De la Regla de sant Benet
Capítol 62
1 Si un abat desitja que li ordenin un prevere o un diaca, que esculli entre
els seus monjos qui sigui digne d’exercir el sacerdoci. 2 L’ordenat, però, que
eviti la vanaglòria i l’orgull, 3 i que no s’atreveixi a fer res, llevat d’allò
que li mana l’abat, sabent que ha d’estar molt més subjecte a l’observança
regular. 4 Ni oblidi amb el pretext del sacerdoci l’obediència a la Regla i l’observança,
sinó que avanci més i més cap a Déu. 5 Que ocupi sempre el lloc que li toca per
la seva entrada al monestir, 6 llevat del ministeri de l’altar i del cas que l’elecció
de la comunitat i el voler de l’abat volguessin assignar-li un lloc més alt pel
mèrit de la seva vida. 7 Ha de saber, amb tot, que li cal observar la norma
establerta per als degans i els priors. 8 Si gosava fer altrament, que sigui
jutjat no com a sacerdot, sinó com a rebel. 9 I si, amonestat sovint, no es
corregia, que es recorri també al bisbe com a testimoni. 10 I si ni així no s’esmenava
i les seves faltes esdevenien manifestes, que l’expulsin del monestir; 11
sempre, però, que la seva contumàcia sigui tal que no es vulgui sotmetre i
obeir la Regla.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Escriu
la germana benedictina Michaela Puzicha que la presència de preveres en les
comunitats monàstiques no és en absolut evident perquè el monaquisme neix i es
desenvolupa com un moviment laic (Commentaire de la Règle de saint Benoît).
La major part dels comentaris de la Regla de sant Benet estan escrits per
monjos casi sempre preveres, segurament aquesta raó els condicioni en comentar
aquest capítol perquè d’una manera o altra seria per a ells molt difícil de
raonar que sacerdoci i monaquisme no van de la mà, tot i que això no vol dir
que siguin contradictoris. Hi ha qui és cridat a la vida monàstica i qui és
cridat a la vida sacerdotal, com qui és cridat a la vida matrimonial; per tant
aquí hi pot haver més un cert conflicte de vocacions o de prioritat de
vocacions que una contradicció. Qui entra al monestir hi entra per a fer-se
monjo, això al capítol sobre l’admissió dels germans sant Benet ho deixa molt
clar, i dins de la comunitat pot ser cridat a un servei o a un altre; som
cridats a servir, no pas a servir-nos-en. No és per tant el sacerdoci en la
vida monàstica un grau, per molt que al llarg dels segles quedés així establert
provocant al cap i a la fi una divisió, una fractura entre monjos de primera,
que serien els preveres, i monjos de segona, que serien els no preveres; entre
pares i germans com s’ha dit simplificant; una divisió que va subsistir fins al
Concili Vaticà II. En algunes comunitats encara perdura, en la nostra
segurament també ha existit, una certa frustració d’aquells a qui es va impedir
l’accés al sacerdoci o al diaconat, que pel cas ve a ser el mateix, impedint
així a alguns monjos concrets d’assumir determinades responsabilitats.
El Decret Perfectae caritatis del Concili Vaticà II ens diu que: «El Sagrat
Concili declara que res obsta al fet que en els Instituts de Germans, romanent
invariada la seva naturalesa laical, alguns dels seus membres, en virtut d’una
disposició del Capítol General, i per a atendre les necessitats del ministeri
sacerdotal, en les seves pròpies cases rebin les sagrades ordres.» (PC, 10).
Tot i això no deixa de ser aquest un tema d’actualitat ja que recentment el
Papa Francesc, mitjançant un rescripte de 18 de maig de 2022, va derogar el
cànon 588 § 2 del Codi de dret canònic i establí que es faculta al Dicasteri
per als Instituts de Vida Consagrada i les Societats de Vida Apostòlica d’autoritzar,
discrecionalment i en casos individuals, als membres no clergues perquè pugui
conferir-se’ls l’ofici de Superior major en els Instituts religiosos clericals
de dret pontifici i en les Societats clericals de vida apostòlica de dret
pontifici de l’Església llatina i dependents d’aquesta; sempre però que el
Dicasteri tingui reservat el dret d’avaluar el cas individualment i atengui les
raons donades pel moderador suprem o pel Capítol general de l’orde, institut o
societat. Aquesta nova situació no va ser tractada per exemple al darrer Capítol
General del nostre Orde i caldria saber com afecta al caràcter clerical del
mateix, perquè per exemple pot obrir un dia la porta a tenir una Abadesa
General, si així ho establessin les Constitucions de l’Orde i així ho confirmés
el Dicasteri en el cas concret. Però més enllà de la possibilitat, la filosofia
que hi ha al darrera d’aquest rescripte del Papa Francesc, que no oblidem que
ve de la Companyia de Jesús on hi ha aquesta divisió entre membres preveres i
no preveres, es la priorització de la vocació a la vida religiosa en la línia
del que diu Perfectae caritatis: «La vida religiosa laical, tant d’homes com de
dones, constitueix un estat complet en si mateix de professió dels consells
evangèlics.» (PC, 10).
Sembla doncs que sant Benet tot això ja ho tenia present, com així mateix ho
tenen present les nostres Constitucions que sols determinen el sacerdoci per l’abat
i pel mestre de novicis, no pas per cap altra responsabilitat, en la línia del
darrer Concili que parla de rebre les sagrades ordres per tal d’atendre les
necessitats del ministeri sacerdotal, en les pròpies comunitats. (Cf. PC, 10).
El que en cap cas sembla plaure a sant Benet és un monjo prevere enorgullit i
vanagloriós, cregut i cert de que a causa del sacerdoci no està obligat a l’observança
regular, i creient-ho es manifesti oblidadís de l’obediència, i cerqui d’ocupar
un lloc per damunt del que li toca per la seva entrada al monestir, ja sigui
físicament al cor o al refetor, com moralment. El monjo ordenat de prevere ha d’evitar
el pretext del sacerdoci i avançar més i més cap a Déu, escriu sant Benet. És
curiosa aquesta traducció en català de la paraula llatina occasione per “pretext”,
però que està en la línia del que acaba determinant sant Benet per al
infractor: ser jutjat no com a sacerdot sinó com a rebel, ser amonestat sovint
si no es corregia i que quan les faltes són ja manifestes ser expulsat del
monestir per la seva contumàcia. Sembla que un monjo ordenat de prevere pot
arribar a ser rebel i contumaç en la falta, o així ho creu sant Benet i
experiència a ell no era pas el que li mancava. També es curiós i ben
simptomàtic el recurs al bisbe en cas de no esmenar-se de la seva vanaglòria i
orgull el monjo sacerdot i al respecte destaca la germana Michaela Puzicha que
és tracta d’una temptativa de desvetllar la consciència del prevere apel·lant a
aquell qui l’ha ordenat. (Commentaire de la Règle de saint Benoît).
El sacerdoci pot comportar altres riscos com el que apunta Dom Dismas de
Lassus, Prior de la Gran Cartoixa, quan escriu: «Fa falta tenir el coratge de
reconèixer-ho: la paternitat espiritual i l’obertura del cor poden ser
utilitzats de manera perversa per a convertir a una altra ànima en esclava.» (Los
riesgos de la vida religiosa). Perquè evidentment el ministeri no concedeix
la infal·libilitat i hom pot creure que en haver estat ordenat de prevere, en
el cas de la vida monàstica quan l’abat ho ha desitjat o ho ha considerat
oportú com escriu sant Benet, s’ha convertit el monjo ordenat en un starets,
com el mateix Dom Dismas escriu referint-se a un cas concret, com podrien ser
molts d’altres, tot dient: «el cas típic en la vida de la vida monàstica és la
funció del mestre de novicis. El seu nomenament no fa del mestre de novicis un
starets, sinó que sols se li reconeix la capacitat d’acompanyar als joves
monjos en els seus primers anys.» (Los riesgos de la vida religiosa) I
on escriu el Prior de la Gran Cartoixa —mestre de novicis— evidentment hi
podríem escriure qualsevol altra responsabilitat dins d’una comunitat.
Per evitar riscos és molt important, fonamental, la formació i en aquesta línia
l’abat general Maur Esteva deia al sínode de l’Orde de 2002: «De fet, no es
poden promoure les vocacions al sacerdoci i a la vida consagrada sense profunds
i sòlids fonaments teològics.» És també ben simptomàtic que aquest capítol de
la Regla de sant Benet no tingui cap correspondència en la Regla del Mestre,
com és bastant habitual que tingui; això és essencialment perquè la Regla del
Mestre no preveu ni l’acolliment de preveres al monestir ni l’ordenació de
monjos, insistint de manera ben clara en el caràcter absolutament laical del
monaquisme, dissociant clarament la vocació monàstica del sagrament de l’ordre,
com escriu la germana Michaela Puzicha (Commentaire de la Règle de saint
Benoît).
Recordem que l’abat Maur Esteve dedicà la seva tesina de llicenciatura al
Pontifici Ateneu de sant Anselm el curs 1968-1969 al tema de la discussió sobre
la relació entre sacerdoci i vida monàstica en els escrits dels anys
immediatament anteriors i els posteriors al Concili Vaticà II. Escrivia a modus
de conclusió citant al P. Lafont: «Cal que els postulants prenguin posició d’indiferència
en relació amb el sacerdoci fent-los veure que han d’aprofundir en la seva
vocació de monjos deixant per a més tard pensar en el sacerdoci. Fins i tot
acabada la formació han de viure com a monjos i comprendre millor la “doble
vocació” de monjo-sacerdot.» (Sacerdoce claustral, a Studia Anselmiana,
42)
diumenge, 11 de juny del 2023
ELS SACERDOTS DEL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada