De la Regla de sant Benet
Capítol 7,62-70
62 El dotzè graó de la humilitat és quan el monjo no té la humilitat només
al cor, sinó que fins en el cos la manifesta sempre als qui el veuen; 63 això
és, que a l’ofici diví, a l’oratori, al monestir, a l’hort, de viatge, al camp
i a tot arreu, seient, caminant o dret, està sempre amb el cap cot, fits els
ulls en terra. 64 Creient-se en tot moment reu dels seus pecats, es creu
comparèixer ja davant el judici terrible, 65 dient-se sempre al fons del cor
allò que, fits els ulls en terra, digué aquell publicà de l’evangeli: «Senyor,
no sóc digne, jo pecador, d’aixecar els ulls al cel»; 66 i també, amb el
profeta: «Estic totalment abatut i humiliat». 67 Un cop pujats, doncs, tots
aquests graons de la humilitat, el monjo arribarà tot seguit en aquella caritat
de Déu que, en ser perfecta, foragita el temor, 68 i, gràcies a la qual, tot
allò que abans observava no sense temença, ho començarà de complir sense cap
esforç, com naturalment, pel costum, 69 ja no per por de l’infern, sinó per
amor del Crist, pel costum del bé i pel gust de les virtuts. 70 El Senyor es
dignarà a manifestar-ho per l’Esperit Sant en el seu operari, net de vicis i de
pecats.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Arribar a la caritat de Déu, aquella caritat perfecte, que foragita el temor,
que ens fa observar-la i complir-la sense cap esforç, naturalment, com pel
costum del bé i pel gust de les virtuts. Aquest és l’objectiu de
la pujada dels dotze graons de la humilitat; actuar seguint la voluntat de Déu
no per temor sinó per convicció; no a desgrat, sinó de gust. S’hi arriba quan
la humilitat amara tota la nostra vida, el cos i l’ànima, a l’oratori, al
monestir i fora del monestir. S’hi arriba quan som conscients del nostre
caràcter de pecadors i alhora de la immensa misericòrdia de Déu.
Escriu sant Agustí, ho escoltàvem ahir a Matines, que: «no tinguem de cap
manera la presumpció que vivim rectament i sense pecat. El que testimonia a
favor de la nostra vida és el fet que reconeixem les nostres culpes. Els homes
sense remei són aquells qui no es preocupen dels seus pecats per fixar-se en
els dels altres. No cerquen el que els cal corregir, sinó què poden mossegar. I
en no poder excusar-se ells mateixos, estan sempre disposats a acusar als
altres.» (Sermó 19, 2-3).
Aquesta consciència de les nostres culpes, dels nostres pecats, perquè no ens
ha de fer cap mandra ni encara menys por emprar aquest terme, és la que
condiciona la nostra pujada dels graons de la humilitat i quan ens manca
aquesta consciència de pecat és molt fàcil baixar de cop aquets graons i pujar
els de la supèrbia, com així ens ho mostra sant Bernat.
Per sant Bernat la humilitat és una virtut que incita a l’home a valorar la
justa mesura d’ell mateix i a partir d’aquí poder avançar de virtut en virtut,
de graó en graó fins a arribar al cim de la humilitat seguint la llei d’aquell
legislador que no és altre que el Senyor amable i recte que dicta la llei que
ens orienta cap a la veritat. Sant Bernat ens diu que la humilitat té dos
complements necessaris com són el pa del dolor i el vi de la compunció. Ens
parla de la humilitat com d’un banquet on se serveix el sòlid aliment de la
saviesa, amassat amb flor de farina i el vi que alegra el cor de l’home; on la
caritat és el plat principal de les ànimes imperfectes; però moltes vegades som
incapaços de menjar sòlid i cal que ens alimentin amb llet en lloc de pa i amb
oli en lloc de vi. És la impuresa, la absència del nostre sentiment de ser
pecadors, el que ens impedeix assaborir la dolcesa de la caritat.
1. Sentim curiositat i estem amb els ulls i els sentits atents a tot el que no
hauria de tenir interès per a nosaltres en lloc de mostrar humilitat i tenir
fits els ulls en terra.
2. Tenim lleugeresa d’esperit i som indiscrets amb les paraules sense
importar-nos ferir als altres, en lloc de mostrar seny i de dir poques paraules
i assenyades, sense esclats de veu.
3. Som de riure fàcil i prompte, en lloc de contenir-la i evitar riure’ns dels
altres quan nosaltres mateixos som causa de més gran riota.
4. Parlem molt i vanagloriant-nos, quan ens caldria reprimir la llengua,
guardar silenci i no parlar fins a ser preguntats.
5. Cerquem de singularitzar-nos buscant la nostra pròpia glòria en lloc de no
fer altra cosa que el que ens anima la Regla i l’exemple dels grans.
6. Som arrogants i ens creiem millor que els altres, quan hauríem de dir-nos no
tant sols amb la llengua sinó sentir al fons del nostre cor que som els darrers
i els més vils de tots.
7. Som presumptuosos i ens fiquem allí on no se’ns demana, quan ens caldria
acontentar-nos amb la cosa més baixa i més abjecta i tenir-nos per operaris
inhàbils i indignes.
8. Ens escarrassem per justificar els nostres pecats, quan no els hauríem d’amagar
ans al contrari manifestar-los humilment tant si són de pensament, com de
paraula, com d’obra, com d’omissió.
9. Rebutgem i defugim les coses aspres i dures en lloc de davant de dificultats
i en contradiccions abraçar-nos a la paciència sense defallir ni fer-nos
enrere.
10. Ens rebel·lem contra els superiors i els germans quan ens caldria per amor
de Déu obeir imitant al Senyor.
11. Cerquem de sentir-nos lliures pecant en lloc de cercar de no satisfer els
nostres propis desitjos i respondre amb fets a la paraula del Senyor que ens
crida a fer la seva voluntat.
12. Tenim a la fi l’habitud de pecar quan hauríem d’evitar-lo per temor de Déu.
L’escala de la humilitat és molt més fàcil baixar-la que pujar-la, al contrari
que la de la supèrbia i a voltes oblidem que baixant-la ens allunyem de Déu.
Com escrivia sant Bernat també nosaltres tenim més experiència en les baixades
que en les pujades tot i que la nostra vida està arrelada en el dia a dia d’una
vida normal però que cal que sigui compromesa; una vida profundament encarnada
on els travessers d’aquesta escala de la humilitat són el nostre cos i la
nostra ànima, perquè per ella puja i baixa la nostra vida.
L’objectiu final recollint el pensament de sant Joan Clímac no és una simple
honradesa moral, un ideal de moderació i de filantropia, sinó la participació
en la creu i en la resurrecció de Crist i en la deïficació de tot ésser. Ens
deia avui a Matines sant Llorenç de Brindisi «si volem obrar així, cal que
tinguem sempre present la nostra fi. Ja que, tenint present la mort, sabrem
dilucidar les fal·làcies del món, i menarem la nostra vida per camins de
santedat i de justícia.» (Homilia 2 en el diumenge IX després de la
Pentecosta.) Com diu sant Benet ens ha d’empènyer sempre, en tot moment i en
tot lloc, el deler de pujar a la vida eterna, i per això agafem aquell camí
estret (Cf. RB 5,10).
diumenge, 18 de juliol del 2021
LA HUMILITAT: EL DOTZÈ GRAÓ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada