De la Regla de sant Benet
Capítol 70
1 Que s’eviti al monestir qualsevol ocasió d’excedir-se, 2 i així establim
que a ningú no li sigui permès d’excomunicar o d’assotar cap dels seus germans,
llevat d’aquell a qui l’abat li n’hagi donat l’autorització. 3 «Els que hi
manquin han de ser renyats davant de tothom a fi que els altres temin». 4 Els
infants, fins a l’edat de quinze anys, que estiguin sota la guarda i la
correcció amatent de tots; 5 però també això s’ha de fer amb molta mesura i
ponderació. 6 El qui d’alguna manera s’atreveixi amb els de més edat sense
autorització de l’abat o es desfogui sense discreció contra els infants, que
sigui sotmès al càstig de regla, 7 perquè està escrit: «El que no vulguis per a
tu, no ho facis a ningú».
Comentari de l’Abat Octavi Vilà
Ni defensar, ni pegar, ni oposar-se amb orgull o resistència al que es
considera impossible de fer i superior a les nostres forces, obeir-se els uns
als altres. Aquests són alguns dels darrers consells de sant Benet en el que
els comentaristes consideren com una addenda a la Regla. Com si de cop s’hagués
adonat que, Déu no vulgui, hi pot haver algun germà capaç de pegar-ne un altre,
o de defensar-lo, o de negar-se a complir un deure o a defugir l’obediència
mútua; en tots els casos allunyant-se d’aquell bon zel que ha de guiar la
nostra vida. Són situacions que sant Benet sembla haver viscut, com escriu
Aquinata Böckmann, i sobre les que ens vol prevenir per tal sempre d’evitar-les
i d’evitar-nos així els problemes que comporten per a una comunitat.
Com a víctimes d’aquesta agressió sant Benet posa en primer pla als ancians i
als infants, als de més edat i als de menor edat, que poden ser ocasió de
desfogament, ens diu la Regla. Són aquests dos col·lectius sempre vulnerables,
no tant sols en l’àmbit monàstic, sinó en tota la nostra societat. Sovint les
noticies dels mitjans de comunicació reflecteixen maltractaments a la gent gran
en algun centre, per part d’algun familiar o cuidador, essent també víctimes d’estafes
o de qualsevol tipus d’abús.
En el cas dels infants ja no cal ni dir-ho, perquè aquest tema és focus
permanent d’atenció; un tema dolorós, complicat i que no s’acaba d’abordar mai
amb prou valentia i rigor. El document de la Conferència Episcopal Espanyola
Para dar luz escriu: «La primera reprobación de estos comportamientos sexuales
se encuentra en la Didaché -también conocida como Enseñanza de los doce
apóstoles o Enseñanza del Señor a las naciones por medio de los doce apóstoles,
un texto compilado en la segunda mitad del siglo I pocas décadas después de la
muerte de Jesucristo, en el que aparece ya la prohibición de corromper
sexualmente a los jóvenes; aunque fue un siglo más tarde, cuando San Justino,
en su Primera Apología, denunciara expresa y formalmente los encuentros
carnales de adultos con niños.» (2.1.1) Antics precedents com també el del
Concili d’Elvira que disposava: «Els que abusen sexualment de nens no poden
rebre la comunió ni en perill de mort.» (Cànon, 71).
Com veiem sant Benet plantejava ja prevenir, evitar situacions que puguin ser
objecte de desfogament, d’actuacions sense discreció i preveia per als
infractors el càstig de Regla. Casi bé, en llenguatge actual, es podria dir que
sant Benet va contemplar en el text que va escriure per regular i guiar la
nostra vida monàstica, un protocol per evitar abusos entre germans, sobretot
respecte als germans ancians i també respecte als infants, que no ho oblidem en
aquella època podien formar part d’una comunitat, com així es reflexa en
diversos capítols.
L’abús ve de fet quan perdem la mesura i la ponderació, quan perdem la discreció.
D’aquí que sigui tant important mantenir un ritme de vida equilibrat, centrat i
sincer; una vida monàstica viscuda de cor, com un vertader regal que ens fa el
Senyor i no pas com una càrrega o una imposició que precisa d’un desfogament.
Pegar a un altre germà, que és un fet greu i que no és tant sinó infreqüent no
pas tant impossible com en principi poguéssim pensar, és un desfogament punible
amb càstig de Regla; però podem caure en la temptació d’altres desfogaments que
considerem menors, però que creen el clima per caure en desviacions molt més
grans. L’assistència i la puntualitat en l’Ofici Diví sempre corre el risc de
ser negligida; un dia em trobo malament, a l’altre em reservo per si de cas i
vaig caient en el pou de la indolència, de l’accídia i d’un pou és sempre molt
difícil sortir-se’n. Les relacions amb l’exterior també si les portem d’una
manera relaxada i esbiaixada poden ser pedra d’ensopec i causa de caure en un
afalac per part d’altres que més d’hora que tard ens poden passar factura personal
i comunitària. Cal tenir sempre ben present que on hi ha l’actuació puntual d’un
monjo, hi ha la imatge de tota la comunitat; és més de tota l’Església. Per
això el Dicasteri de la Doctrina de la Fe alerta sobre els: «comportaments
escandalosos o conductes que pertorben l’ordre.» (Vademècum, 15). Per veure
quina visió en pot tenir la societat un exemple concret, el Defensor del Poble
escriu en el seu informe sobre els abusos sexuals a l’Església: «Los abusos
sexuales en la Iglesia católica constituyen un grave problema social y de salud
pública, que ha causado muchos daños. La gravedad del fenómeno deriva de la
intensidad del daño que han sufrido las víctimas, de la cantidad de personas
afectadas y de la defraudación de la confianza depositada por ellas y por una
parte muy importante de la sociedad en una institución que ha tenido un poder
innegable en España y una autoridad moral en la sociedad.»
No és pas que sant Benet no contempli la possibilitat de sancions o de càstigs,
ben bé que parla d’assots per exemple, i per l’època no és un llenguatge pas
estrany i a més sovint parla també de càstigs públics. El que sant Benet no vol
en definitiva són arbitrarietats, excessos, desfogaments personals, que acabin
per afectar a d’altres que res o poc tenen a veure amb la causa de la irritació
del monjo. D’aquí que contempli la possibilitat de que aquesta ira es
descarregui damunt dels més indefensos: infants i ancians i cerqui la manera d’evitar-ho
i si es produeix de sancionar-ho amb l’objectiu d’evitar-ne la repetició. Del
grau de compliment de les nostres obligacions com a monjos depèn sempre la
nostra salut espiritual i d’aquesta la nostra conducta. Si hi ha incompliments,
si hi ha mancances el risc de caure en aquests excessos, el risc de perdre la
mesura i la ponderació, augmenta exponencialment. Una bona salut espiritual
facilita una conducta de vida saludable i equilibrada, però tots correm riscos.
Caldria concloure com escriu sant Bernat dient: «Considera les meves raons: no
he pogut ensenyar una cosa diferent del que vaig aprendre. No m’ha semblat
convenient descriure les pujades, perquè tinc més experiència de les baixades.
Que Sant Benet t’exposi els graons d’humilitat, graons que ell va disposar,
primer, en el seu cor. En quant a mi, només puc proposar-te l’ordre que he
seguit en la meva baixada. Si reflexiones seriosament sobre això, tal vegada
trobes aquí el teu propi camí de pujada.» (Els graons de la humilitat i de
la supèrbia, 57,2).
diumenge, 24 de desembre del 2023
QUE NINGÚ NO S’ATREVEIXI A PEGAR ARBITRÀRIAMENT A UN ALTRE
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada