De la Regla de sant Benet
Capítol 45
1 Si algú s’equivoca mentre diu un salm, un responsori, una antífona, o bé
una lliçó, i no s’humilia allà mateix donant-ne satisfacció davant de tothom,
serà sotmès a un càstig més dur, 2 ja que no ha volgut expiar amb humilitat l’error
comès per negligència. 3 Els infants, per una
falta així, que els assotin.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Aquest
és un d’aquells capítols de la Regla que a vegades sentim sense escoltar, però
malgrat la seva situació enmig del dret penal, que estableix sant Benet, té
molta relació amb el capítol XIX que ens parla de la reverència en la pregària.
Els monjos cometem pecats, com qualsevol altre mortal, pecats que a vegades,
Déu no ho vulgui, poden arribar a ser greus o fins i tot molt greus. Però
malgrat que, gràcies a Déu, habitualment no arribem tant lluny si que la nostra
vida diària està ben farcida d’errors més involuntaris que voluntaris. És d’aquets
en relació amb la pregària a l’oratori dels que ens parla avui sant Benet.
Podríem dir emprant una frase potser massa col·loquial que no val a badar. Ho
vèiem també diumenge passat quan sant Benet ens parlava del lector setmaner que
no pot baixar la guàrdia ni relaxar-se durant la seva tasca pensant que ningú l’escolta.
Tampoc en la pregària, tant més qui més responsabilitat hi té, no és pot
relaxar ni encara menys badar.
Potser avui alguns dels fidels que s’acosten a compartir la nostra pregària
poden pensar que no cal tanta cerimònia, que podríem pregar d’una manera molt
més espontània i que potser ho fem de manera massa hieràtica i solemne. Com a
curiositat l’altra dia, no fa pas massa, una de les nostres fidels habituals em
deia que empràvem massa el llatí i el gregorià i que això ho fèiem per a propi
lluïment. No estic segur de si els arguments que vaig emprar, no tant per
rebatre la seva idea com per mostrar-li el sentit profund de la nostra
litúrgia, la van convèncer. Som hereus de tota una tradició monàstica i això no
minva pas la riquesa de la nostra litúrgia sinó que l’augmenta. Si la nostra
fos una litúrgia com a qualsevol altre lloc, i totes poden ser ben dignes si es
cuiden, qui vingués a compartir la nostra no li trobaria cap sentit més enllà
de l’habitual, no hi trobaria aquesta centralitat que té en la nostra vida l’Ofici
Diví. Això no vol dir que haguem de rebuscar les fórmules més complicades sinó
que allò fonamental és cercar sempre de ser el més autèntics possible, és a dir
que la nostra sigui una litúrgia viscuda en primer lloc per nosaltres mateixos
amb autenticitat. Perquè així sigui, no val a badar.
En època de sant Benet era un xic difícil fer adonar als monjos de la
importància d’una celebració de l’Ofici Diví amb bellesa i harmonia, com també
era difícil per exemple conscienciar-los dels perills de menjar o de beure amb
excés com hem escoltat aquesta mateixa setmana en la lectura de la Regla.
Sembla que els monjos del temps de sant Benet deurien badar més del compte, d’aquí
que centri aquest capítol en dos grans idees. En primer lloc les faltes comeses
per equivocació i en segon lloc la satisfacció que cal donar davant d’aquestes.
Faltes no són pecats, són més aviat en aquest cas negligències perquè és fàcil
estar distrets. Fixem-nos en la mateixa paraula negligència que en el seu
sentit etimològic vol dir no llegir —ne-legere— i això mateix ens passa
sovint quan hem aixecat la vista del llibre per mirar qui hi ha als bancs dels
fidels, o hem tancat els ulls confiats de saber-nos ben bé el text i la melodia
de la salmòdia o allò altra tant habitual de que quan encara no hem acabat un
Salm ja estem desant el llibre o posant les cintes pel dia següent. Hi
caiem sovint i hi caiem tots en un moment o altre i el resultat és saltar-se un
mot o un verset, oblidar-ne un altre o canviar una paraula. Com diu sant Benet,
si negligim, si no llegim, tot això és ben possible que ens passi.
Escriu Aquinata Böckmann que aquest capítol ens mostra la responsabilitat de
tots els actors en la litúrgia. Per això no s’hi val a
badar, cal estar atents i ser molt respectuosos amb el que estem fent. Cal
preparar-se tots: els cantors, els lectors, els hebdomadaris o els servidors d’església
essent aquets curosos en la preparació dels llibres. Tots hi tenim un grau o
altre de responsabilitat en que l’Ofici Diví es desenvolupi tal com cal. I
davant de qualsevol equivocació cal donar satisfacció que avui per avui més
aviat se centraria en el propòsit d’esmena més que no pas amb cap gest
grandiloqüent i sobretot en no donar la culpa a altri de la nostra equivocació.
A més de la tafaneria i la precipitació i pot haver una tercera causa que ens
faci equivocar. Així escriu també Aquinata Böckmann que sovint l’equivocació
neix de la nostra excessiva confiança i fa servir la traductora del seu
comentari a la Regla, Sœur Christine Conrath, una dita o frase feta en francès —la
fierté précède immédiatement la chute— que traduïda ve a dir que l’orgull
precedeix immediatament a la caiguda; ella l’empra en referència als cantors
escrivint que quan un comença a enorgullir-se de la bellesa del seu cant
succeeix sovint que cau ràpidament en una falta; però òbviament la podem aplicar
al salmista, al lector, a l’hebdomadari, al diaca, a l’acòlit i a tots plegats,
tants se val qui.
D’aquí que cal fixar-se molt bé en que sant Benet en aquest breu capítol
utilitza el substantiu i el verb d’una mateixa idea; parla d’humiliar-se i d’humilitat.
Per no negligir cal fer un permanent exercici d’humilitat.
Escriu sant Agustí «Tant sols amb la humilitat ens acostem a la grandesa de
Déu; l’humil se li acosta, i el superb se li allunya.» (Sentències 88).
diumenge, 23 de maig del 2021
ELS QUI S’EQUIVOQUEN A L’ORATORI
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada