De la Regla de sant Benet
Capítol 57
1 Si hi ha artesans al monestir, que amb tota humilitat exerceixin els seus
oficis, si l’abat ho permet. 2 Però, si mai un d’ells s’envania per la seva
traça en l’ofici, perquè li sembla que porta algun guany al monestir, 3 que
aquest tal sigui tret de l’ofici, i que no s’hi torni a posar, si no és que l’abat
li ho assenyala de nou, un cop s’hagi humiliat. 4 Si s’ha de vendre alguns dels
treballs dels artesans, que aquells per les mans dels quals ha de passar mirin
de no atrevir-se a fer cap frau. 5 Que es recordin sempre d’Ananies i Safira,
no fos cas que la mort que aquests van sofrir en el cos, 6 la pateixin en l’ànima
ells i tots els qui facin algun frau amb els béns del monestir. 7 I que en els
preus no s’infiltri el mal de l’avarícia, 8 sinó que sempre s’ha de donar a un
preu una mica més baix que no ho poden donar els seglars, 9 «perquè en totes
les coses Déu sigui glorificat».
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
La comunitat és com un sol cos amb molts membres, a imatge del Crist que és com
el cos humà, que és un, encara que tingui molts membres: tots els membres,
siguem molts o pocs, formem un sol cos. Tots nosaltres hem estat cridats per l’Esperit
a la vocació monàstica per a formar un sol cos, i tots hem rebut com a beguda
un sol Esperit. Ara bé com el cos no consta d’un sol membre, sinó de molts;
també una comunitat consta de membres diversos. Si el cuiner deia: «Com que no
sóc porter, no sóc de la comunitat», no per això deixaria de ser-ho. I si l’hostatger
deia: «Com que no sóc infermer, no sóc de la comunitat», no per això deixaria
de ser-ho. Si tota la comunitat fos bugader, com podria obrir la porta? Si
tot la comunitat fos majordom, com podria atendre als hostes? Però Déu ha
distribuït en la comunitat cada un dels membres de la manera que li ha semblat.
Si tota la comunitat es reduís a un sol membre, on seria la comunitat? Així,
doncs, els membres són molts, però el cos, la comunitat, és una de sola. El
cuiner no pot dir al infermer: «No em fas cap falta», ni tampoc l’hostatger al
porter: «No em fas cap falta.» Ben al contrari, els membres de la comunitat que
semblen més febles són els més necessaris; els que ens semblen poc preuats,
tenen més honor; i els que tenim per menys necessaris han de ser els membres
més reconeguts. Déu ha disposat la comunitat de tal manera que ha donat més
honor als membres que més en necessiten, perquè en la comunitat no hi hagi
divisions, sinó que tots els membres tinguin la mateixa sol·licitud els uns
pels altres. Per això, quan un membre sofreix, tots els altres sofreixen amb
ell, i quan un membre és honorat, tots els altres s’alegren amb ell. Doncs bé,
nosaltres formem ara i aquí el cos de Crist, i cadascú n’és un membre. En la
comunitat al cap i a la fi és Déu qui ha posat, en primer lloc uns, en segon
lloc uns altres, en tercer lloc, aquells. Som
tots cantors? O tots infermers? O tots sagristans? Tots cuinem? Tenim tots l’encàrrec
d’atendre als hostes? Tots atenem l’hort? O tots
rentem roba? Però sí que entre tots hem de procurar fer-ho tot de la millor
manera possible i el que hem d’anhelar tots junts és aquell do més gran del que
ens parla l’Apòstol: l’amor. (Cf. 1Co 12,12-31).
Sant Benet sap que un dels riscos dels artesans i qui diu artesans pot dir
qualsevol dels oficis o responsabilitats que puguem tenir dins de la comunitat,
és l’orgull. Tant malament veu aquesta falta sant Benet que parla de que aquest
tal sigui tret de l’ofici i que no s’hi torni a posar sinó s’ha humiliat i l’abat
li ho assenyala de nou. I és que a vegades perdem el nord, el rumb o oblidem la
raó per la qual exercim una responsabilitat. Si el cuiner cuinés sols el que li
agrada a ell o el que li plau a qui pugui tenir per més proper, Déu no ho
vulgui, no serviria pas a la comunitat; si l’hostatger tant sols acollís als
seus amics, no serviria a la comunitat; si el cantor tant sols cantés el que li
plau tingui a veure amb el temps litúrgic o no, no serviria a la comunitat; si
el mestre de novicis es mirés a qui truca a la porta del monestir com si
cerqués un amic i no mirant d’esbrinar si cerca o pot cercar a Déu de veritat,
no serviria a la comunitat; si el cellerer no volgués comprar allò que lli
demanen raonablement, no serviria a la comunitat; si l’infermer canviés a
consciència les medicacions, no serviria a la comunitat; i no cal dir-ho ja del
majordom, el prior o l’abat.
Certament
un artesà pot sucumbir a l’orgull o fins i tot a la temptació del frau; és allò
que subliminalment es traspua de la frase “t’ho faig” o “t’ho dono”. És com si
un administrador que amb diners de la comunitat, és a dir de tots, emprés
aquesta frase no tat sols amb freqüència sinó a més amb total convenciment. Una
altra manera de caure en l’orgull pot ser aquell artesà que supostament necessiti
d’una quantitat enorme de mitjans, a totes llums desproporcionats en nombre per
a la seva tasca; es tracta aquí d’una mena de síndrome de Diògenes on acumular
el que altres poden rebutjar queda substituir aquí per acaparar tot el que es
pugui treure de la comunitat, actua en aquest cas també aquella màxima del “per
si de cas”; fins i tot en alguna ocasió algun artesà monàstic pot tenir la
temptació de vantar-se de que de tal abat n’ha tret el que ha volgut, li fos
necessari o no; i això no deixa de ser caure en l’orgull i en l’avarícia perquè
potser altres monjos també necessiten coses i, prudentment, se n’estan.
És l’arrogància de la que parla sant Bernat quan escriu: «L’arrogant creu tot
el que de positiu es diu d’ell. Elogia tot el que fa i no el preocupa el que
pretén. S’oblida de les motivacions del seu obrar. Es deixa arrossegar per l’opinió
dels altres. Es fia més de si mateix que dels altres; només quan es tracta de
la seva persona creu més als altres que a si mateix. Encara que la seva vida és
pura xerrameca i ostentació, es considera com l’encarnació mateixa de la vida
monàstica, i en l’íntim del seu cor es té pel més sant de tots. Quan lloen
algun aspecte de la seva persona, no l’atribueix a la ignorància o benevolència
del qual l’encomia, sinó arrogantment als seus propis mèrits.» (Els graus de la
humilitat i de l’orgull, 43,1). Un artesà o algú amb una tasca determinada
legítimament encarregada, també s’ha de formar i és aquest un aspecte important
i que pot significar per a la comunitat esmerçar molts recursos materials i
temporals. I a vegades la formació és una inversió malmenada, si el monjo, Déu
no ho vulgui, no persevera, ja que queda per un cantó el monjo format i per l’altra
el material ingent a l’espera de que algun altra sigui format en aquell ofici,
cosa que no es fa d’un dia per l’altre, i ni monjo per un cantó, ni per
material per l’altre per separat tenen massa sentit. La formació, sigui per a
la tasca o responsabilitat que sigui, cal que sigui d’alguna manera reglada
perquè la formació autodidacta és una formació no contrastada, tot i que pugui tenir
un punt de bona voluntat, no acaba passant pel sedàs d’una avaluació, no tant
sols pel sentit estricte del terme, que pot ser útil ja de per si, sinó
sobretot perquè no confrontar uns coneixements adquirits per un mateix, tot
sol, sempre és un risc de fer-nos-els a mida i qui sap si a conveniència. Com
diu la Declaració de l’Orde el que hem de procurar és «fer bé la feina de cada
dia, la qual actualment moltes vegades ens demana tant de sacrifici, que amb
raó la podem comparar amb les austeritats de la vida monàstica antiga.» (Declaració,
66)
Llegint alguns capítols de la Regla, podríem arribar a la conclusió de que sant
Benet és un malpensat, un desconfiat, un profeta de calamitats que arreu veu
perills i la realitat no és pas que sant Benet es malfiï, sinó que coneix molt
bé la naturalesa humana i sap de les nostres febleses tant físiques com morals.
I per reblar el clau afegeix que no hem de permetre que s’infiltri el mal de l’avarícia
i que hem de donar les coses a un preu més baix que no ho poden donar els
seglars. Aquí ja per a algun artesà pot arribar l’astorament en haver confiat
que ho bé podria cobrar amb escreix materialment o bé se’n podria valdre per a
comprar en certa manera favors a altri, es a dir cobrant en espècies. No és que
sant Benet vulgui ofegar qualsevol vocació a l’artesanat, i qui diu a l’artesanat
pot dir a qualsevol responsabilitat dins de la comunitat, ell vol tant sols
advertir-nos dels riscos. I un altre risc no pas menor és el de fugir d’estudi
davant la responsabilitat que se’ns pugui demanar. El principi de
subsidiarietat, un principi fonamental en la doctrina social de l’Església,
significa en la pràctica ser responsables del que ens pertoca fer, del que ens
han manat de fer, en tots els seus matisos i el que és més important fer-ho
sempre conscients de formar part d’un cos, sense el qual per nosaltres mateixos
no seriem res o ben poca cosa. No aprofitant-nos, no oblidant que som monjos i
que com a tals no tenim sentit aïllats, sols, malgrat l’etimologia del mateix
terme.
diumenge, 11 de desembre del 2022
ELS ARTESANS DEL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada