De la Regla de sant Benet
Capítol 38
1 A taula no ha de faltar mai als germans la lectura; però que no hi
llegeixi el qui per atzar agafi el volum, sinó que el qui ha de llegir tota la
setmana entrarà a l’ofici el diumenge. 2 En entrar-hi, després de la missa i la
comunió, que demani a tots que preguin per ell, perquè Déu li allunyi l’esperit
de vanitat. 3 Tots plegats diran tres vegades a l’oratori aquest verset, que
ell, però, ha de començar: «Obriu-me els llavis, Senyor, i la meva boca
proclamarà la vostra lloança». 4 I així, un cop hagi rebut la benedicció, que
entri de lector. 5 Que es faci un silenci absolut, de manera que no s’hi senti
cap murmuri ni cap més veu que la del qui llegeix. 6 Tot allò que necessitin
per a menjar i per a beure, que s’ho serveixin els germans mútuament, de manera
que ningú no hagi de demanar res. 7 Però, si calia alguna cosa, que es demani
amb el so d’un senyal qualsevol, més aviat que amb la veu. 8 I que allà no gosi
ningú preguntar res sobre la lectura o sobre cap altra cosa, perquè no comencin;
9 fora que potser el superior volgués dir unes breus paraules d’edificació. 10
Que el germà lector setmaner prengui una mica de vi amb aigua abans de començar
a llegir, per raó de la sagrada comunió i perquè potser li fora feixuc d’aguantar
se dejú; 11 però menjarà després amb els setmaners i els servidors de cuina. 12
I els germans no han pas de llegir o cantar tots per ordre, sinó aquells que
puguin edificar els oients.
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Sant Benet ens parla en aquest capítol de tres elements claus en la nostra jornada
diària que conformen tots junts els moments de lectura.
El primer és la lectura mateixa, el text.
No ha de faltar mai la lectura als germans. La lectura forma part important de
la nostra formació i de la nostra informació, dediquem temps concrets a la
lectura. En primer lloc hi ha de manera destacada la lectura de la Paraula de
Déu, que no la fem per fer, ni de la manera que ens ve de gust, sinó amb la
metodologia de l’Església, de la vida monàstica, la lectio divina. Una
lectura en quatre fases: Lectio (lectura), meditatio (meditació),
contemplatio (contemplació) i oratio (pregària). Tenim dos
moments al dia dedicats a aquesta pràctica, entre Matines i Laudes i abans de
Vespres, i ja aquesta mateixa doble distribució destaca la seva importància,
són vora dues hores al dia dedicades al contacte directe i personal amb la
Paraula de Déu o la dels Pares de l’Església, que també s’inclouen en aquesta
categoria. Negligir-ho, abandonar-ho ens empobreix i ens va assecant
espiritualment. La lectio divina és com l’aigua que amara la terra,
perquè aquesta pràctica amara la nostra ànima i va entrant dins nostre i la
Paraula de Déu acabem per assimilar-la, per fer-la nostra; amb la
particularitat i la riquesa de que sovint no ens diu el mateix un dia o un
altre. Si seguim per exemple el leccionari que ens proposa l’Església en la
litúrgia, en l’Eucaristia, un text evangèlic avui ens diu una cosa i demà ens
en destaca una altra, perquè estableix una relació profunda amb el lector,
íntima; és Déu qui ens parla i Déu té sempre alguna cosa nova per dir-nos.
Mirem de no abandonar la seva pràctica perquè aquest abandó, aquesta
negligència acabarà essent letal per a la nostra vida espiritual i en pagarem
un preu molt car, el del nostre empobriment espiritual que és com dir de la
nostra vida; perquè un monjo, un creient, sense una vida espiritual rica no és
res, ni monjo, ni creient.
Hi ha però altres moments per a la lectura, per a escoltar una lectura. Un d’aquests
és al refetor on escoltem potser una lectura no tant profunda però que sempre
ens pot ajudar perquè ens permet conèixer les vides d’alguns personatges, les
seves maneres de pensar, de viure la fe, d’afrontar la vida. De ben segur que
no totes ens agraden o que unes ens agraden més que d’altres, però totes ens formen
i ens informen.
Un altre moment fort de lectura és la col·lació on habitualment, a més de la
mateixa Regla, un pare espiritual ens educa des de l’antigor o des de la
contemporaneïtat i hi ha a més dues lectures concretes durant els temps d’Advent
i de Quaresma que no hem de menysvalorar per haver-les escoltades ja diverses
vegades: La Declaració de l’Orde i les Constitucions de la Congregació. La
primera és la interpretació, l’adequació dels ensenyaments del Concili Vaticà
II a la nostra vida cistercenca; la segona ens mostra com s’organitza la nostra
vida comunitària, cosa que ens cal tenir sempre present i mirar de no oblidar
mai.
El segon element és el silenci.
Perquè una lectura arribi calen tres elements: la lectura pròpiament dita, és a
dir un text; un lector que ens la faci arribar i un marc per poder escoltar-la
que és el silenci. Sant Benet insisteix en l’aspecte d’aquest silenci dient que
no s’ha de produir cap murmuri, que ha de ser un silenci absolut on cap més veu
s’escolti que la del qui llegeix. Potser això és menys fàcil de mantenir al
refetor on sempre hi ha alguna ocasió per assajar una exclamació de sorpresa, d’incredulitat
o de rebuig tant pel que fa al text com pel que fa a vegades al mateix lector.
Sant Benet ens demana aquest silenci absolut, fins i tot ens diu que si ens cal
demanar alguna cosa ho fem amb un senyal qualsevol més que amb la veu i que
allí no ens és permès de preguntar res sobre la lectura o sobre qualsevol altra
cosa; el refetor no és el lloc per a preguntar i afegeix una expressió peculiar
«perquè no comencin.» Sant Benet sap molt bé que si es comença no s’acaba, que
si anem trencant el silenci acabarem per matar-lo i per a sant Benet el silenci
és un bé preuat que cal conservar i protegir, perquè és precisament el marc on
la paraula es fa present i si no hi ha silenci la paraula resta enterbolida, s’amaga
i acaba per desaparèixer.
El tercer element és el lector.
Hi ha un actor que en determinats moments de la nostra jornada proclama la
lectura, ens la fa arribar per mitjà de la seva veu. Aquest lector ho fa de
vegades llegint més solemnement com el diaca proclamant l’Evangeli, els lectors
les lectures bíbliques durant l’Eucaristia, els salmistes durant l’Ofici Diví,
i també el lector de la col·lació i de la mateixa Regla del nostre Pare sant
Benet i a vegades no tant solemnement com el lector del refetor. A cada moment,
en cada ocasió li escau un lector però aquest ha de ser conscient en tot moment
de que la seva funció és edificar a la comunitat, per això sant Benet ens diu
que no llegeixi qui per atzar agafi el volum sinó que ha de llegir tota la
setmana el mateix, que ha d’allunyar-se de l’esperit de vanitat i ha de ser ben
conscient de que li cal l’ajut de Déu, un ajut que ens cal sempre i en tot
moment. La seva és una tasca molt important, d’aquí que fins i tot li calgui la
benedicció per afrontar-la. En aquest ofici sempre hi ha el risc de caure en la
monotonia, d’oblidar-se de que ens escolten, de córrer llegint o de no fixar-se
massa bé en el text i fer-ne allò que se’n diu una lectura ràpida que de tant
ràpida acaba essent equívoca o errònia i caiem en confusió de temps verbals o
en qualsevol altra error que pot acabar per fer perdre el sentit a una frase,
quan no a un tot un text. Cal tenir sempre present doncs aquest caràcter que va
estretament lligat a l’ofici o al servei del lector: edificar als oients. La
lectura, el text, el missatge és el que ens ha d’arribar, edificar i formar; el
lector és l’encarregat de fer-nos-la arribar aquesta lectura i perquè ens arribi
bé ha de llegir alt, fort i clar, fixant-se en el que llegeix perquè és el que
arribarà als oients. Tot plegat té un marc escènic que no es altra que el
silenci. Tres elements doncs a tenir en compte, a treballar i a protegir per
tal de que les lectures que al llarg de la jornada escoltem siguin entenedores
i ens formin.
diumenge, 11 de febrer del 2024
EL LECTOR SETMANER
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada