De la Regla de sant Benet
Capítol 2,30-40
30 S’ha de recordar sempre l’abat del que és, s’ha de recordar de com l’anomenen,
i ha de saber que, a qui més es confia, més se li exigeix. 31 Que sàpiga també
quina cosa tan difícil i tan àrdua no accepta, de governar ànimes i acomodar-se
a moltes maneres de ser: a l’un precisament amb afalacs, a un altre amb
amenaces, a un altre amb la persuasió; 32 i que, segons el temperament i la
intel·ligència de cadascú, es faci i s’adapti de tal manera a tothom, que no
sols no hagi de lamentar cap minva del ramat que té encomanat, sinó que pugui
alegrar-se de la creixença del bon ramat. 33 Per damunt de tot, que, desatenent
o tenint en poc la salvació de les ànimes que li són encomanades, no posi més
afany en les coses transitòries, terrenals i caduques, 34 sinó que pensi sempre
que ha acceptat de governar ànimes, de les quals haurà de donar compte. 35 I
perquè no invoqui una possible manca de béns, recordi’s que està escrit: «Busqueu
primer el Regne de Déu i la seva justícia, i tot això us serà donat d’escreix»;
36 i encara: «Res no falta als qui el temen». 37 Que sàpiga que el qui accepta
de governar ànimes s’ha de preparar a donar-ne compte. 38 I tal com sigui el
nombre de germans que sap que té sota la seva cura, tingui per cert que de
totes aquestes mateixes ànimes haurà de donar compte al Senyor el dia del
judici, a més, sens dubte, del de la seva ànima. 39 I així, tement sempre el
futur examen del pastor sobre les ovelles que li té encomanades, mentre es preocupa
pels comptes d’altri esdevé sol·lícit dels seus, 40 i, mentre amb les seves
admonicions facilita l’esmena als altres, ell mateix es va esmenant dels seus
defectes.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«Tement sempre el futur examen» ens diu sant Benet, la nostra vida, la vida de
l’abat, la vida de cada monjo té una dimensió escatològica que li és
fonamental. No som en aquest món per romandre-hi, som en aquest món de pas, el
que vertaderament val és preparar-nos per al dia del judici quan haurem de
donar compte del mal que hem fet en aquesta vida i se’ns valorarà el bé que
hàgim pogut fer, aquest sempre amb l’ajut de Déu. D’acord amb la nostra vida
serem jutjats i d’acord també amb la tasca que el Senyor ens hagi confiat.
Al llarg del text de la Regla sant Benet deixa entreveure que quanta més hagi
estat la responsabilitat confiada més serà la dificultat en trobar
misericòrdia, menys mal que la misericòrdia del Senyor és infinita i no n’hem
de desesperar mai, és a dir sempre hi hem de confiar amb esperança. Confiança
que no vol dir pas en cap moment relaxació en l’acompliment dels manaments del
Senyor i en el nostre cas també en els de la Regla. La misericòrdia del Senyor
estarà en relació amb el nostre coneixement dels seus preceptes i cap de
nosaltres no podrà pas dir que els ignorava perquè al llarg de la nostra vida
és infinit el nombre de vegades que escoltem la Paraula de Déu i la meditem,
que escoltem l’Evangeli i el meditem, que escoltem les paraules dels Pares i
les meditem, que escoltem la Regla del nostre Pare sant Benet i l’acollim amb
orella atenta, o al menys així hauria de ser. Ni l’abat ni cap monjo pot al·legar
doncs desconeixement, ans al contrari estem obligats a seguir aquets preceptes
amb disciplina, una disciplina escollida amb llibertat per tal de discernir i
així poder seguir la voluntat de Déu. El camí que porta cap a la vida eterna és
l’obediència i la motxilla amb la que carreguem tot allò que ens cal per al
viatge és la disciplina. No, no obeïm cap home per més o menys carismàtic que
sigui o pugui ser, per més o menys debilitats que pugui tenir; obeïm al Senyor
que ens ha cridat al monestir i que a la fi del camí ens examinarà a cadascú
segons el que li ha demanat i li ha concedit.
Escriu Anselm Grün que la disciplina genera benestar perquè ajuda a minimitzar
els errors, uns errors que generen sofriment i poden afectar a la salut
emocional; mentre que seguint els consells de sant Benet, la disciplina sosté l’espiritualitat,
anima una pauta de comportament estructurada i assossegada, és a dir
equilibrada i l’equilibri és una cosa tan difícil i ardu que precisa de molt d’esforç
per cercar-lo i mantenir-lo. El que vertaderament importa en la nostra vida de
monjos, de cristians, és la salvació de la nostra ànima, aquesta és la part
essencial de la nostra humanitat que realment preocupa i ocupa a sant Benet.
Som, escriu Aquinata Böckmann, a la conclusió d’aquest capítol i la paraula
ànima adquireix aquí un protagonisme central lligat intrínsecament amb la
diversitat; sant Benet juga en aquets versets amb la individualitat i amb la
comunitat; amb la comunitat com a conjunt d’individualitats unides per un
objectiu comú, la vida eterna a la que hi hem d’arribar tots junts. La
prioritat absoluta és la salvació de les nostres ànimes; la de l’abat se salva
ella mateixa tant sols en relació amb la salvació de la dels germans; perquè al
cap i a la fi no hem vingut al monestir a salvar tant sols la nostra d’ànima,
hi hem vingut per a salvar-nos tots junts i aquesta és una responsabilitat
individual i alhora col·lectiva. Tota la nostra vida és un preparar-nos per a
donar compte al Senyor en el dia del judici; un camí durant el qual tots
plegats ens hem d’anar esmenant dels nostres defectes i deixant-nos esmenar.
La Regla és una guia, un full de ruta per aquest camí, inspirada en l’Evangeli,
però la Regla no és una fi en si mateixa. El propi Sant Benet ve a dir que no
és més que «un començ de vida monàstica» (RB 73,1), uns instrument per a
encaminar al monjo, per a obrir-li horitzons infinits de doctrina i de virtut;
així aquell que la posi en pràctica aconseguirà, amb l’ajuda de Déu, la pàtria
celestial cap a la qual es dirigeix, perquè tant sols és aquest el nostre
destí. Una de les coses més interessants de la vida comunitària, però també de
les més difícils, és l’adaptació als altres i buscar el bé comú, deixant de
costat els propis interessos. L’adaptació exterior no sol resultar molt
difícil. El treball, l’oració litúrgica, la lectura, l’estudi o la dinàmica d’una
comunitat, són coses a les quals un es va adaptant més o menys amb una certa
facilitat. Però les relacions fraternes ens posen a prova cada dia i de manera
especial perquè toquen el nostre ego, tendeixen a descobrir el que som
veritablement i a despullar-nos de nosaltres mateixos. Podem intentar fugir
refugiant-nos en les pròpies ocupacions o solitud, però en una vida comunitària
mai ens podem amagar del tot. Hi ha una tendència natural a mirar les coses des
d’un mateix i fer de la nostra visió el model que els altres han de seguir, és
aleshores que ens queixem i impacientem si els altres no s’afanyen a fer el que
nosaltres creiem que han de fer i volem que facin. Les relacions fraternes ens
posen a prova en això i ens demanen un canvi d’actitud, acollint a l’altre en
la seva diversitat i fins i tot en les seves manies, suportant pacientment
també les seves febleses.
Si el Senyor és el centre i la fi de les nostres vides, si a ell ens hem
consagrat, si és a ell a qui cerquem, si com ell volem viure i és ell qui guia
els nostres passos, sabem que és el Senyor, i només el Senyor, qui ens pot
portar a la meta. Si en el Pròleg sant Benet ens diu que la Regla és un camí
per a tornar a aquell del qual ens havíem allunyat per la desobediència, en el
capítol del bon zel reconeix que si el mateix Crist no ens hi porta, mai hi
arribarem. Un camí que arriba al seu punt culminant amb la mort, que no és la
fi sinó l’inici, el pas a una altra manera de viure, a una vida en plenitud; la
vida eterna, tan desitjada per sant Benet, no com una alienació de la realitat
present, sinó com una plenitud de vida.
Hi ha qui enyora la vida futura perquè és incapaç de trobar-li un sentit a la
present, no ha de ser així per a nosaltres, enyorem la pàtria futura com una
plenitud d’allò que ja hem de viure aquí, aquest és el camí del monjo, un camí
guiat per l’anhel de la Pasqua. Com ens deia avui a Matines sant Ciril d’Alexandria
«lluitem, doncs, davant la presència de Déu, tenint en gran honor la seva llei
divina, i dirigim el curs de la nostra vida cap a on li serà més plaent,
promptes sempre a servir-lo.» (De les homilies pasquals, 9,6).
diumenge, 3 d’octubre del 2021
COM HA DE SER L’ABAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada