De la Regla de sant Benet
Capítol 40
1 «Cadascú té un do particular de Déu, l’un d’una manera, l’altre d’una
altra». 2
Per això ens fa un cert escrúpol d’establir la mesura de l’aliment dels altres.
3
Amb tot, tenint en consideració la flaquesa dels febles, creiem que és
suficient per a cadascú una hèmina de vi al dia. 4 Aquells, tanmateix, a qui
Déu dóna de poder-se’n estar, sàpiguen que tindran una recompensa especial. 5
Però, si les condicions del lloc, o el treball, o la calor de l’estiu, fan que
en calgui més, que estigui al judici del superior, mentre vigili que mai no s’arribi
a la sacietat o a l’embriaguesa. 6 Encara que llegim que el vi no és gens propi
de monjos, amb tot, com que als nostres temps això no se’ls pot fer entendre,
almenys convinguem a no beure fins a la sacietat, sinó amb moderació, 7 perquè «el
vi fa claudicar fins i tot els savis». 8 Però, si les condicions del lloc fan
que no es pugui trobar ni la quantitat esmentada, sinó molt menys, o no gens
que beneeixin Déu els qui viuen allà, i que no murmurin. 9 Sobretot advertim
això: que evitin les murmuracions.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Els capítols 39 i 40 de la Regla formen una mena de díptic dins de l’apartat
que sant Benet dedica al menjar, al com, al quan i al que cal escoltar durant
els àpats, és a dir a la lectura al refetor. Com al llarg de tota la Regla aquí
hi trobem dos principis bàsics: la mesura i l’igualitarisme asimètric, en
aquest cas referit als ancians i als malalts en positiu i als infants en
negatiu. Aquests principis queden ja evidents en la primera frase citant a l’Apòstol
quan diu «Prou voldria que tothom fos com jo, però cadascú ha rebut de Déu el
seu propi do: els uns, aquest; els altres, l’altre.» (1 Co 7,7) I partint d’aquesta
frase sant Benet se sent escrupolós en haver de donar una instrucció massa
concreta al respecte; té ben present la flaquesa tant la que prové de la
feblesa humana com la que està motivada per circumstàncies tals com la
feixuguesa del treball, les condicions del lloc o la meteorologia. Sant Benet
és ben sensible a tots aquests condicionants, però no per això renuncia als
màxims, que en aquest cas seria de poder estar-se’n de beure vi i marca alhora
els mínims que en aquest cas seria no arribar mai a la sacietat o a l’embriaguesa;
de la mateixa manera que en el capítol anterior dedicat a la mesura en el
menjar parla de que siguin suficients dos plats cuits o una bona lliura de pa
evitant sempre agafar un enfit i caure en la disbauxa, ambdues coses ben
contràries a un cristià i per tant molt més a un monjo.
«Veig que sovint estàs malalt: no beguis aigua sola; una mica de vi t’ajudarà a
fer la digestió.» (1 Tm 5,23) escriu paternalment sant Pau a Timoteu i aquest
breu text ens remet també a la mesura que ens recomana sant Benet. És un costum
cartoixà de beure aigua amb una mica de vi barrejat, sembla que per compensar l’abstinència
de carn; és el que abans s’anomenava una consolació, però que ha de mantenir-se
sempre en la mesura. Sant Benet parla en el capítol 38 també de l’aigua
barrejada amb vi com a remei per a evitar la feixuguesa de la seva tasca al
lector setmaner. En aquesta línia escriu sant Agustí: «en el cas de que una
malaltia d’estómac impedís beure aigua, no seria més honest emprar amb
moderació el vi acostumat que cercar altres licors no per elegir una beguda més
pura sinó per menysprear la més frugal?» (Sermó 210 sobre el dejuni quaresmal).
La Regla no veu de grat el consum de vi, ara bé entén que això a vegades no es
pot fer entendre i que en determinades circumstàncies i llocs cal consentir de
beure, però sempre amb mesura.
«Vosaltres estigueu alerta: que l’excés de menjar o l’embriaguesa o les
preocupacions de la vida no afeixuguin el vostre cor.» (Lc 21,34) digué Jesús
als seus deixebles. Sant Benet el que condemna és l’excés, en tot allò que
depassa el necessari per a viure, sigui menjar, beure, roba o estris. Però
potser ens caldria plantejar-nos quina és la raó per la que a vegades un monjo,
un religiós, un prevere, cau en un excés. Podríem limitar-nos a respondre que
per vici i tal volta en algun cas fos cert; però quan se cerca una “consolació”
és que alguna cosa de la nostra vida espiritual no funciona prou bé i si no
funciona moltes vegades és a causa de que en negligim algun aspecte com ara l’Ofici
Diví, la Lectio divina, el treball o la nostra pregària personal. Quan no ens
sentim satisfets, quan no estem bé espiritualment moltes coses fins llavors
secundàries adquireixen un paper central i aquesta centralitat esdevé causa de
neguit, perquè tant sols Crist ha de ser el centre, res més que Crist i la seva
imatge reflectida en els germans. Com escriu l’Apòstol als Filipencs «La seva
fi serà la perdició, el seu déu és el ventre, i posen la seva glòria en les
parts vergonyoses. Tot el que aprecien són coses terrenals.» (Fl 3,19) I no han
de ser les coses terrenals el nostre centre, sinó el Crist. Quan per exemple el
que se’ns serveix al refetor passa a ser tema del nostre interès per damunt d’altres
coses que haurien de ser-ho més, és que alguna cosa no funciona en la nostra
vida monàstica i arribar al límit de cercar en la beguda i el menjar la
consolació de la nostra vida deficitària en el terreny espiritual seria aquesta
desviació portada al màxim. Tanmateix com en la vida laical, quan algú cau en
excessos de beguda, per citar el cas del que ens parla sant Benet avui en
aquest capítol, pot ser ben bé de que hi hagi un dèficit en la part
sentimental, un treball fet a desgrat, una situació familiar difícil o tantes
altres coses que en un moment donat ens poden semblar centrals, quan de fet són
tant sols circumstancials i en les que en qualsevol cas ens hauríem de confiar
al Senyor, a la seva gràcia, això sí, posant-hi de la nostra part per tal de
superar la situació, segur que difícil però molt sovint no insuperable.
«Ja
heu passat prou temps complint la voluntat dels pagans i vivint enmig de
llibertinatges, passions, embriagueses, orgies, borratxeres i idolatries
abominables. Ara
ells troben estrany que no correu al seu costat cap a disbauxes sense fre, i no
paren d’injuriar-vos.» (1P 4,3-4) escriu sant Pere i sembla que tot això hauria
de quedar enrere quan entrem al monestir. Prou sabem que no és així, que molts
d’aquests perills ens assetjaran sempre i que quan entrem en el monestir no
assolim la santedat, sinó que seguim lluitant per ella. S’explica que quan sant
Joan Pau II començava a tenir problemes de salut greus i els seus
col·laboradors intentaven que baixés el ritme de la seva activitat li digueren
que es preocupaven per sa Santedat i ell respongué que mai no deixava de
preocupar-se per la seva santedat, una simple anècdota banal però que ens mostra
que mai hem de deixar de preocupar-nos per la nostra santedat, no hem de baixar
mai la guàrdia per la salut de la nostra vida espiritual, de la que la vida
corporal és sovint un reflex. Els perills sempre són presents i sempre hi
seran, perquè la nostra vida de fe no és sinó una lluita de la que tant sols
sabrem si en sortim guanyadors el darrer dia.
Com
escriu sant Doroteu: «les coses són així. Encara que siguin moltes les virtuts
que un home posseeix, encara que siguin innombrables, si s’aparta d’aquest
camí, mai no trobarà el repòs, sinó que estarà sempre afligit o afligirà als
altres i perdrà el mèrit de les seves fatigues.» (Instrucció
7, sobre l’acusació de si mateix.) I ens cal evitar l’aflicció que ve sobretot
per la murmuració de la que de nou sant Benet ens prevé en el verset final d’aquest
capítol.
diumenge, 13 de febrer del 2022
LA MESURA DE LA BEGUDA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada