De la Regla de sant Benet
Capítol 54
1 Que de cap manera no sigui permès al monjo d’acceptar o donar, sense l’autorització
de l’abat, cartes, eulògies o petits obsequis, ni de part dels seus familiars,
ni de qualsevol persona que sigui, ni d’ells amb ells. 2 I fins si els seus
familiars li enviaven alguna cosa, que no gosi acceptar-la sense abans fer-ho
avinent a l’abat. 3 I si l’abat disposava que ho acceptés, estarà a la facultat
de l’abat de passar-ho a qui ell disposi; 4 i que no es contristi el germà a
qui hagi estat adreçat, per no donar ocasió al diable. 5 Si algú gosava fer
altrament, que sigui sotmès a la correcció regular.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
En els capítols 33 i 34 de la Regla, sant Benet tracta de si els monjos han de
tenir res de propi i de que han de rebre totes les coses necessàries per tal de
poder portar endavant les tasques encomanades. També en els capítols 31 i 32
que parlen del majordom i de les eines i els objectes del monestir, sant Benet
ens parla del caràcter comunitari de l’ús de tot el que posseeix la comunitat
per emprar-ho segons les necessitats. Sant Benet parla de la propietat com d’un
vici en el que, uns homes als qui no els és lícit de fer el que volen, ni del
seu propi cos ni de la seva voluntat, han de mirar de no caure-hi. En aquest
capítol d’avui podríem dir que sant Benet fa referència a les fonts de
finançament, a la manera com un monjo pot obtenir aquests objectes per al seu
gaudi personal, uns objectes que no està autoritzat a rebre. Sap sant Benet que
la família pot ser una font de subministrament habitual, també els amics del
monjo o de la casa i fins i tot preveu que ho siguin els mateixos monjos entre
ells, vulnerant aquell no fer accepció de persones que hauria de regir la
nostra vida. Els regals, les cartes, eulògies i petits obsequis dels que ens
parla sant Benet, ens poden venir espontàniament o bé també perquè els hàgim
demanat. Tots segurament hem escoltat la benintencionada frase per part d’algú «digue’m
que et fa falta i t’ho portaré», benintencionada però desencertada perquè de
fet, ens fa falta res? Ens manca res del necessari? No pas.
Sant Benet ens diu ni rebre tant sols eulògies, parem un xic d’atenció en
aquest mot que potser sovint ens passa com a desapercebut. La paraula eulògia
té un ús especial en connexió amb la vida monàstica, ja que sant Benet ens prohibeix
als monjos rebre litteras, eulogias, vel quaelibet munuscula sense permís de l’abat.
Aquí la paraula eulògia es pot emprar en el sentit original de pa beneït, que
és el que té essencialment, un pa beneït habitualment a les Vespres en els
ritus orientals. Aquest mot ara i aquí sembla tenir un significat més ampli, i
designar qualsevol tipus de regal. Era costum en els monestirs de distribuir en
els refetors, després de la Missa, les eulògies o pa beneïts en les Vespres i
sant Benet potser es vol referir aquí per extensió a rebre menjar de fora per
part dels monjos. Sant Benet ens coneix molt bé i sap de quin peu calcem i
coneix tots els nostres recursos, altrament ben humans, per mirar sinó de
saltar-nos, si d’acomodar la Regla i els seus costums a la nostra conveniència.
Doncs bé, sant Benet ens diu que allò que ens portin ho lliurem a l’abat perquè
aquest ho doni a qui cregui que li cal més i no si val allò de que «com que no
n’hi ha prou per tots, doncs m’ho quedo jo», aplicant aquella dita castellana
de que «quien parte y reparte se queda la mejor parte». En llenguatge monàstic
de fa uns anys aquestes eulògies i aquets petits obsequis es denominaven una
consolació, un terme també curiós per justificar saltar-se quelcom del que la
Regla estableix i considerar-ho una compensació justificada se suposa per
alguns serveis prestats fent accepció de persones.
Sant Benet també ens parla de no acceptar o donar cartes sense autorització de
l’abat. Aquest costum estigué en vigor molts anys, una mena de censura que avui
no tant sols ens sembla fora de lloc sinó fins i tot forassenyada i
anticonstitucional. Era fruit d’una mena de control de la relació del monjo amb
l’exterior, que prenia d’altres formes en algunes congregacions, com per
exemple rebre la visita dels familiars estant sempre present un altre monjo o
monja. No sembla que això hagi de ser mantingut avui per avui. Ara bé, tampoc
cal que caiguem en un altre extrem. De cartes escrites en rebem ben poques, s’estan
perdent, però sí que tenim per exemple correus electrònics. Pocs monestirs
disposen de connexió a Internet des de les cel·les, la major part disposen d’unes
sales amb uns ordinadors comuns des dels quals connectar-se a la xarxa i el
treball amb l’ordinador personal es fa generalment sense connexió a Internet.
Aquí ja fa anys es va anar establint altrament però això no ha de suposar pas
una dependència d’aquest lligam amb el món exterior. Internet té molts
avantatges i també molts perills; ja fa temps, seguint així el disposat en
altres monestirs, vam limitar les hores de connexió a la xarxa, ja que si sant
Benet parla al capítol 42 de la Regla del silenci nocturn, aquest no es pot
limitar al silenci vocal, cal que també sigui un silenci virtual, ja que aquest
silenci nocturn sant Benet l’entén com un mitjà per facilitar el repòs i
assimilar el que hem viscut durant la nostra jornada. Pot ser bo doncs accedir
a Internet en determinats moments del dia i això ens pot ajudar fins i tot en
el nostre treball, també pot ser bo mantenir contacte amb d’altres persones
mitjançant el correu electrònic; tot sempre amb certa mesura. Sembla ja una
desmesura emprar les denominades xarxes socials amb fins aliens a la nostra
pròpia vida, amb l’únic objectiu del lleure, ja que aquestes esdevenen
perilloses portes a la dissipació, quan no a d’altres coses pitjors. Aquesta
podria ser avui una lectura actualitzada de la prevenció de sant Benet a que
els monjos rebin o donin cartes, no es tracta d’aïllar-nos, es tracta de
moderar la comunicació per tal de que no pertorbi la nostra vida, ja que podem
córrer el risc de cercar a fora el que tal volta la nostra mandra espiritual
ens impedeix de trobar a dins, substituint la recerca del Crist per la recerca
de compensacions humanes, a voltes massa humanes.
Escriu Aquinata Böckmann que aquestes mesures tenen per finalitat preservar la
distància amb el món i que ens cal avui estar atents a que aquestes coses no
esdevinguin una temptació ja que el vertader intercanvi s’ha de basar en el
respecte i la paciència mutus perquè hem escollit lliurament un tipus de vida
comunitari i un gènere de vida basat en la simplicitat.
diumenge, 5 de setembre del 2021
SI EL MONJO POT ACCEPTAR CARTES O ALGUNA ALTRA COSA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada