De la Regla de sant Benet
Capítol 33
1 Sobretot cal que aquest vici sigui extirpat de soca-rel del monestir: 2
que ningú no gosi donar o rebre res sense permís de l’abat, 3 ni tenir cap cosa
com a pròpia, absolutament res, ni un còdex, ni tauletes, ni estil, res
absolutament, 4 com uns homes a qui no és lícit de fer el que volen, ni del seu
propi cos ni de la seva voluntat, 5 sinó que, totes les coses necessàries, les
han d’esperar del pare del monestir; i que no els sigui lícit de tenir res que
l’abat no els ho hagi donat o permès. 6 «Que tot sigui comú a tots», tal com
està escrit, i que «ningú no digui ni tingui res com a seu».
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Els
éssers humans tenim una tendència natural, podríem dir que genètica, cap a la
possessió, vers a considerar determinades coses com a nostres. Una tendència
que apareix ben aviat a la infantesa i que a vegades és estimulada pels
mateixos pares o mestres amb la intenció de responsabilitzar-nos de la cura de
coses tals com la roba, els estris d’estudi o tantes altres. Aquesta tendència
innata sembla no desaparèixer amb el pas dels anys fins i tot quan s’ha portat
un tipus de vida, com ara la monàstica, on no s’hauria de tenir o de considerar
res com a propi. Ho veiem en les actituds d’alguns germans grans quan els
arriba l’edat avançada i la ment ja no pot controlar tant les seves reaccions
com abans, com pateixen una vertadera paranoia respecte a allò que consideren
seu i que creuen que els han robat, quan de fet han oblidat on ho han posat. Al
sentiment de desconfiança que els neguiteja s’uneix un ressorgiment del sentit
de la propietat. Una
situació poc en consonància amb el que ens diu sant Benet sobre els monjos que
defineix «com uns homes a qui no és lícit de fer el que volen, ni del seu propi
cos ni de la seva voluntat.» Evidentment quan un monjo es fa gran, molt gran, i
va perdent facultats no se l’hi han d’exigir coses per damunt de les seves
possibilitats, però no deixa de ser curiós que qui ha portat una vida on la
norma és no tenir cap cosa com a pròpia pateixi i a vegades molt, pel destí i
la sort del que considera única i exclusivament seu. Deu ser que aquest vici de
la propietat, com el denomina sant Benet, és bastant més difícil d’erradicar
del que sembla a primera vista i que sovint no desapareix mai.
Posseir no és tant sols un vici, és essencialment una temptació en la que tots
caiem o correm el risc de caure. Recorrent a familiars, a algun filoteu o a
alguna filotea, a amics, companys o coneguts, com deia fra Marc, que poden ser
objecte de la nostra demanda explícita o indirecte per satisfer sols en part
els nostres desitjos de posseir, ja que aquest vici veritablement no es satisfà
mai perquè creix sempre exponencialment. En aquest cas no és el més important
el què o la quantitat, que si és quelcom forassenyat si que esdevé també un
problema, sinó la mateixa naturalesa d’un fet puntual o habitual que troba ben
aviat un bon acolliment en satisfer aquesta tendència nostre ben humana a
posseir.
Però aquest vici, com el defineix sant Benet, pot presentar múltiples imatges.
Ens podem apropiar d’una responsabilitat, sempre confiada per la comunitat i
sempre, sempre temporal, per fer-ne una mena de fortí des d’on satisfer la
nostra ambició de posseir, en aquest cas no tant sols coses materials, que
també, sinó sobretot posseir influència o capacitat de decisió sobre d’altres.
El cas emblemàtic o el més evident és el del majordom que tot i que sant Benet
deixa molt clar quin ha de ser el seu paper i la seva funció, massa sovint
esdevé pedra d’ensopec per l’abat i per tota la comunitat. Aquesta situació
acaba per tenir un final no feliç i algun cas, que ens és ben proper en el
temps, no n’és sinó una mostra i tinguem ben present que la nostra comunitat en
aquest terreny no ha estat pas una excepció sinó que en d’altres comunitats s’han
viscut o es viuen situacions similars. Però el que pot passar al cellerer o
majordom li pot passar a qualsevol altra amb una responsabilitat, sigui la que
sigui: cuina, hostatgeria, biblioteca, bugaderia, hort, porteria o correu,
perquè som humans i on hi ha la temptació i alhora l’ocasió, pot acabar per
haver-hi, Déu no ho vulgui, la falta. Hi pot haver fins i tot una manera més
profunda de possessió i és la pretensió d’influenciar sobre d’altres germans en
profit dels nostres propis interessos, sempre particulars, creant llaços
afectius fora de lloc en un monestir o establint d’altres fórmules esbiaixades,
perquè a vegades podem fer servir la nostra parcel·la de poder, que de fet és
de responsabilitat i de servei i no pas de poder, per dirigir la voluntat d’altres
en profit propi intentant apropiar-nos-les.
Com vèncer-la doncs aquesta temptació? En primer lloc és un treball personal
tant espiritual com d’establir hàbits diaris. Si portem la nostra vida interior
i la vida comunitària amb un sà equilibri entre ofici diví, pregària personal,
treball, descans i contacte amb la Paraula de Déu, no ens estalviarem del tot
el risc però serà més fàcil vèncer la temptació. Si pel contrari anem rondant
físicament i espiritualment d’un lloc a un altre, sempre disconformes amb el
que vivim, el perill de caure serà molt més alt. Però a resistir la temptació
ens hi poden també ajudar els germans. En primer lloc amb el seu exemple de
fidelitat a la Regla i això inclou que al que li pertoca cal que doni tot allò
necessari, no pas allò superflu o fruit del caprici, al que li demana per
evitar que la temptació de cercar-ho en un altre lloc ens assalti. Exemples
senzills i quotidians ens poden venir a tots al cap i tant falta qui ambiciona
alguna cosa per caprici com qui no dona el que és vertaderament necessari,
especialment si actua mogut per interessos personals. En paraules de sant
Agustí: «La meva voluntat perversa es va fer passió, la qual, servida, es va
fer costum, i el costum no contrariat es va fer necessitat.» (Confessions
VIII, 5). No estem pas exempts de les ambicions humanes, a vegades fins i tot
la vida monàstica, la vida en clausura, en el millor sentit del terme, pot
actuar de caixa de ressonància o fer que tenint petits capricis, que creant-nos
necessitats que no són tals, intentem, ni que sigui inconscientment, de
compensar una part o la totalitat del que hem renunciat per seguir al Crist.
Escriu Joan Cassià a les Col·lacions: «Sapiguem, amb tot, que si ens retirem al
desert o a qualsevol lloc solitari, abans d’haver curat els nostres vicis,
frenem solament els efectes, però la passió queda intacta. Roman amagada en el
nostre cor l’arrel dels pecats, puix que no l’hem extirpat. Més encara: aquesta
arrel progressa pas a pas. (...) Els següents indicis ens faran reconèixer que
viu encara en nosaltres. (...) [Un germà] ens demana un manuscrit per a llegir,
o fer ús d’algun objecte que ens pertany. La seva demanda ens entristeix o la
hi neguem: no hi ha dubte que estem presos en els llaços de l’avarícia. (...)
[O] Comparem la nostra austeritat amb la relaxació d’un altre, i apunta en la
nostra ànima un pensament d’altivesa: és segur que som encara víctimes de la
plaga de la supèrbia.» (XIX,XII).
Certament hem renunciat a formar una família, hem renunciat a disposar d’un més
gran o més petit poder econòmic que ens doni una certa independència i hem
renunciat a posseir res com a propi, acceptant de tenir-ho tot en comú, de
compartir-ho tot per tal de que cadascú tingui quan li calgui allò que
necessita. També però ho podríem mirar en positiu, tenim el que ens cal, hi ha
d’altres germans que es preocupen perquè així sigui i no estem lligats per la
dinàmica de la societat de consum o al menys no hauria de ser així. Una vida
monàstica sincera, fidel, espiritualment sana i equilibrada implica renúncies,
certament, però hi ha molt més a guanyar que a perdre, perquè a qui hem vingut
a servir no li plany mai de recompensar als qui el serveixen amb alegria.
Perquè el que vertaderament val és el balanç al final de la jornada, al final
del camí i aleshores no se’ns pesarà pel que hàgim acumulat de coses materials,
sinó si hem seguit o no fidelment al Crist segons el camí establert per sant
Benet a la seva Regla, o al menys si ens hem esmerçat en intentar-ho. Quan un
germà nostre és cridat pel Pare el seu llegat no és el que pugui deixar a la
seva cel·la, sinó la petjada que ha deixat en cadascun de nosaltres, que al cap
i a la fi és reflex del que presentarà com a balanç de la seva vida davant del
Pare.
diumenge, 13 d’agost del 2023
SI ELS MONJOS HAN DE TENIR RES DE PROPI
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada