De la Regla de sant Benet
Capítol 53
1 Tots els forasters que es presenten han de ser acollits com el Crist, ja
que ell un dia dirà: «Era foraster i em vau acollir». 2 I que a tothom es
tributi l’honor convenient, «sobretot als germans en la fe» i als pelegrins. 3
Tan bon punt, doncs, s’avisi que hi ha un foraster, el superior i els germans
el sortiran a rebre amb tota l’atenció de la caritat. 4 Primerament que preguin
tots junts, i llavors que s’agermanin amb la pau. 5 Que aquest bes de pau no es
doni sinó després d’haver pregat, per evitar els enganys diabòlics. 6 En fer la
salutació han de mostrar tota la humilitat a tots els hostes que arriben o que
se’n van: 7 amb el cap inclinat o amb tot el cos prostrat a terra, que adorin
en ells el Crist, que és el qui reben. 8 Un cop rebuts els hostes, els duran a
pregar, i després el superior, o aquell a qui ell ho encomani, s’asseurà amb
ells. 9 Que es llegeixi davant l’hoste la llei divina, perquè s’edifiqui, i
després d’això, que el tractin amb tota humanitat. 10 El superior ha de trencar
el dejuni en atenció a l’hoste, si no s’escau de ser un dia de dejuni principal
que no es pugui violar; 11 però els germans continuaran els dejunis de
consuetud. 12 L’abat donarà aiguamans als hostes, 13 i tant l’abat com tota la
comunitat els rentaran els peus a tots. 14 Un cop rentats, que diguin aquest
verset: «Hem rebut, o Déu, la vostra misericòrdia enmig del vostre temple». 15
Que es mostri la màxima sol·licitud en l’acolliment dels pobres i dels
pelegrins, perquè és en ells que s’acull més el Crist; que el respecte que
infonen els rics es fa honorar d’ell mateix. 16 La cuina de l’abat i dels
hostes, que sigui a part, a fi que els forasters, que mai no manquen al
monestir, en presentar-se a hores imprevistes no destorbin els germans. 17 Es
destinaran per tot l’any a aquesta cuina dos germans que compleixin bé l’ofici.
18 Si ho necessiten, se’ls ha de procurar ajudants, perquè serveixin sense
murmurar, i, en canvi, quan tinguin poca feina, que vagin a treballar allà on
se’ls mani. 19 I no sols en aquest, sinó també en tots els altres serveis del
monestir s’ha d’observar aquesta norma: 20 que quan ho necessitin se’ls
proporcioni ajudants, i, en canvi, quan estan lliures, obeeixin en allò que se’ls
mani. 21 Semblantment, que es confiï l’hostatgeria a un germà que tingui l’ànima
plena del temor de Déu. 22 Que hi hagi llits parats en nombre suficient. I que
la casa de Déu sigui administrada per homes de seny i assenyadament. 23 Que el
qui no ho té manat no s’ajunti de cap manera ni parli amb els hostes; 24 però
si els troba o els veu, un cop saludats humilment, tal com hem dit, i després
de demanar-los la benedicció, que passi de llarg dient que no li és permès de
parlar amb els hostes.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«Era foraster i em vau acollir» (Mt 25, 35), la cita de l’Evangeli segons sant
Mateu és la font inspiradora per a sant Benet d’aquest capítol; donant
acompliment a la setena de les obres corporals de misericòrdia, «acollir als
pelegrins». Jesús parla de coses, de fets concrets dels quals ens examinaran en
el judici; com ara donar de menjar al qui té fam, donar de beure al qui té set,
vestir al qui va despullat, visitar al qui està malalt o a la presó. Perquè en
el foraster, en el famolenc, en l’assedegat, en el despullat, en el malalt o en
el presoner hi ha el mateix Crist. Sant Benet no ens proposa un acolliment
selectiu, acollir als qui pensen com nosaltres, als amics, als qui ens cauen
bé; sinó al qui truca a la nostra porta. Tots sabem que a la porta d’un
monestir hi truca gent de tarannà i condició molt diferent i és a tots ells als
qui hem d’acollir. Acollir no implica necessàriament compartir un mateix
pensament, fins i tot unes mateixes creences; significa per damunt de tot
reconèixer al Crist en l’altre; en el poderós i en el feble, en el ric i en el
pobre, en el jove i en el vell i fer-ho amb tota l’atenció i la caritat.
La nostra relació amb els forasters ha d’estar marcada pel vincle de la caritat
i a través d’aquest transmetre, ser capaços de transmetre, el missatge
fonamental de la nostra fe en Crist. Sant Benet sap que hi pot haver riscos,
per això demana que el bes de la pau es doni després d’haver pregat, evitant
així enganys diabòlics, que tots sabem per experiència que existeixen. D’aquí
que la pregària i la llei divina siguin els mitjans privilegiats per transmetre
el missatge de l’Evangeli que ha de marcar tota la nostra vida i que estem
obligats a transmetre i a compartir amb el qui se’ns acosta. Sense enganys,
sense ajuntar-nos ni parlar amb els hostes de manera indeguda; sempre la
humilitat i la sol·licitud han de guiar totes les nostres actuacions. Una sol·licitud
exercida per aquell a qui li ha estat encomanada la tasca concreta d’hostatger;
no pas a cap altre, ni a qui l’ha tinguda en un altre temps ni a qui potser li
abelliria tenir-la però a qui no li ha estat confiada. Sant Benet ens diu que l’hostatger
ha der ser un monjo amb l’ànima plena del temor de Déu, previsor, ja que ha de
tenir els llits parats en nombre suficient; és a dir un monjo amb seny que ho
faci tot assenyadament. Perquè l’hostatger és en certa manera la imatge del
monestir de cara a l’hoste i qui ha de transmetre els valors de la vida
monàstica a qui s’acosta a nosaltres per compartir uns dies o potser fins i tot
unes hores i això no és pas fàcil. Ens ho diu el mateix sant Benet per activa o
per passiva; hi ha el risc de caure en enganys diabòlics, de no fer-ho
humilment, de no fer-ho sol·lícitament o sense respecte o sense temor de Déu o
sense seny. De ben segur que tots nosaltres, o quasi bé tots, abans d’entrar al
monestir hem estat hostes i recordem ben bé qui era el monjo hostatger que ens
va acollir i atendre, cadascun amb un estil propi i particular, però tots ells
actuant seguint les pautes que estableix sant Benet. No s’entendria un
hostatger que sols acollís als seus amics, o un hostatger que intentés fer dels
hostes una mena de comunitat paral·lela i efímera. Perquè no és l’hostatger qui
acull a títol particular, com ho podríem fer cadascun de nosaltres si
visquéssim a allò que abans se’n dia el món, ho fa en nom de tota la comunitat
i això és extrapolable a totes i cadascuna de les diverses feines que tenim
encomanades.
Portem a hores d’ara quasi un any sense hostes, la pandèmia ens va agafar tot
just finalitzada la setmana d’exercicis i al llarg d’aquest any els hostes que
hem tingut han estat ben pocs i per raons quasi excepcionals. Potser això ha
donat a la nostra vida comunitària durant aquets darrers mesos un cert aire més
introspectiu. No és pas que ho hàgim triat sinó que ens ha vingut donat per les
circumstàncies i les mesures sanitàries derivades de la pandèmia. Tots recordem
la darrera Setmana Santa viscuda a porta tancada i de manera singular, ja que
estàvem habituats a viure-la compartint-la amb els hostes i amb la molta gent
que se’ns acosta en aquestes dates en que celebrem el misteri central de la
nostra fe. Tard o d’hora tornarem a rebre hostes i si bé potser serà el moment
d’afinar algunes coses respecte a l’hostatgeria, ens cal tenir aleshores ben
present aquest capítol que avui hem escoltat, perquè rebre al foraster és una
activitat intrínsecament unida a la nostra vida de monjos i ho em de fer amb la
màxima sol·licitud. Certament també per part de l’hoste cal respecte a la
nostra vida, en certa manera a la nostra intimitat; compartim els mateixos
espais i certes parts de la jornada, però això no ha de voler dir
sobreexposar-nos en excés als fora vinguts. Com sempre el punt just està en l’equilibri
i la discreció de la que tant parla sant Benet a la Regla. En aquest mateix
capítol en tenim bones mostres quan ens parla de que ha d’atendre als hostes
aquell a qui l’abat li encomani, que ha de tenir l’ànima plena del temor de Déu
i ha d’actuar amb previsió i assenyadament, que s’han d’evitar gestos i
situacions que donin lloc a enganys diabòlics o que qui no ho té manat no s’ajunti
de cap manera ni parli amb els hostes. Acollint a qui truca a la nostra porta,
acollim a aquell qui un dia ens dirà: «era foraster i em vau acollir.» (Mt 25,35)
diumenge, 28 de febrer del 2021
COM S’HA D’ACOLLIR ELS FORASTERS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada