De la Regla de sant Benet
Capítol 52
1 L’oratori ha de ser allò que diu el seu nom, i no s’hi ha de fer ni de
guardar cap altra cosa. 2 En acabat de l’ofici diví, que surtin tots amb el
màxim silenci i guardin la reverència deguda a Déu, 3 perquè el germà que
potser vulgui pregar ell tot sol no es vegi destorbat per la importunitat d’un
altre. 4 I si, algú, una altra estona, volia pregar amb més recolliment, que
entri senzillament i que pregui, no amb esclats de veu, sinó amb llàgrimes i
amb efusió del cor. 5 Per això, al qui no hi faci res de semblant, que no se li
permeti de quedar-se a l’oratori acabat l’ofici diví, tal com hem dit, a fi que
un altre no es vegi destorbat.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
A l’oratori no s’hi pot fer res més que no sigui pregar, sant Benet és molt
clar. La nostra església, donades les condicions en que ens fou cedit en
usdefruit el monestir, té diguem que un ús compartit; durant unes hores en
podem gaudir en plenitud, durant algunes altres hem de respectar que sigui
visitat turísticament. Aquesta situació ambivalent d’una gran part de les dependències
del monestir ens resulta a vegades incòmode, certament, però tinguem també
sempre present que a canvi de compartir els espais gaudim de poder fer la
nostra vida monàstica en un marc singular, construït fa quasi nou segles per
hostatjar una comunitat de monjos per cercar-hi Déu i aquesta finalitat es
manté a hores d’ara. Tampoc podem dir que aquesta servitud de la dualitat del
nostre monestir, monument patrimoni mundial visitable i casa d’una comunitat,
ens impedeixi de portar la nostra vida amb rigor i fidelitat. Tenim altres
espais, altres oratoris, si a vegades, per exemple, no podem accedir a l’església
per pregar, aleshores podem fer-ho en altres capelles de la casa, on tampoc s’hi
ha de fer res més que senzillament entrar-hi i pregar.
La pregària forma part essencial de la nostra vida de monjos, és d’alguna
manera la saba que li dona vida; en primer lloc la pregària comunitària, l’Ofici
Diví, però tampoc no em de descurar la pregària personal que no està tal volta
tant pautada ni regulada, perquè a vegades ens cal dedicar-li més temps i a
vegades una mica menys, però sempre ens cal. Quan ens assalta el desassossec
interior i ens crea sentiments adversos cap a un altre germà o cap a nosaltres
mateixos, ens hauríem de confiar abans que res a la pregària íntima, personal;
com escoltarem aquest proper dimecres en l’Evangeli de sant Mateu: «quan
pregueu, no sigueu com els hipòcrites, que els agrada de posar-se drets i
pregar a les sinagogues i a les cantonades de les places perquè tothom els
vegi. Us asseguro que ja tenen la seva recompensa. En canvi, tu, quan preguis,
entra a la cambra més retirada, tanca-t’hi amb pany i clau i prega al teu Pare,
present en els llocs més amagats, i el teu Pare, que veu el que és amagat, t’ho
recompensarà. » (Mt 6,5-6).
La vida monàstica és un equilibri entre la pregària i les obres, entre la vida
interior i la vida exterior. Una doble dimensió de l’home que s’ha de traduir
en un equilibri espiritual. L’ideal seria aconseguir convertir tota la nostra
activitat en veritable pregària, donant un estil profund, espiritual a totes
les nostres activitats, santificant cada moment de la nostra vida. Si ho
aconseguim, només ho farem des d’una bona disposició a la que tant sols podrem
arribar-hi amb la pràctica de la pregària. La nostra pregària, sigui personal o
sigui comunitària, ha d’alimentar tota la nostra vida, del treball a la Lectio,
de l’estudi a qualsevol altra activitat; mirant de fer-ho tot des de Déu i per
a Déu.
Però la pregària té potents enemics; tals com el cansament, la distracció o la
inquietud interior. Segons quina activitat portem a vegades ens sentim com a
incapaços de poder centrar la nostra atenció en la pregària, és aleshores que
oblidem una premissa molt important, si la desitgem la podrem aconseguir,
desfent-nos de les nostres limitacions amb la convicció de que si per nosaltres
sols res no podem fer, obtindrem la força necessària per pregar, cercant en Déu
la nostra força. Quan una inquietud inexplicable s’apodera de nosaltres,
qualsevol que sigui la causa: sigui la temptació, sigui el nerviosisme, o sigui
la incredulitat, Déu no ho vulgui; cal deslliurar-nos d’ella tot pregant. Quan
altres pensaments ens sobrevenen durant la pregària, i ens n’adonem que la
nostra ment està ocupada en qualsevol altra cosa menys en pregar; cal no
abandonar esfereïts i perseverar. Tant més quan en la nostra pregària personal
podem recórrer a pregàries com ara el rosari que en moments concrets i més o
menys sovint ens hi poden ajudar. Déu té sempre la darrera Paraula, davant dels
nostres problemes sempre hi ha una sortida: buscar l’ajut de Déu i aquest
arriba tot pregant.
Hi ha altres dos enemics importants per a pregar: El descoratjament i la
mandra. El descoratjament és una arma que ens paralitza moltes vegades, quan
oblidem que la fe, la confiança i l’esforç provenen del Senyor. La mandra porta
a la impotència, quan el primer que ens ve al cap és que no podrem pregar; aquí
de nou desconfiem de l’ajut del Senyor, lluitem per no deixar-nos a les seves
mans, perquè si no acudim a Ell amb senzillesa, sinó el busquem en la mateixa
pregària, certament no el trobarem. Sols si cerquem amb força aquest ajut, l’Esperit
Sant anirà avivant la brasa que mai s’acaba d’apagar dins nostre i un cop viu
el foc de nou, la mandra desapareixerà i donarà pas a la concentració, a
centrar-nos en la pregària, a centrar-nos en el Senyor.
A pregar, a vèncer totes aquestes temptacions ens hi ajuda tenir un lloc on
pregar, un lloc on no s’hi faci res més que pregar. Certament tota la nostra
vida hauria de ser una pregària, però també és cert que ens calen moments i
espais privilegiats, on protegits del desassossec que ens pugui envair, puguem
posar-nos en especial disposició per a pregar. Per això cal que en el lloc
destinat a la pregària no s’hi faci cap altra cosa, que hi hagi silenci, que s’hi
guardi reverència, que no s’inoportuni ni es destorbi al qui prega, que no s’hi
faci res que no sigui pregar amb efusió de cor. En paraules del Papa Benet XVI:
«l’oració no està vinculada a un context particular, sinó que es troba inscrita
en el cor de tota persona i de tota civilització. Naturalment, quan parlem de l’oració
com a experiència de l’home com a tal, del homo orans, és necessari tenir
present que és una actitud interior, abans que una sèrie de pràctiques i
fórmules, una manera d’estar enfront de Déu, abans que de realitzar actes de
culte o pronunciar paraules. L’oració té el seu centre i enfonsa les seves
arrels en el més profund de la persona; per això no és fàcilment desxifrable i,
pel mateix motiu, es pot prestar a malentesos i mistificacions. També en aquest
sentit podem entendre l’expressió: resar és difícil. De fet, l’oració és el
lloc per excel·lència de la gratuïtat, del tendir cap a l’Invisible, l’Inesperat
i l’Inefable. Per això, per a tots l’experiència de l’oració és un desafiament,
una «gràcia» que invocar, un do d’Aquell al qual ens dirigim.» (Audiència
general 11 de maig de 2011).
diumenge, 27 de febrer del 2022
L’ORATORI DEL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada