De la Regla de sant Benet
Capítol 47
1 Que estigui a càrrec de l’abat, tant de dia com de nit, de fer el senyal
per a l ‘hora de l’ofici diví, de fer-lo ell mateix o que encomani aquesta
missió a un germà prou zelós perquè tot es faci a les hores corresponents. 2
Els salms i les antífones, que els recitin després de l’abat, per ordre aquells
que en tinguin l’encàrrec. 3 Però a cantar i a
llegir, que no s’hi atreveixi sinó aquell que pot complir aquest ofici de
manera que s’edifiquin els oients. 4 I s’ha de fer amb
humilitat, amb gravetat i amb respecte, i aquell a qui ho encarregui l’abat.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Ofici Diví i zel van units; el zel per l’Ofici Diví és un dels barems per
valorar la sinceritat de la vocació de qui es presenta al monestir per fer-se
monjo, juntament amb l’obediència i les humiliacions, un barem per tenir clar
si qui truca a la porta del monestir cerca Déu de veritat. Perquè un dels llocs
on cerquem Déu, un dels moments privilegiats amb l’Eucaristia com a cimal i la
Lectio Divina en lloc també central, és l’Ofici Diví, aquell al que no hem d’anteposar
res, com ens diu sant Benet (Cf. RB 43,3). Si no hi anteposem res, el que avui
ens demana sant Benet ens serà fàcil de complir, començar-lo a l’hora, amb
puntualitat tant bon punt s’ha fet el senyal. Fer el
senyal ja és per sí mateix un indicador de quelcom, no vol pas sant Benet que
ens anem afegint ara l’un ara l’altre a l’Ofici Diví, no vol pas això, vol que
el comencem tots junts a l’hora que toca i per complir això el primer,
òbviament, és ser-hi, anar-hi a l’Ofici Diví i no pas quedar-nos al llit si és
al matí o ocupant-nos en altres coses, segurament honorables però que deixen de
ser-ho quan no és ja el moment de fer-les, sinó anant-hi tant bon punt hem
escoltat la campana que ens hi convoca, que actua a manera de la veu de Déu que
ens hi crida i un bon exemple és que quan falla la campana, com va passar fa
uns dies, ens sentim una mica com a esmaperduts. De fet és la campana la que fa
el senyal d’inici de l’Ofici Diví, el senyal del superior és tant sols un gest
preceptiu perquè és Déu mateix qui dona el tret de sortida amb la campana que
indica l’hora que pertoca a cada ofici.
Ho hem escoltat fa uns dies en paraules de san Joan Cassià: «Heus aquí una
altra observança que compleixen al peu de la lletra. Estan potser asseguts a
les seves cel·les i aplicats al treball o a la meditació. Si escolten al qui
truca a la porta o a la dels veïns, convidant-los a la pregària, al mateix
moment s’aixequen tots. Amb tanta prestesa, que si tal volta algun està ocupat
escrivint, no s’atreveix a acabar la lletra començada. En el mateix instant en
el que la veu del qui crida arriba a les seves oïdes, s’aixeca ràpidament,
sense prendre’s el temps necessari per acabar el traç que havia començat a
escriure. Així, deixant-lo sense acabar, s’apressa a complir el precepte amb
tot ardor i emulació de la que és capaç. Com es veu estan menys interessats en
avançar en la seva tasca que en complir exactament la veu de la obediència.
Aquesta virtut la prefereixen no tant sols al treball manual, a la lectura, al
silenci i al retir de la cel·la, sinó també a totes les altres. Abunden en la
idea de que a tot s’ha d’anteposar i tota pèrdua els sembla insignificant con
tal de conculcar aquesta virtut de l’obediència.» (Institucions 4,12). Sant
Benet tampoc vol però que ens precipitem, cal fer cada cosa quan toca
exactament i esperar al senyal per començar tots junts la pregària comuna.
Sembla que hàgim perdut algun molt estimat monjo impacient, que Déu hagi
acollit a la seva glòria després d’una vida monàstica ben fecunda, però també
sembla com si alguns arquetips monàstics s’anessin repetint i no és pas que un
monjo transmeti el seu mestratge en aquest sentit a un altre, tal com Elies va
llençar el seu mantell sobre Eliseu (Cf. 1Re 19,19), però sempre correm el risc
de que sorgeixen de nou per exemple el monjo impacient que no gaudeix de la
pregària pensant en preparar els llibres per la del dia següent; de la mateixa
manera que sembla que sempre ha d’estar coberta la plaça de monjo rondinaire a
qui res no plau, o la del desconfiat que creu que li regiren les seves coses, o
la del que podríem anomenar com a monjo apocalíptic, en el sentit col·loquial
del mot, aquell que el simple degoteig d’una aixeta l’anuncia com si fos el
diluvi universal i als qui al final acabem per no fer cas, potser massa
agosaradament perquè algun dia potser poden tenir raó qui sap. I així tants d’altres
arquetips que sembla mentida com es van repetint de comunitat en comunitat i de
generació monàstica en generació. Tot plegat s’allunya de la mesura, la
consciència i la plenitud amb que sant Benet vol que fem totes les coses; però
és evident que això forma part també del camí monàstic en el que cal anar
avançant passa a passa, on el més important és no aturar-se mai, no donar-se
mai per satisfet amb el que hem aconseguit i on el més perillós, a part del
conformisme o del cofoisme, és a dir sentir-nos en excés contents de nosaltres
mateixos sense cap esperit crític o de contricció del que podríem millorar en
la nostra vida, és tirar enrere i haver de començar de nou cada dia sense haver
après res del dia anterior. Escriu el P. André Louf que no és possible cap
dubte, anunciar l’ora de la pregària en comú revesteix una importància gran als
ulls de sant Benet i el que ens diu aquí s’uneix al que ens diu al capítol
XLIII que tan bon punt hàgim sentit el senyal, deixant qualsevol cosa que
tinguem entre mans, acudim amb la més gran rapidesa a l’Ofici Diví; i afegeix
André Louf que com si sant Benet s’hagués adonat que aquesta rapidesa pot fer
perdre un xic la compostura diu tot seguit que hi acudim amb rapidesa, sí, però
alhora amb gravetat, per no donar peu a facècies.
I això serveix també per la segona part d’aquest capítol on sant Benet ens
parla del salmista o del cantor. Com escriu Aquinata
Böckmann aquest capítol ens recorda que cal, tot i saber llegir o cantar bé,
llegir i meditar el text de l’Escriptura i fer-ho de manera aprofundida.
Humilitat, gravetat i respecte ens diu sant Benet i diu bé, perquè un cantor o
un salmista envanit, irrespectuós amb els germans o precipitat no es pas mostra
d’aquest aprofundiment en l’Escriptura de la que ens parla Aquinata Böckmann.
Podríem dir que ens cal fer nostra la pregària, la salmòdia; però ull, sense
perdre de vista mai que la preguem en comunitat, sense fervorins innecessaris,
per fer servir una expressió que anys enrere emprava un monjo d’aquesta casa.
Al llarg de tota la Regla sant Benet deixa ben clara la importància de l’Ofici
Diví, la promptitud per arribar-hi; la puntualitat del senyal per començar-lo,
la humilitat, gravetat i respecte en el moment de pregar-lo. Perquè com diu
sant Pau VI: «Aquesta oració rep la seva unitat del cor de Crist. Va voler, en
efecte, el nostre Redemptor «que la vida iniciada en el cos mortal, amb les
seves oracions i el seu sacrifici, continués durant els segles en el seu cos
místic, que és l’Església»; d’on se segueix que l’oració de l’Església és
«oració que Crist, unit al seu cos, eleva al Pare». És necessari, doncs, que,
mentre celebrem l’Ofici, reconeguem en Crist les nostres pròpies veus i
reconeguem també la seva veu en nosaltres.» (Laudis Canticum).
diumenge, 20 de febrer del 2022
EL SENYAL QUE S’HA DE FER PER A L’HORA DE L’OFICI DIVÍ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada