De la Regla de sant Benet
Capítol 68
1 Si mai són encomanades a un germà coses feixugues o fins impossibles, ha
de rebre amb tota mansuetud i obediència l’ordre del qui mana. 2 Si veia que la
duresa de la càrrega excedia totalment la mesura de les seves forces, que
exposi al superior els motius de la seva impossibilitat, amb paciència i
oportunament, 3 no pas amb orgull o resistència o contradicció. 4 I si, després
de la seva exposició, el superior continua pensant igual i manté l’ordre
donada, que sàpiga l’inferior que així li convé, 5 i, portat per la caritat,
confiant en l’ajut de Déu, obeeixi.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
De l’inflor d’orgull, ens ha dit aquesta setmana sant Pau en la primera carta a
Timoteu, neixen antipaties, rivalitats, insults, sospites, disquisicions
inacabables de gent que ha perdut l’enteniment, que desconeix la veritat (cf.
1Tm 6,4-5). Sant Benet ens apunta que alguna vegada ens poden ser encomanades
coses feixugues o fins i tot impossibles, fixem-nos que ens diu «si mai son
encomanades», que ressalta l’excepcionalitat del fet. Què ho fa doncs que
sovint tinguem la sensació de que quasi tot el que ens encomanen ens resulta
feixuc o fins impossible? Doncs que ens infla l’orgull, aquell del que ens
parla sant Pau, és aquest el que ens impedeix discernir amb claredat el que en
cada moment Déu vol de nosaltres, no pas en cap cas el que nosaltres volem de
Déu o volem que Déu ens demani. La temptació de que l’orgull, la resistència i
la contradicció, com diu sant Benet, ens impedeixin de véreu-hi clar esgota en
qualsevol cas la nostra reserva de paciència. No, no
són tantes les vegades que ens demanen coses feixugues, però sovint les
possibles les fem nosaltres mateixos impossibles, les lleugeres les acabem fent
feixugues. És un tema de voluntat, de prioritat en les voluntats; la de Déu i
la nostra entren sovint en conflicte i acabem per imposar-nos a Déu abans de
que portats per la caritat confiem en el seu ajut i l’obeïm.
A vegades l’obediència de “la porta del costat” que potser diria el Papa
Francesc, l’obediència de les petites coses la practiquem amb poca o escassa
mansuetud. Les excuses de seguida ens venen al cap: No m’ho han dit al moment
oportú, ni de la manera oportuna, ni la persona oportuna. Però en el fons si ho
analitzem serenament, darrera aquesta oposició hi ha el nostre orgull i la nostra
resistència, perquè al cap i a la fi potser no és tant difícil anar a la
porteria un dia que no ens toca, tancar o obrir una porta quan és oportú,
rentar plats, servir taula o llegir quan a qui li toca no ho pot fer i tantes
altres petites coses on la nostra voluntat, lluita per imposar-se, i acabem per
convertir-les en coses feixugues i impossibles. No són feixugues per elles
mateixes, ans al contrari són habitualment lleugeres, però si passem més temps
discutint-les que el que ens ocuparia en fer-les, acaben per esdevenir com una
llosa; el que vertaderament se’ns fa feixuc és renunciar a la nostra voluntat,
a fer la nostra, al nostre caprici; això sí que és veritablement feixuc i
sovint impossible.
De ben segur quan el Senyor ens va cridar a la vida monàstica no ens imaginàvem
pas que aquesta acabés per esdevenir una successió de sorpreses i de fets que
mai no hauríem escollit de viure. Cercàvem la pau i massa sovint ens trobem en
lluita contra moltes coses i en diversos fronts; buscàvem la calma i masses
vegades estem enmig de la tempesta a voltes amb vents huracanats i calamarsada.
Aleshores, què fer? Com es preguntava el Cardenal Pell en la injusta presó
recordant el títol d’una famosa i tàctica obra de Lenin. Ens ho diu sant Benet,
aleshores cal recórrer a la mansuetud, a l’obediència, a la paciència, a la
caritat i a la confiança en l’ajut de Déu. En qualsevol cas defugint sempre l’orgull,
la resistència i la contradicció. No es tracta en cap cas d’una obediència
cega, aquella que fins i tot en règims totalitaris i antinaturals serveix de
refugi als executors per eximir la seva responsabilitat adduint que actuaven
per obediència deguda, defugint així qualsevol paper que no sigui el de braç
executor més irracional que racional. La nostra obediència no és d’aquest
tipus, si mai ho ha estat en la vida monàstica o dins de l’Església, aquests
temps ja han passat; la nostra és una obediència responsable, sincera, generosa
i que segueix un model, el Crist, com no podria ser d’altra manera.
Escriu Aquinata Böckmann que després del Concili Vaticà II va aparèixer en
alguns ordes religiosos una certa concepció de l’obediència segons la qual
calia que tot fos discutit fins al infinit, i una mica més enllà. Davant d’una
concepció de l’obediència rigorista i simplista i d’una posada en qüestió de
tota ordre, hi ha el punt just de l’obediència practicada amb reflexió i
responsabilitat. Qui és el responsable quan algú no obeeix? Doncs nosaltres
mateixos, ni més ni menys. Ara bé, a vegades els resultats de la desobediència
els patim tots i a vegades amb escreix paguem un alt preu per la desobediència
d’alguns. Com deia un antic anunci sobre els accidents de trànsit, les
imprudències es paguen, potser no sempre, potser a vegades ens en sortim sense
cap conseqüència, però com diu la dita el que mal comença sovint mal acaba.
No, no és el moment d’esquinçar-nos els vestits, però sí és el moment d’aprendre
la lliçó i sobretot de fer propòsit d’esmena, perquè sense aquest no hi ha
vertader penediment. I quan ens manen una cosa, fer-ne cas perquè
potser no és cap ordre feixuga i impossible, sinó que portats per la caritat i
confiant en l’ajut de Déu podem acomplir-la sense cap dificultat. Obeir
té el seu origen en la paraula llatina que vol dir també escoltar, així doncs
quan obeïm escoltem o hem de mirar d’escoltar a Déu mateix. Sempre hi haurà
lloc per a la mandra, no ens agrada que ens treguin dels plans que ens hem fet;
sempre hi haurà lloc per al recel, potser sí que ho podria fer un altre o es
podria fer d’altra manera; però al cap i a la fi sempre hi haurà lloc per a la
caritat. Escriu Aquinata Böckmann que sant Benet ha humanitzat l’obediència, no
l’ha alleugerit pas, més aviat l’ha radicalitzat. No és l’obediència
benedictina una obediència maquinal, és una obediència madura i lliure,
arrelada en el Crist, és una obediència que és un camí cap al despullament d’un
mateix, treure’s els vestits de l’orgull, la resistència i la contradicció per
vestir-nos amb l’armadura de la caritat i la confiança en Déu.
diumenge, 19 de setembre del 2021
SI MANEN A UN GERMÀ COSES IMPOSSIBLES
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada