De la Regla de sant Benet
Capítol 8
1 A l’hivern, això és, del primer de novembre fins a Pasqua, es llevaran a l’hora
vuitena de la nit, calculada raonablement, 2 de manera que dormin una mica més
de la meitat de la nit, i s’aixequin ben reposats. 3 L’estona
que queda després de les vigílies, els germans que ho necessitin l’esmerçaran
en l’estudi del salteri i de les lliçons. 4 Però des de Pasqua fins al susdit
primer de novembre, que es reguli l’horari de tal manera que a la celebració de
les vigílies, després d’un brevíssim interval perquè els germans puguin sortir
per les necessitats naturals, segueixin immediatament les laudes que s’han de
celebrar a trenc d’alba.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Aixecar-nos ben disposats és l’objectiu del repòs nocturn, el nostre ha de ser
un descans reparador de les forces tant físiques com espirituals. La rutina en
la vida, en qualsevol vida, pot ser sempre considerada com un desavantatge, com
quelcom que ens limita o ens empresona; alhora pot ser quelcom alliberador que
ens permet centrar-nos en allò que realment ens importa en la nostra vida. Tota
vida pot ser rutinària, de fet ho és o ho pot ser una vida laboral, una vida
familiar on hi van havent canvis, petits o grans, però en general es basa en
grans cicles on un horari escolar o laboral marca el dia a dia. Quan algú
visita el monestir i ens pregunta pel nostre horari, una pregunta bastant
habitual, es queda en certa manera bocabadat per l’hora en que ens hem d’aixecar,
però si passa comptes veurà que podem descansar potser més hores que qualsevol
altra persona que porta una vida que hauríem de qualificar de normal en el món.
Sant Benet ens parla d’aixecar-nos a l’hora vuitena fins a Pasqua i una mica
més aviat a l’estiu; ja sabem per altres capítols que a l’autor de la Regla li
importa molt que tot es faci amb claror, amb llum de dia, perquè en la seva
època fer-ho de nit, fora de les hores del sol, representava bastants més
inconvenients que avui. Però hi ha sempre una pregària, un moment de l’Ofici
Diví, que ha d’acomplir allò que ens diu el salmista en el salm 119 «A mitjanit
em llevo a lloar-te» (Sl 119, 62). És el que molts autors monàstics defineixen
com un moment privilegiat de pregària, molt especial i al que hi hem primer que
tot d’arribar-hi, és a dir no faltar-hi, i després arribar-hi descansats per
poder estar-hi atents i participatius.
Els monjos quan ens anem saltant parts de l’Ofici Diví, quan ens anem fent un
horari a la nostra mida, perdem no ja tant sols el ritme de la jornada sinó
també una part important de l’aliment espiritual i aleshores poc a poc ens anem
ensopint, ens anem assecant espiritualment, tot ens sembla cada cop més feixuc
i el nostre criticisme augmenta de manera proporcional a les absències en l’Ofici
Diví; quan som més infidels a l’Ofici, a la lectio i al treball més
hipercrítics ens tornem. Cada part de la nostra jornada és important, per això
i hem de ser-hi, participar-hi i arribar-hi puntuals, mirant de ser puntuals
començarem amb l’ànim seré no sigui que arribant tard, les preses i el neguit
ens facin destorbar als germans que hi eren a l’hora deguda. No és casual el
lloc que ocupa aquest capítol en el conjunt de la Regla, tot just després dels
graons de la humilitat; si no els hem pujat o al menys intentat de pujar i no
hem baixat els de la supèrbia, com ens diria sant Bernat, no estem prou
disposats per a pregar i per a fer-ho com cal.
Sant Benet no demana ni planteja cap ascetisme desmesurat, ens parla de
calcular raonablement les hores de descans, d’esmerçar el temps que calgui per
a l’estudi del salteri i de les lliçons, recordem que en la seva època es
recitaven de memòria, i fins i tot estableix un brevíssim interval per sortir
per tal de satisfer les necessitats naturals. Deia el llibre dels ancians de
que a les vigílies cal vetllar i dormir poc, l’estrictament necessari; sembla
que sant Benet ara portat per la seva humanitat i la seva mateixa experiència
ens aconsella un descans suficient per aixecar-nos ben disposats.
La pregària nocturna, quan encara és fosc, ens recorda la vetlla vora el
sepulcre; a trenc d’alba les dones ja hi anaven i quan encara no ha sortit el
sol les comunitats monàstiques ens reunim per en la calma de la nit fer la
nostra primera pregària; com si fos un record d’aquell primer dia de la setmana
en que la fosca representava la nit de la mort i l’albada la llum de la
resurrecció. Així en la darrera pregària, Completes, recordem les nostres
faltes del dia i en certa manera morim a l’home vell, l’enterrem, per sentir-nos
com un home nou i altre vegada part de la nova creació en aquesta primera
pregària quan apunta el dia.
Totes les parts de l’Ofici Diví tenen un sentit concret, però sobretot ens cal
tenir present que totes juntes adquireixen tot el seu sentit, el sentit ple no
l’aconseguirem participant en una o altra part sinó procurant de fer-ho en el
seu conjunt. Això val també per la Lectio divina, per la lectura de col·lació o
pel treball i evidentment per l’Eucaristia, unes sense les altres ens deixen a
mitges, ens deixen coixejant espiritualment parlant. Cert que es denomina a les
pregàries centrals del dia com a “hores menors” però podríem dir que no hi ha
hores menors o majors, totes són majors i totes juntes conformen la jornada del
monjo. Cert que sempre pot sorgir algun impediment que no ens permeti de
participar-hi, però ha de ser realment important i no tant sols una temptació
passatgera a la que sucumbim amb excessiva facilitat.
La nostra és una vida intensa, perquè intens és el nostre objectiu, arribar
tots junts a la vida eterna, intens és el nostre model, el Crist, i intensa és
la crida que hem rebut per viure aquesta vida monàstica i viure-la vol dir
fer-ho intensament i conscients de que no és pas cap càrrega sinó un vertader
regal que hem rebut del Senyor de poder-la viure; poder dedicar la nostra vida
a cercar a Déu, a vagar, en el sentit més primogènit del terme, en Déu. Cert
que no hi ha vida sense dificultats, la mateixa vida comunitària ho és moltes
vegades, però tota dificultat és superable si és té clar l’objectiu, Crist, i a
aquest objectiu ens hi podrem acostar en la mesura en que emprem les
fortíssimes armes que sant Benet ens proposa per aquest combat espiritual i l’Ofici
Diví, en la seva totalitat, n’és una i de molt important per anar
conformant-nos al nostre model. La mateixa distribució del nostre horari,
semblant al de molts altres monestirs hora amunt, hora avall, ens va endinsant
en el misteri del Crist. L’ofici de la nit ens disposa al contacte amb la
Paraula de Déu que sens dubte fet de manera directe sense aquesta prèvia
preparació, se’ns faria més feixuga. Ofici Diví i Lectio ens porten al centre
de la jornada, a l’Eucaristia a la que hi hem d’arribar ben disposats, com
diria sant Benet, i alhora ben preparats.
En un món dessacralitzat, nosaltres sacralitzem la nostra jornada de cada dia,
mirem de sacralitzar cada dia posant l’accent i la mirada en el Crist. D’aquí
que sigui tant important no negligir cap ni un dels moments de la nostra
jornada. Com deia un apotegma: «En la quietud de la nit el nostre pensament
vigila davant Déu.»
diumenge, 16 d’abril del 2023
ELS OFICIS DIVINS A LA NIT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada