De la Regla de sant Benet
Capítol 17
1 Ja hem determinat l’ordenament de la salmòdia per als nocturns i per a les
laudes. Ocupem-nos ara de les altres hores. 2 A prima s’han de dir tres salms,
separats i no amb un sol glòria; 3 l’himne d’aquesta hora després del verset «O
Déu, sortiu al meu ajut», abans de començar els salms. 4 Acabats els tres
salms, s’ha de recitar una lliçó, el verset, el Kyrie eleison i les
pregàries finals. 5 A tèrcia, sexta i nona se celebrarà la pregària amb el
mateix ordre, o sigui, el verset, l’himne de cada hora, tres salms, lliçó i
verset, el Kyrie eleison, i les pregàries finals. 6 Si la comunitat és
nombrosa, els salms es diran amb antífones; si és reduïda, seguits. 7 La sinaxi
vespertina comprendrà quatre salms amb antífones. 8 Després d’aquests salms s’ha
de recitar una lliçó; seguidament, el responsori, l’himne, el verset, el càntic
dels Evangelis, la lletania, i amb l’oració dominical es fa el comiat. 9 Les
completes comprendran la recitació de tres salms, que s’han de dir seguits,
sense antífona; 10 després, l’himne d’aquesta hora, una lliçó, el verset, el Kyrie
eleison, i es fa el comiat amb la benedicció.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«La Litúrgia de les Hores ha de servir per a santificar tot el dia. (...) és
molt de desitjar que la Litúrgia de les Hores informi tota la pregària cristiana,
la vivifiqui, l’orienti i alimenti eficaçment la vida espiritual del poble de
Déu. Confiem que així sigui possible que allò de “hem de pregar sempre”, que va
recomanar nostre Senyor Jesucrist a la seva Església, reviurà, perquè el llibre
de la Litúrgia de les Hores, distribuït convenientment durant el dia ajuda i
secunda l’oració contínua.» Són paraules de sant Pau VI escrites per a la
Constitució Apostòlica Laudis Canticum que establia la nova ordenació de l’Ofici
Diví comú per a tota l’Església d’acord amb el que havia suggerit el Concili
Vaticà II.
L’Ofici Diví va néixer estretament lligat al decurs de les hores que conformen
la jornada diària. D’una banda se seguia l’horari laboral establert en temps
del Imperi romà, seguint la distribució de la jornada que feien les campanes
del fòrum a Roma, d’aquí la seva denominació encara avui seguint la de les
diferents hores del dia a Roma: Tèrcia, Sexta, Nona. Així les primitives
comunitats cristianes establiren l’horari de pregària al llarg de tot el dia;
fos en un lloc comú o fos en l’àmbit familiar, la pregària centrada en la
salmòdia esdevingué ben aviat un element fontal de la vida dels creients. D’altra
banda si bé no és possible verificar en el Nou Testament un vincle explícit
entre pregària i temps, el referent és evident en el ritme cultual del Temple i
de la pregària a la Sinagoga. La primitiva vida monàstica al desert feu de l’Ofici
el punt de trobada constant amb Déu. Sant Benet hereu de tota aquesta tradició
segueix el principi de santificació del dia, de tot el dia, de cada part del
dia, a través de l’Ofici Diví, al que no hem d’anteposar mai res de res.
Pregar és treballar i treballar és pregar, és la idea que mou a sant Benet i
que s’ha traduït en l’expressió ora et labora, que de fet no apareix enlloc a
la Regla però que resumeix molt bé la idea de fons. En algun moment o altre de
la vida de qualsevol persona pot assaltar-nos la idea de que som en certa
manera esclaus del temps, presoners del rellotge podríem dir. Seria aquesta
sensació fruit d’una buidor espiritual perquè el temps també és un regal de
Déu, un regal que ens fa per tal d’omplir-lo, de santificar-lo i per tal de
santificar-lo ens cal rebre la fortalesa necessària i aquesta força ens ve per
la pregària. Tant sols així el temps, el pas de les hores, pot esdevenir també
un mitjà d’encontre amb Déu; el temps, el rellotge, la campana, esdevenen així
no pas un incordi o fins i tot un enemic, ans al contrari és el moment concret
en que Déu surt al nostre encontre. Preguem doncs per santificar el nostre
temps, per dedicar el nostre temps al servei del Senyor i donar així sentit a
la nostra vida, de tal manera que cada instant del dia o de la nit sigui un
signe de la presència del Senyor. A cada moment la seva pregària i una pregària
per a cada moment. Aquesta era també la idea del Concili Vaticà II expressada
de manera més concreta en els principis i normes de la Litúrgia de les Hores,
disposant que la recitació de l’Ofici tingui lloc en el moment més aproximat al
de l’hora natural de cada hora canònica. Es volia posar així fi a l’anticipació
que acabava per esdevenir desnaturalització del vertader sentit de la pregària
de les Hores. Era habitual anticipar les Matines i les Laudes del dia següent a
la vigília o bé recitar tot l’ofici d’una tirada seguint aquella dita de que
feina feta no fa destorb i aquesta pràctica fins i tot podia ser considerada de
bon clergue, en el mal entès de que el mal clergue no la feia ni anticipada ni
retardada. El Concili volia així retornar el sentit originari de la pregària de
les Hores i evitar una mentalitat legalista i complidora del mínim exigit per
retornar al principi de que santificant cada hora santifiquem tota la nostra
existència.
Santifiquem doncs nosaltres de manera suficient la nostra jornada diària? El
salmista ens parla de que set vegades al dia dona lloança (Salm 119,164) i de
que a mitjanit es lleva per a lloar al Senyor (Salm 119,62). El Concili Vaticà
II suprimí la pregària de Prima però mantenint la resta ens ofereix la
possibilitat de farcir la nostra jornada amb la pregària. En un moment donat al
nostre monestir les hores denominades menors foren agrupades en una de sola, la
que coneixem avui com a pregària del migdia. Tanmateix les normes de la
Litúrgia de les Hores contemplen tant la disposició de Tèrcia, Sexta i Nona com
la possibilitat de celebrar la denominada Hora d’entre dia, afegint però el
Concili que es conservessin en l’Ofici Coral les denominades Hores menors
mantenint-les, salvat el que digui el dret particular, per part d’aquells
comunitats que menen vida contemplativa (76). Segur que les raons que mogueren
a aquesta reforma domèstica eren prou justificades; però tal volta ens hauríem
de plantejar si aquelles raons segueixen avui vigents, si no seria millor per
exemple començar la tarda amb la pregària de Nona i donar-li així a la nostra
jornada vespertina un sentit encara més ple. Certament, quan s’ha fet un canvi
i sobretot si aquest comporta eliminar alguna obligació, la tornada enrere es
fa encara més feixuga; però mai hauria de primar en el que fa relació a la
pregària la nostra comoditat personal o mantenir les coses per sentit
acomodatici comunitari. Ens diu la Constitució Sacrosantum Concilium que «al
cor es mantindran les hores menors de Tèrcia, Sexta i Nona (89e) (...) i tots
els qui executen l’Ofici al cor o en comú han de complir el deure que els ha
estat encomanat amb la màxima perfecció, tant per la devoció interna de l’ànima
com pel comportament exterior.» (SC 99).
diumenge, 25 d’abril del 2021
QUANTS SALMS S’HAN DE CANTAR A LES HORES ESMENTADES
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada