De la Regla de sant Benet
Capítol 71
1 El bé de l’obediència, no sols l’han de prestar tots a l’abat, sinó que
també els germans s’han d’obeir els uns als altres, 2 sabent que per aquest
camí de l’obediència aniran cap a Déu. 3 Posant, doncs, en primer lloc el
manament de l’abat o dels priors per ell constituïts, al qual no permetem que s’anteposin
manaments particulars, 4 fora d’això, que tots els joves obeeixin els seus
ancians amb tota caritat i sol·licitud. 5 Si
es trobava algú que hi fos rebel, se l’ha de castigar. 6 I si cap germà per algun
motiu, per petit que sigui, és corregit d’una manera o altra per l’abat o per
qualsevol ancià seu, 7 o bé si nota que l’ànim de qualsevol ancià està
mínimament irritat en contra seu o està disgustat, ni que sigui una mica, 8 a l’instant,
sense esperar gens, que es prostri a terra, i així resti ajagut als seus peus
donant satisfacció, fins que amb un mot de benedicció passi aquell enuig. 9 Si
algú refusava de fer-ho, que se’l sotmeti a un càstig corporal, o bé, si és
contumaç, que sigui expulsat del monestir.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Aquest bé que és l’obediència és vertical i horitzontal, sant Benet ens convida
a practicar-lo obeint a l’abat i als degans, però també obeint als germans,
obeint-nos els uns als altres. Es tracta de prioritzar
per damunt dels manaments particulars aquells que fan referència a la comunitat
sabent que així obeïm al Senyor. Ja veiem per la mateixa estructura i contingut
d’aquest capítol que aquesta no és una tasca fàcil perquè sant Benet ens parla
de rebels, de càstigs, de correcció, d’irritació, de donar satisfacció i fins i
tot d’expulsió. Escrivia Jean Leclercq que l’home perfecte està de tal manera
identificat amb Déu que no desitja ni vol altre cosa que fer la seva voluntat,
la de Déu, i que així la voluntat pròpia arriba a estar de manera natural tan
inclinada a desitjar fer la voluntat del Senyor que es fusionen en una sola.
L’obediència no és per sí mateixa una cosa bona, perquè podem optar per obeir a
Déu però ben bé podem optar per obeir la nostra pròpia voluntat, el nostre
caprici o fins i tot obeir al món o al diable. L’obediència és tant sols un
instrument de perfecció en tant que s’uneix a la voluntat de Déu, d’aquí que
sant Benet ens parli no pas de l’obediència a una persona, sinó d’una
obediència segons la Regla.
Tenim un primer exemple clar, que apareix cada dia en la nostra jornada
diverses vegades. Quan sentim el toc de la campana que ens convida a
aixecar-nos, a acudir a la pregària o a començar o acabar el nostre treball,
obeïm o hauríem d’obeir-la i aixecar-nos del llit, acudir a l’Ofici Diví o
començar o finir la nostra tasca; és un clar exemple de posar per damunt de la
nostra voluntat, la voluntat de Déu. Perquè sempre tenim la temptació de seguir
dormint, d’acabar alguna cosa que tenim entre mans o de fer el mandrós que és
una altra manera de fer la nostra pròpia voluntat.
Sovint aquesta obediència no se’ns reclama per grans gestes, sinó que se’ns
demana en petits gestos que un rere l’altre, poc a poc, van conformant la
nostra voluntat a la del Senyor. Sempre ens pot assaltar la temptació de pensar
que ni les ordres del superior, ni les dels degans, ni encara menys les dels
nostres germans no són reflex de la voluntat de Déu. Però no es tracta d’una
lluita entre voluntats personals, sinó de la imposició de la voluntat de Déu per
damunt del conjunt de les voluntats personals. Escriu el Prior de la Gran
Cartoixa Dysmas de Lassus, que l’obediència és la pedra clau de la vida
religiosa i això queda ben reflectit en el vot d’obediència que no ha de ser
una escenificació sense sentit, una simple formalitat, sinó el reconeixement
implícit de que l’obediència no es deu al superior sinó a Déu, tant sols a Ell
li devem una obediència total, tant de la nostra voluntat com de la nostra
intel•ligència, perquè sols Ell és la bondat i la veritat absoluta.
Tota obediència a un home està limitada per aquesta premissa, sense aquesta el
mateix concepte d’obediència perd tot el seu sentit. Escriu fra Dysmas de
Lassus que la submissió de la voluntat que implica l’obediència es refereix
sempre a una acció i mai no es pot referir al pensament. En dona un exemple
banal però molt clar; imaginem que un superior mana a un monjo desar unes
cadires perquè aquest creu que demà plourà, el monjo retira les cadires en
virtut de l’obediència però això no implica que hagi de creure necessàriament
que demà plourà, cosa que ni el superior ni el monjo saben del cert. Una
anècdota si es vol, però que vol mostrar que el vot d’obediència fa referència
a la nostra voluntat i no pas al nostre intel•lecte. Perquè al cap i a la fi
tots estem compromesos amb l’obediència als manaments de la llei de Déu i als
de l’Església, reflectits també en el seu magisteri.
L’obediència dels uns als altres és l’obediència en les petites coses de cada
dia. Al treball, a l’oratori o al refetor; no hi ha un germà al servei de l’altre,
sinó que tots estem al servei de tots. Això a vegades ens costa, quan reclamem
al servidor de taula de repetir de quelcom abans que ens ho hagin ofert, o quan
ens passem el pa o la beguda amb poc entusiasme i reclamem alhora per a
nosaltres la màxima diligència, o quan fem accepció de persones, Déu no ho
vulgui, o quan apliquem la màxima de Jesús a l’inrevés i ens creiem haver
vingut per a ser servits i no per a servir. No són faltes menors, perquè
traspuen una mancança espiritual gran.
Sant Benet davant d’aquestes mancances ens ho diu ben clar, ens cal estar
atents a que l’ànim de l’altre no estigui mínimament irritat o disgustat, ni
que sigui una mica, ens diu. Aleshores ens cal satisfer; aquesta expressió sembla
abandonada en el nostre vocabulari monàstic, en desús, ha esdevingut una mena
de resta arqueològica i no satisfem massa sovint. Certament hem abandonat
gestos que en altres èpoques eren habituals i no es dona satisfacció de manera
pueril com es feia quan algú trencava un estri o s’equivocava a l’oratori. Però
haver abandonat una certa ritualitat un xic rància no ha d’implicar perdre la
noció de que amb la nostra actitud, amb els nostres gestos i amb les nostres
paraules podem irritar, disgustar, enutjar i Déu no vulgui que sigui
expressament, perquè aleshores deixem de ser monjos, de ser cercadors de Déu, i
ens creiem per damunt de tot altre germà i res més en contra de l’esperit de la
Regla que una actitud com aquesta. D’aquí que sant Benet parli de càstig i d’expulsió,
perquè el menyspreu al germà és un menyspreu al mateix Crist.
Com ens deia aquesta setmana sant Cebrià a Matines: «la voluntat de Déu és la
que Crist va acomplir i ens va ensenyar: la humilitat en el comportament, la
fermesa en la fe, el respecte en les paraules, la rectitud en l’actuació, la
misericòrdia en les obres, no fer cap greuge als altres, conservar la pau amb
els nostres germans.» (Tractat sobre l’oració del Senyor).
diumenge, 20 de juny del 2021
QUE S’OBEEIXIN ELS UNS ALS ALTRES
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada