De la Regla de sant Benet
Capítol 7,62-70
62 El dotzè graó de la humilitat és quan el monjo no té la humilitat només
al cor, sinó que fins en el cos la manifesta sempre als qui el veuen; 63 això
és, que a l’ofici diví, a l’oratori, al monestir, a l’hort, de viatge, al camp
i a tot arreu, seient, caminant o dret, està sempre amb el cap cot, fits els
ulls en terra. 64 Creient-se en tot moment reu dels seus pecats, es creu
comparèixer ja davant el judici terrible, 65 dient-se sempre al fons del cor
allò que, fits els ulls en terra, digué aquell publicà de l’evangeli: «Senyor,
no sóc digne, jo pecador, d’aixecar els ulls al cel»; 66 i també, amb el
profeta: «Estic totalment abatut i humiliat». 67 Un cop pujats, doncs, tots
aquests graons de la humilitat, el monjo arribarà tot seguit en aquella caritat
de Déu que, en ser perfecta, foragita el temor, 68 i, gràcies a la qual, tot
allò que abans observava no sense temença, ho començarà de complir sense cap
esforç, com naturalment, pel costum, 69 ja no per por de l’infern, sinó per
amor del Crist, pel costum del bé i pel gust de les virtuts. 70 El Senyor es
dignarà a manifestar-ho per l’Esperit Sant en el seu operari, net de vicis i de
pecats.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Escriu un autor espiritual: «La pau interior demana despreniment, un
despreniment que s’expressa en el silenci i en la solitud, la pobresa i l’obediència,
la castedat i la pregària. En la nostra vida tot tendeix a obrir de bat a bat
la porta del nostre cor al Senyor, a asseure’ns tranquil·lament als seus peus
per escoltar la seva paraula, a deixar-nos lliures per viure en íntima comunió
amb Ell.» (El camí de la vertadera felicitat, p. 135).
Sant Benet ens mostra avui com és arribar a aquesta pau espiritual pujant el
darrer graó de la humilitat, arribant a aquella caritat de Déu que, de tant
perfecta com és, foragita el temor i ens fa complir no ja per temença, sinó per
costum, naturalment, sense esforç. Esdevenir nets de vicis i de pecats no és
tasca fàcil, l’egoisme, l’enveja, l’ambició, la temptació d’aconseguir el que
volem sigui com sigui sempre ens assetja; però esdevenir nets de tot això no és
pas impossible perquè tenim l’exemple dels sants, de tots els sants, dels
reconeguts i dels de la casa del costat, que diu el papa Francesc, i sobretot
tenim l’exemple del mateix Crist nascut humanament sense pecat però que visqué
com a vertader home i que coneix a fons la naturalesa humana i per tant les
nostres flaqueses i els nostres temors.
Per imitar aquests exemples sant Benet ens mostra un camí en positiu, el de la
humilitat, que sant Bernat ens explica en negatiu, el de la supèrbia. No és
aquest el de la humilitat un camí ni planer, ni fàcil; és un camí que sovint
recorrem caient, retrocedint i ensopegant un cop i un altre amb les mateixes
pedres i que fins i tot a vegades estem temptats a abandonar, cercant falses
dreceres que lluny de portar-nos al Crist, ens porten a la nostra
autorefencialitat, això és a la supèrbia. Escoltàvem fa uns dies a Teresa
Forcades dir en una de les seves cartes a Francesc Torralba que malgrat portar
ja uns anys de vida monàstica se sentia sovint al primer graó. Aquesta sensació
ens assalta a tots i si no la tenim pot voler dir que ens creiem no ja al dotzè
graó sinó que anem pel vint-i-quatrè, però és quan ens hem equivocat d’escala i
estem ben enfilats en la de la supèrbia que costa molt menys de pujar però molt
més de baixar, ens hi trobem enfilats quan volem aconseguir per mitjans il·lícits
allò que no se’ns ha donat i creiem que de dret ens pertoca i no dubtem fins i
tot a manipular als nostres germans, Déu no ho vulgui, fent mal als altres i a
nosaltres mateixos.
No ens podem refiar mai de les nostres soles forces, fins i tot el monjo que
ens pot semblar més observant pot relliscar escales avall i trobar-se de nou al
primer graó de manera sobtada. Quan ens succeeix ho podem reconèixer perquè
travessem un desert en el nostre contacte amb la Paraula, ens pesa i fa basarda
anar a l’Ofici i mirem d’arribar-hi el més just possible o de cercar i creure’ns
qualsevol petita excusa per no anar-hi; se’ns fa costerut servir als germans i
tot és mirar el que fan als altres per poder justificar-nos.
I és que la vida monàstica té bastant de rutinària, un horari que es repeteix
dia rere dia; unes lectures que podem trobar en un moment o altra, quan ens
assalta l’apatia, allunyades del que voldríem escoltar i així tantes altres
coses que ens fan donar la culpa de tot plegat a qualsevol altre, menys a
nosaltres mateixos que som alhora causants i víctimes d’aquesta situació. La
rutina de la vida monàstica no és ni ha de ser un obstacle, ans al contrari ens
ha de ser d’ajuda per centrar-nos en el vertader i fonamental objectiu de la
nostra vida, cercar al Crist. Perquè aquesta rutina no és pas monotonia, en la
nostra vida cada dia tenim la possibilitat de descobrir quelcom de nou, d’avançar
un pas més cap al Crist i per aconseguir-ho ens cal ser fidels a allò que és
fonamental en el nostre dia a dia: la pregària, el treball i el contacte amb la
Paraula de Déu.
A vegades cerquem fora del monestir quelcom que ens sorprengui, que ens tregui
de la rutina i si ens afalaga molt millor; un nouvingut a Vespres, un hoste al
qui interpel·lar, un amic exterior al qui confiar-nos. Els monjos no som illes,
parafrasejant a Thomas Merton, tampoc fortaleses amb merlets punxeguts, però
hem d’estar sempre alerta davant del risc de perdre la centralitat de la nostra
vida en coses banals, que de fet no ens interessen. Ho veiem en els nostres
germans ancians o malalts, quan arriba l’hora en que les forces impedeixen de
portar una vida comunitària plena hi ha qui ho viu en la plenitud de la
comunió, bé seguint els oficis de la comunitat, bé portant una vida de pregària
personal cada cop més intensa. Però també és cert que hi pot haver qui tingui
vertaderes dificultats perquè la pràctica de la pregària comunitària l’ha
perduda fa temps i sols anhela una relació externa que, siguem sincers, no és
en cap cas el centre de la vida del monjo. Ens ho diu sant Benet en aquesta
conclusió del capítol setè sobre la humilitat, el monjo ho és vint-i-quatre
hores sobre vint-i-quatre, set dies a les setmana, tres-cents seixanta cinc o
seixanta sis dies l’any i això es mostra en la pràctica: a l’ofici diví, a l’oratori,
al monestir, a l’hort, de viatge, al camp i a tot arreu, seient, caminant o
drets.
Un monjo no neix, un monjo es fa, es va fent poc a poc deixant actuar sobre d’ell
la gràcia divina i ajudant-hi mirant tant com pugui d’enderrocar aquelles
tanques que impedeixen l’accés al Senyor al fons dels nostres cors. Els nostres
enemics en aquest camí no són pas imaginaris, sant Bernat ens els enumera ben
clarament, els nostres enemics, aquells contra els que hem de lluitar cada dia
són: la curiositat o la tafaneria si volem dir-ho d’una manera més col·loquial,
la lleugeresa d’esperit i la indiscreció de la llengua, el riure fàcil i l’alegria
tonta, la jactància, la recerca de la pròpia glòria singularitzant-nos, l’arrogància
de creure’ns millors que els altres o imprescindibles, la presumpció i el desig
de posar-nos allí on no se’ns demana, excusar els propis pecats i exagerar els
dels altres, no acceptar les coses que ens poden semblar aspres i dures, donar
la culpa de tot el que ens passa als altres i a la fi sant Bernat ho resumeix
tot plegat en els dos darrers graons de la supèrbia parlant d’adquirir el
costum de pecar a partir de considerar-nos lliures per pecar.
La vida monàstica ha tingut i té en sant Benet i la seva Regla un vertader
marc, aquest text esdevé com un manual que ens permet concretar aquella que és
vertaderament la nostra norma rectíssima de vida, l’Evangeli, és a dir la
Paraula de Déu. No ens proposa sant Benet ni un camí planer, ni un camí on tot
ens plagui; ans al contrari ens diu que és un camí estret, forçosament estret,
però ens va indicant els passos a seguir perquè a la fi si atenem els seus
consells i ens obrim a la voluntat de Déu, aquesta serà també la nostra i el
camí s’anirà eixamplant. Ens ho diu ben clarament quan conclou aquest capítol
parlant de que l’amor de Déu ha de ser el nostre únic motiu per a viure com a
monjos, cercant amb gust la virtut.
Escriu Joan Cassià que: «La veritable discreció no s’adquireix més que a canvi
d’una veritable humilitat. (...) Hem de procurar amb obstinació, adquirir el bé
de la discreció, mitjançant la virtut de la humilitat. És l’únic que pot
preservar-nos de les extralimitacions, tant en el vici com en la virtut, o,
cosa que és el mateix, deslliurar-nos de les faltes, tant per excés com per
defecte» (Col·lacions).
diumenge, 22 de gener del 2023
LA HUMILITAT: EL DOTZÈ GRAÓ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada