De la Regla de sant Benet
Capítol 73
1 Hem redactat aquesta Regla perquè, observant-la als monestirs, mostrem que
tenim, si més no, una honestedat de costums o un començ de vida monàstica. 2 D’altra
banda, per a qui s’afanya per arribar a la perfecció de la vida monàstica hi ha
els ensenyaments dels sants Pares, l’observança dels quals porta l’home fins al
cim de la perfecció. 3 Perquè, ¿quina pàgina o quina paraula d’autoritat divina
de l’Antic i del Nou Testament no és una norma rectíssima per a la vida humana?
4 O bé, ¿quin llibre dels sants Pares catòlics no ens fa sentir insistentment
com hem de córrer per arribar de dret al nostre Creador? 5 I, encara, les Col·lacions
dels Pares i les Institucions i les seves Vides, i la Regla del nostre pare
sant Basili, 6 ¿què són sinó instruments de virtut per a monjos de vida santa i
obedients? 7 Encara que, per a nosaltres, peresosos, que vivim malament, i
negligents, són motiu de vergonya i de confusió. 8 Tu, doncs, siguis qui
siguis, que t’afanyes per arribar a la pàtria celestial, compleix bé amb l’ajut
del Crist aquesta mínima Regla que hem redactat com un començament, 9 i
aleshores arribaràs, amb la protecció de Déu, als cims més elevats de doctrina
i de virtuts que ara recordàvem. Amén.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Aquí acaba la lectura de
la Regla, la que fem quatre cops l’any de manera regular al capítol diari. Però
el mateix sant Benet ens ve a dir que de fet no hem acabat res, ans al contrari
que un cop llegida la Regla comença la nostra feina perquè tenim en la Regla
només un inici, tant sols un començ de vida monàstica. Talment com quan al
capítol 58 ens diu sant Benet que qui truca a la porta del monestir ha d’escoltar
dos cops la Regla tota sencera per saber ben bé la llei sota la qual vol
militar i un cop coneguda i acceptada aquesta llei començar a militar, començar
a viure-la. La vida del monjo, la nostra vida, és un camí cap a Déu que no
acaba si no és amb la mort, amb la vida eterna aquella a la qual demanem al
Senyor que ens hi porti tots junts. Al llarg de la Regla hi ha coses dures, tal
volta aspres, el camí estret del que ens parla sant Benet, i que potser no és
tant que es vagi eixamplant amb el temps com que nosaltres ens anem acostumant
a l’estretor. Però resulta que amb tota la seva possible feixuguesa la Regla no
és sinó un començ i que si volem afanyar-nos cap a la perfecció ens cal
recórrer a l’Escriptura i als Pares amb els seus ensenyaments.
A vegades no parem compte de la quantitat d’ensenyaments dels Pares, del
magisteri de l’Església o de textos espirituals que escoltem o llegim al llarg
de l’any, al llarg de la nostra vida de monjos. Tot plegat no és endebades, és
aquesta una veritable formació permanent que va preparant-nos, que va
formant-nos amb suavitat però alhora amb constància. Hi ha textos i textos,
certament no tots són iguals, tot i que tots siguin formatius, i aquí sant
Benet ens fa una mena de selecció, ens mostra els més importants, els
imprescindibles, encapçalats com no pot ser d’altra manera per la mateixa
Escriptura, l’Antic i el Nou Testament, seguit per les obres dels Pares, destacant-ne
les obres de Joan Cassià i de sant Basili. Tot
plegat no té un objectiu merament informatiu, sinó un profund sentit formatiu;
llegim per a escoltar i escoltem per a assimilar-ho i ho assimilem per avançar
cada dia cap a la vida eterna entesa com la plenitud de la vida cristiana.
El primer autor esmentat per sant Benet és Joan Cassià que amb les seves Col·lacions
o Conferències intenta establir un diàleg espiritual interior, un recurs
conegut pels monjos antics. Planteja la seva obra com a trobades entre un
mestre i els seus deixebles, mitjançant el qual l’autor intenta fer més pròxim
i versemblant el seu ensenyament, com destaca ell mateix en el prefaci de l’últim
grup de Col·lacions escrivint: «Amb aquests volums de les Conferències rebran
en les seves pròpies cel·les als seus autèntics autors. En
certa manera gaudiran cada dia de la seva companyia, alternant les preguntes i
acollint les seves respostes». Recorrent per al seu magisteri a aquest gènere
anomenat col·lació monàstica, Joan Cassià cercava de crear una proximitat
espiritual entre ell i els seus lectors tenint com a objectiu crear una
uniformitat en el monacat d’Occident basada en la tradició oriental, que era el
model aleshores.
El mateix Joan Cassià escriu en la presentació de les Col·lacions: «Abans de
res, que el lector que llegirà les meves Col·lacions, com va llegir la meva
obra precedent, no oblidi aquest advertiment: si algunes coses li semblen
impossibles o difícils d’observar, per l’estat i costum que ha abraçat, o també
en relació amb l’estil de la vida quotidiana, que sàpiga encarar-les no amb la
seva feblesa, sinó amb el mèrit i perfecció dels meus interlocutors. Que pensi
en el desig que a aquests els anima, l’ideal que persegueixen, i com, morts en
veritat a la vida d’aquest món, estan lliures de tota dependència dels seus
pares i de tota ocupació secular. Que consideri el lloc on viuen. Establerts en
una solitud inaccessible, segregats enterament del consorci dels homes, estan
dotats de grans llums sobrenaturals. Se’ls ha donat de veure i de dir coses que
aquells que no tenen ciència ni experiència d’això consideraran tal vegada com
a inversemblants, comparant-les amb els principis de vida amb els que es regeix
habitualment la seva existència mediocre. No obstant això, si algú vol
formar-se una idea exacta d’aquesta manera de viure i desitja comprovar
pràcticament fins a quin punt és això possible, que abraci sense tardança la
vida dels solitaris, imitant el seu fervor i la seva santa conducta; i veurà
que allò que a primera vista semblava excedir les forces humanes, lluny de ser
inassequible, és d’una suavitat extrema que garanteix la seva realització.»
També l’altre autor citat per sant Benet, sant Basili, segueix un mètode
dialèctic en el que el deixeble pregunta i el mestre respon. Ell es limita a
establir una sèrie de principis indiscutibles que han de guiar als monjos en la
seva conducta. Coma fonament sempre l’Escriptura; que al seu parer és la base
de tota la legislació monàstica, la veritable Regla, una idea que hereta sant
Benet. Les preguntes que planteja sant Basili es refereixen generalment a les
virtuts que els monjos haurien de practicar i als vicis que haurien d’evitar.
La major part de les respostes són tretes de l’Escriptura acompanyades d’un
comentari que ajusta el seu significat. Les qualitats més destacables d’aquesta
seva Regla són la prudència i la saviesa, mentre que pobresa, obediència,
renúncia i abnegació són els pilars de la vida monàstica.
Bevent en aquestes fonts sant Benet conclou que per afanyar-nos doncs per
arribar a la pàtria celestial ens cal complir uns mínims; que ens cal complir
bé aquesta mínima Regla, i això tant sols ho podrem fer amb l’ajut del Crist,
que és sempre el nostre model, sols així i amb la protecció de Déu podrem
arribar als cims més elevats de la doctrina i de les virtuts. Però ja ens diu
el mateix sant Benet que nosaltres som peresosos, negligents, som motiu de
vergonya i de confusió i que vivim malament. No vivim malament per ignorància
sinó per la nostra pròpia mandra a complir allò que sabem que hem de complir
per arribar als cims celestials i ens resistim a complir. Escriu l’abat Cassià
Maria Just que sant Benet en aquest capítol dona una valoració sòbria de la
Regla, la ve a descriure com un mínim acceptable en una cursa on hem de donar
el màxim de nosaltres mateixos.
diumenge, 20 de març del 2022
QUE AQUESTA REGLA NO ESTABLEIX TOTA LA PRÀCTICA DE LA PERFECCIÓ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada