De la Regla de sant Benet
Capítol 43
1 A l’hora de l’Ofici diví, tan bon punt hagin sentit el senyal, deixant
qualsevol cosa que tinguin entre mans, acudiran amb la més gran rapidesa, 2 bé
que amb gravetat, per no donar peu a facècies. 3 Així, doncs, que no s’anteposi
res a l’Ofici diví. 4 Si algú, a les vigílies nocturnes, arriba després del
glòria del salm noranta-quatre, que per aquest motiu volem que es digui molt a
poc a poc i espaiat, que no es posi al seu lloc al cor, 5 sinó que es quedi el
darrer de tots o en un lloc a part que l’abat haurà assenyalat per a tals
negligents, a fi que siguin vistos per ell i per tothom, 6 fins que, un cop
acabat l’Ofici diví, faci penitència amb una satisfacció pública. 7 I hem
cregut que havien de quedar-se al darrer lloc o a part perquè, veient-los
tothom, s’esmenin si més no per la vergonya. 8 Que si es queden a fora de l’oratori,
potser hi haurà algú capaç de tornar-se’n al llit i dormir, o, si no, d’asseure’s
a fora i d’entretenir-se enraonant, i així es dóna ocasió al maligne. 9 Val més
que entrin a dins, perquè no ho perdin tot, i que en endavant s’esmenin. 10 A
les hores diürnes, el qui encara no hagi arribat a l’Ofici diví després del
verset i del glòria del primer salm que es diu després del verset, que es quedi
al darrer lloc, segons la norma que hem donat abans, 11 i que no gosi
ajuntar-se al cor dels qui salmegen fins que hagi satisfet, si no és que l’abat
li’n dóna el permís amb el seu perdó; 12 a condició, però, que el culpable
satisfaci. 13 A taula, qui no hi arribi abans del verset, de manera que tots
plegats el diguin i preguin, i tots alhora s’asseguin a taula, 14 si és per
negligència o mal costum que no hi arriba, que sigui corregit per aquesta falta
fins a dues vegades. 15 Si en endavant no s’esmenava, no se li permetrà de
participar a la taula comuna, 16 sinó que, separat de la companyia de tots,
menjarà sol, i se’l privarà de la seva ració de vi, fins que doni satisfacció i
s’esmeni. 17 Tindrà el mateix càstig qui no sigui present al verset que es diu
després de menjar. 18 I que ningú no gosi prendre res de menjar o de beure
abans o després de l’hora establerta. 19 Però si el superior ofereix una cosa a
algú, i no vol acceptar-ho, quan desitgi allò que abans ha refusat o alguna
altra cosa, no se li donarà res absolutament fins que hi hagi l’esmena deguda.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Estem
en un dels capítols que formen part del que s’anomena segona part del codi
penal de la Regla. Podria semblar que es tracta de faltes menors en estar
relacionades amb la vida quotidiana: el menjar i la beguda o el silenci després
de Completes en els capítols anteriors que són com una mena d’introducció o d’alguna
manera complementaris a aquests i els que ara ens ocupen que parlen d’arribar
tarda a l’Ofici Diví, equivocar-se a l’oratori o de faltar en qualsevol altra
cosa; però que entre aquets capítols hi trobem el que fa referencia a com han
de satisfer els excomunicats ens dona una pista de que per a sant Benet
aquestes faltes no són tant menors o potser millor dit que aquestes faltes
lleus ens poden portar a cometre faltes majors tant per la reiteració com
perquè arribar a l’enfit, embriagar-se, faltar a l’Ofici Diví o parlar quan
toca fer silenci, són símptomes d’una mala salut espiritual.
Aquest capítol en concret ens situa en dos moments importants de la nostra
jornada, important cadascun a la seva manera. En primer lloc quan som a l’Ofici
Diví, al que no hem d’anteposar mai res ens diu sant Benet en una de les frases
clau de la Regla; en segon lloc quan ens asseiem a la taula entesa com a acte
comunitari i no tant sols com a simple reparació de forces. Queda clara la
predisposició que hem de tenir a arribar puntuals als actes comunitaris en la
manera en com ens ho diu sant Benet: «tant bon punt hagin sentit el senyal,
deixant qualsevol cosa que tinguin entre mans, acudiran amb la més gran
rapidesa, però amb gravetat, per no donar peu a facècies.» Fer el que toca quan
toca pot semblar molt fàcil però tots sabem que no ho és tant; ens ve de gust sovint
fer una altra cosa quan en toca una de ben concreta i no és tant sols que
correm el risc de tornar-nos-en al llit, d’entretenir-nos enraonant i de
perdre-ho tot com diu sant Benet, que també i Déu no ho vulgui; sinó que fins i
tot volent fer coses útils i bones ens ve de gust fer-les quan no toquen,
anteposant-les a l’Ofici Diví. Quan sant Benet ens parla al capítol 33 de que
som «uns homes a qui no és lícit de fer el que volen, ni del seu propi cos ni
de la seva voluntat» (RB 33, 4) ho podríem ampliar dient que no ens és lícit de
fer amb el nostre temps el que voldríem fer, sinó el que la Regla i el nostre
horari ens marquen de fer; no és pas un esclavatge, ni tampoc una pèrdua de
llibertat, ans al contrari es tracta d’estar lliures per a Déu al qui no hem d’anteposar
mai res al seu amor com diu sant Benet (Cf, RB 4,21). Tant bon punt hàgim
sentit el senyal vol dir que el toc de la campana ens mana, quan el sentim hem
de deixar el que tenim entre mans i anar amb gravetat però amb promptitud cap
allí on ens toca anar. És Déu qui ens hi crida i això no és pas cap
rèmora, sinó un goig, un vertader regal que Deu mateix ens fa.
Tampoc no és balder el comentari de sant Benet respecte a que els qui arriben
tard a l’Ofici Diví no es quedin a fora enraonant, perdent-ho tot i donant
ocasió al maligne o bé dormint. Sempre ens pot ocórrer un imprevist, una
dificultat a l’hora de desvetllar-nos o d’anar cap a l’oratori, això és cert,
però aquesta voluntat d’incorporar-nos-hi tant bon punt puguem, mostra que la
negligència ha estat al menys reconeguda i volgudament reparada.
Aquesta és un altra idea important per a sant Benet, la de la reparació, la de
la satisfacció. Sempre podem faltar, mancar, però aleshores allò important és
reconèixer-ho i mirar de rectificar i per tal de que ens n’adonem, per tal de
que en siguem conscients sant Benet ens proposa de satisfer. I reconèixer la
mancança és alhora reconèixer que no hem d’anteposar res ni a l’amor del Crist
ni a l’Ofici Diví on la relació amb el Senyor té un caràcter d’intensitat
espiritual molt accentuat.
En conjunt sant Benet considera els actes comunitaris com a prioritaris. No
anem al refetor tant sols a menjar, fet que voldria dir que si no ens apeteix
no cal que hi anem, anem al refetor com a acte comunitari a alimentar el cos i
alhora l’esperit escoltant una lectura. D’aquí també que ens parli sant Benet
en aquest capítol de no menjar res ni beure res abans o després de l’hora
establerta, tot quan toca i on toca.
Escriu Aquinata Böckmann que el més important d’aquest capítol és aquesta
relació entre falta, reconeixement de la falta i la reconciliació o
satisfacció. Perquè sens dubte el més important és saber-nos perfectibles i
avançar o al menys mirar d’avançar en aquesta direcció.
Tota la regla està centrada en la persona del Crist. No tant en el que alguns
definirien com el Jesús de la història, sinó en el ressuscitat que és el
Senyor. No mirem d’imitar un home qualsevol per més sant que sigui, mirem de
seguir al Fill de Déu. Si ens hi fixem veurem que de fet que en la
Regla mai apareix el nom de Jesús, fins i tot en les cites d’alguns textos
bíblics que el contenen. La referència sempre és
al Crist, al Senyor. Sant Benet escriu la Regla després del concili de
Calcedònia i la cristologia que emana d’aquell Concili és la que domina en el
seu text. No vol dir pas això que no valori la humanitat del Crist que ho fa i
profundament perquè ens sigui un exemple. El monjo ha de reproduir en ell la
vida de Jesús, perquè participant dels sofriments de Crist, per exemple per la
paciència, meresquem compartir també el seu regne (RB Pròleg, 50).
Però sant Benet ens vol mostrar que a qui dirigim la nostra pregària, a qui
seguim és al Crist Ressuscitat. Aquest cristocentrisme apareix, també, en l’organització
de la vida comunitària i com no en els moments centrals d’aquesta com l’Ofici
Diví i les reunions comunitàries. Al cap i a la fi els
àpats en la vida monàstica no són sinó un reflex d’aquells que el Senyor
compartí amb els seus al llarg de llur vida, amb els deixebles i també amb
pecadors i publicans. Quan anem al cor, també quan anem al refetor hi anem per
trobar-nos amb el Crist, com podem doncs arribar-hi tard si anem a l’encontre d’aquell
qui estimem per damunt de tot?
diumenge, 21 de maig de 2023
ELS QUI FAN TARD A L’OFICI DIVÍ O A LA TAULA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada