De la Regla de sant Benet
Capítol 27
1 Que s’ocupi l’abat amb tota sol·licitud dels germans culpables, perquè «no
és als bons que cal el metge, sinó als malalts». 2 I per això s’ha de portar en
tot com un bon metge: com qui aplica lenitius, enviï germans ancians i de seny,
3 que com d’amagat ajudin el germà vacil·lant i el moguin a satisfer amb
humilitat, i que l’ajudin «perquè no s’enfonsi per un excés de tristesa», 4
sinó que, com diu també l’Apòstol, «li tinguin més caritat» i preguin tots per
ell. 5 En efecte, l’abat ha de tenir una sol·licitud extrema i ha de vetllar
amb tot l’enginy i amb tota la traça per no perdre cap de les ovelles que té
encomanades. 6 Sàpiga que ha acceptat la cura d’ànimes
malaltisses, no pas una tirania sobre ànimes sanes; 7 i temi el retret del
profeta, pel qual diu Déu: «El que vèieu gras ho preníeu, i el que era flac ho
rebutjàveu». 8 Que imiti també l’exemple de tendresa del bon pastor, el qual,
deixant les noranta-nou ovelles a la muntanya, se n’anà a cercar-ne una de sola
que s’havia esgarriat; 9 i es compadí tant de la seva feblesa, que es dignà a
posar-se-la damunt les seves espatlles sagrades i així retornar-la al ramat.
Comentari
del P. Abat Rafel Barruè
L’abat ha de tenir una sol·licitud extrema envers els germans excomunicats. L’abat
ha d’imitar l’exemple del bon pastor. L’abat ha de fer de bon metge.
Tot sembla que recau sobre les espatlles de l’abat, però, no pot fer res sol l’abat,
ha de tenir aquesta ajuda que ve de dalt, amb la pregària, aquesta ajuda que ve
de la comunitat amb els germans ancians i de seny, que com d’amagat ajudin al
germà vacil·lant i el moguin a satisfer amb humilitat, perquè ajudin a l’excomunicat.
Les menes d’excomunicats podrien ser quatre:
Excomunicats de pensament, de paraula, d’obra i d’omissió.
De pensament podem excomunicar-nos sense adonar-nos pensant tal vegada en una
vida ideal en un altre lloc, en una altra comunitat, en un altre estat, de
manera que el nostre pensament es desmarca del pensament de la nostra vida de
pregària i vola pels cels més llunyans, fora de la comunitat; així ens podem
caure sense voler en una excomunió de pensament.
De paraula ens podem excomunicar quan per la nostra boca pronunciem paraules, comentaris,
murmuracions, crítiques que no van en l’àmbit de l’amor a Crist i els germans.
Estem sense adonar-nos excomunicant-nos de paraula.
D’obra ens excomuniquem, cau l’excomunió sobre nosaltres quan toquem el que no
s’ha de tocar, quan les nostres mans s’atansin al que no pots ni deus fer.
Alguna cosa molt mal feta haurà fet el monjo que ha quedat excomunicat.
D’omissió ens podem excomunicar fàcilment quan no vaig a la pregària, perquè
tinc altres coses que fer, no vaig a la recreació perquè tinc que descansar o
trucar precisament en eixe moment, no vaig a sopar perquè no m’agrada i tal
vegada ja m’he fet portar avitualles de fora, i així poc a poc encara que ni me
n’adono ja visc excomunicat de la comunitat i pitjor encara de la meva relació
amb Déu.
Perquè si soc monjo la meva relació amb Déu està pautada per la meva actitud en
la pregària i en cada moment de l’horari del nostre monestir.
L’abat no és un superheroi dels còmics, no. L’abat ha de tenir una compassió
infinita per les febleses de cada monjo. Cada monjo té les pròpies febleses.
Cal anar descobrint en la nostra vida les febleses i intentar guarir-les. Crec
que ha de ser una tasca de l’abat juntament amb el monjo, amb pregària i amb
humilitat. Només així es podrà ajudar l’excomunicat de pensament, paraula, obra
i omissió.
Cal paciència perquè tampoc amb un cop de vareta màgica es pot transformar una
persona dreta i feta als seus costums.
Cal la col·laboració de tota la comunitat, la pregària, l’ajuda d’alguns
germans que tal vegada, per tenir més confiança o amistat pot ajudar al monjo
excomunicat a baixar del burro podríem dir.
diumenge, 5 de maig del 2024
LA SOL·LICITUD QUE HA DE TENIR L’ABAT ENVERS ELS EXCOMUNICATS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada