De la Regla de sant Benet
Capítol 7,60-61
60 L’onzè graó de la humilitat és quan el monjo, en parlar, ho fa suaument i
sense riure, humilment i amb gravetat, i diu poques paraules i assenyades, i
sense esclats de veu, 61 tal com està escrit: “El savi es fa conèixer per les
poques paraules”.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«No ser amic de parlar molt.» és un dels instruments de les bones obres. Sant
Benet sap que l’ocasió fa al lladre i en aquests seus graons de la humilitat en
dedica tres, del novè a l’onzè, al parlar o millor dit a la contenció en el
parlar per tal d’evitar l’ocasió de pecar. El silenci monàstic o la
taciturnitat si volem emprar un altre terme molt lligat a la nostra vida i a
com sant Benet vol que sigui aquesta nostra vida, no és quelcom que sigui fàcil
ni aparegui com per art de màgia; el silenci, la contenció en el parlar, el
riure neci o aixecar la veu són coses a les que estem acostumats i que ens
costa i a vegades bastant de contenir-nos-hi.
Sense anar més lluny tots sabem que al refetor, com diu sant Benet, cal que s’hi
faci un silenci absolut, de manera que no s’hi senti cap murmuri ni cap més veu
que la del qui llegeix i que tot allò que necessitem per a menjar i per a
beure, que s’ho serveixin els germans mútuament, de manera que ningú no hagi de
demanar res; però que si de cas ens cal alguna cosa, que es demani amb el so d’un
senyal qualsevol, més aviat que amb la veu; perquè al refetor ningú no gosi
preguntar res sobre la lectura o sobre cap altra cosa (Cf. RB 38,5-8) i afegeix
sant Benet una frase ben simptomàtica i expressiva «perquè no comencin». Està
fora de lloc doncs que servint taula no ens en puguem estar de comentar amb els
qui servim de dir-los alguna cosa, quelcom que més aviat sembla més proper a
allò que demana sant Benet per la Quaresma d’estar-se’n, és a dir «de parlar
molt, de bromejar» (RB 49,7) o també hi està que no acabem d’aprendre a demanar
quelcom sense necessitat de dir cap mot perquè a la fi es produeix un murmuri
que fins i tot algun cop fa aturar al lector. Tot vol pràctica, però per
practicar-ho cal que ens hi posem, si no ho intentem mai o si baixem la guàrdia
amb certa promptitud poc avançarem en aquests i en d’altres aspectes.
També ens hauríem de plantejar que ens porta a aquest parlar molt davant del
parlar poc del que ens parla sant Benet. Sant Bernat ens hi ajuda tot dient-nos
amb la seva acostumada contundència verbal: «Si a la vanitat li dona per
prendre cos i continua inflant-se la bufeta, s’arriba a un grau de dilatació
tal que es precisa un orifici major. En cas contrari, podria rebentar. Això
ocorre en el monjo que depassa la vana alegria. Ja no en te prou amb el simple
forat del riure o dels gestos; i prorromp amb l’exclamació d’Elihú: El meu
interior és com a vi sense fuita que fa rebentar els odres nous. Si no parla,
rebenta. Està carregat de xarrameca i l’aire del seu ventre el constreny.
Camina famolenc i assedegat cercant un auditori al qual pugui llançar les seves
vanitats, llançar tot el que sent i donar-se a conèixer en el que és i en el
que val. A la primera ocasió, si la temàtica versa sobre ciències, treu a col·lació
sentències antigues i noves i engega un discurs amb el ressò de paraules ampul·loses.
S’avança a les preguntes; respon fins i tot a qui no li pregunta. Proposa
qüestions; les resol ell mateix, i talla al seu interlocutor, sense deixar-li
acabar el que havia començat a dir. Quan sona el senyal i es requereix
interrompre la conversa, l’hora llarga transcorreguda li sembla un instant.
Demana permís per a tornar a les seves històries fora del temps assenyalat.
Clar que no ho fa per a edificar a ningú, sinó per a cantar la seva ciència.
Podria edificar, però això ni ho pretén. No tracta d’ensenyar-te o aprofitar-se
dels teus coneixements, sinó de demostrar-te que sap alguna cosa, la sàpiga o
no. Si la conversa versa sobre religió, de seguida treu a relluir visions i
somnis. Després elogia el dejuni, recomana les vigílies i es fa llengües de l’oració.
Diserta àmpliament sobre la paciència, la humilitat i sobre cadascuna de les
virtuts amb una lleugeresa esbalaïdora. Si tu l’escoltes, diries que el que
desborda del cor ho parla per la boca; i que l’home bo treu coses bones del seu
magatzem de bondat. Si la conversa declina en mera diversió, llavors es mostra
com un fenomen de loquacitat que domina qualsevol matèria d’allò més bé. Si el
sents, diràs que la seva boca és com un torrent de vanitat, una allau de
ximpleries, fins al punt de provocar la lleugeresa fins i tot en les persones
més assenyades i pudoroses. Resumint breument tot el que s’ha dit: En el molt
parlar es descobreix la jactància. Al llarg d’aquestes línies tens descrit i
enumerat el quart grau. Fuig d’ell, però recorda el seu contingut.» (Graons
de la humilitat i la supèrbia 41,3).
Parlem massa sovint per vanitat, per demostrar que sabem moltes coses quan
també massa sovint parlem per parlar sense dubtar a recórrer a la manca de
veritat, això és a la falsedat, per tal de mantenir una opinió determinada o
per cridar l’atenció. No és que la nostra societat ens hi ajudi massa a tot
plegat, anomenades tertúlies omplen, sembla ser, espais televisius on la gent
opina del que sap i del que no sap, més aquesta darrera opció; polítics i
dirigents socials o econòmics no dubten en dir allò que els sembla que pot
agradar als seus oients, més que interlocutors, sense importar-los massa el
grau de veracitat del que diuen. Tot plegat ens pot donar la imatge de que
estem en un món on el valor de la paraula és quelcom devaluat; qui sap si això
no forma part també del neguit per la provisionalitat de tot plegat i allò que
dic avui demà o bé puc dir que no ho vaig dir o bé que ara tinc una altra nova
informació que em fa dir el contrari. Diu l’antic proverbi que rectificar és de
savis, però no diu pas que sigui de savis argumentar en fals. Fins i tot la
nostra societat s’ha acostumat a desconfiar dels currículums i així més d’un
cop títols adduïts són falsos o inventats i és que a vegades quan escoltem
alguna biografia, el biografiat no ha pogut tenir ni tant sols temps material
de fer tantes coses en tant poc temps. I en tot això correm el perill de que
entri o arribi al monestir i fem el pas de l’exageració a la falta de
veracitat.
Prestem atenció a les paraules humilment i amb gravetat que coronen aquest onzè
graó de la humilitat i ajuntem-hi els qualificatius de poques i assenyades.
Escriu Aquinata Böckmann que aquests adjectius són característics de sant
Benet; l’expressió original es podria traduir més fidelment per raonables tot i
que la paraula assenyades expressi molt bé el significat. I és que raonablement
és un mot que sant Benet empra en altres capítols de la Regla, quan parla de l’abat,
del nomenament del prior o de la tasca del cellerer. El seny, la racionalitat,
ha de ser un element present en el nostre dia i no hi ha d’haver lloc al parlar
desassenyat.
De nou sant Bernat, de forta paraula però sempre assenyada, ens diu que aquells
que parlen molt: «No pensen més que en el que els agrada, i són incapaços de
contenir el riure i de dissimular l’alegria ximple. S’assemblen a una bufeta
plena d’aire; si la punxes amb una agulla i l’estrenys, fa soroll mentre es
desinfla. L’aire, al seu pas per aquest invisible forat, produeix freqüents i
originals sons. Això mateix succeeix al monjo que ha inflat el seu cor de
pensaments i d’obertures jactancioses. La disciplina del silenci no els deixa expulsar
lliurement l’aire de la vanitat. Per això el llança forçat i entre riallades
per la seva boca. Moltes vegades, avergonyit, amaga el rostre, comprimeix els
llavis, estreny les dents, riu constret i deixa anar riallades com a la força.
Encara que tanca la boca amb els seus punys, deixa escapar alguns esclats de
nas.» (Graons de la humilitat i la supèrbia 40,3).
Com a tot el llarg de la Regla sant Benet cerca en la nostra vida la moderació,
la sensatesa, la coherència i evitar els excessos, també en el parlar no sigui
que per parlar massa acabem caient en algun pecat pitjor. Parlar humilment, amb
gravetat, amb poques paraules i assenyades; no és mal consell.
diumenge, 17 de juliol del 2022
LA HUMILITAT: L’ONZÈ GRAÓ
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada