De la Regla de sant Benet
Capítol 64
1 En la institució de l’abat s’ha de tenir sempre per norma que sigui
constituït aquell que tota la comunitat s’hagi elegit de comú acord segons el
temor de Déu, o bé només una part de la comunitat, ni que sigui petita, però
amb més bon criteri. 2 L’elecció es farà tenint en compte el mèrit de vida i la
saviesa de doctrina del qui hagi de ser instituït, encara que sigui l’últim per
ordre de comunitat. 3 Però fins en el cas que tota la comunitat elegís amb un
mateix criteri una persona que consentís als seus desordres —Déu ens en guard—,
4 i aquests desordres arriben d’alguna manera a coneixença del bisbe de la
diòcesi a la qual pertany aquell lloc, o dels abats o dels cristians veïns, 5
que impedeixin que prevalgui la conspiració dels dolents i estableixin un
administrador digne per a la casa de Déu, 6 sabent que n’han de rebre una bona
recompensa si ho fan amb intenció pura i per zel de Déu, i que, al contrari,
cometran un pecat si ho negligeixen. 7 El qui ha estat instituït abat ha de
pensar sempre quina càrrega no ha acceptat i a qui haurà de donar compte de la
seva administració. 8 Que sàpiga que més li pertoca servir que manar. 9 Cal,
doncs, que sigui docte en la llei divina, perquè sàpiga i tingui d’on treure
coses noves i velles; desinteressat, sobri, misericordiós, 10 i que sempre faci
prevaler la misericòrdia sobre la justícia, de manera que també ho obtingui per
a ell. 11 Ha d’avorrir els vicis i estimar els germans. 12 En la correcció ha d’obrar
amb prudència i no fer «de res massa», no sigui que, volent fregar massa el
rovell, es trenqui el vas. 13 Que no perdi mai de vista la seva feblesa, i que
es recordi que no s’ha de trencar la canya esquerdada. 14 Amb això no volem dir
que hagi de deixar créixer els vicis, sinó que els ha d’extirpar prudentment i
amb caritat segons vegi que convé a cadascú, tal com ja hem dit. 15 I que miri
de ser més estimat que temut. 16 Que no sigui turbulent ni neguitós, no sigui
exagerat ni obstinat, no sigui gelós ni massa suspicaç; si no, mai no tindrà
pau. 17 Ha de ser previsor i considerat en els seus manaments, i, tant si allò
que mana es refereix a Déu com si es refereix a aquest món , que ho miri i ho
temperi 18 pensant en la discreció del sant Jacob, que deia: «Si faig cansar
els meus ramats, caminant massa, se’m moriran tots en un dia». 19 Prenent,
doncs, aquests i altres exemples de discreció, que és mare de les virtuts,
temperi-ho tot de manera que els forts en vulguin més i els febles no es facin
enrere. 20 I sobretot, que mantingui en tots els seus punts aquesta Regla, 21
per tal que, després d’haver administrat bé, senti del Senyor allò que sentí el
bon servent que al moment degut havia distribuït el blat als seus companys: 22 «En
veritat us dic -afirma- que el va posar al cap de tots els seus béns».
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Escrivia l’Abat Maur Esteva en el seu testament: «Ara no em queda altra cosa
que acollir-me a la misericòrdia de Déu, ja que no puc fer cap acte de
reparació. No hi ha temps per a rectificar, ni puc tornar enrere perquè la vida
camina en sentit únic. Solament em queda assumir els meus desencerts,
reconèixer la trama de miserables accions que preferiria no recordar, de tant
defectuoses, imperfectes, errònies, nècies, ridícules com són, és a dir, palla
seca, cremada lentament al caliu de Crist foc, i prou!».
Assumir la imperfecció, els defectes de fàbrica, les pròpies misèries no és
tasca fàcil. Sant Benet ens posa el llistó molt alt i quan llegim o escoltem el
capítol segon o aquest seixanta-quatre sembla com si demanés que l’abat hagués
de ser algú amb unes virtuts tan excel·lents que tots sabem que no es poden
donar en ningú en tant alta qualitat. Ja tant sols escoltar que l’elecció d’un
abat sigui seguint les raons del mèrit de vida i la saviesa de doctrina ens pot
posar alerta sobre el criteri de valoració que puguem tenir d’una persona,
perquè més que mèrits el que hem de parlar i sobretot demanar és la
misericòrdia de Déu, de la qual no hem mai de desesperar.
La figura de l’abat o millor dit l’estructura d’una comunitat, esdevé avui
quasi bé una excepció dins de l’Església, però en els primers anys del
cristianisme i fins entrada l’edat mitjana també s’elegien els bisbes i els
capítols catedralicis eren quasi bé assimilables a una comunitat monàstica; un
sistema ben bé diferent del que podem viure en els nostres dies amb seus
episcopals vacants durant llarg temps i un procés de nomenament que molts
qualifiquen d’opac. Abans de sant Benet els sistemes eren també diversos, així
Aquinata Böckmann ens parla de que un superior era elegit per l’anterior
superior, encara en vida com si elegís un hereu en línia amb certes monarquies
de l’antiguitat o de l’alta edat mitjana, o bé era escollit pels superiors de
les cases o monestirs més propers i fins i tot pel propietari o el donador de
les terres del monestir; sembla que aquestes fórmules es prestaven a una certa
manipulació. El risc de la manipulació no ha desaparegut pas i a vegades i amb
sorpresa un se n’adona que determinada conversa amb determinada persona aliena
al monestir s’encamina en una direcció que no és la més apropiada sobretot
perquè des de fora es desconeixen moltes circumstàncies que impedeixen un
anàlisis lúcid i real.
El que ens deixa clar sant Benet tant en aquest capítol com en el conjunt de la
Regla, és que s’han d’impedir de totes, totes els desordres. Al desordre no s’hi
arriba de manera directe, o al menys la major part de les vegades no s’hi
arriba directament, al desordre correm el risc d’arribar-hi poc a poc, pas a
pas. Vivim sempre en un equilibri inestable que a més de la gràcia divina
precisa del nostres esforç per obrir-nos a ella. És humana, ben humana, la
temptació d’anar provant diguem-ne que la resistència de l’abat o del prior;
exemples d’accions més o menys puerils tots els podem tenir al cap. Per exemple
arribo tard a l’Ofici Diví o a la lectura de col·lació i qui sap si no em diuen
res i així poc a poc el retard esdevé costum i el costum acaba per generar l’absència.
No hem d’arribar puntuals, no hem d’assistir i participar de la manera més
participativa que puguem en la pregària o en el treball per evitar la reprensió
del superior, que dit sigui de pas veiem que per sant Benet no és que en tingui
el dret sinó que té el deure de reprendre d’una manera o altra al incomplidor; sinó
que anem a l’Ofici Diví, anem al treball, a la recreació, a l’assaig de cant o
a qualsevol lloc que toqui, quan toqui, perquè mirem sempre de ser fidels a la
nostra vocació.
Hem vingut a ser monjos, o millor dit a mirar de viure com a monjos, a aquesta
vocació ens hi sentim cridats pel mateix Senyor; però ja ens ho diu sant Benet,
som ànimes malaltisses i la temptació del vici, sigui major o menor, no ens
abandona mai. En la nostra vocació hi hem de posar cada dia el zel per Déu en
un primer pla, aquell bon zel del que ens parla la Regla al capítol setanta-dos
que és el que ha de guiar tota la nostra vida, dia a dia, hora a hora, sense
fer mai vacances del zel per Déu; vivint aquesta relació nostra amb el Senyor
no pas com una càrrega, ans al contrari, l’hem de viure com un regal que el mateix
Senyor ens ha fet. Deixar de donar importància a petits vicis molts cops acaba
per generar grans vicis i això sobretot genera en nosaltres, quan hi caiem, Déu
no ho vulgui, una inestabilitat espiritual que acaba per fer perillar no ja la
nostra vocació, sinó també la nostra ànima.
La turbulència, el neguit, l’exageració, l’obstinació, la suspicàcia acaben per
generar la pèrdua de la pau. Ens ho diu sant Benet com un risc, no pas teòric
sinó ben real per a l’abat, però també ho és per a qualsevol responsable d’una
degania, si emprem el llenguatge de sant Benet, i també ho és per a qualsevol
monjo. Perquè al cap i a la fi l’abat, el prior, el majordom o qualsevol degà
no deixen de ser monjos, millor dit tenen una determinada responsabilitat pel
fet de ser monjos i és aquesta seva condició de monjos la que han de preservar
per damunt de qualsevol altra cosa. Com podem ajudar-nos a mantenir un bon
nivell de vida monàstica? Si és que ho podem expressar així. Ens hi ajuda
mantenir el ritme de vida, la jornada tant sàviament dissenyada per sant Benet.
Pregària, treball, contacte amb la Paraula i descans; són quatre eixos que
marquen o quatre pilars que sostenen la nostra vida de monjos; és a dir vida en
i per Déu viscuda en comunitat. Descurar-ne un pot ser ocasió ja de neguit o de
turbulència, fer-ho amb més d’un és ja entrar en situació de risc. I un monjo,
sigui l’abat o sigui qui sigui, en situació de risc espiritual esdevé un risc
per a tota la comunitat. Caure pel pendent de la indolència, de la rutina o de
la banalització és el camí segur cap a la crisi. Viure la vida monàstica amb
discreció, ens ho diu sant Benet, és viure-la virtuosament i és camí cap a la
vida eterna.
Com escrivia l’abat Maur en el seu testament: «Fer la lectura del propi
comportament de tota la vida, de les actituds mantingudes, dels sentiments que
les han alimentat, de les motivacions que m’han dut a obrar gairebé per una
mena de determinisme sota l’impuls del defecte de fàbrica, es començar la
recapitulació en Crist i trobar noves motivacions, nous sentiments, noves
actituds, nou comportament, en fi, la transformació en Crist.» El Crist com a
punt de partida i com a meta, no n’hi pot haver altra de millor i amb aquesta
centralitat en Crist, que està en cada capítol i en cada frase de la Regla de
sant Benet, hem d’analitzar la nostra vida de monjos i de creients; conscients
de la distància que ens separa del model, sabedors de que no podrem arribar mai
ase com Ell; però també intentant sempre d’emmirallar-nos-hi per molt difícil
que ho veiem d’acostar-nos-hi. Ens hi pot ben bé ajudar mantenir en tots els
seus punts aquesta Regla, a tots els monjos i per suposat a l’abat que al cap a
la fi és un monjo més; perquè com diu sant Bernat al monjo el fa la vocació, a
l’abat el servei.
diumenge, 18 de desembre del 2022
LA INSTITUCIÓ DE L’ABAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada