, no
pas lleu, i aquest és el de desconfiar de la misericòrdia de Déu. L’examen de
consciència sembla avui per avui una pràctica si no obsoleta sí poc habitual,
però és el pas previ i l’únic camí per aconseguir reconèixer les nostres
faltes, els nostres pecats, fent propòsit d’esmena i poder obtenir així el
perdó de Déu. A vegades escoltem com a retret que els creients ho tenim fàcil,
perquè ens penedim, rebem el perdó i ja hi podem tornar amb la seguretat de que
obtindrem de nou el perdó tantes vegades com caiguem. Això és cert en part,
tant sols en part, perquè la voluntat de no tornar a caure en els mateixos
paranys és part ineludible del sagrament. Deia un ancià al seu deixeble: «No
facis res per ostentació dels homes, sinó considera’t el més pecador de tots;
purifica els teus pensaments per mitjà de la confessió i amb fruits dignes de
conversió; no odiïs a cap home en tota la teva vida, per a no ser odiat pel
Senyor el teu Déu.» (Llibre dels ancians, 50).
Sant Benet ens diu avui que tots els pensaments dolents que ens venen al cor i
les faltes comeses secretament les hem de confessar. Podem recordar les
paraules del mateix Crist: «no hi ha res de secret que no s’hagi de revelar, ni
res d’amagat que no s’hagi de saber.» (Mt 10,26). Això serveix per qualsevol
tipus de pecat, els de pensament, els de paraula, els d’obra i els d’omissió.
Quantes vegades puc tenir la temptació de no complir un servei amb la vana
esperança de que ningú no se n’adonarà; i sí, sempre hi ha algú se n’adona
perquè si jo tenia porteria i no hi he anat tal volta un altra germà esperava
una visita i en no haver-hi ningú a la porteria ha hagut de ser avisat pels
guies o pels qui estaven a la cuina i òbviament ha explicat que el qui tenia el
servei l’ha omès. Si això passa, que passa i pot passar a vegades fins i tot
per descuit, el propòsit d’esmena ha de sortir del cor i ràpidament. A vegades
he recordat a algú per exemple que li tocava parar taula i no se n’havia
adonat, no ho havia recordat, i immediatament hi ha anat agraint el
recordatori. Aquesta és la bona actitud davant un mancament, no cal excedir-se
en el reconeixement amb esclats de veu, que diria sant Benet, sinó rectificar.
La dita habitual ens diu que “rectificar és de savis” sembla però com si poc a
poc aquesta s’hagués transformat en un “equivocar-se és de savis”; i no és pas
exactament així, equivocar-se és humà, forma part de la nostra naturalesa
humana. Davant l’error, la falta, el mancament o el pecat el que toca és
reconeix-lo i esmenar-se; no pas fer de l’error una norma de conducta. Però com
escriu Francesc Torralba: «La humilitat és el reconeixement de la pròpia
finitud, però també del valor que tenim. Consisteix en adonar-se que no som
déus, però tampoc bèsties; que estem fets de necessitats i de mancances. Som
instint, però podem transcendir-lo, disposem d’un univers de possibilitats per
desenvolupar.» (Carta 26 d’octubre de 2019 a Teresa Forcades).
Va dir un ancià: «Tres són les forces de Satanàs que empenyen a tot pecat: la
primera és l’oblit; la segona, la negligència; la tercera, la concupiscència. I
l’home cau per causa de la concupiscència. Per consegüent, si l’esperit vigila
contra l’oblit, no cau en la negligència; i si no és negligent no cau en la
concupiscència; i si no té concupiscència, mai cau per la gràcia de Crist.» (Llibre
dels ancians, 104). A no tornar a ensopegar amb la mateixa pedra, a no
tornar a pecar ens hi pot ajudar no tant sols analitzar el que hem fet malament
sinó també tractar de cercar les causes de perquè hem obrat així. Poder ser
banals com ara l’oblit, no tant lleus com la negligència i més greus com la
concupiscència. Tot mirant de no desesperar mai de la misericòrdia de Déu, Déu
no ho vulgui, mirem de posar-hi de part nostra. Escriu Teresa Forcades a
Francesc Torralba: «Benet considera la humilitat el valor central de la Regla.
(…) Per a mi ser humil és confiar en la presència de Déu en mi no només en la
intimitat i la quietud dels moments d’oració, sinó sempre, particularment en
els moments de contradicció, quan les coses no van com esperava.» (Carta 10 de
novembre de 2019 a Francesc Torralba)
diumenge, 15 de gener del 2023
LA HUMILITAT: EL CINQUÈ GRAÓ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada