De la Regla de sant Benet
Capítol 45
1 Si algú s’equivoca mentre diu un salm, un responsori, una antífona, o bé
una lliçó, i no s’humilia allà mateix donant-ne satisfacció davant de tothom,
serà sotmès a un càstig més dur, 2 ja que no ha volgut expiar amb humilitat l’error
comès per negligència. 3 Els infants, per una falta així, que els assotin.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Equivocar-se és humà, ens passa a tots en un moment o altra i de manera
freqüent. La major part de les vegades ens equivoquem perquè no prestem la
suficient atenció al que fem o al que diem i la nostra ment vaga en altres
coses. Sant Benet ens diu que quan salmodiem, quan estem a l’Ofici Diví, a l’oratori
mantinguem-nos de tal manera que el nostre pensament estigui d’acord amb la
nostra veu (cf. RB 19,7). Això no ens resulta sempre fàcil i a vegades
pensament i veu van per camins distints i acaba per succeir que la veu ni tant
sols concorda al cent per cent amb el text que tenim davant dels ulls.
Ens equivoquem de pensament.
L’origen dels nostres errors està molt sovint en una falta de pensament. La
nostra ment divaga en altres coses, potser en el que hem de fer més endavant,
en el que hem deixat per fer o en si hi ha aquell o l’altra a vespres o a
laudes. És aleshores quan oblidem les paraules de sant Benet a la Regla quan
ens diu: «creiem que Déu és present a tot arreu i que “els ulls del Senyor en
tot lloc esguarden el bons i els dolents”; però això, creguem-ho sobretot sense
cap mena de dubte, quan som a l’ofici diví.» (RB 19,1-2). Caure en la rutina,
anar a l’Ofici en certa manera desmotivats pot acabar per afectar no tant sols
a la nostra veu física, que ja de per si seria important, sinó sobretot a la
nostra veu espiritual. Al Senyor li plau la pregària, li plau que el lloem,
certament no és que ho necessiti, sinó que lloant-lo, pregant-li ens hi apropem
i no hi pot haver res millor per a nosaltres que sentir-nos prop seu. Quan la
nostra ment divaga en altres preocupacions és com si tenint Déu davant dels
ulls no li féssim cas i això de produir-se, Déu no ho vulgui, més que una
falta, més que un error, és un pecat.
Però concentrar-nos no és sempre fàcil, ni ha estat mai fàcil. Així diuen que
«van interrogar els germans a l’abbà Agató dient-li: “Quina és la virtut, pare,
que exigeix un major esforç?” Els va dir: “Perdoneu-me, penso que no hi ha
altre esforç més gran com el de pregar a Déu sense distraccions. Perquè cada
vegada que l’home vol pregar, l’enemic s’esforça per impedir-li, ja que sap que
només el deté l’oració a Déu. I en tot gènere de vida que practiqui l’home amb
perseverança, arribarà al descans, però en la oració es necessita combatre fins
a l’últim sospir”.» (Llibre dels ancians, 12,2)
Ens equivoquem de paraula.
Els errors de pensament són els que ens porten als errors de paraula. A vegades
no ens n’adonem del que diem de tal manera que caiem en errors que ben bé
podríem qualificar de teològics. Un error freqüent és quan canviem el pronom
personal i acabem dient que Jesús és el nostre fill i no pas el fill del Pare o
alguna cosa per l’estil. No és que de sobte siguem heretges, Déu no ho vulgui,
tant sols és el resultat, la visualització o materialització d’una divagació de
la nostra ment que distreta com està no para esment en el que diem. És cert que
a vegades algun text, especialment patrístic, per posar un exemple, pot
presentar certa dificultat en la lectura, però si l’analitzem bé té el seu
sentit i sovint profund. En certa manera podríem dir que ens cal posar-nos en
el paper del qui ha escrit el text i per tant sempre en el paper del salmista
que a hores clama, a hores suplica, a hores lloa.
Ens equivoquem per omissió.
Però no pas tots els errors són per acció, a vegades pequem per omissió. En
primer lloc quan la nostra boca es clou i per tant no preguem, perquè quan ens
succeeix això no pas és perquè la nostra ment estigui abstreta en el text, ans
al contrari, hi resta allunyada qui sap si entre el tedi, l’avorriment o la
llunyania. Però si ens hi parem a pensar, com podem estar o sentir-nos, millor
dit, lluny del Senyor en moments tant intensos com són els de la pregària? Si
vertaderament el Crist és el centre i el nord de la nostra vida, com ens hi
poden allunyar de manera conscient o negligent? Sant Tomàs distingeix entre l’atenció
a les paraules, per la qual cal tenir cura en la bona pronunciació, i és la que
cal procurar en primer lloc; l’atenció al sentit, que es refereix al significat
de les paraules, i l’atenció a Déu, que és la més necessària. (ad Deum et ad
rein pro qua oratur . II-II, q. 83, a. 13.)
També alguns cops sentim la temptació d’ometre gestos que de fet ens ajuden a
la reverència en la pregària. Escriu el P. Columbà Marmion: «Quan l’ànima, per
contra, està posseïda de veritable devoció, es prostra interiorment davant de
Déu i a Ell s’ofereix tota sencera, amb lloances magnifiques que són l’embadaliment
dels àngels. Així mateix inclinar-nos a la fi de cada salm al Gloria Patri, és
com el resum i compendi de tota la nostra lloança i devoció. Santa Magdalena de
Pazzi sentia tal devoció en recitar-ho, que se la veia empal·lidir en aquell
moment; tanta era la intensitat amb què sentia el lliurament que d’ella feia a
la Santíssima Trinitat. Succeirà, no obstant això, que malgrat tot el nostre
fervor ens vegem assaltats de distraccions: Què fer llavors? Les distraccions
són inevitables. Som febles i són molts els objectes que sol·liciten l’atenció
i dissipen la nostra ànima; però si són efecte de la nostra fragilitat no cal
que ens torbem». (Jesucristo ideal del monje). Aquestes distraccions
voluntàries o involuntàries al cap i a la fi ens empobreixen i ho fan encara
més si, Déu no ho vulgui, són fruit de la nostra presumpció d’imposar un
caprici propi per damunt dels costums establerts al monestir i a l’Orde.
Les mancances o les equivocacions ni són tant sols pròpies del nostre Orde ni
tampoc dels nostres temps. Escrivia santa Teresa de Jesús: «Media culpa es si
alguna al coro, dicho el primer salmo, no viniere; y cuando entraren tarde,
hanse de postrar, hasta que la madre priora mande que se levanten. Media culpa
si alguna presumiere cantar o leer de otra manera de aquello que se usa. Media
culpa si alguna, no siendo atenta al oficio divino con los ojos bajos,
demostrare la liviandad de la mente.» (Constituciones, 14,1-3). Sempre
és un consol que tot plegat ho consideri santa Teresa media culpa, però millor
no habituar-s’hi perquè la mateixa santa Teresa afegeix: «Y las que tuvieren
por costumbre cometer leve culpa, séales dada la penitencia de mayor culpa.»
diumenge, 27 de novembre del 2022
ELS QUI S’EQUIVOQUEN A L’ORATORI
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada