De la Regla de sant Benet
Capítol 67
1 Els germans que han de sortir de viatge s’encomanaran a la pregària de
tots els germans i de l’abat, 2 i a l’oració final de l’ofici diví es farà
sempre memòria de tots els absents. 3 Els germans que tornen de viatge, el
mateix dia de la seva arribada, a totes les hores canòniques, quan s’acaba l’ofici
diví, que es prostrin a terra a l’oratori, 4 i demanin la pregària de tots per
les faltes que se’ls hagin pogut escapar durant el viatge, veient o escoltant
alguna cosa dolenta o alguna paraula ociosa. 5 I que ningú no s’atreveixi a
contar a un altre res del que haurà vist o haurà sentit fora del monestir,
perquè això fa molts desastres. 6 Si algú s’hi atrevia, que el sotmetin al
càstig de regla. 7 Igualment, el qui s’atreveixi a sortir del clos del monestir
i anar a qualsevol lloc o fer qualsevol cosa, per petita que sigui, sense ordre
de l’abat.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
«Fem tot el que puguem per unir-nos en la pregària, suplicant els uns pels
altres (...). Així a més de complir el manament, ens estimulem en la caritat;
i, quan dic caritat, intento expressar amb aquesta paraula el conjunt de tots
els béns»; són paraules de sant Joan Crisòstom (Homilies sobre la segona Carta
als Cristians de Corint, 2-4-5).
La pregària té un paper fonamental en la nostra vida de cristians i de monjos;
aquella a la que no hem d’anteposar mai res, que ha d’anteposar-se a tota altra
cosa. Per
això és un vehicle privilegiat de comunió, pregant junts, pregant els uns pels
altres i estimulant-nos així a la caritat. Un vincle tant fort ha de ser la
pregària que fins i tot quan estem separats, quan un germà marxa de viatge, segueix
essent vincle d’unió. No ens uneixen llaços d’amistat expressats des del punt
de vista humà, perquè a una comunitat ens hi unim per l’amor al Crist no pas
per l’estima limitada als paràmetres humans a aquell o l’altra germà; ens uneix
un mateix objectiu, cercar Déu i això té en la pregària la seva expressió
central. Quan
preguem és quan aquest vincle que ens uneix, que ens ha d’unir, aquest
cristocentrisme de la nostra vida i del nostre camí monàstic, s’expressa d’una
manera evident. Per això mateix quan estem junts hem de cuidar la pregària, ser
ben conscients del que estem fent, de a qui estem pregant i amb qui estem
pregant; pregant units i en harmonia. Si aquest caràcter harmònic i unitari
dona sentit a la nostra pregària, aleshores el que avui ens diu sant Benet
adquireix un sentit ple, perquè el germà absent enyorarà a la comunitat quan
pregui sol allí on estigui i al mateix temps la comunitat enyorarà al germà que
està absent. Així en la pregària comunitària quan concloem encomanant als
germans absents establim un vincle de comunió entre tots.
No és fàcil per a l’absent moltes vegades trobar un espai i un temps per a
pregar l’ofici amb un mínim de calma i de silenci; perquè sovint cal fer-ho en
un aeroport o en un avió; en una estació o en un tren; en un hospital o en una
sala d’espera o bé malalts o bé acompanyant a un germà o familiar malalt, o
fins i tot ves a saber si asseguts en un parc, encara que a vegades podem tenir
la sort de trobar una església oberta on trobar aixopluc espiritual. Pregant en
aquestes sovint difícils condicions és aleshores quan aquesta comunió
espiritual amb la totalitat de la comunitat ens pot ajudar a pregar amb
profunditat, amb la màxima concentració i així és quan la pregària ens fa
profit vertaderament.
En època de sant Benet els viatges no eren pas habituals ni tampoc fàcils, avui
amb molta més facilitat ens podem traslladar d’un lloc a un altre; però el que
passava tant en època de sant Benet com en la nostra, és que, quan sortim del
marc on transcorre la nostra vida, seguir un determinat ritme de la nostra
jornada i que aquest ritme vingui marcat per les diferents hores litúrgiques
pot presentar certa dificultat. Alhora però precisament mantenir el ritme de la
pregària ens permet mantenir també la comunió espiritual amb la comunitat de la
que estem absents.
Un segon aspecte o dificultat que ens pot presentar un viatge és la dispersió
que acabi per empènyer-nos a cometre alguna falta. Això també ho té sant Benet
ben present, com si aquella dita de que l’ocasió fa al lladre la incorporés d’alguna
manera al seu ensenyament. Davant d’aquesta possibilitat sant Benet ens proposa
acollir-nos a la pregària. Demana al monjo que ha de marxar que s’encomani a la
pregària de tots els germans i que quan torni ho faci de nou, aquest cop
demanant també el perdó del Senyor per totes les faltes que se l’hi hagin pogut
escapar, ens diu sant Benet, dient-nos que potser per molt bona voluntat que hi
posem la possibilitat de caure en una o altre falta no la podem obviar perquè
també correm el risc d’haver sentit, sense voler escoltar, o d’haver vist,
sense voler mirar, alguna cosa dolenta o ociosa. Potser aquesta falta sigui
precisament no haver posat prou interès en l’ofici i negligir-lo en un o altre
moment o no haver-hi posat tota l’atenció que aquest ens demana, és a dir
haver-lo fet però sense posar-hi el cor.
Ens adverteix sant Benet contra un tercer perill i és el d’explicar el que
hàgim pogut veure o sentit fora del monestir i causar així algun desastre als
germans. A vegades caiem en aquest parany no pas volent causar cap desastre,
Déu no ho vulgui, però tal volta cercant infantilment de cridar l’atenció o l’admiració
dels altres explicant aquell o l’altra fet que ens ha succeït en un moment o
altre del nostre viatge quan no de la nostra vida, al que hi afegim una certa
dosi de fantasia per acabar d’arrodonir-ho i deixar impactats als nostres
oïdors. Aquí sant Benet ja ens parla de càstig per una tal conducta, cosa que
evidencia que no ho veu pas amb bons ulls.
Sant Benet sap que som humans, sap que som febles i sap per on podem sortir; d’aquí
que també sàpiga que podem tenir la temptació de precisament sortir del clos
del monestir anant a qualsevol lloc per fer-hi qualsevol cosa sense permís o,
si volem dir-ho d’una altra manera, sense comunicar-ho a ningú i encara menys
als superiors. Aquest és el quart perill del que ens parla sant Benet en aquest
capítol, perquè realment és un fet que pot succeir, no ens enganyem, sigui per
fer una petita o no tan petita cosa; o potser petita als ulls de qualsevol
altra persona però del tot inadequada per a un monjo.
Per evitar tot plegat cal encomanar-nos a la pregària dels germans, pregar pels
absents i pregar quan estem absents; aquesta és la fórmula que ens proposa sant
Benet i no és pas una mala fórmula.
diumenge, 14 de març del 2021
ELS GERMANS ENVIATS DE VIATGE
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada