De la Regla de sant Benet
Capítol 47
1 Que estigui a càrrec de l’abat, tant de dia com de nit, de fer el senyal
per a l ‘hora de l’ofici diví, de fer-lo ell mateix o que encomani aquesta
missió a un germà prou zelós perquè tot es faci a les hores corresponents. 2
Els salms i les antífones, que els recitin després de l’abat, per ordre aquells
que en tinguin l’encàrrec. 3 Però a cantar i a
llegir, que no s’hi atreveixi sinó aquell que pot complir aquest ofici de
manera que s’edifiquin els oients. 4 I s’ha de fer amb
humilitat, amb gravetat i amb respecte, i aquell a qui ho encarregui l’abat.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Aquinata
Böckmann escriu respecte a aquest capítol que forma part de la darrera secció
de la Regla. Sant Benet després de tractar de la litúrgia en els capítols 8 al
20, torna aquí a parlar del senyal que cal fer per començar l’Ofici Diví, com
abans ha parlat de no fer-hi tard o de com satisfer quan ens hi equivoquem. Té
aquest capítol dues parts ben definides, la primera fa referència directament
al senyal que cal fer per començar l’Ofici, la segona part parla de com recitar
els Salms, cantar-los o llegir les lliçons.
Ens pot semblar curiós que sant Benet presti una atenció concreta al senyal que
cal fer per començar l’Ofici Diví, encarregant aquesta tasca al mateix Abat o a
aquell a qui ell ho mani, que ha de ser un germà prou zelós per tal de que tot
es faci a les hores corresponents. Dit d’una altra manera aquells qui fan tard
a l’Ofici Diví, que ja són advertits per sant Benet al capítol XLIII,
evidentment no semblen els més indicats per rebre aquest encàrrec, ja que
sempre suposaria un destorb no començar a l’hora corresponent. L’al·lusió de
sant Benet de que estigui a càrrec de l’abat tant de dia com de nit fer el
senyal, avui ens pot semblar qui sap si supèrflua per una raó ben senzilla, en
la nostra època el rellotge té en certa manera un poder sobre nosaltres molt
superior al que podia tenir en època de sant Benet l’exactitud de les hores.
Així Sor Michaela Puzicha parla al respecte de l’exactitud de l’hora, com d’un
tema vertaderament important en l’antiguitat al que avui ja no veiem com a tal,
acostumats com estem a que el rellotge i el campanar marquin el ritme de la
nostra jornada, ens manin com a representants de la veu de Déu. La mateixa
Escriptura, assenyala aquesta comentarista de la Regla, ens parla de com en l’antiguitat,
es feia un senyal per anunciar i convidar a la lloança. La crida no es feia
tant sols amb la veu, s’empraven diferents instruments com ara la trompa, les
trompetes o els corns. En tenim referències ben concretes per exemple als Salms
on per citar-ne tant sols un exemple el Salm 81 ens diu «Toqueu els corns per
la lluna nova i per la lluna plena, anunciant la diada de gran festa.» (Salm
81,1).
Per anunciar i començar la pregària en el monaquisme antic, com avui, es donava
un senyal. Era molt important saber en quin moment calia donar-lo aquest
senyal, tenint present que en els inicis del monaquisme els rellotges d’aigua o
els de sol eren limitats en la seva precisió i òbviament no aptes per a totes
les hores del dia. D’aquí que es cregui que els grans rellotges de pesos i
rodes van ser inventats a occident cap a finals del segle X pel monjo benedictí
Gerbert, que esdevindria el primer Papa francès de la història amb el nom de
Silvestre II, tot i que es coneixien rellotges mecànics amb anterioritat a l’Imperi
bizantí. D’aquest monjo esdevingut Papa s’escriu que va viatjar a la cort del
comte de Barcelona, Borrell II, on va romandre tres anys residint al monestir
de Santa María de Ripoll, sembla doncs que sabia de la necessitat de donar l’hora
amb certa exactitud. En època de Pacomi un monjo era l’encarregat de donar el
senyal per aixecar-se amb una trompeta o una tuba; en temps de Basili era un
germà qui anava recorrent els llits despertant als monjos, Cassià parla de
trucar a les portes de les cel·les; sempre tots ells orientats tant sols per la
posició dels estels. Al cap i a la fi la paraula Vigílies ve de l’acció de
vigilar, de vetllar donat que algun monjo tenia que restar atent a l’hora i
apercebir-se de que el moment de desvetllar-se i d’anar a l’Ofici arribava.
Serveixin aquestes anècdotes per destacar la importància i alhora la dificultat
de precisar les hores en temps de sant Benet i dels esforços per intentar
determinar-les amb una certa exactitud amb la necessitat de que un cop
establerta el inici del Ofici Diví respongués a un únic senyal fet pel
superior. Avui tot això ens és bastant més fàcil, un rellotge sincronitzat amb
un altra d’exacte, unes campanes que sonen, per no parlar dels rellotges de
polsera o dels despertadors que cadascun pugui tenir a la cel·la, però malgrat
tot això a vegades tenim la temptació de fer orelles sordes i seguir dormint o
retardar el fet d’anar a l’oratori amb el risc de fer-hi tard i destorbar als
germans.
Hi ha una segona part del capítol que és dedicada al recitat de Salms i
antífones. Sant Benet ja ha parlat quan tracta de la lectura al refetor de que
no tothom s’atreveixi a llegir, sinó aquells qui edifiquin als oients. Ara aquí
ens diu també que cal llegir per ordre, ho han de fer els qui tinguin l’encàrrec,
no s’hi ha d’atrevir el qui no pot complir amb aquest ofici de manera edificant
i evidentment, com no podria ser d’altra manera, qui llegeix no ha d’abandonar
la humilitat, la gravetat i el respecte. Edificar al qui escolta, aquest és l’objectiu
i el lector no n’és sinó un instrument, una eina, d’aquí que enorgullir-se de
la seva tasca estigui fora de lloc. Correm sovint la temptació de trencar la
igualtat, la simetria de la comunitat; a vegades ho fem per voluntat pròpia, a
vegades empesos per comentaris d’altres persones alienes al monestir, que ves a
saber quin grau de sinceritat i quin grau d’adulació interessada o de llagot,
de “lisonja” que diuen a Castella, tenen les seves paraules. Escriu Nicet de
Reims: «salmegem amb els sentits ben atents i amb la intel·ligència ben
desperta (...) de manera que el salm ha de ser cantat no tant sols amb “l’esperit”,
és a dir, amb el so de la veu, sinó també amb la “ment”, meditant interiorment
quan salmegem, perquè no succeeixi que, dominada la ment per pensaments
estranys, maldi infructuosament. Tot s’ha de celebrar com qui se sap en
presència de Déu i no amb el desig de plaure als homes o a si mateix.» (Sobre
el bé de la salmòdia).
Avui sant Benet ens centra en l’objectiu de la lectura o del cant que no és ni
ha de ser altre que el d’edificar als oients i això també implica que els
presents han de ser oients atents, no pas passius, sinó ben actius. A uns
lectors edificadors han de correspondre uns oients delerosos de ser edificats,
tant més quan el que escoltem és la Paraula de Déu o la dels Pares de l’Església,
és a dir els dos pilars de la nostra fe: Escriptura i tradició. Recordem aquell
germà nostre, ja a la casa del pare, que llegia amb una determinada cantarella,
molt emprada en l’època en que ell entrà al monestir; quan se li comentava ens
deia “oi que s’entén? Doncs això és el que interessa”, ell tenia molt clar que
la seva funció era edificar, arribar als monjos que l’escoltaven, era per tant
d’aquells qui complia l’ofici de lector de la manera que lloa sant Benet. No
cal repetir cantarelles que avui ens podrien sonar un tant fora de lloc, però
si sempre tenir cura de com llegim o cantem i de quina és la finalitat de la
nostra tasca. Per això al cor, al presbiteri, a la sala capitular o al refetor
cal ser-hi puntuals, evitant les precipitacions i així asserenats ésser ben
conscients de la importància del que anem a fer i fer-ho amb responsabilitat.
Escrivia en la seva obra Nocions de la vida religiosa i monàstica l’abat
Dom Pròsper Guéranguer: «Els germans no estimaran res per sobre del servei de
diví i el veuran com el més noble i útil treball del dia. Comprendran que
després d’haver abandonat tot per Déu, la seva primera cura ha de ser de vagar
a Déu. El zel que posaran en el servei diví donarà la mesura de la seva
fidelitat a la seva vocació.» (Capítol I,2). És per això que sant Benet recalca
la importància de l’Ofici Diví, al que no hem d’anteposar res, al que hem d’arribar-hi
puntuals, durant el qual hem d’estar-hi atents per tal de que ens sigui de
profit a nosaltres, als germans de comunitat i també als qui ens escoltin ja
sigui presencialment o ara també pels mitjans telemàtics.
diumenge, 27 d’agost del 2023
EL SENYAL QUE S’HA DE FER PER A L’HORA DE L’OFICI DIVÍ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada