De la Regla de sant Benet
Capítol 32
1 Les eines i els vestits i qualsevol mena d’objectes que posseeix el
monestir, els encomanarà l’abat a germans de la vida i dels costums dels quals
pugui refiar-se, 2 i els assignarà cada cosa com li sembli convenient, perquè
ho guardin i ho recullin. 3 De tot això, en tindrà l’abat un inventari, a fi
que, quan els germans, en succeir-se els uns als altres, es passen les coses
encomanades, sàpiga què dóna i què rep. 4 Si algú, tanmateix, tracta les coses
del monestir malament o amb deixadesa, que el renyin. 5
Si no s’esmena, que el sotmetin a la disciplina regular.
Som en una part de la Regla formada per quatre capítols que fan referència a
temes una mica més mundans, més materials, però al cap i a la fi aquesta
impressió és tant sols una aparença, perquè en tots els aspectes de la nostra
vida s’ha de notar que som monjos, que hem seguit la crida del Senyor i que com
a tals monjos volem viure. Si un s’ho mira des d’un aspecte purament material
la nostra vida és d’afortunats, podríem dir que no ens falta res del necessari
i que sempre ho tenim tot a punt. Individualment és cert això, però ho hem de
veure també comunitàriament; formem un tot, potser definir-ho com una família
no és pas l’expressió més adequada, ni encara menys un grup d’amics. No són del
tot adequades aquestes denominacions perquè per exemple en una família hi ha en
general infants i són els majors, els pares, els responsables de proveir-los de
tot i aquí, en una o altra manera, tots som responsables.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
En
un monestir hi ha d’haver tot el necessari, com ens diu el capítol 66, si pot
ser sense recórrer a l’exterior millor, però ja sabem que avui això és molt
difícil d’aconseguir. Sí que cal dir que sempre tenim tot el necessari: un plat
a taula servit a l’hora ben puntualment, la roba neta cada setmana, la porteria
atesa, l’hort rendint, els paraments litúrgics i tot el que fa referència a la
sagristia a punt a l’hora que toca; perquè hi ha qui té cura de cuinar, de
repartir els serveis, d’acollir als hostes o als passants, de programar la
setmana litúrgicament, qui porta la veu cantant en el cor, qui compra, qui té
cura dels malalts i de les visites mèdiques o qui té cura de que les finances
vagin a un ritme acceptable, i així cadascun té la seva responsabilitat i entre
tots cobrim tots aquells aspectes de la nostra vida que cal atendre (Cf. RB
2,20), així podríem ben bé dir que som eines en mans del Senyor, de la
comunitat. Tot sempre sense fer accepció de persones perquè seria inconcebible
un hostatger que acollís sols als seus amics, un servidor de taula que tingués
cura tant sols d’aquells pels qui tingués debilitat personal, algú que procurés
de fer-se coincidir en un servei amb qui té una amistat particular, Déu no ho
vulgui, qui donés medicaments tant sols a alguns monjos concrets, qui perdés la
roba d’aquells que no li cauen bé i tantes altres coses del tot inversemblants
i ridícules en una comunitat monàstica que busca a Déu.
El nexe que ha d’unir totes aquestes tasques és la responsabilitat, una
responsabilitat compartida i gens romancera. Ho deia un dia un monjo de la
nostra comunitat en un reportatge, si el que fem ho fem perquè estimem als
altres no és pas una càrrega, és un servei elevat, perquè a través dels altres
servim al mateix Senyor. Com ens diu sant Pau a la segona carta als cristians
de Corint: «Que cadascú doni allò que de cor ha decidit, no de mala gana ni per
força, perquè Déu estima el qui dóna amb alegria.» (2Co 9,7). Per això ens cal
no oblidar el valor que té tot això, la riquesa que significa que entre tots ho
fem tot. De tan acostumats com hi estem potser a vegades ho oblidem i caldria
no oblidar-ho; no pas per anar dient-ho a cada moment, però sí per recordar-ho
per exemple en la nostra pregària personal donant gràcies pels germans que
tenen cura de nosaltres i donant gràcies per poder tenir-ne també nosaltres
cura; tanmateix com ho fem a Laudes cada diumenge en canviar els servidors
comunitaris.
Perquè de tant ben servits com estem hi ha el perill de tornar-nos exigents,
esdevenir com deia un monjo que avui ja no està entre nosaltres “uns solterons
malcriats”. Si el que surt per dinar no és del meu grat poso mala cara, si el
lector, el cantor, el salmista o l’hebdomadari s’equivoca miro de fer evident
que ha errat amb un gest o un comentari idoni, si alguna cosa d’intendència,
una peça de roba o un medicament no m’ha arribat quan volia ja blasmo al
responsable perquè considero que m’ha d’arribar a les mans fins i tot abans de
que hagi formulat la petició, perquè ja s’ho podria imaginar que em manca o se
m’està acabant tal o qual altre cosa. Existeix sempre el perill, també per a
nosaltres de cedir al que Henri de Lubac definia com a mundanitat espiritual,
cedir a l’esperit del món, que porta a actuar per a la pròpia realització i no
per a la glòria de Déu (cf. Meditacions sobre l’Església), cedir a
formar part d’una mena de burgesia de l’esperit i de la vida que ens empeny a
acomodar-nos, a buscar una vida còmoda, tranquil·la amb nosaltres mateixos,
però sempre exigent amb els altres.
Ara bé també podem practicar la queixa a l’inrevés; si som nosaltres els
responsables de proveir podem tenir la temptació de fer gruar, per emprar una
expressió potser massa col·loquial, a qui ens demana quelcom qui sap si amb la
temptació de sentir-nos importants, amb poder sobre els altres. Aquí podríem
recordar aquell episodi del capítol 21 de l’Evangeli segons sant Mateu, els dos
fills cridats a una tasca, un diu sí quan acaba no fent-la, l’altre diu no per
acabar fent-la i ja sabem que diu Jesús al respecte: «Us asseguro que els publicans
i les prostitutes us passen al davant en el camí cap al Regne de Déu.» (Mt
21,31) i al respecte Orígenes comenta que d’aquí es desprèn que el Senyor va
parlar en aquesta paràbola a favor d’aquells que ofereixen poc o res, però que
ho manifesten amb les seves accions, i en contra d’aquells que ofereixen molt i
que res fan del que ofereixen (cf. Homilia 18 in Matthaeum). Tots sabem
que en cada comunitat hi ha gent diversa, que han viscut una vida diferent uns
i altres germans; uns ho han tingut sempre tot ben resolt, d’altres han patit
mancances; però a vegades uns i altres podem ser al monestir o bé exigents o bé
agraïts, perquè tot depèn de la generositat del nostre cor.
Avui sant Benet en aquest capítol ens demana no tant sols un cert reconeixement
per tot el que rebem, sinó a més ens demana responsabilitat, és a dir practicar
uns costums que signifiquin que els altres poden refiar-se de nosaltres, que
sabem usar i compartir les eines i els objectes del monestir, que sabem
guardar-les i recollir-les i si no ho fem així, sant Benet creu que som
mereixedors de ser renyats i castigats. A vegades costa molt poc tenir cura de
les coses i ens demana molt més esforç desatendre-les o fer-les malament. Una
porta que deixem sense tancar, una llum innecessàriament oberta, un cotxe que
utilitzem sense una necessitat justificada, una cosa que demanem pel simple fet
de tenir-la i que de fet no ens caldria posseir i així tantes altres coses del
mateix estil. Certament no les podríem encabir en el capítol 68 perquè no són
pas coses impossibles de fer, de fet són ben fàcils de portar a terme, però a
vegades tenim la temptació de demostrar la nostra singularitat, la nostra
llibertat d’una manera sinó infantil si al menys immadura. És caure en aquella
feblesa de que parla sant Agustí quan diu que feble és aquell de qui es tem que
pugui sucumbir quan la temptació l’escomet, perquè la fortalesa cristiana
enclou no solament fer el que és bo, sinó també resistir el que és dolent
(Sermó 46,13).
Tot és de tots i tots estem al servei de tots, com escriu sant Benet al capítol
33: «“Que tot sigui comú a tots”, tal com està escrit, i que “ningú no digui ni
tingui res com a seu”.» (RB 33, 6). Això ho hem de viure sense contorbar-nos ni
contristar-nos, practicant aquell bon zel del que ens parla sant Benet al
capítol 72. Avançant-nos a honorar-nos els uns als altres; suportant-nos amb
una gran paciència les febleses, tant físiques com morals; obeint-nos amb
emulació els uns als altres; sense cercar ningú allò que li sembla útil per a
ell, sinó més aviat el que ho sigui per als altres; practicant
desinteressadament la caritat fraterna; tement Déu amb amor; i no anteposant
res absolutament al Crist. (Cf. RB 72, 4-11).
diumenge, 14 de novembre del 2021
LES EINES I ELS OBJECTES DEL MONESTIR
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada