De la Regla de sant Benet
Capítol 28
1
Si un germà corregit sovint per qualsevol falta, fins i tot excomunicat, no s’esmenava,
se li aplicarà una correcció més aspra, això és, el sotmetran al càstig dels
assots. 2
I si ni així es corregia, o si tal vegada —Déu no ho permeti— , endut per l’orgull,
fins volia defensar la seva conducta, que l’abat faci aleshores com un bon
metge: 3 si ha aplicat els lenitius, els ungüents de les exhortacions, els
medicaments de les Escriptures divines i, a la fi, el cauteri de l’excomunió o
dels cops dels assots, 4 si veia que ja no hi pot res la seva traça, que
recorri també al millor remei: la seva pregària i la de tots els germans per
ell 5 a fi que el Senyor, que tot ho pot, doni la salut al germà malalt. 6 I si
ni d’aquesta manera no es guaria, aleshores que l’abat faci ús ja del ferro de
l’amputació, tal com diu l’Apòstol: «Traieu el dolent d’entre vosaltres»; 7 i
encara: «Si l’infidel se’n va, que se’n vagi»; no fos cas que una ovella
malalta contagiés tot el ramat.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Estem als darrers capítols del denominat codi penal de la Regla i sant Benet
ens ha parlat ja dels diversos tipus de faltes, de com esmenar-se, de com
tractar al germà excomunicat tant l’abat com la resta de la comunitat i sols
falten dos capítols per acabar aquest apartat important i un tant feréstec de
la Regla i són els dedicats a si s’ha o no d’admetre a un germà que ha marxat
del monestir i com afrontar les faltes dels infants, aquest darrer avui en
desús però en l’època de sant Benet ben vigent.
Sovint faltem, també sovint som corregits i en aquest tema de les faltes, dels
pecats que no ens ha de fer pas basarda emprar aquest terme que sembla que faci
nosa avui a la nostra societat i fins i tot dins de la mateixa Església, tots
tenim experiència per activa i per passiva; tots faltem i tots som corregits i
molt sovint no ens agrada i pretextem inoportunitat o qualsevol altra excusa
per no atendre la correcció. Darrera d’una falta i sobretot darrera de l’orgull
que ens pot portar a defensar la nostra conducta errada no hi ha sinó una causa
i és l’allunyament de Déu. Quan faltem ens anteposem nosaltres mateixos al
Crist, al qui no hem d’anteposar mai res com ens diu sant Benet en una frase
clau per a la nostra vida de monjos i de cristians. S’imposa el nostre orgull,
la nostra voluntat i a l’ensems deixem de veure en l’altre la imatge del Crist,
deixem d’estimar-lo, de respectar-lo.
En aquest capítol, escriu Aquinata Böckmann, la nostra capacitat de faltar, de
pecar, arriba a un punt de desesperació, havent-se emprat ja tots els mitjans
el més important dels quals és la pregària. Arribats aquí de res ha servit tot
plegat i qui falta s’entesta en la seva posició, s’enroca, i com a solució sant
Benet apunta a l’extirpació del membre viciat no fos que una ovella malalta
contaminés tot el ramat.
Aquest capítol ens mostra sobretot la feblesa humana, tant a nivell individual
com a nivell comunitari perquè quan un germà es mostra contumaç, quan arriba a
l’extrem del que ens parla avui sant Benet, fracassa el germà, però fracassa
també l’abat i fracassa tota la comunitat. No ens és fàcil controlar el nostre
pensament i sovint s’inclina a malpensar, sembrant així la llavor de la falta. Dos
exemples que ens succeeixen sovint i per tant ningú és pot sentir ofès i tots
ens podem sentir al•ludits. Un germà que habitualment presta molts serveis
deixa de prestar-los en un o altre grau; no som capaços de preguntar-li a ell o
a un superior si li passa res i donem per suposat que s’ha endropit o manifesta
rebuig envers la comunitat, quan de fet està malalt i malgrat que voldria, no
pot atendre el que abans feia. O un altre cas som lectors al refetor i el
llibre que hem triat per llegir del munt que hi ha a la nostra disposició,
desapareix momentàniament, tot i que no pas a l’hora de la seva lectura;
aleshores pensem que a algú no li ha agradat la nostra tria i ha segrestat el
llibre quan segurament de fet l’ha agafat precisament pel contrari, perquè li
ha resultat interesant i vol repassar algun punt que ha escoltat. Totes
aquestes petites coses, aquests pensaments que podent ser positius els posem en
negatiu, ens van creant un estat d’ansietat que esdevé un estat d’alarma
permanent que ens convida a defensar la nostra conducta d’uns suposats enemics
o d’uns adversaris imaginaris. De nou la causa està en que confiem molt més en
les nostres forces, en la nostra voluntat, que en la gràcia de Déu, lluitem
constantment no tant sols amb els altres germans i amb els superiors sinó amb
el mateix Senyor com si desconfiéssim de que Ell vol tant sols el millor per a
nosaltres. Al cap i a la fi desesperem de la misericòrdia de Déu tot i ser ben
conscients de que aquesta és immensa com hem escoltat aquests dies a Matines
amb el pecat i el penediment de David o de Josafat responent a la crida dels
profetes, que no sempre ho tenien fàcil i sovint perdien la vida en el seu
intent de convertir als durs de cor.
El
Senyor sempre està amatent a perdonar-nos però per poder fer-ho cal que ens
reconeguem pecadors i desistim d’arribar a la situació límit que avui ens
descriu sant Benet. En paraules del Papa Benet XVI «Déu, doncs, no és un sobirà
inexorable que condemna al culpable, sinó un pare amorós al qual hem d’estimar
per la seva bondat sempre disposada a perdonar. Per això San Ambrós exhortava:
“Que ningú perdi la confiança, que ningú desesperi de les divines recompenses,
encara que el remordeixin pecats antics. Déu sap canviar de parer, si tu saps
esmenar la culpa”». (19 d’octubre de 2005) Confiats però alhora penedits perquè
«El perdó no és una negació del mal, sinó una participació en l’amor salvador i
transformador de Déu que reconcilia i cura.» (27 d’abril de 2012).
La conversió sempre és possible, tant sols cal desitjar-la de tot cor. Com
escriu sant Elred «Hi pot haver miracle més gran que aquella transformació
admirable del nostre ésser, per la qual, en un moment, l’home d’impur esdevé
pur, de superb humil, d’irascible pacient, d’impiu sant? Però que no s’atribueixi
aquest miracle ni al predicador eloqüent, ni a ningú que als ulls dels homes
porta una vida elogiable, sinó que la lloança cal que recaigui més aviat, en
aquell qui bufa allà on vol, bufa quan vol, i inspira el bé en la mesura que
vol.» (Sermó sobre el rapte d’Elies).
La nostra mateixa societat ens empeny, vivim en un món desconfiat que rebutja
la diversitat i acaba per convertir-la en un enemic a batre. Esdevenir malvat o
infidel, seguint les cites de l’Escriptura que fa sant Benet en aquest capítol,
no és tant difícil si ens entestem a posar-nos en mans de l’orgull defensant a
ultrança la nostra conducta i rebutjant lenitius i ungüents com si fossin armes
de destrucció massiva creades per al nostra cas particular; quan de fet l’arma
més mortífera per a la nostra vocació és el nostre orgull i la nostra
autosuficiència. Sant Benet és molt realista sap que un pecador endurit pot
contaminar i arribar a posar en perill tota una comunitat. Crist ens ha de
conduir tots junts a la vida eterna, no a uns sí i a d’altres no, sinó a tots
junts.
Com escriu sant Elred «considereu germans la vostra vocació, i considereu
també, els fruits d’aquesta mateixa vocació. Fixeu-vos com vau ser cridats per
Crist; a què vau ser cridats, quina és la realitat de la vostra vocació. Fóreu
cridats per Crist; fóreu cridats a compartir els sofriments de Crist amb la
finalitat expressa de regnar eternament amb Ell.» (Sermó
sobre el rapte d’Elies).
diumenge, 8 d’agost del 2021
ELS QUI, DESPRÉS DE CORREGITS SOVINT, NO VOLEN ESMENAR-SE
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada