De la Regla de sant Benet
Capítol 60
1 Si algú de l’orde sacerdotal demanava de ser admès al monestir, no s’ha de
ser gens fàcil a accedir al seu desig. 2 Amb tot, si mantenia amb insistència
la seva demanda, que sàpiga que haurà d’observar totes les prescripcions de la
Regla 3 i que no se li’n mitigarà res, perquè valgui allò que està escrit: «Amic,
¿què has vingut a fer?» 4 Això no obstant, se li concedirà d’estar després de l’abat
i de beneir o de dir les pregàries de conclusió, si és que l’abat li ho
permetia; 5 si no, que no s’atreveixi de cap manera a res, sabent que està
sotmès a l’observança regular, i doni a tothom exemples de més humilitat. 6 I
si de cas es tractava al monestir de fer un nomenament, o de resoldre alguna
cosa, 7 que ocupi el lloc que li toca de quan va entrar al monestir, no pas
aquell que li han concedit per respecte al sacerdoci. 8 Si un clergue es volia
incorporar al monestir amb el mateix desig, que se’ls col·loqui en un lloc mitjà;
a condició, però, que també ells prometin d’observar la Regla i de lligar-se a
la comunitat.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Sembla que sant Benet no consideri el sacerdoci com quelcom apropiat per a la
vida monàstica, al menys en els dos capítols que hi dedica no es mostra massa
entusiasta del sacerdoci tant pel que fa als preveres que volen entrar al
monestir, com pel que fa a ordenar a un monjo de sacerdot. De fet no és ben bé
així, sant Benet reconeix, com no podria ser d’altra manera la importància del
sagrament i per extensió de la vida sacramental en la comunitat monàstica.
Simplement que li fa certa basarda que algú per rebre el sacerdoci o per ser ja
prevere es cregui per damunt dels altres germans i trenqui aquesta uniformitat
que sant Benet tant defensa en la Regla. Sabuda és la frase de sant Bernat que
diu que al monjo el fa la vocació i al prelat el servei i aquí podríem
llegir-hi que també al prevere o al diaca el fa el servei. O com escriu Joan
Cassià evitar «desitjar les sagrades funcions del sacerdoci sota pretext d’edificar
a moltes ànimes i fer conquestes per a Déu, arrencant-lo així de la humilitat i
l’austeritat de la nostra vida.» (Col·lacions. Primera conferència de l’abat
Moisés, 20)
Estem en els capítols que sant Benet dedica a aquells qui volen entrar al monestir,
de fet no ho posa fàcil en cap cas; demana de discernir ben atentament la
vocació del qui truca a la porta, tant pel que fa al candidat com pel que fa,
sobretot, a la comunitat. Potser tant sols quan fa referència als infants ens
parla més aviat de que se li tanquin totes les portes de manera que no li quedi
a l’infant cap esperança que el pugui seduir i perdre’l, una afirmació que avui
trobaríem quasi sectària, però que no ho era en aquella època.
La major part dels comentaristes de la Regla son monjos però també són preveres
i aquesta mateixa circumstància fa que potser no hi hagi la suficient distància
o imparcialitat per analitzar el tema amb equanimitat. Pensem en que si sant
Benet era tant esquerp respecte al sacerdoci, la posterior reforma de Cluny,
per simbolitzar-ho en un moment concret, va situar el paper del monjo prevere
en una posició que el mateix sant Benet de ben segur no hauria desitjat mai i
això va arribar fins al Concili Vaticà II si fa o no fa i potser una mica més
enllà pel pes que a vegades agafen les tradicions. Encara que sovint en el curs
dels segles s’ha unit de fet a la vida monàstica el sacerdoci i l’apostolat en
les seves diverses formes, malgrat això el monacat com a tal no comporta cap
unió necessària amb la vida clerical i amb l’apostolat individual.
Afortunadament avui aquest tema ja no suscita diferències en les comunitats
però potser sí que genera certes frustracions en entendre la vida monàstica com
un camí curricular on després de la professió temporal ve la professió solemne
i després d’aquestes les ordenacions de diaca i de prevere i evidentment
aquestes dues darreres poden ser complementaries però no pas essencials en la
vida del monjo. Venim al monestir a ser monjos i a servir a la comunitat, és a
dir a l’Església, és a dir al Crist, sigui amb l’ofici o amb el ministeri que
sigui. Segueix vigent però la prevenció a caure en la vanagloria o la gloria
buida, com escriu Joan Cassià en el Llibre 11 de les Institucions que és on
recull una frase que ha fet fortuna i que diu: «Des de molt antic fins avui
segueix essent vàlida la sentència dels Pares, de que el monjo ha de fugir per
tots els mitjans possibles de les dones i dels bisbes». I afegeix amb ironia: «I
això no puc anunciar-ho sense posar-me vermell, ja que no he pogut fugir de la
meva germana, ni escapar de les mans del bisbe.» (Institucions, 11,18).
Aquinata Böckmann, una de les millors comentaristes de la Regla i, evidentment,
no prevere, escriu que per a la nostra mentalitat actual no hi ha cap problema;
que és evident que els preveres poden entrar al monestir però que aquest no era
el cas als orígens de la vida monàstica i que un dels punts fonamentals d’aquest
capítol fa referència a que podia aleshores donar-se el cas de que una
comunitat tingués necessitat d’un prevere per a celebrar l’Eucaristia i decidís
amb precipitació, moguda per aquesta necessitat, d’acceptar al prevere sense
prendre’s el temps necessari per verificar si aquest es podia adaptar a la vida
comunitària. I és evident que la vida d’un prevere i la d’un monjo no són
exactament iguals, podríem dir que responen a carismes diversos i per tant a
vocacions en principi distintes. Tampoc no seria acceptable que algú entrés en
un monestir amb el secret desig d’esdevenir prevere en no haver-ho aconseguit
dins d’una església local, seria una falsa vocació que més tard o més d’hora
acabaria per malmetre’s o tampoc, Déu no ho vulgui, algú aspirés a ser ordenat
per tal de tenir una mena d’assegurança laboral en situacions adverses. I tots
som conscients de que molts germans nostres, especialment en acabar el Concili
Vaticà II, esdevingueren preveres diocesans i deixaren de ser monjos, perquè
ser monjo “a la carta”, fora d’un monestir, en una parròquia o en un santuari
no és ben bé el que descriu sant Benet a la Regla com a vida monàstica.
Aquinata Böckmann conclou el seu comentari amb una frase que ens pot sonar «No
som pas carreristes, estem al servei del que se’ns demana. Ser monjo abans que
res». O com deia el Papa Francesc a un grup de seminaristes el passat 7 de
febrer: «Què et puc oferir Senyor, és una pregunta que no gira al teu voltant,
no és el desig d’aquella càtedra, d’aquella parròquia, d’aquell càrrec a la
cúria; no, és una pregunta que ens demana obrir el cor a la disponibilitat i al
servei. És una pregunta que ens defensa del carrerisme. Aneu amb compte amb el
carrerisme, si us plau! Al final no ajuda.»
La Regla prescriu l’obediència, la humilitat, la conversió de costums i l’estabilitat
per a tots els monjos. Que sant Benet digui aquí que el prevere ha de guardar
la disciplina de la Regla, que l’ha d’observar en tot no deixa de ser també una
manera d’afirmar que la incorporació d’un prevere a una comunitat monàstica és
possible, però sempre que sigui conscient de la seva doble vocació: de prevere
i de monjo i que a partir del moment en que entra al monestir aquesta darrera
prevalgui sobre qualsevol altre. Cal prestar atenció a l’estabilitat que és
segurament el tret diferencial més important entre un i altre carisma. Una
dignitat particular, escriu Aquinata Böckmann, no dispensa pas de la vida
comunitària, ans al contrari, la persona que ha rebut aquesta dignitat s’ha de
mostrar més humil, s’ha de, diu ella, fondre en una comunitat de germans amb l’única
excepció de les coses que fan referència al seu servei ministerial.
diumenge, 11 de setembre del 2022
ELS SACERDOTS QUE VULGUIN VIURE AL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada