De la Regla de sant Benet
Capítol 40
1 «Cadascú té un do particular de Déu, l’un d’una manera, l’altre d’una
altra». 2
Per això ens fa un cert escrúpol d’establir la mesura de l’aliment dels altres.
3
Amb tot, tenint en consideració la flaquesa dels febles, creiem que és
suficient per a cadascú una hèmina de vi al dia. 4 Aquells, tanmateix, a qui
Déu dóna de poder-se’n estar, sàpiguen que tindran una recompensa especial. 5
Però, si les condicions del lloc, o el treball, o la calor de l’estiu, fan que
en calgui més, que estigui al judici del superior, mentre vigili que mai no s’arribi
a la sacietat o a l’embriaguesa. 6 Encara que llegim que el vi no és gens propi
de monjos, amb tot, com que als nostres temps això no se’ls pot fer entendre,
almenys convinguem a no beure fins a la sacietat, sinó amb moderació, 7 perquè «el
vi fa claudicar fins i tot els savis». 8 Però, si les condicions del lloc fan
que no es pugui trobar ni la quantitat esmentada, sinó molt menys, o no gens
que beneeixin Déu els qui viuen allà, i que no murmurin. 9 Sobretot advertim
això: que evitin les murmuracions.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
En
quatre capítols sant Benet deixa establert les línies generals de com han de
ser els àpats; a quina hora i que s’hi ha d’escoltar i que no s’ha de sentir,
és a dir que cal fer-los sempre en silenci i atents a la lectura. Pel que fa a les
quantitats tot i que reconeix que aquesta és una faceta particular de cadascú i
en certa manera privada, com que no deixa de ser un acte comunitari i no pas
menor, estableix certes mesures, estableix un marc com podríem dir avui. En
primer lloc tant en el capítol anterior, dedicat al menjar, com en aquest,
dedicat a la beguda, la Regla ens diu de defugir dels excessos, fugir de l’enfit
i de l’embriaguesa. Estableix doncs un mínim per a tots, no caure en l’excés, i
també un màxim, per exemple estar-se de beure vi. Entre un límit i l’altre hi
ha tot un ampli ventall de possibilitats que han de dependre sempre no pas del
caprici dels monjos sinó de la consideració de la flaquesa dels febles o de les
condicions del lloc o de la feixuguesa del treball.
Quan sant Benet ens parla de beure es refereix al vi, per l’època no se li pot
acudir de parlar d’altres begudes alcohòliques ben poc corrents i encara menys
a l’abast dels monjos. El vi en si mateix, tot i no ser propi de monjos, no és
quelcom pecaminós. La mateixa Escriptura parla del fruit de la vinya com a un
do de Déu, un símbol de salut escatològica i de comunió amb el Senyor. Aquesta
idea arriba en l’Evangeli a un punt culminant en dos episodis ben concrets: les
noces Canà i el darrer sopar. Ara bé que el vi, com qualsevol altra cosa que
creï dependència, és perillós sant Benet ho té ben clar.
La concupiscència, de la que àmpliament parlava sant Joan Pau II en les
catequesis del inici del seu pontificat, esgarria i fa claudicar fins i tot als
savis. Quan un membre d’una comunitat té un problema amb la beguda o té
qualsevol altre greu dependència física o afectiva, aquesta en un moment o
altre acaba afectant a tota la comunitat i crea un greu problema de convivència
i de salut corporal i espiritual a l’afectat i al conjunt de la comunitat.
Qualsevol dependència és perillosa i això sant Benet ens ho deixa ben clar en
aquests dos capítols, l’anterior dedicat al menjar, i el que avui escoltem
dedicat a la beguda i per evitar caure en excessos el millor és la moderació.
Aquesta norma, la de cercar en la nostra vida la moderació, és vàlida en
aspectes més materials com aquests i també en d’altres com ara les ambicions,
les gelosies, l’afany de posseir i tantes altres coses que ens poden esgarriar
el camí cap a la vida eterna.
Sant Benet coneix la naturalesa humana i sap que si bé seria millor poder-se’n
estar, perquè el vi no és propi de monjos, com que això és difícil de
fer-nos-ho entendre al menys hem de ser conscients de no caure en la sacietat,
l’embriaguesa o l’enfit. Per arribar a poder-se’n estar, al menys en alguns
moments de l’any litúrgic, en alguns monestirs s’opta per una fórmula ben
vàlida que és prescindir del vi durant la Quaresma o l’Advent, contenint aquest
consum en els temps forts es prepara el camí cap a la Pasqua i el Nadal, això
sempre és una opció que es pot aplicar i segurament alhora també significa una
privació important, una mortificació que es deia abans. Pot recordar aquesta
mesura allò que disposa sant Agustí a la seva Regla, que es begui vi tant sols
dissabtes i diumenges i no pas la resta de dies de la setmana. No és pas que
sant Benet no sigui conscient i comprensiu amb les debilitats de la naturalesa
humana, amb les condicions diverses de clima o de treball, amb les diverses edats
i els malats, sinó que cerca que tot plegat no sigui una justificació per no
intentar de portar una vida reglada i sense excessos de cap mena. Sant
Bernat escriu al respecte: «Concretant tot dependrà de que els monjos més
rigorosos deixin de murmurar i els més relaxats tallin amb allò de superflu. Així
cadascun conservaria el do que posseeix , sense jutjar al qui no el te; si el
que ja ha optat per ser bo no enveja als qui són millors i el qui creu obrar
millor no menysprea la bondat de l’altra; si els que poden viure més
rigorosament no vilipendien als qui no poden fer-ho i aquests admiren als
primers, però sense pretendre d’imitar-los temeràriament. Als qui ja professen
una vida més rigorosa no els està permès davallar a una altra menys exigent
sense caure en l’apostasia. El que no vol dir que s’hagi d’arribar a la
conclusió de que tots haurien de passar d’observances menors a d’altres de
majors per tal de que no caiguin en la rutina.» (Apologia a l’abat Guillem,
XII, 30)
Cert és també que en una vida regular i ben regulada a vegades tenim la
temptació de caure en determinats vicis cercant conscientment o inconscientment
un cert alleugeriment del ritme habitual, una certa compensació o consolació
com deien alguns monjos de fa unes dècades. També és cert que si poc a poc o
més de sobte anem perdent la profunditat espiritual de la nostra vida i ens
anem centrant exclusivament en temes materials, que un menjar o una beguda
siguin o no del nostre grat pot influir i molt en el nostre estat d’ànim. Ens
caldria a vegades si caiem en aquest excés de carnalitat o de banalització del
nostre dia a dia, analitzar de seguida l’estat de la nostra vocació abans de
córrer el perill de caure en un desencís que ens porti a una crisi més greu. Si
ho mirem més fredament és bastant ridícul que un menjar plaent o no, que una
beguda més o menys fresca per exemple a l’estiu influeixi en el nostre estat d’ànim
espiritual, però a vegades pot ser així i tots correm el risc de caure-hi. Això
enllaça amb la darrera idea que expressa sant Benet en aquest capítol i que no
és altra que la de no caure en la murmuració. Un concepte aquest que sant Benet
empra tretze cops al llarg de la Regla, un nombre no pas menor que ens dona
idea de la importància que li dona sant Benet als efectes devastadors d’aquest
vici, mare de tots els vicis. Així doncs també pel que fa a la beguda si ens en
podem estar sense gens de vi o amb menys quantitat no hem de murmurar sinó
beneir Déu. Avui solemnitat de sant Bernat es bo de recordar que per ell la
murmuració és espasa de tres talls que d’un sol cop causa tres ferides: Es
fereix qui murmura, perquè comet pecat, fereix al difamat, perquè li lleva l’honra
i fereix també al qui escolta la murmuració, perquè sentint-la demostra
complaença malsana, i això també és pecar (cf. Sermó 24). Motiu de més
per mirar sempre de no caure-hi en la murmuració i d’evitar en aquesta matèria
un enfit o una embriaguesa, practicant sempre respecte a la murmuració la
tolerància zero, com es diu avui en la nostra societat.
diumenge, 20 d’agost del 2023
LA MESURA DE LA BEGUDA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada