De la Regla de sant Benet
Capítol 63
1 Al monestir conservaran els seus llocs segons el dia que hi van arribar,
segons el mèrit de vida que els distingeix o segons que ho hagi establert l’abat.
2 Que l’abat, però, no pertorbi el ramat que té encomanat ni disposi res
injustament, com si pogués usar d’un poder arbitrari; 3 sinó que pensi sempre
que haurà de donar compte a Déu de totes les seves decisions i de tots els seus
actes. 4 Per tant, segons l’ordre que ell hagi establert o que els germans
tinguin ja d’ells mateixos, s’acostaran a rebre la pau i la comunió, entonaran
els salms i estaran al cor. 5 I que enlloc absolutament l’edat no creï
distincions ni preferències en l’ordre, 6 perquè Samuel i Daniel, tot i essent
nois, judicaren els ancians. 7 Per això, llevat d’aquells que, com hem dit, l’abat
hagi promogut per raons serioses o hagi posposat per motius concrets, tots els
altres es col·locaran tal com van entrant al monestir; 8 així, per exemple, el
qui hagi arribat al monestir a l’hora segona, consideri que és més jove que
aquell que ha arribat a la primera hora del dia, de qualsevol edat o dignitat
que sigui, 9 mentre que, als infants, tothom els farà observar la disciplina en
totes les coses. 10 Els més joves, doncs, que honorin els més antics; els més
antics que estimin els més joves. 11 En la manera d’anomenar-se, que no es
permeti a ningú de cridar un altre pel nom tot sol, 12 sinó que els més grans
donaran als més joves el nom de «germans», i els joves als seus ancians, el de «nonnus»,
que indica la reverència deguda a un pare. 13 L’abat, ja que hom creu que fa
les vegades del Crist, l’anomenaran «senyor» i «abat», no perquè ell s’ho hagi
pres, sinó per honor i amor del Crist. 14 Però que ell en sigui conscient i es
comporti de tal manera que es faci digne d’aquest honor. 15 A qualsevol banda
que es trobin els germans, el més jove demanarà la benedicció al més gran. 16
Quan passa un de més gran, que s’aixequi el més jove i li ofereixi de seure, i
que el jove no gosi asseure’s amb ell, si el més ancià no li ho diu, 17 perquè
es compleixi el que està escrit: «Avanceu-vos mútuament a honorar-vos». 18 Els
nois petits i els adolescents, a l’oratori i a la taula, mantindran els seus
llocs amb disciplina; 19 a fora i allà on sigui, que estiguin també subjectes a
vigilància i disciplina, fins que arribin a l’edat del seny.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Escriu Aquinata Böckmann, i és cert, que la societat del segle VI estava
estratificada en múltiples nivells, quan un naixia en un determinat estatus
social aquest es conservava tota la vida o sigui que la família on un naixia
marcava tota la resta de la vida. Potser avui no sigui tant diferent però el
cert és que la possibilitat de canvis socials transversals és més present
sobretot si la societat garanteix un accés a l’educació universal, és a dir amb
igualtat d’oportunitats. Això depèn de molts factors com ara ajuts públics,
concerts amb escoles privades i tantes altres fórmules que veiem com cada dia s’estan
debaten en la nostra societat.
Sant Benet venia d’un estament social alt, tot i la decrepitud de la societat
romana del seu temps, seguia la societat estant ben estratificada i no eren els
homes d’aquell temps gens interclassistes. Sorprèn doncs el seu sentit inclusiu
de la vida comunitària, anivellant com ja fa en el capítol segon, dedicat a l’abat,
quan parla de que no s’anteposi l’home lliure a l’esclau o quan afirma que
«tant l’esclau com el lliure, som en el Crist una sola cosa.». Per sant Benet l’únic
barem que hi pot haver vàlid és l’antiguitat, el moment d’entrada al monestir.
Això concorda amb el que diu l’Apòstol a la Carta als Colossencs: «Des d’ara ja
no hi ha grec ni jueu, circumcís ni incircumcís, bàrbar ni escita, esclau ni
lliure; només hi ha el Crist, que ho és tot i és en tots.» (Col 3,11). La frase
posada com a exemple on ens diu: «el qui hagi arribat al monestir a l’hora
segona, consideri que és més jove que aquell que ha arribat a la primera hora
del dia, de qualsevol edat o dignitat que sigui», és prou aclaridora.
De fet fins al Concili Vaticà II a casa nostre, al nostre Orde i en tota la
família benedictina, sí que hi havia una diferenciació entre un tipus i un
altre de monjos. Uns ja entraven per a ser monjos de cor i preveres, d’altres
per a ser germans. Això ho hem vist fins fa ben pocs anys en que han deixat
aquest món els darrers monjos que per pertànyer a l’estament clerical ocupaven
un lloc preeminent, per davant de germans més antics, o algun altre que va
voler conservar la condició de germà convers fins al final de la seva vida. Ara
hem recuperat el sentit més literal d’aquest capítol en sintonia amb sant Benet
quan alerta a l’abat de no alterar l’ordre, no sigui cas que es provoqués una
situació d’injustícia, Déu no ho vulgui o Déu ens en guard.
Però què ens ve a explicar avui a nosaltres aquest capítol? Què ens hi vol dir
sant Benet? No, no es tracta d’una mera qüestió protocol·lària, ni tampoc de
voler evitar precipitacions a la sortida de l’Ofici Diví tot i que ens digui al
capítol dedicat a l’oratori: «que surtin tots amb el màxim silenci i guardin la
reverència deguda a Déu» (RB 52,2), perquè potser sí que s’hi va trobar que en
acabar l’Ofici Diví hi havia preses i empentes per sortir de l’oratori, ves a
saber. Ens vol dir sobretot que ni per edat, ni per posició social prèvia a l’entrada
al monestir, ni per títols acadèmics, ni per responsabilitats a la comunitat,
ni per qualsevol altra criteri mundà, no ens creguem estar per damunt i per
davant dels altres, que si hi ha d’haver un criteri, aquest sols pot ser el de
l’antiguitat. Naturalment les nostres procedències són diverses i les nostres
vides, fins arribar al monestir, segurament també. Hi pot haver qui ho ha
passat realment malament o qui ha viscut rodejat de comoditats i fins i tot de
servei que li solucionava el més petit problema domèstic; però com diu el
llibre de l’Apocalipsi «les coses d’abans han passat» (Ap 21,4) i ara com diu l’Apòstol
a la Carta als Gàlates «ja no hi ha jueu ni grec, esclau ni lliure, home ni
dona: tots sou un de sol en Jesucrist» (Ga 3,28).
Però el que si que sant Benet contempla i ens demana és respecte entre
nosaltres. Potser avui en dia en que el tracte entre persones de diverses
generacions s’ha universalitzat, s’ha anivellat i segurament per la part baixa,
ens poden costar coses, abans habituals, com aixecar-nos i oferir de seure a un
germà més gran o, sobretot, no anomenar-nos o cridar-nos pel nom tot sol, sinó
anteposar-hi el mot “germà”; en el nostre cas emprem el mot “fra”, abreviació
del frater, germà en llatí. Sant Benet sap que un excessiva familiaritat pot
donar lloc a facècies, pot donar lloc a equívocs i al final pot comportar
perills per a la vida comunitària on una relació excessivament estreta entre
un, dos o tres germans sempre aixeca suspicàcies i recels i està fora de lloc.
Si mai ens passa pel cap de pensar “si aquest altre germà no fos al monestir,
jo no em quedaria aquí ni un segon més”, anem malament perquè som aquí per Déu,
hi som cridats pel Senyor; d’altra manera hauríem de canalitzar els nostres sentiments
particulars amb una altra fórmula, n’hi ha moltes en la nostra societat, i no
pas en la vida monàstica.
Recordem sempre les paraules de l’Apòstol: «Déu ha disposat el cos de tal
manera que ha donat més honor als membres que més en necessiten, perquè en el
cos no hi hagi divisions, sinó que tots els membres tinguin la mateixa sol·licitud
els uns pels altres. Per això, quan un membre sofreix, tots els altres
sofreixen amb ell, i quan un membre és honorat, tots els altres s’alegren amb
ell. Doncs bé, vosaltres formeu el cos de Crist, i cadascú n’és un membre.»
(1Co 12, 24-27).
La nostra vida comunitària no tindria sentit de no ser convocada pel Crist i
viscuda des d’Ell. Hem estat reunits en el nom del Senyor i ens aglutina un
únic ideal i aquest no és altre que cercar al Crist. La nostra vida no és la
mateixa que pot fer una parella casada o una parella de fet, o una comunitat
constituïda per una convivència passatgera, com ara uns companys de pis, o fins
i tot la que fa una comunitat parroquial o la que fa una comunitat religiosa no
estable. Per això orde i respecte apareixen en aquest capítol com a fonaments
per una convivència comunitària i això, evidentment, implica el respecte a les
posicions no coincidents amb les nostres, implica respecte a l’altre, a tots
els altres i no pas tant sols als qui ens va bé de mantenir-hi una bona o més
estreta relació i, en la pràctica, tot plegat implica una lluita constant amb
el nostre ego que sura sempre amb força, per molt que ens esforcem en
enfonsar-lo, i malda en tot moment per dominar la nostra vida.
Si hi ha una frase clau en aquest capítol segurament és aquesta: «Avanceu-vos a
honorar-vos els uns als altres.» (Rm 12,10) una cita de la carta als Romans de
l’Apòstol; segurament amb aquesta frase, tant sols amb aquesta, es podria
resumir ben bé tot el capítol.
diumenge, 12 de juny del 2022
L’ORDRE DE LA COMUNITAT
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada