De la Regla de sant Benet
Capítol 37
1 Per bé que la natura humana se senti portada d’ella mateixa a la compassió
envers aquestes edats, és a dir, dels vells i dels infants, això no obstant,
que vetlli també per ells l’autoritat de la Regla. 2 S’ha
de tenir sempre en compte la seva feblesa i de cap manera no s’ha de mantenir
per a ells el rigor de la Regla en qüestió de menjar, 3 sinó que tindran envers
ells una bondadosa condescendència, i que s’anticipin a les hores regulars.
Comentari
de l’Abat Octavi Vilà
Sant
Benet parla a la Regla de no fer accepció de persones, aquesta és la idea
general de la Regla, que no prevalgui el qui té sobre el qui no té quan entra
al monestir; que no prevalgui el lliure per damunt de l’esclau; que no
prevalgui el més vell per professió per davant del més jove per l’entrada al
monestir o que no prevalgui el qui és sacerdot per davant del qui no ho és.
Així ens diu al capítol II quan parla de l’abat per primera vegada: «Si un
esclau entra al monestir, que no li anteposin l’home lliure.» (RB 2,18) o al
capítol 3 quan parla de cridar a consell a tots els germans i diu: «justament
per això diem de cridar-los tots a consell, perquè sovint el Senyor revela al
més jove allò que és millor.»
Però aquest igualitarisme no és pas un igualitarisme despietat, ans al
contrari, sant Benet podríem dir que fa l’opció pels febles i ens ho deixa clar
en aquest capítol quan protegeix als infants i als ancians en un aspecte en el
que es manifesta bastant rigorós per al conjunt de la comunitat, com és el del
menjar. Ens deixa però també clar que aquesta compassió no ha de voler dir que
deixi de vetllar sobre ells l’autoritat de la Regla, és a dir disposa una mena
d’alleujament en el ritme alimentici tant pel que fa ala quantitat com a l’horari,
però poca cosa més.
Infants als monestirs fa segles que no n’hi ha, al menys pel que a l’edat
respecte, la donació per part d’una família d’un dels seus infants perquè fos
educat en un monestir és un costum passat i avui algun dels preceptes de sant
Benet al respecte, com aquella frase de que «així quedin tancades totes les
portes, de manera que no resti a l’infant cap esperança que el pugui seduir i
perdre’l -Déu no ho vulgui, cosa que sabem per experiència.» (RB 59,6), és una
frase que avui sonaria a sectària i contra tota lògica.
I és que per llegir aquest capítol en primer lloc ens hem de situar en l’època
de sant Benet, en els anys inicials del que coneixem avui com a edat mitjana,
entre l’antigor i la modernitat. En aquells anys es distingien tres etapes en
la primera fase de la vida humana: la infància que anava entre els 0 i els 7
anys; la pubertat que aniria dels 7 als 14 anys i la joventut entre els 14 i
els 21 anys. També era estesa la idea de considerar als infants com a adults
potencials i això no sempre volia dir un privilegi ja que molts cops
significava un treball de sol a sol per als infants o, en un altre nivell
social, l’entrenament en l’art de la guerra per a qui venia de família noble.
La idea doncs d’una infància protegida com la que podríem tenir avui no era pas
present en la societat medieval. Ben bé podríem dir que aquesta consideració
dels infants com a adults potencials significava més aviat fer-los créixer de
manera ràpida per tal de que s’incorporessin a les tasques dels adults o al
mateix matrimoni.
I si pel que fa a la infància sant Benet tenia un concepte una mica diferent al
que avui podem tenir nosaltres, això era semblant pel que fa a la vellesa. Ja a
Roma la vellesa es creia que començava sobre els seixanta anys i alhora en no
ser actius en el món laboral la seva valoració social era sovint crítica i poc
correcte pel que avui consideraríem. Això situa aquestes consideracions de sant
Benet sobre els infants i els vells en una situació d’un certa excepcionalitat,
la Regla s’ocupa de que uns i altres siguin no ja tant sols ben tractats sinó
que rebin una atenció particular per damunt de la que rebien el comú dels
monjos.
Si avui no podem aplicar el que aquí ens diu sant Benet respecte als infants si
que segueix essent ben vàlid pel que fa als ancians. Clar que en primer lloc la
ubicació cronològica d’aquesta etapa de la vida ni comença tant d’hora ni acaba
tant aviat, ja que la durada de la vida humana s’ha allargat especialment en
els darrers anys. Els ancians en una comunitat son vertaderament una riquesa,
també és cert que, com els adults o els joves, no són pas tots iguals, cadascú
envelleix en la mesura de com ha viscut. Ho hem experimentat amb molts dels
nostres germans grans de comunitat, qui era divertit de més jove ho ha estat d’ancià;
qui remugava d’adult seguia remugant de vell; tot i que també és cert que el
caràcter d’alguns dels nostres germans en envellir es va dulcificar, de tot hi
ha.
I és que la vellesa pot ser una fase de la vida difícil de portar. Quan fallen
les forces, no es pot fer el que abans es feia amb la mateixa vitalitat; quan
la memòria juga males passades o quan la malaltia esdevé crònica i sense
possibilitats de guarició no tothom ho porta bé, perquè un se pot sentir en
certa manera inútil o d’una o altra manera poc valorat pels altres. Hi ha també
fixacions que malgrat la vellesa no desapareixen sinó que fins i tot s’accentuen
i fan patir als germans de comunitat i també als mateixos protagonistes. A tot
plegat s’hi ajunta la proximitat de la mort perquè tot i que és ben cert de que
podem morir en qualsevol moment i que el dia i l’hora sols els sap Déu, també
és cert de que conforme passen els anys aquest fet inexorable està més proper i
això, fins i tot en un monjo, produeix moltes vegades angoixa, ho hem vist en
alguns germans nostres, mentre que en altres ocasions l’ancià espera aquest pas
amb total serenitat.
Com escrivia sant Joan Pau II en la seva Carta als ancians: «és natural que,
amb el pas dels anys, arribi a ser-nos familiar el pensament del capvespre de
la vida. (...) El límit entre la vida i la mort recorre les nostres comunitats
i s’acosta a cadascun de nosaltres inexorablement. Si la vida és una
peregrinació cap a la pàtria celestial, l’ancianitat és el temps en el qual més
naturalment es mira cap a llindar de l’eternitat. Malgrat
això, també a nosaltres, ancians, ens costa resignar-nos davant la perspectiva
d’aquest pas. (...)
Es comprèn llavors per què, davant aquesta tenebrosa realitat, l’home reacciona
i es rebel·la. (...) Encara quan la mort sigui racionalment comprensible sota l’aspecte
biològic, no és possible viure-la com alguna cosa que ens resulta natural. Contrasta
amb l’instint més profund de l’home.» (Carta als ancians, 14).
A aquesta situació comuna a tots els qui arriben a la vellesa, els creients i
molt especialment nosaltres els monjos hi hauríem d’afegir el que també
escrivia sant Joan Pau II: «La fe il·lumina el misteri de la mort i infon
serenitat en la vellesa, no considerada i viscuda ja com a espera passiva d’un
esdeveniment destructiu, sinó com a acostament prometedor a la meta de la plena
maduresa. Són
anys per a viure amb un sentit de confiat abandó a les mans de Déu, Pare
provident i misericordiós; un període que s’ha d’utilitzar de mode creatiu amb
vista a aprofundir en la vida espiritual, mitjançant la intensificació de l’oració
i el compromís d’una dedicació als germans en la caritat.» (Carta als
ancians, 16).
Sembla que sant Benet volia ajudar a que aquesta darrera etapa de la vida,
talment com la primera, quan les forces fallen i el final de la vida se sent
més proper, fos més suportable pels qui eren al monestir i així una consolació
en el menjar li sembla que podia ajudar a fer la vida un xic més planera.
diumenge, 19 de novembre del 2023
ELS VELLS I ELS INFANTS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada